handdator

Visa fullständig version : Hastigheten


Skrollovicz
2006-04-11, 15:36
Om vi tar bicepscurl med rak stång som exempel.
Hur viktig är hastigheten på curlen för att stimulera muskeln till maximal utveckling?

Timme
2006-04-11, 16:08
Om vi tar bicepscurl med rak stång som exempel.
Hur viktig är hastigheten på curlen för att stimulera muskeln till maximal utveckling?


Jag skulle nog säga att det är förfärligt viktigt!
Du bör alltid sträva efter att förflytta vikten så snabbt och så explosivt som du kan. Desto snabbare och explosivare desto fler muskelfibrer rekryteras i lyftet. Men bara för att du lyfter/pressar/drar/curlar snabbt och explosivt så behöver det inte betyda att du använder dålig form och har dålig kontroll på vikten.

När du använder riktigt tunga vikter så kommer du inte kunna förflytta vikten så snabbt men det är endå viktigt att du försöker pressa den så hårt/snabbt/explosivt som det bara går för bästa effekt.

Timme
2006-04-11, 16:11
"Speed Is Good

More speed is almost always better. Acceleration is a fatigue management strategy; it allows you to do more work in less time, which is the definition of power. At any given load, more speed means more tension on the muscle, which means a superior training effect. Accelerated lifting also has much better transfer to athletics and almost everything you do in life. It's also more fun, less dangerous, and it takes less time."

Charles Staley

mistermr
2006-04-11, 16:15
Så strikthet har inget att säga till i denna övning?

BigForre
2006-04-11, 16:17
Så strikthet har inget att säga till i denna övning?

Så de är antagonister?

Baan
2006-04-11, 16:18
jag tror inte det går jämföra rakt av, förutsatt att man inte vänjer sig att köra väldigt explosivt i vissa övnignar och aldrig öka vikter förrän man kan fortsätta köra explosivt. oftast tappar man ju i utförande om man vill vara väldigt explosiv, i alla fall väldigt många jag sett.

mistermr
2006-04-11, 16:19
Så de är antagonister?

Nä, men jag förknippar hög hastighet med slarvigt utförande enligt bodypump. Men det kanske inte stämmer alltid

Timme
2006-04-11, 16:20
Så strikthet har inget att säga till i denna övning?

Precis som BigForre säger, strikthet behöver inte betyda raka motsatsen till explosivitet och hastighet.

Jag försöker köra relativt strikt men så pass explosivt och snabbt jag kan.

Sen så kan det säkert vara posetivt att köra ostrikt då och då för att få känna på lite tyngre vikter. Det finns många som menar att det gav dem väldigt mycket.

Timme
2006-04-11, 16:23
jag tror inte det går jämföra rakt av, förutsatt att man inte vänjer sig att köra väldigt explosivt i vissa övnignar och aldrig öka vikter förrän man kan fortsätta köra explosivt. oftast tappar man ju i utförande om man vill vara väldigt explosiv, i alla fall väldigt många jag sett.

Ja fast jag menar att man kan köra explosivt trots att det tar 2-3 sekunder att pressa upp den sista repetitionen i knäböj. Visst, lyftet kallas ju inte explosivt och det tar så lång tid att få upp vikten men man bör fortfarande sträva efter att försöka pressa vikten så fort man kan. Försöka explodera upp vikten (med bra form) trots att man kör på 90% av sitt 1rm

Sniggel
2006-04-11, 16:28
Att köra snabbt innebär att man kommer att rekrytera mer muskelfiber (stor bonus).
Men det kommer även innebära att TUL (time under load) minskar (vilket kanske inte alltid är en fördel).
Det innebär även att kraften man tar i med under hela lyftet varierar annorlunda jämfört med att ta upp vikten långsamt (vanligtvis lägre kraft nära toppläget om man inte driver på hastigheten hela vägen och låter den studsa mot bröstet så att den vänder tvärt).

Men som sagt, ju explosivare ju fler fibrer rekryteras.

Baan
2006-04-11, 16:32
Ja fast jag menar att man kan köra explosivt trots att det tar 2-3 sekunder att pressa upp den sista repetitionen i knäböj. Visst, lyftet kallas ju inte explosivt och det tar så lång tid att få upp vikten men man bör fortfarande sträva efter att försöka pressa vikten så fort man kan. Försöka explodera upp vikten (med bra form) trots att man kör på 90% av sitt 1rm

Det låter mer som styrkelyftarna tränar böj, förutom att dom läggar av innan det blir 2-3sek reppar, vilket inte är explosivt. Så fort man tar tid på sig få upp hantlar/stång så är det inte explosivt längre, även om dom första repsen var det.

Diggler
2006-04-11, 16:41
full kontroll upp, full kontroll ner. Inget exploderande, kastande, cheatande eller flamsande. Alla bicepsövningar är isolationsövningar. Var rädd om din biceps.

King Grub
2006-04-11, 16:45
Långsamma repetitioner har en positiv effekt på muskeltillväxten genom påverkan på syremiljön i muskulaturen.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/100/4/1150

Timme
2006-04-11, 17:08
Långsamma repetitioner har en positiv effekt på muskeltillväxten genom påverkan på syremiljön i muskulaturen.

http://jap.physiology.org/cgi/content/abstract/100/4/1150

Men i en långsam repetition så kan man endå försöka förflytta vikten så fort som möjligt bara det att vikten är så pass tung att den inte går att förflytta fort. En långsam repetition på 65-70% av 1rm är väl inget vidare bra jämfört en snabb och explosiv repetition på 65-70% av 1rm?

Baan
2006-04-11, 17:23
Men i en långsam repetition så kan man endå försöka förflytta vikten så fort som möjligt bara det att vikten är så pass tung att den inte går att förflytta fort. En långsam repetition på 65-70% av 1rm är väl inget vidare bra jämfört en snabb och explosiv repetition på 65-70% av 1rm?

Det är fortfarande x kg som förflyttas, kroppen tror väl inte det är sju ton du lyfter bara för du rycker upp vikten?

Arf Pingvin
2006-04-11, 19:40
Meningen med explosiv träning är väl ändå att utveckla de snabbaste mest explosiva fibrerna. Men samtidigt behöver man tung långsam träning för de långsamma fibrerna. Alltså nån slags periodisering. Nu hittade jag inte inlägget jag sökte men såhär säger de i öjebyn. (http://pub44.bravenet.com/forum/3751415949/fetch/713447/)