handdator

Visa fullständig version : Offer för skräpmat


H.Emanuel
2006-04-12, 07:45
http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,808472,00.html

Nina L
2006-04-12, 07:48
Bättre länk: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,808472,00.html.

(Tyvärr går den fortfarande till aftonbladet)

H.Emanuel
2006-04-12, 07:49
Bättre länk: http://www.aftonbladet.se/vss/nyheter/story/0,2789,808472,00.html.

(Tyvärr går den fortfarande till aftonbladet)
är det inte samma?

Nina L
2006-04-12, 07:49
är det inte samma?Utan reklam. :thumbup: Notera punkten på slutet.

H.Emanuel
2006-04-12, 07:52
Utan reklam. :thumbup: Notera punkten på slutet.
Vad du kan, Nina. Impressing

Cypher
2006-04-12, 07:55
Fruktansvärt tragiskt att dö så ung i en hjärtinfarkt.

Mental
2006-04-12, 07:56
Hur ofta kan man äta skräpmat?
– Helst inte alls. Att äta skräpmat är precis som rökning, en dålig vana. Men då jag är emot förbud så måste valet vara fritt, säger kostrådgivaren Anna Skipper som leder ”Du är vad du äter” i TV 3.
– Det är våra vanor och inte undantagen som skapar vår hälsa. Man ska också vara medveten om att beteenden har en tendens att öka. Det gäller såväl goda som dåliga beteenden. Börjar man ta ett chips eller en kaka här och där är risken stor att man inte kan hålla det på en lagom nivå utan att det urartar.
– Alltså kan man säga att det är karaktären som får avgöra hur mycket skräpmat man har råd att unna sig.

Vad är skräpmat?
Vitt socker.
Kaffebröd
Läsk
Hamburgare
Chips
Halvfabrikat
Prefabmat.



Yay, anna skipper utalar sig igen!

Testade googla på prefabmat för att ta reda på vad det är, 0 träffar, har hon hittat på det ordet själv? eller är det någon som vet vad det betyder?

Sen är halvfabrikat tydligen skräpmat? Halvfabrikat är ju per definition varor som förädlats industriellt men som inte är färdiga för konsumtion. som Tex vetemjöl, pasta, ris och allt som förädlats i fabrik men inte är direkt klart att äta.

jag blir förvirrad :confused:

z_bumbi
2006-04-12, 08:20
Prefab är slang på engelska för halvfabrikat men med tanke på att Skipper lever i sin egen lilla värld så är jag dock inte säker på att det är det hon menar. Att det sen gått genom en kvällstidning gör ju inte det hela klarare.

Halvfabrikat används oftast om mat som bara är att värma även om pasta mm bör ingå i den gruppen om man ser till en strikt deffinition.

Mental
2006-04-12, 08:32
Prefab är slang på engelska för halvfabrikat men med tanke på att Skipper lever i sin egen lilla värld så är jag dock inte säker på att det är det hon menar. Att det sen gått genom en kvällstidning gör ju inte det hela klarare.

Halvfabrikat används oftast om mat som bara är att värma även om pasta mm bör ingå i den gruppen om man ser till en strikt deffinition.

Kan hon ha rört ihop begreppen hel och halvfabrikat då? För det mästa man köper i en normal livsmedelsbutik är ju antingen hel eller halvfabrikat.

Helfabrikat är ju tex färdiga köttbullar, bröd, grillad kyckling, potatissallad, ärtsoppa, ravioli på burk osv, dvs fabricerat tills det är ätfärdigt.

Halvfabrikat är ju tex vetemjöl, krossade tomater, champinjoner på burk, wokgrönsaker, pasta mm, dvs sådant som har fabricerats men oftast tillagas innan konsumtion.

z_bumbi
2006-04-12, 08:38
Det kan snarare vara så att jag rörde ihop det. :em:

sehnpaa
2006-04-12, 09:41
Hemskt. :(

grisbil3n
2006-04-12, 10:11
Prefab är slang på engelska för halvfabrikat men med tanke på att Skipper lever i sin egen lilla värld så är jag dock inte säker på att det är det hon menar. Att det sen gått genom en kvällstidning gör ju inte det hela klarare.

Halvfabrikat används oftast om mat som bara är att värma även om pasta mm bör ingå i den gruppen om man ser till en strikt deffinition.

Underbart, har suttit o väntat på att någon här ska såga henne. Jag tycker hon verkar helt jävla otrolig. Jag vill strypa kärringen...