handdator

Visa fullständig version : Faliure eller inte?


Micke_B
2006-04-10, 22:12
Tja, läste i senaste b&k att man inte ska köra till failure, att det "smakar mer än det kostar" om man kör till faliure. Har själv alltid köra till failure, men provat dom senaste passen att inte göra det. Tycker jag behöver mindre vila mellan setten och jag blir mindre slut efter passen. Men vad är det bästa för muskeltillväxt? Vad tycker ni? erfarenheter?

pumpare
2006-04-10, 22:20
Om jag förstått det rätt så är den största fördelen att man kan träna oftare, och på så vis öka i muskel- styrka/massa. Vad som sen är optimalt det vette :devil: , men jag tränar gärna så att jag slipper vila en hel vecka.

Bempers
2006-04-10, 22:29
Vad menas med failure egentligen?Att man försöker på den där sista reppen som man inte klarar? :em:

BigForre
2006-04-10, 23:08
Satt med spänning och läste en intressant tråd här på foumet om just det här för bara ett par månader sedan, väldigt intressant kommer jag ihåg. Påfrestar CNS hårt att gå till fail och jag vet åtmindstånde en herre här på forumet, vars fysik jag avundar, som visar att det i praktiken går att växa och bli stark utan att gå till fail när han tränar. Så vore jag du skulle jag leta reda på den tråden, den var läsvärd vad jag kommer ihåg...MVH / Forsman






PS. Var FAN är sökfunktionen!?

Gorgoroth
2006-04-10, 23:24
Har iaf hört från flera håll att man inte ska köra till failure. Bl a i en intervju med Chad Waterbury..

drkrupp
2006-04-10, 23:51
Jag började mitt nya schema förra veckan, där jag ska undvika failure men istället köra tre helkroppspass i veckan. (Inget nytt påfund från min sida dock, jag planerade att prova helkroppspass redan för ett år sedan, men ville prova 2-split först.)

Failure eller inte? Det beror på vem du frågar. Själv har jag ingen aning, men har kul ändå. Just nu är det icke-failure som gäller som sagt.

Mr. Moose
2006-04-11, 02:32
Går nog mot alla här och säget att nybörjare bör träna till "failure".

Som nybörjare känner man inte sin kropp särskilt väl (träningsmässigt), jag tror att många i början aldrig når riktig muskulär failure utan att det är mental failure.

Dom vet inte hur ett riktigt tungt set kan kännas de sista repsen och därför lägger av ett par reps innan muskulär failure. Att periodvis gå till muskulär failure tror jag lär folk var gränserna verkligen går och på så sätt ge dom bättre ökningar i framtida pass.

Någon som har andra synpunkter? Dessa är mina egna fria ideer, kanske helt fel men kanske inte?

Claes

z_bumbi
2006-04-11, 05:08
Att periodvis gå till muskulär failure tror jag lär folk var gränserna verkligen går och på så sätt ge dom bättre ökningar i framtida pass.

Någon som har andra synpunkter? Dessa är mina egna fria ideer, kanske helt fel men kanske inte?

Claes

Syftet med de flesta programmen där man "inte ska gå till failure" är oftast att man inte ska nå failure varje pass.
Med rätt planering så når man failure då och då i alla fall och en bieffekt av det är ju att man faktiskt lär sig att man kan ta i mer än vad man tror.