handdator

Visa fullständig version : Knäböjs problem !


e150d
2006-04-10, 19:38
Idag hände någonting som tvingat mig till insikt vad gäller mina problem med knäböj.

Jag körde tyngre i Hantelrodd än i knäböj och det är fan inte acceptablet.

Om jag kör ass to the grass klarar jag 2x8 på 60 kg i knäböj med god form, kanske 10-20 kg mer om jag kör dom mer som goodmornings.

Normalt djup så klarar jag 2x8 på 100 med lite goodmoring stuk på sista repsen.

Idag försökte jag analysera vart problemet är i själva rörelsen,

Jag gick ner (ass to the grass) pausade i nedersta läget ca 1 sek. Ifrån det läget kunde jag starta explosivt och få bra fart utan problem,

men så fort jag kommer ca 3-4 dm upp från bottenläget så känns det som att jag tappar all kraft och häcken åker upp snabbare än stången, så att det blir goodmorning på slutet.

Känns som att jag inte "kommer under stången" riktigt utan mer som att stången trycker överkroppen framåt än neråt, svårt att förklara men hoppas ni förstår.

Jag är ganska lång (193 cm) inte överdrivet långa eller korta ben utan normalt byggd.

Hoppas ni har några bra teknik eller träningstips att kommar med så att jag åtgärda denna skammfläck.

Förutom knäböjsfadäsen så lyckades jag slå pers i 5 av 8 övningar under dagens pass :hbang:

Läs gärna om det och ge kritik i träningsjournalen "släktfejden"


Tacksam för all hjälp

// E150d

drkrupp
2006-04-11, 00:06
- Sänk vikten så att du orkar med alla reps utan att fälla ryggen
- Upp med hakan, bokstavligt. Fäst blicken högre.

Och så kan jag ju inte undgå att föreslå att du ska prova frontböj också :)

LarsK
2006-04-11, 06:24
Sank vikten, din "hip kick" ar farlig for ryggslutet.
Upp med huvudet, borja din resning med huvudet istallet for hacken.

Ass to the grass = Ass To Floor, ATF.

Lars

Ps. Saknar svenska tecken pa denna datorn. Ds

bubbe
2006-04-11, 07:17
en ren gissning är att du böjer dig fram för att du tar slut i benen, detta brukar hända instinktivt. frontböj kan man köra som krupp skriver, men ett annat sätt är att alltid köra med bra teknik oavsett om du kör ATG, parallellt djup, 8or el 2or osv. Då tvingar du benen att utvecklas i takt med vikterna.

e150d
2006-04-11, 07:54
men jag får aldrig någonsin träningsvärk av knäböj eller känner mig ens trött i benen dagen efter. Medans om jag kör benpress eller utfall så känns det som att jag knappt kan gå.

Så det "känns" verkligen inte som att det är benen som sätter gränserna. behöver inte betyda att det är så men styrkan i andra benövningar tyder på det.

Men jag ska prova att fästa blicken riktigt högt och låta huvudet leda rörelsen.

Samt börja köra frontböj.

tacksam för alla tips !

bubbe
2006-04-11, 08:05
men jag får aldrig någonsin träningsvärk av knäböj eller känner mig ens trött i benen dagen efter. Medans om jag kör benpress eller utfall så känns det som att jag knappt kan gå.

Så det "känns" verkligen inte som att det är benen som sätter gränserna. behöver inte betyda att det är så men styrkan i andra benövningar tyder på det.

Men jag ska prova att fästa blicken riktigt högt och låta huvudet leda rörelsen.

Samt börja köra frontböj.

tacksam för alla tips !

tar du in luft, spänner ut hela magen? hela kroppen ska vara stenhård, huvudet ska nästan explodera. (nåja om det är riktigt tungt iaf)

Doctor Snuggles
2006-04-11, 12:46
Samma sak som jag gör/känner.
Från vad jag förstår finns det ett mellanläge då vissa muskler helt slutar arbeta (hamstrings?) och andra aktiveras mer (höft, framsida ben?).
Jag har iaf märkt att jag har proportionellt svaga höfter. Känner knappt i benen när jag knäböjer heller.

kolo
2006-04-11, 14:08
för många ger korsryggen upp långt innan benen. då är enda lösningen (förutom möjligen att försöka köra striktare) att stärka korsryggen.

