handdator

Visa fullständig version : Upplever ni vattenansamling med Kre-Alkalyn?


WheyProtein
2006-04-10, 22:02
Det står ju på burken att det inte binder vätska på samma sätt som vanligt kreatin, men det står inte att det inte binder vatten.

Jag upplever att det binder vatten, tror jag iaf, kan inte riktigt avgöra det men jag tycker att mitt ansikte ser runt ut och det brukade det inte göra.

bengdoktor
2006-04-11, 07:26
Jag har inte upplevt att det binder vatten, och jag har inte ökat något i vikt heller.. men starkare känner jag mig helt klart! *flex*

Ola Wallengren
2006-04-11, 07:39
Den mest sannolika anledningen är att man nästan inte får i sig något kreatin med kre-alkalyn. 2 kapslar ger ca 0,5g kreatin. Dessutom så innehåller produkten en hel del salt i form av natriumkarbonat, vilket mycket väl kan binda en del vätska.

userfriendly
2006-04-11, 07:44
har inte upplevt nån vattenlagring... tar iof bara 2 kaplsar/ dag

Nitrometan
2006-04-11, 08:03
Det är väl 750 mg i varje kapsel?
Då får jag i mig 3 g på träningsdagar och inget mer...

Jag upplever ingen "extra vätska"...

Det gör jag iofs rätt sällan med vanligt kreatin också. Men ännu mindre nu.

Ulf A Big
2006-04-11, 08:08
För effekt tror jag på minst 20 gr per dag. Dvs kreatinmonohydrat.

Ola Wallengren
2006-04-11, 09:06
Det är väl 750 mg i varje kapsel?
Då får jag i mig 3 g på träningsdagar och inget mer...

Jag upplever ingen "extra vätska"...

Det gör jag iofs rätt sällan med vanligt kreatin också. Men ännu mindre nu.

Det är 750mg kre-alkalyn i varje kapsel, och det består av ca 0-50% natriumkarbonat, så mängden kreatin är lite grovt räknat ca hälften av vad kapseln väger.

Pepparkakssmurfen
2006-04-11, 09:30
Har inte märkt av någon vattenbindning (2 mån med kre-alkalyn)

Nitrometan
2006-04-11, 14:51
Det är 750mg kre-alkalyn i varje kapsel, och det består av ca 0-50% natriumkarbonat, så mängden kreatin är lite grovt räknat ca hälften av vad kapseln väger.
Mmmmm. Så då får man i sig 1,5 g kreatin då. Men om det nu stämmer att det tas upp så bra som de säger så kanske det ute i musklerna där det spelar nån roll motsvarar en mycket större dos kreatinmonohydrat?

Men eftersom man inte stoppar i sig den stora mängden kreatinmonohydrat så kanske det är därför man inte upplever att vätskan "spiller över" nåstans?

Robban
2006-04-11, 19:18
Inget vatten bara, bra träning...

lauria
2006-04-11, 20:00
Inget vatten alls, sen ja la ner monohydrater så har ja gått ner 1-1,5kg vatten (ja pissade en hel del). Sen så av kre-alkalynet så har jag fått MYCKET bättre återhämtning under passen, ja kräver inte alls lika mka vila nu. Och jag tar 3-kapslar 1-2timmar innan passet.

Ulf A Big
2006-04-11, 20:40
Är inte det ökade vattentrycket i cellen anabolt?

Nitrometan
2006-04-11, 21:13
Är inte det ökade vattentrycket i cellen anabolt?
Jo, det är det. När cellmembranet sträcks ut av den ökade vätskemängden så ger deten signal till cellen att den måste växa.

Men då pratar vi om vätska i muskelcellen. Inte vätska nån annanstans i kroppen, den gör bara marginell nytta.

thuum
2006-04-12, 00:32
Är kre-alkalyn värt att prova? är det lika bra som vanligt monohydrat eller bättre. funkar det bra med whey ? Jag har läst vad de står om den men det är ju vad dom själva säger skulle va tacksam för lite svar :)

Ulf A Big
2006-04-12, 07:16
Jo, det är det. När cellmembranet sträcks ut av den ökade vätskemängden så ger deten signal till cellen att den måste växa.

