handdator

Visa fullständig version : Olika problemområden i Sthlm?


Glen
2006-04-11, 22:42
Hej på er, behöver lite hjälp här:

Kort och gott, vilka områden i stockholm är mest drabbade av kriminalitet? Inne i stan? några specifika förorter? finns det kanske några mindre "kända" områden där det finns rätt så mycket problematik?

Obs, alla rasistiska eller liknande inlägg undanbes vänligt men bestämt

pocoloco
2006-04-11, 22:51
Har besökt dem flesta förorter däre kommer nya asylsökande eller va dem nu är varje dag, där blir du accepterad väldigt snabbt till skillnad från läskiga ställen som Lidingö, viksjö och andra småbyar! Men dem förorter jag anser vara "farligast":

Jakobsberg
Tensta-Hjulsta
Husby-Akalla
Skärholmen-Norsborg
Rågsved-Hagsätra
Bagis-Skarpnäck
Södertälje

okända ställen är väl typ östberga, fisksätra åså

Men jag tycker det handlar mer om tid och tillfälle än plats.

Dumleman
2006-04-11, 22:54
Innerstan sådär 03.00 en lördagnatt lär visst vara farligt.

andeN.
2006-04-11, 22:55
Ganska lungt här ute i Botkyrka men kriminaliteten är nog ganska hög.

NiXPhoenix
2006-04-11, 22:56
Vallentuna är lite slummigt när det gäller norrort.

Krampus
2006-04-11, 23:15
Innerstan har överlägset mest anmälningar av rån och misshandel.
Varför vill du veta detta?

Glen
2006-04-11, 23:21
Innerstan har överlägset mest anmälningar av rån och misshandel.
Varför vill du veta detta?


Jobbrelaterat. Tack för svaren förresten

Krampus
2006-04-11, 23:27
Jobbrelaterat. Tack för svaren förresten

Hehe, vill du ha trubbel eller vill du undvika det? ;)

The_RobRoy
2006-04-11, 23:31
Vallentuna är lite slummigt när det gäller norrort.

Hahaha du skämtar??

Lungt som en filbunke där ju, det värsta som hänt är en rallarsving utanför gästis typ

michael
2006-04-11, 23:37
Danderyd har väl viss ekonomisk brottslighet och skatteförskingringsproblem har jag hört? :D

PS jag va ironisk

Pez
2006-04-11, 23:40
Som sagt.. innerstan är väl den värsta platsen att vistas på om det är kriminella element man försöker undvika. Sen var den nån som nämnde tid/tillfälle som mer avgörande faktor än plats - vilket jag nog får hålla med om, samt med tillägget "beteende".

Har aldrig råkat ut för nåt, trots att jag bott mitt i våldsbrottens mecka inne i city under 6 års tid (Norrmalm/City - som ligger runt dubbelt så högt i antal våldsbrott per 100k invånare och år än närmsta "invandrartäta" stadsdel/kommun i sthlmsområdet.. så där kan ni avskriva den teorin).

Generellt skulle jag inte avråda nån från att åka nånstans, men man kan ju säga som så - att ensam röra sig i folktomma områden nattetid är en lika dålig idé vare sig man är i Djursholm, City eller Tensta.

n1tro
2006-04-11, 23:54
haha vafan vadå akalla :D asså det händer knappt ngt här seriöst .. har bott här i fan ere 12 år nu och det sker ngn våldtäkt på sin höjd (ja vet sorry det heter inte "ngn våldtäkt" bara sådär men ja jmf med stockholm city)... värdetransportrånen kan man inte göra ngt åt

NiXPhoenix
2006-04-12, 00:06
Hahaha du skämtar??