Baan
2006-04-11, 14:15
för många ger korsryggen upp långt innan benen. då är enda lösningen (förutom möjligen att försöka köra striktare) att stärka korsryggen.

Nej, jag skulle säga snarare tvärtom. Fällning av rygg beror inte på kass rygg utan kass ben och magmuskler, du fäller ju såklart inte frammåt om du har en taskig rygg som inte klarar upp vikten. Snarare är det så att man vill åka ner med vikten, men eftersom benen är klena så fuskar man till sig rörelsen med ryggen. Det är bara kolla vad folk lyftar annars på gymmet, ganska ofta man ser killar med kass teknik bränna av reps mellan 100-200 på marklyft, men sällan man ser ens ett parallellt böj med samma förutsättningar utföras på dom vikterna. Benen är den svaga länken hos många, inte ryggen.

kolo
2006-04-11, 14:30
men många av dessa klarar 500 i strikt benpress. då kan dom väl knappast räknas som svaga i benen?

Baan
2006-04-11, 14:32
men många av dessa klarar 500 i strikt benpress. då kan dom väl knappast räknas som svaga i benen?

Då får du definera benstyrka om du ska kalla dom starka, jag tror dom flesta definerar benstyrka som likställt med knäböjsstyrka, annars blir det ett ganska luddigt begrepp med folk som lyckas bensparka en 200kg och tycker att dom är ganska starka i benen. Det finns en hel del som tar mycket i benpress, men är riktigt kassa på böj, dom övnignarna är knappast likställda med varann.

emmzan
2006-04-11, 14:33
men många av dessa klarar 500 i strikt benpress. då kan dom väl knappast räknas som svaga i benen?

Hur djupa och strikta benpressar då?

Mycket mycket svårt (för att säga omöjligt) att jämföra benpress med knäböj när det gäller benstyrka. Knäböj involverar så mycket fler delar av kroppen och kräver både styrkan, balansen och motoriken för att fungera.

bubbe
2006-04-11, 14:33
men många av dessa klarar 500 i strikt benpress. då kan dom väl knappast räknas som svaga i benen?

och i frontböj hur många kg strikt gör du där?

Arf Pingvin
2006-04-11, 14:33
Kolo: Då är det magen kvar då. Baan har rätt. Jag jobbar själv med att förbättra "core strenght", alltså starkare mage för bättre böjar. Ryggen har alltid varit min starka sida. Jag är också rätt lång som trådskapararen. Kanske inte optimalt byggd för böjar?

emmzan
2006-04-11, 14:36
Kolo: Då är det magen kvar då. Baan har rätt. Jag jobbar själv med att förbättra "core strenght", alltså starkare mage för bättre böjar. Ryggen har alltid varit min starka sida. Jag är också rätt lång som trådskapararen. Kanske inte optimalt byggd för böjar?

Alla kan nog lära sig göra bra knäböjar, men alla har inte en naturligt bra böj från början. Kan bara utgå från mig själv som kämpat senaste 3-4 åren med böjarna och lär fortsätta teknikträna böj tills domedagen!

En viktig sak att tänka på är ju att "dåliga" böjar också kan bero på att man inte har en bra teknik och att man då kan ha enorm nytta av att ta hjälp av någon IRL på gymet som får titta och hjälpa till med tekniken.

kolo
2006-04-11, 14:37
hittills är det alltså magen, höften och benen som brister, men absolut inte ryggen?

emmzan
2006-04-11, 14:39
hittills är det alltså magen, höften och benen som brister, men absolut inte ryggen?

Skrev ungefär det här i en annan böjtråd.

Dåliga böjar kan bero på antingen svaga ben, eller mage, eller höft, eller rygg eller svaghet någon annanstans. Dåliga böjar kan också bero på teknikproblem.

Oftast är det väl en kombination av ovanstående. Att sedan kunna säga vad som felar på en viss individ som beskriver sin böj på ett internetforum och uttala sig mer exakt utifrån det är mycket svårt.

Baan
2006-04-11, 14:40
Alla kan nog lära sig göra bra knäböjar, men alla har inte en naturligt bra böj från början. Kan bara utgå från mig själv som kämpat senaste 3-4 åren med böjarna och lär fortsätta teknikträna böj tills domedagen!

