handdator

Visa fullständig version : Hur mycket mer kalorier när man ska öka?


Anonym
2006-04-12, 08:44
Tjena, man brukar ju säga att man ska ligga på runt 500- i kalorier om dagen vid deff. Men hur mycket överskott ska man ligga på om man bulkar och vill gå upp i vikt?

userfriendly
2006-04-12, 08:48
räcker med 100kcal per dag skulle jag tro... men är du en hardgainer så varför inte 200-500+?
va beredd på att öka i fett oxå

Anonym
2006-04-12, 08:51
räcker med 100kcal per dag skulle jag tro... men är du en hardgainer så varför inte 200-500+?
va beredd på att öka i fett oxå
Oj! inte mer? jag trodde man _skulle_ ligga på en 400-500 på plus.

King Grub
2006-04-12, 09:00
Oj! inte mer? jag trodde man _skulle_ ligga på en 400-500 på plus.

Det underlättar, men du blir rejält mycket tjockare också. Det är upp till dig.

Anonym
2006-04-12, 11:05
Det underlättar, men du blir rejält mycket tjockare också. Det är upp till dig.
Så mest optimalt, om man nu inte vill bli tjock, vilket jag inte vill är att ligga på en ~100kcal / dagen?

RajtanTajtan
2006-04-12, 11:12
Så mest optimalt, om man nu inte vill bli tjock, vilket jag inte vill är att ligga på en ~100kcal / dagen?

Fördelen med att inte deffa, är ju att man behöver räkna kcal och det ger ju lite mer frihet. Ska du hålla på att bygga/bulka med ändå hålla på att räkna kcal, så får du göra det året runt, iom att du även bör göra det när du ska deffa.

Mitt tips är att det kommer vara jobbigt och tråkigt att räkna kcal året runt.

cheesian
2006-04-12, 11:15
Ja kör på med +100kcal LOL ses i beef heaven

Cypher
2006-04-12, 11:23
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=19350

:thumbup:

King Grub
2006-04-12, 11:26
Alla tränar och äter inte för att se ut som valrossar halva året. Jag vet ingenting som säger att man måste äta sig fet för att bygga muskelmassa och jag håller inte på något sätt med om att superbulkmetoden är någon fördel.

Hades
2006-04-12, 11:33
En av fördelarna med att ligga på ett högre överskott är att man kan vara säker på att man faktiskt ligger på energiplus. Men om man är duktig på att räkna och vet exakt hur mycket energi man förbrukar varje given dag så är det nog bättre med ett mindre överskott.

pragmatist
2006-04-12, 11:39
Kroppen är lite "konservativ" av sig och tenderar inte reagera viktmässigt på väldigt små variationer i näringsintag. Ökar man med bara 100kcal är risken stor att kroppen bara vrider upp förbränningen en smula och så har man inte åstadkommit någonting. Detsamma gäller väldigt små minskningar.

För att "övertala" kroppen att öka i vikt (och förhoppningsvis muskelmassa) måste man ge den ett ganska tydligt överskott, enligt min erfarenhet. Det betyder inte att man ska grisbulka, men 10% över balansintag skulle jag säga är minimum för att det ska hända något över huvud taget.

thezet
2006-04-12, 12:04
Men hur mycket överskott ska man ligga på om man bulkar och vill gå upp i vikt?
Hur mycket du behöver äta beror på hur du reagerar på överätning. Det är därför meningslöst att ge bestämda rekommendationer. Varför spekulera när du enkelt kan justera intaget gradvis och bevaka utvecklingen?

Du äter tillräckligt om träningen är progressiv och kroppsvikten går upp. Som sagts ovan är det meningslöst att överdriva. De marginella fördelar som följer med mer betydande överätning går förlorade när formen skall slipas.

Men det finns också skäl att påminna sig om att muskelbygge är en långsam process, medan viktnedgång går jämförelsevis fort. Därför finns det en logik i att optimera förutsättningarna för tillväxt och tillåta en viktuppgång som inkluderar viss fettansamling, men bara i kombination med regelbundna avbrott för fettreducering.

En vanlig och i mitt tycke stelbent uppfattning är att "deff" är någonting som sker en eller ett par gånger om året. I själva verket finns det givetvis inget som hindrar att du varannan månad avsätter tid för fettreducering, om du nu skulle uppleva ett sådant behov. Nämnda upplägg ger lite mer marginal och innebär kanske att du utan alltför mycket fixering kan göra acceptabla framsteg utan valrossdräkt. Å andra sidan är det ju inget fel med att ligga och balansera inom ett par 100 kcal (eller kanske +1000), förutsatt att resultaten infinner sig. Här som annars handlar det till slut om att interagera med det faktiska utfallet.

Cerberus
2006-04-12, 14:11
Bästa är väl nästan att hålla sig på energibalans om nu är duktig på att göra det varje dag :P

Hellre ökar jag lite långsammare i muskelmassa men behåller hyfsad definition året runt istället för att bli lönnfet igen.

MikeAlex
2006-04-12, 14:21
Är ju ett stort problem bara att veta hur mycket man förbränner om dan, man kan ju räkna på det, men det är ju högst individuellt dessutom!
Sen är det ju inte heller lätt att hålla koll på exakt hur mycket kalorier man drar i sig heller, även om man minitiuöst väger all sin mat...

Jag testade nyligen att ligga på vad jag trodde var 500+, men gick upp allt för snabbt för min smak. Ska börja pröva att öka successivt nu när jag börjar träna igen (har varit förkyld nu i 3 veckor :( ), kanske med 3000kcal om dagen till att börja med, sen om resultat uteblir så kommer jag succesivt att öka. Som sagt, hur kul e det att se ut som en valross halva året?

muffe85
2006-04-12, 15:59
jag tror 100-200Kcal överskott räcker. men jag vet inte heller :P
ett överskott på 500Kcal leder enbart till att hälften av året måste du deffa för att hålla dig i form.

userfriendly
2006-04-12, 16:11
hahaha jag blir fet hur mycket jag än tränar "offseason" iaf :em:

z_bumbi
2006-04-12, 16:17
Mät upp en nollnivå och lägg på 500 kcal.
När man inte ökar mer i vikt får man kolla efter om man vill reducera fettet eller lägga på mer kalorier. I de flesta fall är det nog mer kalorier som blir aktuellt då 500 kcal över en nollnivå inte är så mycket verkligt i överskott.

Har man tränat kort tid, inte väger så mycket och inte har så mycket fett att ta av så tveka inte att gå in högre redan från början eller vänta i alla fall inte tills det tar stopp med att höja kalorierna.

Sätt även in någon sorts kontroll efter 6 månader så att ni inte är helt fel ute åt något håll.