Visa fullständig version : varför gick jag inte upp i vikt?
jag åt 8000-9000 kcal om dagen när jag var på resa och när jag kom hem och vägde mig på gymmet så hade jag inte gått upp ett gram! har jag bra ämnesomsättning lr?
Antingen det eller så hade du förbaskat kul på resan.
Vad hittade du på för aktiviteter på resan?
RajtanTajtan
2006-04-11, 11:28
jag åt 8000-9000 kcal om dagen när jag var på resa och när jag kom hem och vägde mig på gymmet så hade jag inte gått upp ett gram! har jag bra ämnesomsättning lr?
Du rörde förmodligen på dig en hel del? Inte en chans att du bara låg och slappade iaf, för gjorde du det, så har du räknat fel på kalorierna.
Sir Anselm
2006-04-11, 11:28
Hur länge var du på resa? Vad gjorde du på resan? Hur mätte du upp kaloriintaget?
Vad bestog kalorierna av?
En kalori är inte alltid en kalori :)
Vad bestog kalorierna av?
En kalori är inte alltid en kalori :)
Energi in vs Energi ut.
jag åt 8000-9000 kcal om dagen när jag var på resa och när jag kom hem och vägde mig på gymmet så hade jag inte gått upp ett gram! har jag bra ämnesomsättning lr?Tillåt mig att tvivla. 8000-9000 kcal innebär en överätning med 5500-6500 dvs 3 rejäla pizzor när man redan är mätt.
King Grub
2006-04-11, 15:06
Energi in vs Energi ut.
Äter du 3000 kcal protein och kolhydrat mer än du gör av med, lägger du inte på dig lika mycket kroppsfett som om överskottsenergin hade kommit från fett.
Scratch89
2006-04-11, 15:25
Äter du 3000 kcal protein och kolhydrat mer än du gör av med, lägger du inte på dig lika mycket kroppsfett som om överskottsenergin hade kommit från fett.
Vad beror detta på? Förhöjda kroppstemperaturer? Proteinoxidation?
RajtanTajtan
2006-04-11, 15:31
Visst, men i detta fallet så hade han inte gått upp 1 gram, och det gör man ju om man överäter protein och kolhydrater.
Vad beror detta på? Förhöjda kroppstemperaturer? Proteinoxidation?
Om det är förhöjd kroppstemperatur så är det ju inte längre ett energiöverskott!
Förhöjd kroppstemperatur innebär ju en ökad energiförbränning (kompensation för intaget)
Exempel
Överätning med 3000 kcal från fett lagras i princip allt som fett?
Totalt intag 6000 kcal
Energiförbrukning 3000 kcal
Överätning med 2500 (egentligen 3000 men sjunker med 500 pga ökad förbrukning) kcal från protein och kolhydrater
Totalt intag 6000 kcal
Energiförbrukning 3500 kcal
Intaget är 6000 i båda fallen, men energiförbrukningen blev större i andra fallet pga termogena effekter och lite av kolhydraterna sparades som glykogen.
Obs detta stämmer bara om där är en kostnad i form av energi (vilket leder till värme) att oxidera protein (vilket där väl är?) samt att glykogendepåerna har plats för kolhydrat.
Siffrorna är dessutom påhittade och förmodligen grovt överskattade/underskattade.
Är jag ute och cyklar?
Kan man bajsa ut energi som man inte hunnit tillgodogöra sig?
Pepparkakssmurfen
2006-04-11, 16:10
Var du på en weekendresa eller borta 3 mån?
RajtanTajtan
2006-04-11, 16:12
Om det är förhöjd kroppstemperatur så är det ju inte längre ett energiöverskott!
Nähä okej.
men energiförbrukningen blev större i andra fallet pga termogena effekter
Termogena effekter är väl förhöjd kroppstemperatur?
Det känns lite som att du säger emot dig själv.
Olof Herlin
2006-04-11, 16:16
8000-9000... då är man fan nära vad de där s.k världens tjockaste personer äter. Det krävs en jääävla mage och aptit om man ska ha i sig det. Jamenar det är ju runt 1kg rent fett eller typ 2.2kg kolhydrat. ;)
Termogena effekter är väl förhöjd kroppstemperatur?
Det känns lite som att du säger emot dig själv.
Det är det som jag menar.
termogena effekter = förhöjd kroppstemperatur = mer energiåtgång
får man en termogen effekt av något har man automatiskt ökat sin energiförbrukning den dagen och bör ta med detta i "energi ut"-beräkningen.
edit:
Såg att jag kanske uttryckte mig lite otydligt med "Om det är förhöjd kroppstemperatur så är det ju inte längre ett energiöverskott!"
Jag menade alltså att om man får en förhöjd kroppstemperatur så ökar ju ens energiförbrukning, vilket innebär att energiöverskottet minskar.
Därför är det inte längre en överätning med säg 1000 kcal utan kanske 500, även om man siktade på att överäta 1000 kcal så blev det så för att man glömde bort att räkna in den termogena effekten av maten man överåt på energiåtgången.
userfriendly
2006-04-11, 16:53
kan det vara så att några av kalorierna kom från alkohol?
nyttjade du nikotin?
hur varmt var det?
var du ute och dansade?
rörde du på dig mer än vanligt?
