handdator

Visa fullständig version : Kan inte sträcka ut armen tillräckligt


Mistermuscle
2006-04-11, 23:05
Hejsan!

Jag har en förmåga av att inte kunna rätta ut armen till fullt läge, utan min arm är allltid böjd när jag pressar ut den max. Kan det ha med stretching att göra? att muskeln är kort osv. Jag tror nämligen den va likadan innan jag började träna och det känns inte som det är nån muskel som tar i eller liknande. Utan det tar helt enkelt stopp. Jag tror detta försämrar min kapacitet i vissa övningar t.ex. bänkpress då jag inte kan veckla ut dom rejält. Tror inte ni att mitt problem har inverkan på övningar?

MVH

Sniggel
2006-04-11, 23:32
Det är inte en genetisk "defekt". Har stött på 2 andra som har det "problemet".
Olecranon stöter ihop med ulna innan armbågen är extenderad 180 grader.
Det innebär isåfall att du inte kan "vila" fullt ut i toppläget i bänkpress och det är något du får leva med.

Eiken
2006-04-12, 00:41
Har samma problem med mina armar och vet några till som har det med. Inte så mycket att göra åt tror jag. Kanske går att operera men känns inte värt det.

Gorgoroth
2006-04-12, 02:57
Min brorsa opererade. Men han hade brosk i armbågarna som begränsade honom. Efter operationen fick han stretcha.

Arne Persson
2006-04-12, 09:21
Kan vara en för grund grop i överarmsbenet (fossa olecranon) som hindrar olecranon på armbågsbenet (ulna) att komma i rätt position för att full utsträckning skall kunna äga rum.

Mistermuscle
2006-04-12, 15:03
Kan vara en för grund grop i överarmsbenet (fossa olecranon) som hindrar olecranon på armbågsbenet (ulna) att komma i rätt position för att full utsträckning skall kunna äga rum.


okej ..attans bananer..tack för tipsen

bengdoktor
2006-04-12, 16:45
Jag kan inte sträcka ut min högerarm helt och det beror på en som det heter blödning i ledkapseln för 8 år sedan. Det har inte påverkat träningen jättemkt, lite ont ibland bara. Och så ingen kanonfoin hästsko *cry*

blida
2006-04-14, 00:06
har samma problem på båda mina armar,men mest på högerarmen.

och eftersom jag inte är nån läkare eller så och inte fattar alla facktermer..vad beror det på?
finns det några ev bieffekter/skador som kan uppstå pga det om man tränar?

vet att i tex bänkpress,både med stång och hantlar så går det skit tung och det känns som ja spänner hela kroppen och framför allt hela armarna typ...nått som påverkar koncentreringen på bröst mycket?