Men då pratar vi om vätska i muskelcellen. Inte vätska nån annanstans i kroppen, den gör bara marginell nytta.

Och att det skulle bli precis så är en nog en omöjlighet. Vad man förespråkar från experthåll är att man har med några gram salt, och då gärna ett salt som seltin, i mixen vilket förstärker volymökningen i cellen.

Ola Wallengren
2006-04-12, 08:24
Mmmmm. Så då får man i sig 1,5 g kreatin då. Men om det nu stämmer att det tas upp så bra som de säger så kanske det ute i musklerna där det spelar nån roll motsvarar en mycket större dos kreatinmonohydrat?

Men eftersom man inte stoppar i sig den stora mängden kreatinmonohydrat så kanske det är därför man inte upplever att vätskan "spiller över" nåstans?

Har du någon stans sett att marknadsförarna av kre-alkalyn har kunnat styrka sina påstående om bättre upptag? tabellen som de refeterar till vad gäller kreatinets omvandling till kreatinin finns det ingen referens till.

I de undersökningar som jag sett är omvandlingen av kreatin till kreatinin ganska begränsad om vi pratar om timmar, även i surt pH, och även om man låter kreatinet ligga i en sur lösning i flera dagar så är omvandligen långt ifrån total, kanske 50% eller något liknande.

Upptaget i tarmen är inte det begränsande vad gäller kreatininlagring i cellerna, det är själva transporten in i cellen, och Kre-Alkalyn är ju ändå kreatinmonohydrat så det är ju samma grej.
Och vad jag vet så finns det ingen studie som visar på olika upptag i cellerna av olika kreatinvarianter, bara en massa ogrundade påstående.
Om någon hittar en sådan studie skulle jag bli glad.

Kreatin innehållet i musklerna är inte speciellt lågt, för att höja nivåerna krävs det ändå en hel del gram. 1,5g kreatin är ju ungeför vad kroppen producerar själv, så det låter inte direkt som en uppladdning. Kroppen bryter ner ca 2g kreatin per dag, och kanske mer om man tränar, så det är inte säkert att 1,5g räcker för att upprätthålla ökade kreatinnivåer. En uppladdning kräver att ca 20-30g extra lagras in i musklerna, räcker det då med 1,5g per dag för en uppladning, jag tror inte det...

z_bumbi
2006-04-12, 08:28
Kreatin innehållet i musklerna är inte speciellt lågt, för att höja nivåerna krävs det ändå en hel del gram. 1,5g kreatin är ju ungeför vad kroppen producerar själv, så det låter inte direkt som en uppladdning. Kroppen bryter ner ca 2g kreatin per dag, och kanske mer om man tränar, så det är inte säkert att 1,5g räcker för att upprätthålla ökade kreatinnivåer. En uppladdning kräver att ca 20-30g extra lagras in i musklerna, räcker det då med 1,5g per dag för en uppladning, jag tror inte det...

De siffror som finns säger väl runt 3-5 g kontinuelligt av monohydrat för att full laddning ska genomföras (Beroende på kroppsvikt.)?

Edit: Jag ska kanske skriva klart inlägget också. *slap*

Så om det nu är ett bättre upptag/inladdning så kan det funka, jag har inte brytt mig om att försöka förstå hur det skulle funka då det ligger långt över den nivån som jag tycker är intressant av fysiologin.

Nitrometan
2006-04-12, 15:32
Ola: Nej, jag har inte sett nåt sånt. Men om, om, de lyckas få fram kreatinet dit jag vill ha det på ett effektivare sätt så kan det tänkas att de har rätt.

Det du skriver är till största delen korrekt.