Lungt som en filbunke där ju, det värsta som hänt är en rallarsving utanför gästis typ


Nej, om man jämför med Täby, Danderyd, Österåker så tycker jag Vallentuna är ganska slummigt. Men visst, norrort kanske inbegriper fler kommuner som Sollentuna, Upplands Väsby osv, där är det säkert värre. :)
I senaste numret av lokaltidningen (bor i Täby) så var det en polis som uttalade sig och han sa att de hade problem med gäng som kom från just Vallentuna och ställde till diverse sattyg. Täby har dock sitt svarta får, Tegelbruket, hehe, mycket bråk och misshandel däromkring men inte så konstigt då det är enda stället med de öppettiderna.

Tigerkotten
2006-04-12, 00:12
Generellt skulle jag inte avråda nån från att åka nånstans, men man kan ju säga som så - att ensam röra sig i folktomma områden nattetid är en lika dålig idé vare sig man är i Djursholm, City eller Tensta.


Håller jag knappast med om, vissa ställen möter man på folk man verkligen inte vill träffa. Sedan högre risk att man nu råkar stöta på rånare/gäng på andra ställen med.

Skulle inte vara rädd för 5öre att gå igenom min "förort" (Sköndal) men jag skulle inte vilja gå igenom Skarpnäck t ex.

Pez
2006-04-12, 00:13
Vad man ska tänka på är att se till faktiska händelser, brott.. då det är relativt vanligt att folk beskriver områden de själva känner sig otrygga i som "värre" än exempelvis sin hemkommun/närområde - trots att det kanske statistiskt sett inträffar fler såväl som grövre våldsbrott där. Därför får tex ofta en del förorter oförtjänt dåligt rykte, då en sådan "myt" lätt blir "sanning" när den stämmer överens med folks fördomar och därmed bekräftar det folk redan "vet" (invandrartäta områden = hög brottslighet osv).

Simon.
2006-04-12, 00:16
Har besökt dem flesta förorter däre kommer nya asylsökande eller va dem nu är varje dag, där blir du accepterad väldigt snabbt till skillnad från läskiga ställen som Lidingö, viksjö och andra småbyar! Men dem förorter jag anser vara "farligast":

Jakobsberg


Jag har varit ute och gått i Jakan många sena kvällar, har aldrig sett eller råkat ut för nått. Har sett mer "skit" i Sundbyberg än i Jakan faktiskt.

Yxel
2006-04-12, 00:16
Flemingsberg är läskit :(

Officer
2006-04-12, 06:49
Flemingsberg är läskit :(


Ja, där bor Myten :D

tossefar
2006-04-12, 06:49
Har aldrig råkat ut för nåt, trots att jag bott mitt i våldsbrottens mecka inne i city under 6 års tid (Norrmalm/City - som ligger runt dubbelt så högt i antal våldsbrott per 100k invånare och år än närmsta "invandrartäta" stadsdel/kommun i sthlmsområdet.. så där kan ni avskriva den teorin).



Folk skiter ju som bekant inte gärna där de äter.

Nina L
2006-04-12, 07:55
trots att jag bott mitt i våldsbrottens mecka inne i city under 6 års tid (Norrmalm/City - som ligger runt dubbelt så högt i antal våldsbrott per 100k invånare och år än närmsta "invandrartäta" stadsdel/kommun i sthlmsområdet.. så där kan ni avskriva den teorin).Inte för att jag tänker testa, men det kan ju vara så att en person med svenskt utseende håller kortare tid i ett invandrartätt område med hög kriminalitet än vad samma person skulle göra i innerstan. Om vi ser till landskronaungdomarna t ex så är de ju inriktade just på "svennar".

Ursäkta för OT-inlägget.

mathor
2006-04-12, 08:39
Orminge, Kista, Rinkeby.

grisbil3n
2006-04-14, 19:24
Händer ju alltid skit på helgdagar i diverse förortscentrum. Har bott i ett och sett en hel del lustigt, klarat mig fint dock.

dynamo
2006-04-14, 19:28
Lånar tråden på samma ämne.. Blackeberg, är det ett skapligt område?