RajtanTajtan
2006-04-11, 16:56
nyttjade du nikotin?
hur varmt var det?
var du ute och dansade?
rörde du på dig mer än vanligt?
Spelar det ngn roll om en del kom från alkohol, och isf vilken?
Spannmål
2006-04-11, 16:57
är inte den termogena effekten inräknad i proteinets 4,1 kcal/gram ?
Jupp.
nyttjade du nikotin?
hur varmt var det?
var du ute och dansade?
rörde du på dig mer än vanligt?Åkte du ett Vasalopp om dagen?
Maratonlopp med stridspackning?
Bergsetapp i Giro d'Italia?
Eller kan du din King Grub och är medveten om att de novo lipogenes är sällsynt. Överätningen kom från 6 kg kokt pasta med ångkokt lök.
*popcorn*
RajtanTajtan
2006-04-11, 17:41
Åkte du ett Vasalopp om dagen?
Eller kan du din King Grub och är medveten om att de novo lipogenes är sällsynt. Överätningen kom från 6 kg kokt pasta med ångkokt lök.
*popcorn*
FY FAN VAD ROLIG DU ÄR DIN JÄVEL :D :bow: :laugh:
Var kommer den termogena effekten från?
har UPC1,2 och 3 nånting med saken att göra? (uncouplingprotein).
Jupp.
Ok, visste inte detta.
pragmatist
2006-04-11, 20:52
Är du säker på att du åt 8-9,000 kcal? Jag tycker att ofta när man "svullar loss" (vid jul eller nått) så blir resultatet att man blir tokmätt och en smula äcklad efteråt vilket leder till att man äter mycket mindre under resten av dagen. Slutresultatet blir därmed inte alls så högt som man tror.
Jag minns särskilt en resa till Sydafrika för några år sedan då jag tyckte att jag åt som en häst varje gång det bjöds i två veckor, och det var inga lågkalorigrejor heller, men när jag kom hem hade jag gått ner två kilo förmodligen eftersom jag inte följde min normala ätrytm med 6+ små måltider per dag och faktiskt åt mindre än vanligt.
chriskilla
2006-04-11, 21:05
Vad du stoppar i dig har en hög betydelse med att lägga på sig muskler.
äter man bara en massa skit så skiter du ut det..
du måste lära dig och förstå vad din kropp kan absorbera bäst!
Tro mig jag var 183cm och 62kg jag käka som ett djur men la inte på mig MUSKELMASSA.. Nu väger jag 77 med ren muskelmassa och inget fett.
Nyckel till det var att jag lärde mig och få en jämn insulin nivå genom dagen och rätt MAT! *flex* :)
Guns n hoses
2006-04-11, 21:46
Nikotin? Vad har det med saken att göra? Skoj att veta :}
RajtanTajtan
2006-04-11, 22:26
Åkte du ett Vasalopp om dagen?
*popcorn*
Detta måste vara ett av de roligaste inläggen i kolos historia. Det är så kul så jag blir irriterad. *flabbar så grannarna bankar*
Cerberus
2006-04-11, 23:00
En del av proteinet byggs in som muskler och kolhydrater kan ju lagras i dom? Resterande bör ju bli fett om man överäter extremt mycket.
Fett lagras direkt som kroppsfett.
jag var i london så jag gick o shoppade rätt mycket. gick mest hela dagarna. maten jag åt var bara skräpmat riktigt mycket skräpmat ett mål vanlig mat och det var buffé. hade som mål att proppa i mig så mycket skräp och sånt som möjligt bara för att det är gott!. snusar gör jag oxå om det har nån betydelse.
jag var i london så jag gick o shoppade rätt mycket. gick mest hela dagarna. maten jag åt var bara skräpmat riktigt mycket skräpmat ett mål vanlig mat och det var buffé. hade som mål att proppa i mig så mycket skräp och sånt som möjligt bara för att det är gott!. snusar gör jag oxå om det har nån betydelse.
En Big Mac, mellanstor cola samt pommes är nästan exakt 1000kcal. Du säger att du åt motsvarande 8-9 sådana mål dagligen? Låt oss säga att du sover 8 timmar. Det betyder ett sådant mål varannan timme för 8k kcal eller lite mer för 9k kcal.
Nu kommer något macho säga, fan de mättar ju ingenting så det är ju lätt. Går runt på stan och testa att följa detta schema och gör det flera dagar. Möjligt helt klart, men väldigt osannolikt att man gör det frivilligt.
Var kommer den termogena effekten från?
har UPC1,2 och 3 nånting med saken att göra? (uncouplingprotein).
Av att maten måste bearbetas!
UCP har inget med det att göra...
Pepparkakssmurfen
2006-04-12, 10:05
Men HUR LÄNGE var du där?
Det är skillnad på om du åt 8000-9000 kcal om dagen under en helg eller om du åt 8000-9000 kcal varje dag under 2 månader.
*popcorn*
hehe :D , om man nu skulle ätit "6 kg kokt pasta med ångkokt lök", hade inget av det lagrats in som kroppsfett, förutom det minimala fettet som den fina rätt innehåller, om man håller på med denna dieten i några veckor?
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.