Den sammanlagda mängden kreatin i musklerna i en 75-80 kg idrottsman brukar beräknas till 120-150 g. Utöver det gör kreatinet väldigt lite nytta, när "förråden" är fyllda kissar man bara ut resten.

Det som gör att man måste stoppa i sig en hel del kreatinmonohydrat är väl antagligen att problemet består i själva transporten fram till musklerna.

Som du säger är det knappast upptaget i tarmen som begränsar.

Ola Wallengren
2006-04-12, 16:57
Ola: Nej, jag har inte sett nåt sånt. Men om, om, de lyckas få fram kreatinet dit jag vill ha det på ett effektivare sätt så kan det tänkas att de har rätt.

Det du skriver är till största delen korrekt.

Den sammanlagda mängden kreatin i musklerna i en 75-80 kg idrottsman brukar beräknas till 120-150 g. Utöver det gör kreatinet väldigt lite nytta, när "förråden" är fyllda kissar man bara ut resten.

Det som gör att man måste stoppa i sig en hel del kreatinmonohydrat är väl antagligen att problemet består i själva transporten fram till musklerna.

Som du säger är det knappast upptaget i tarmen som begränsar.

Visst kan jag ha fel, du får gärna säga vad.

För att upprepa, transporten fram till cellen (muskeln) är troligtvis inte det begränsande utan transporten in i cellen. Så vitt man vet så behövs det inte så där jätte höga kreatinnivåer utanför cellen för att detta skall maximera transporten in i cellen, och man tror att transportkapaciteten främst regleras av den inracellulära koncentrationen och kreatin och kreatinfosfat.
Visst kan man ladda upp sina kreatindepåer med 3-5g per dag, det tar bara lite längre tid, och eftersom det för vissa räcker med 3g per dag innebär det att väldigt mycket tas upp icellen eftersom man under 4-6 veckor lagrar in ett överskott på 20-30g, utöver de ca 2g som är normal omsättnigshastighet (syntes och nedbrytning).

Nitrometan
2006-04-12, 21:16
I de undersökningar som jag sett är omvandlingen av kreatin till kreatinin ganska begränsad om vi pratar om timmar, även i surt pH, och även om man låter kreatinet ligga i en sur lösning i flera dagar så är omvandligen långt ifrån total, kanske 50% eller något liknande.
Jo, jag vet. Det var vad Karin Söderlund sa till mig också när jag pratade med henne för länge sen.

Och vad jag vet så finns det ingen studie som visar på olika upptag i cellerna av olika kreatinvarianter, bara en massa ogrundade påstående.
Om någon hittar en sådan studie skulle jag bli glad.
Japp. Jag håller med dig. Det skulle vara intressant att se. Men alla kreatinundersökningar som jag har sett ö.h.t. har använt kreatinmonohydrat. Så jag tvivlar på att nån sån undersökning finns.

Men om molekylen är stabilare så kanske kreatinet kommer fram dit det ska?

OBS. Ola, jag säger inte att du har fel. Inte nånstans. Mitt första intryck av ditt inlägg var bara att du förenklade lite samtidigt som du försökte visa en djupare kunskap. Men när jag har läst inlägget flera gånger så ser jag att allt väsentligt är med.

I vilket fall som helst har jag blivit starkare av att använda Kre-Alkalyn

Ola Wallengren
2006-04-13, 08:37
I vilket fall som helst har jag blivit starkare av att använda Kre-Alkalyn

Jag håller själv på med en blindtest för att utvärdera Kre-Alkalyn och jag kan ju inte säga att jag är speciellt säker på när jag tar kre-A eller placebo.
Innan blindtestet så provade jag Alkalynet och tyckte det eventuellt kändes bättre, men vid blindtest känns det helt och hållet som en gissning, vi får se.

Nitrometan
2006-04-13, 11:29
Jag håller själv på med en blindtest för att utvärdera Kre-Alkalyn och jag kan ju inte säga att jag är speciellt säker på när jag tar kre-A eller placebo.
Innan blindtestet så provade jag Alkalynet och tyckte det eventuellt kändes bättre, men vid blindtest känns det helt och hållet som en gissning, vi får se.
Hur många försökspersoner har du?

