handdator

Visa fullständig version : Det här med PDA:s


Achryl
2006-04-11, 11:59
Jag ska köpa en handdator i prisklassen någonstans runt 4000 kronor, och har funderat på en Palm Lifedrive
http://www.smartson.se/test/handdator/palmone-lifedrive.htm

1. Hur fungerar egentligen dom på internet när man vill ansluta sig var som helst? Om man inte har en accesspunkt för WLAN, alltså. Samma fråga fast MED WLAN?

2.Det sägs att det skall fungera var som helst om man kopplar - Palm-bluetooth-mobiltelefon-gprs. Stämmer det?

3.Har "wi-fi" något med internetanslutningen att göra?

4. Vad kostar det att vara ansluten till nätet och kan man surfa med en webbläsare precis som på vilken dator som helst?

5.Vet någon hur snabb en sådan här dator är på att surfa? Är det lika segt som gprs på mobilen eller kan man komma upp i högre hastigheter?

6. Går det att installera mjukvara såsom skype, MSN, Flash och liknande?

7. Hur hög kompitabilitet har Palm OS med Windows? Om man kopplar ihop Palmen och en vanlig windowsdator, går det då lätt att överföra filer utan några drivisar som mellan två windowsdatorer?

8. Hur höga textredigeringsmöjligheter har man på en sådan här Palm? Orkar man sitta och skriva en uppsats på den utan ett extra tangentbord?

9. Rekommenderar ni någon annan Handdator som uppfyller övanstående om denna inte gör det?

Tack för svar! =)

Hardcore_pb
2006-04-11, 12:52
inte svar på dina frågor men jag funderar personligen på nokia 9300i det är en telefon/handdator men har wlan 802.11g dvs. 54mbs vilket sitter i de flesta bärbara datorer, riktigt tangentbord, usb. 2.0, gprs, bluetooth osv kostar dock runt 6k utan abonnemang men den kanske kan vara ett alternativ

/Hardc...

Achryl
2006-04-11, 14:11
Nja, den hade ett lite väl saftigt pris och displayen är inte riktigt den jag hade tänkt mig, men smaken är som baken. =)

inte svar på dina frågor men jag funderar personligen på nokia 9300i det är en telefon/handdator men har wlan 802.11g dvs. 54mbs vilket sitter i de flesta bärbara datorer, riktigt tangentbord, usb. 2.0, gprs, bluetooth osv kostar dock runt 6k utan abonnemang men den kanske kan vara ett alternativ

/Hardc...

Mighty
2006-04-11, 14:15
1. Hur fungerar egentligen dom på internet när man vill ansluta sig var som helst? Om man inte har en accesspunkt för WLAN, alltså. Samma fråga fast MED WLAN?
Vad menar du här? För att ansluta dig till Internet med en PDA måste du antingen göra det via WLAN om du har ett WiFi-kort, eller också vi kabel om du har sådan möjlighet via en vagga.

2.Det sägs att det skall fungera var som helst om man kopplar - Palm-bluetooth-mobiltelefon-gprs. Stämmer det?
Ja, du kan koppla upp dig via telefonens GPRS om du har blåtand på båda.

3.Har "wi-fi" något med internetanslutningen att göra?
WiFi är benämningen på hårdvaran som möjliggör trådlöst nätverk.

4. Vad kostar det att vara ansluten till nätet och kan man surfa med en webbläsare precis som på vilken dator som helst?
Via GPRS betalar man för BÅDE sänd och mottagen data, ca 15-20 kr / MB. Om du surfar via WLAN betalar du enbart om de som tillhandahåller din WLAN-hotspot ska ha betalt. Kör du WLAN hemma är det såklart gratis

5.Vet någon hur snabb en sådan här dator är på att surfa? Är det lika segt som gprs på mobilen eller kan man komma upp i högre hastigheter?
Kör du GPRS är det lika segt som på mobilen, men kör du WLAN går det naturligtvis mycket snabbare

6. Går det att installera mjukvara såsom skype, MSN, Flash och liknande?
De finns för Pocket PC, men för Palm OS är jag osäker. Finns säkert något "fulversion" annars.

7. Hur hög kompitabilitet har Palm OS med Windows? Om man kopplar ihop Palmen och en vanlig windowsdator, går det då lätt att överföra filer utan några drivisar som mellan två windowsdatorer?
Ingen kompabilitet alls då Palm OS bygger på Mac arkitekturen. Du får blint lita på HotSync och synka filer mellan.

