handdator

Visa fullständig version : Att få tag på en ägare till ett IP nummer...


TrasMannen
2006-04-11, 13:55
Om jag har ett IP nummer och en exakt tidpunkt, och jag vill få tag på vem som hade det IP nummret vid en viss tid. Hur bör jag göra då?

Det skall gå på något sätt.

Zerom
2006-04-11, 13:58
Det kan du inte få, det är skyddat.
Enda sättet att få fram det är typ om du är polis och det är misstänkt brott som kan leda till fängelse.

Trance
2006-04-11, 14:00
Polisanmälan eller ha en vänlig kompis som jobbar på hans ISP.

TrasMannen
2006-04-11, 14:02
Jag hjälpte en bekant med en hemsida till hans företag. Vi blev dock typ "hackade". (rätt obetydlig "hack" dock) I alla fall. Ägaren blev skitsne. han hade ringt webbhotellet, fått ip. och fått namn av ISP:n. Jag har försökt kontakta honom och fråga hur han gjort. Men inte fått tag på honom ännu.

Skumt är det. det borde inte gå

Baan
2006-04-11, 14:08
fråga ägaren till ip:t, du borde bara kunna kolla upp ip:t på internet, visst inte så mycket intresant information där men du får i alla fall reda på företaget, kontaka sedan företaget, dom har koll på alla ip-adresser dom betalar för, eller borde ha koll.

TrasMannen
2006-04-11, 14:34
fråga ägaren till ip:t, du borde bara kunna kolla upp ip:t på internet, visst inte så mycket intresant information där men du får i alla fall reda på företaget, kontaka sedan företaget, dom har koll på alla ip-adresser dom betalar för, eller borde ha koll.

Jo precis, så tänkte jag också. Men frågan är om dom berättar vem som har ipt eller inte. Jag tror man får Nej.

Baan
2006-04-11, 14:36
Jo precis, så tänkte jag också. Men frågan är om dom berättar vem som har ipt eller inte. Jag tror man får Nej.

Hmmmm vad jag förstått så ska IP-nummer behandlas som peronsuppgifter så så lätt bör dom inte ge ut det, handlar det om något seriöst såsom olaga intrång så tror jag ändå det går att lösa. Åtiminstone kan du kanske be kom kolla upp loggar på trafiken (som dom borde ha tycker man), hittar dom något skumt tror jag dom själva kommer agera och stänga av användaren, kanske även hjälpa dig med information. Väldigt många men och kanske tyvärr ;)


Prova snacka med dom i alla fall, förklara läget, lyckas du inte så har du i alla fall försökt.

Dumleman
2006-04-11, 15:00
Det får du inte. Har du några misstänkta så kan kanske http://www.seomoz.org/ip2loc/ip2loc.php hjälpa dig, den stämmer inte speciellt bra men men.