H.Emanuel
2006-04-14, 19:40
Flemingsberg är läskit :(
Bor där. Inte så läskigt

Kwon
2006-04-14, 19:43
VårBronx, SkärHarlem, Beverly Bredäng Hills.

tossefar
2006-04-14, 19:48
VårBronx, SkärHarlem, Beverly Bredäng Hills.
Bandithagen.

Kwon
2006-04-14, 19:49
Bandithagen.

:D :thumbup:

SGP = SkärHarlem Gangsta Posse

Allan
2006-04-14, 19:58
Jag begriper inte den här tråden. Exakt vad vill man veta - att vissa ormåden är mer brottsdrabbade än andra? Jo, så är det - det är busigare i Hässelby Gård än i Bromma, men samtidigt är Bromma garanterat mer brottsdrabbat än t ex Leksand eller Lomma.
Stor stad = fler brott. Och de flesta brott av den typ Kolozzeums medlemmar fruktar mest - personrån, misshandel - begås i närheten av nöjesetablissemang. Så är det överallt.

allan

Allan
2006-04-14, 19:59
Bandithagen.

Krökarängen och Drogsved


allan

Kwon
2006-04-14, 20:00
Jag antar att trådskaparen skall flytta och vill veta vilka områden han skall undvika? :)

H.Emanuel
2006-04-14, 20:02
Är det inte lite så att de som hört att det ska vara farligt där och där också är de som står för bråken där och där?

Yesterday
2006-04-14, 20:31
Sundbyberg kan vara ganska farligt, iaf i Rissne.
Har själv varit med om att min kompis och en till blev misshandlade med knogjärn där. Jag var uppe i rätten och vittnade om det senare.
Händer även att folk rånar andra titt som tätt. Den lokala bankomaten är typ permanent avstängd numera.
Det värsta var nog några år sedan en kille mördades med ett järnrör. En annan riktigt vidrig sak var en gruppvåldtäkt mot en ung kvinna, också flera år sedan iofs.

Annars är tensta farligt också som sagt. Har en annan polare som bor där, givetvis har han blivit knivhotat och rånad. Ingen åkte fast.
Jag var själv i tensta en kväll ensam (inte bra gjort), det ända jag råka ut för var att någon försökte pracka på mig stöldgods. Tackade artigt nej och försökte snabbt röra mig bort. Trodde faktiskt han skulle hoppa på mig med kniv när jag begav mig bort, vilket som tur inte hände.

christian
2006-04-14, 20:39
Rädsla föder våld.

H.Emanuel
2006-04-14, 20:46
Man får göra riskbedömningar. Är det större risk att utsättas för något klockan 02.00 i Stockholm city? Ja. Alltså undviker man att vara i stockholm city 02.00.Om man nu inte verkligen måste förstås.
Är det riskabelt i Tensta nattetid om man är ensam, eller man behöver inte ens vara ensam? Ja. Okej, alltså är man inte i Tensta nattetid.


Precis som tjejer inte borde raggla ut i Humlegården från krogen för att pissa klockan 03.00 eller följa med okända män hursomhelst.

Sen kan man naturligtvis ha en jävvla otur eller befinna sig på fel plats vid fel tidpunkt och sånt också.

ugglan
2006-04-14, 21:06
Vårberg, där går man fan inte säker. Speciellt då Kwon är ute med sitt posse för att lägga beslag på de nyutbetalda bidragen & pensionerna, det är lätt att bli collateral damage då.

cortez
2006-04-15, 02:45
Men dem förorter jag anser vara "farligast":

Bagis-Skarpnäck

Men jag tycker det handlar mer om tid och tillfälle än plats.

Har bott i Bagis i snart 2 år nu, känner ingen här ;) . Det beror nog på att jag har gått i en annan skola och har inte umgåts med folk så mycket, men ändå.
Ingenting har hänt med mig här än så länge, fast det brukar väl hänga ett par gäng sent på kvällarna. Ingenting att vara rädd för, gå som vanligt bara.

Självklart brukar man läsa dagen efter att ICA har rånats, men det händer väl någon gång överallt.