Kör du en dubbelblind studie och byter grupper efter halva tiden?

Ola Wallengren
2006-04-13, 13:28
Nej, inte så anvanserat. Jag testar bara på mig själv.
Jag har packat om kapslarna i vita kapslar och gjort lika dana placebokapslar med motsvarande mängd kreatin.
Jag tar sedan 4 kapslar före varje pass i en slumpmässig ordning och helt blint för mig vilket som är placebo eller "aktivt".
Sedan får jag se hur passet går, styrka, pump, mjölksyra, form mm. Utifrån detta skriver jag en kommentar om passet och gissar om det va kre-alkalyn eller inte som jag tog. När jag tränat 20pass tänkte jag bryta koden och se om det finns något annat än en slumpmässig fördelning av gissningarna.

På så sätt kan jag i alla fall utvärdera om jag själv märker någon skillnad på kre-alaklyn eller vanligt kreatin, utan hypad marknadsföring, patent och lila kapslar.

Nitrometan
2006-04-13, 14:09
OK. Hyfsat seriöst ändå.

Tror att det är svårt att säga nåt baserat på bara en försöksperson. Men berätta gärna hur det gick sen. Spännande.

Jag har bara noterat att jag har slagit flera pers i de övningar jag tycker är viktiga och att jag har mycket styrka "kvar i kroppen" i slutet av passen.

Det räcker för mig.

Mel
2006-04-14, 07:12
Det står ju på burken att det inte binder vätska på samma sätt som vanligt kreatin, men det står inte att det inte binder vatten.

Jag upplever att det binder vatten, tror jag iaf, kan inte riktigt avgöra det men jag tycker att mitt ansikte ser runt ut och det brukade det inte göra.

Upplevde varken effekt eller bieffekt av det.

DavidN
2006-10-02, 11:09
*bump* Ola hu har det gått?

Ola Wallengren
2006-10-02, 16:53
*bump* Ola hu har det gått?

Kul att det är någon som är intresserad.

http://forum.body.se/showpost.php?p=158057&postcount=10

Jag har inte använt kre-alkalyn sedan dess. Använde det visserligen igår för första gången igen men det var efter en kreatin (ca 20g/dag)och lite av en kolhydratuppladdning, jag har gått upp 7,5kg på 4dagar. Det va omöjligt att såga vad som var vad, hyfsad pump hade jag i alla fall men styrkan va det inte mycket med.
Har dessutom gjort min egen blandning av kreatin och natriumkarbonat för en spottstyver, i så fall använder jag det om jag skulle ha lust.

DavidN
2006-10-03, 18:30
Kul att det är någon som är intresserad.

http://forum.body.se/showpost.php?p=158057&postcount=10

Jag har inte använt kre-alkalyn sedan dess. Använde det visserligen igår för första gången igen men det var efter en kreatin (ca 20g/dag)och lite av en kolhydratuppladdning, jag har gått upp 7,5kg på 4dagar. Det va omöjligt att såga vad som var vad, hyfsad pump hade jag i alla fall men styrkan va det inte mycket med.
Har dessutom gjort min egen blandning av kreatin och natriumkarbonat för en spottstyver, i så fall använder jag det om jag skulle ha lust.

Absolut, det är ju sånt här som ÄR intressant och av värde.

Vi diskuterade nån gång en analys av bas i kre-alkalyn(tror jag) eftersom natriumkarbonat förmodligen inte var hela svaret.

Du skulle till jobb och testa iirc

Ola Wallengren
2006-10-03, 18:52
Har inte kommit dit än, det är rätt sällan jag är på labbet, men om jag får tillfälle så tänker jag nog göra ett test. Då blir det i så fall inte en test av vilken bas de använt utan hur mycket bas det finns i varje kapsel.