handdator

Visa fullständig version : gå ner vikt (spelar hockey)


peber
2002-11-09, 01:17
jag har bestämt mig för att gå ner i vikt.

jag är 17 år född 85
jag är cirka 1,83 lång och väger 95 kg
jag spelar hockey vilket innebär ungefär minst 4 ispass i veckan, max 7 om man räknar med matcher. med tillgång att köra en timma styrketräning fyra gånger i veckan (just nu kör jag ganska oseröst, bänk och biceps osv före varje ispass och benböj utfall osv en gång i veckan, vilket tar ungefär en halvtimme per gång.

jag har hållt på med styrketräning i två år, och har fått ordentlig genomgång av en utbildad instruktör.

saken är den att jag vill gå ner 10 kg. dels för att jag har alltid varit lite mullig + att jag börjar känna att det kommer att behövas i hockeyn. jag är helt enkelt för långsam (även om jag är stor och start :)). hur länge det ska ta vet jag inte riktigt, men max 4-5 månader får det ta.
vet nästan ingenting om kosttillskott men det verkar som det bara behövs när man vill gå upp i vikt.

och det är ju fett jag vill bränna inte muskler. för att inte glömma byggande av muskler.

så hur ska jag lägga upp min kost? jag kan ju inte direkt börja banta, då skulle jag aldrig orka träna. och jag äter inte så värst mycket skräpmat, kanske 2-3 gånger i veckan (fast det kanske är mycket) cola slinker ner ibland och vittbröd också.

finns det någon form av tillskott man kan suga i sig eller är det ändra hela synen på mat direkt?

jag är ganska desperat, hjälp?

palme
2002-11-09, 02:31
Tja håll protein intaget högre än kolhydraterna. Om du orkar/kan så kör en 45-60minuter på träningscykel med låg intensitet på morgonen innan frukost så kommer du gå ner ett par kg. Ta lite glutamin och fyll på med vatten innan du börjar konditions passen.

peber
2002-11-09, 03:16
eeh, vad är glutamin? finns det i någon vanlig vara? vad ska man äta före passet på morgonen? måste man göra det passet på morgonen? om man inte har en cykel, kan man gå ut och gå då istället? min fystränare gav mig rådet i sommras att dricka typ 5 liter vatten per dag. kommer inte ihåg vad det skulle ge, att man skulle bli mätt eller nått.

Prankie
2002-11-09, 10:52
Jag jobbar i en resturang så jag hinkar i mig några liter Loka per dag. :p Det stoppar mättnad känslan tycker jag, men jag ska nog byta ut det till vatten för det är inte bra att rapa på kunderna. :)
Glutamin är en essesiellt (Stavning?) aminosyra som finns i protein, det går även att köpa koncentrerad glutamin. Lägg om din kost till 40/40/20. Sen "måste" du läsa lite om Glykemiska Index. Självklart ska du inte glömma träning, anaerobiska träningar som styrketräning fröbränner inte fett då vita muskelfibrer behöver inte syre. Det enda tiden som du förbränner är under återhämtning då.

Det där med lågintesiva och högintevsiva aerobiska träningar tycker jag är fortfarande en myt. Det är sant att lågintesiva träningar förbränner en viss procentuellt högre fett mängd, men högintesiva förbättra kondition och förbränningen under återhämtning är också mycket högre än lågintesiva. Själv kör jag fortfarande högintensiva träningar. Fast en promenad på morgon sliter inte på muskel så mycket att man inte kan maxa senare på styrke. ;)

Frazze
2002-11-09, 12:02
Att dra ner på kolhydraterna mitt under pågående säsong medför nog att det går rejält mycket sämre för dig, vet att när jag själv spelade kunde det hamna på en 10-12pass/veckan (inkl. styrke) och skulle man börja minska kalorierna då så säger det sig självt att det tar stopp.

Mitt råd är att du nu gör de "självklara" grejjorna, dvs, drar in på sötsaker och godis samt utesluter synligt fett. Läser på lite om näringslära här på forumet. här (http://www.paulun.com) ä'r en ganska bra sida. Och att du sedan, framemot våren sätter igång med rejäl förbränningsträning.

Risken är annars att du nästan bara förlorar muskler, under säsongen är man nästan uteslutande i ett katabolt(nedbrytande) läge.

Ang. vattnet är det väl delvis för att det ger mättnadskänsla, och delvis för att det är väldigt nyttigt för hela kroppen.

palme
2002-11-09, 13:47
Anledningen till att han ska köra lågintensivt är för att han ska förbränna så lite muskler som möjligt...

Men ni har nog rätt om kolhydraterna. Glömde bort att han lira ishockey :)

Helen@
2002-11-12, 21:52
"Peber"

Gå in och läs på www.sportprestation.nu och klicka på "Näringslära" och "Fettförbränning" så har Du skaffat Dig en mycket bra kunskapsgrund "att stå på" till att börja med :)

Mvh Helena :)

hulken
2002-11-13, 09:03
Personligen så tycker jag att du ska vänta med att gå ner i vikt till våren då säsongen är över,för annars så är risken stor att det sabbar dina mål i vinter,för det kan vara svårt att både gasa och bromsa samtidigt:D sen så har du ju längre tid på dig från våren att gå ner i vikt tills serien börjar om igen,som det är nu så tränar du ju redan ganska mycket och att tillföra mer förbränningsträning kommer nog med största sannolikhet att inverka på ditt hockey spelande.