8. Hur höga textredigeringsmöjligheter har man på en sådan här Palm? Orkar man sitta och skriva en uppsats på den utan ett extra tangentbord?
Nej, du måste ha ett extra tangentbord om du skall skriva lite mer än vanliga påminnelser hur snabb du än är på Grafitti

9. Rekommenderar ni någon annan Handdator som uppfyller övanstående om denna inte gör det?
Jag skulle gå på en handdator med Pocket PC plattform, t.ex. en Qtek

Tomten
2006-04-11, 16:02
http://en.wikipedia.org/wiki/MacGyverism

"MacGyver can also be used as a verb meaning to fix, repair, rig, solve, build, invent, or otherwise save the day, as MacGyver did." :laugh:

Tomten
2006-04-11, 16:11
wtf, tyckte jag postade i macguyver tråden... skumt.

Jman
2006-04-11, 17:23
Palm Lifedrive

1. Hur fungerar egentligen dom på internet när man vill ansluta sig var som helst? Om man inte har en accesspunkt för WLAN, alltså. Samma fråga fast MED WLAN?

2.Det sägs att det skall fungera var som helst om man kopplar - Palm-bluetooth-mobiltelefon-gprs. Stämmer det?

6. Går det att installera mjukvara såsom skype, MSN, Flash och liknande?

7. Hur hög kompitabilitet har Palm OS med Windows? Om man kopplar ihop Palmen och en vanlig windowsdator, går det då lätt att överföra filer utan några drivisar som mellan två windowsdatorer?

8. Hur höga textredigeringsmöjligheter har man på en sådan här Palm? Orkar man sitta och skriva en uppsats på den utan ett extra tangentbord?

* Som redan sagts, internet fås antingen genom wifi eller bluetooth->mobil(gprs).
* Jag vet att det finns msn klienter. Flash vet jag dock ingenting om. Sist jag kollade så hittade jag inga alternativa webläsare. (Opera finns på pocket pc :) )
* Lifedriven ska ha enklare uppkoppling mot datorn enligt recensionen. Man för över filer antingen med usb2, wifi, bluetooth, infrarött. Även SD/MMC minnen fungerar som lagringsmedia.
* Visst går det att skriva längre stycken. Men bäst är det nog med någon form av tangentbord.

emmzan
2006-04-11, 19:03
Ah, för mig är PDA "Persistent Ductus Arteriosus" - ett medfött hjärtfel. Var mtk förväntansfull när jag öppnade tråden :D

Achryl
2006-04-12, 23:02
* Som redan sagts, internet fås antingen genom wifi eller bluetooth->mobil(gprs).
* Jag vet att det finns msn klienter. Flash vet jag dock ingenting om. Sist jag kollade så hittade jag inga alternativa webläsare. (Opera finns på pocket pc :) )
* Lifedriven ska ha enklare uppkoppling mot datorn enligt recensionen. Man för över filer antingen med usb2, wifi, bluetooth, infrarött. Även SD/MMC minnen fungerar som lagringsmedia.
* Visst går det att skriva längre stycken. Men bäst är det nog med någon form av tangentbord.
Okej, På en hemsida visar de hur programmet lifedrive manager används vid filöverföring mellan windows och palm OS för att synnka filöverföringen, du känner inte till om man kan dra över filer till och från windows utan ett sådant program?
Det sägs nämligen att lifedriven ska fungera som extern HD men men fungerar det så enkelt tillsammans med windows?

bouxesa
2006-04-13, 00:12
Jag kan rekomendera att du tog dig en titt på Qteks S200. Som en handdator fast i lite mindre format. Jag köpte en för någon månad sen och jag har bara positiva erfarenheter av den. Sedan kan man köpa till ett portabel keybord med bluetoothanslutning. Qtek som Mighty sa använder sig av Windows Pocket PC och med hjälp av Activsync (som följer med) är det bara att koppla ihop den med datorn och det fungerar (oftast).

Jman
2006-04-13, 09:23
Okej, På en hemsida visar de hur programmet lifedrive manager används vid filöverföring mellan windows och palm OS för att synnka filöverföringen, du känner inte till om man kan dra över filer till och från windows utan ett sådant program?
Det sägs nämligen att lifedriven ska fungera som extern HD men men fungerar det så enkelt tillsammans med windows?
"... When you have 4 GB of memory on your PDA you really want to be able to get at that data from just about any computer. Palm built in Drive Mode which allows the LifeDrive to be recognized by a computer without ANY LifeDrive drivers. That is correct. No download, no CD. Nothing. When the LifeDrive is in USB mode a PC only needs standard USB mass storage drivers and the hard drive of the LifeDrive will show us as a conventional USB thumb drive would. ..."
se länken för mer information Lifedrive (http://www.davespda.com/reviews/pda/lifedrive.htm)