En viktig sak att tänka på är ju att "dåliga" böjar också kan bero på att man inte har en bra teknik och att man då kan ha enorm nytta av att ta hjälp av någon IRL på gymet som får titta och hjälpa till med tekniken.

Träna teknik livet ut gäller väl alla? Självklart är det väl olika från person till person hur mycket men man kan väl aldrig lägga ner det helt.

bubbe
2006-04-11, 14:41
hittills är det alltså magen, höften och benen som brister, men absolut inte ryggen?

Om ryggen var betydligt svagare och orsakade att han hamnade i goodmorning ställning, så borde han ju inte komma upp överhuvudtaget. Då ryggen får jobba betydligt mer ifrån den positionen. i övrigt är det bara chansningar då vi inte kan sitta här och bestämma på rak arm vart hans fel ligger.

emmzan
2006-04-11, 14:42
Träna teknik livet ut gäller väl alla? Självklart är det väl olika från person till person hur mycket men man kan väl aldrig lägga ner det helt.

Nej det är helt sant. Det är dock väldigt individuellt hur mycket teknikträning man behöver köra.

e150d
2006-04-11, 16:44
tar du in luft, spänner ut hela magen? hela kroppen ska vara stenhård, huvudet ska nästan explodera. (nåja om det är riktigt tungt iaf)

Nej den nivån på buktryck håller jag inte. Ytterligare en sak att prova.

Någon som har tips på hur man ska få stången att trycka mig mer neråt än framåt.

Redan när jag lyft av stången från racket så känner jag att den pressar överkroppen mer framåt än neråt.

Har försökt att sänka ner den lägre ner på ryggen med viss positiv effekt.

Är bälte att rekommendera ??

Ang benstyrka så kör jag på följande ca vikter

Marklyft pers = 160 (inte heller bra)

Raka marklyft 5x130

Benpress (knäna nuddar bröstkorgen djup) 8-10 x260 djävligt intet sägande eftersom belastningen varierar så mellan maskiner.

bubbe
2006-04-11, 17:16
Jag tycker du ska köra på vikter där du kan hålla formen, under hela lyftet. Prova att öka lite då och då för att se om du kan få med dig lyften.

Skippa bältet, du tränar upp magstyrkan (formen) bättre utan. När du känner dig redo så köp ett SL bälte och sätt på dig det när du gör riktigt tunga serier och vill ha extra tryck på magen. (bältet är i princip värdelöst utan att träna upp magstabilitet)

Tycker du verkar stark, det är bara att mangla på så kommer du att öka. Tänk på att gå djupt också för maximal utveckling i benen också.

e150d
2006-04-11, 22:39
tack så mycket för alla tipsen, imorgon bär det av till gymmet,

för att köra knäböj igen och försöka testa alla tips som jag fått.

Återkommer med en rapport efter passet.

e150d
2006-04-12, 15:53
Tillbaka från gymet efter att ha kört frontböj med en massa små teknikförändringar.

Jag höll ett rejält buktryck samt blicken högt upp. Sedan såg jag även till att inte hålla i stången med händerna.

På det viset omöjliggjorde jag att överkroppen skulle tippa framåt.

Resultaten blev

1x10 på 50 kg lätt lätt

1x8 på 60 kg

(passet i sin helhet står i journalen jag länkar till i signaturen)

Jag slutade så fort jag inte kunde hålla perfekt form längre.

Alltså gick det bättre i frontböj än i vanliga böj (med god teknik)


Känns att frontböjar tar mer på magen och mindre på ryggen, vart inte lika trött i benen som jag blir av utfall eller benpress.

Men mycket tröttare än av vanliga böj. Så nu blir det till att köra frontböjar för att stärka upp magen och förhoppningsvis bli starkare även i vanliga böj som "bieffekt".

Tack för alla tips

mvh // E150d

Popeye
2006-04-12, 18:39
Jag är väl välsignad med hyfsad form utan sådär jättemycket finslipande av teknik men det har fortfarande tagit åratal för mig att komma dit jag är idag. Det är först nu som mina böjar börjar sitta riktigt bra och vikterna sakta börjar klättre uppåt.
M.a.o. det kan ta ordentligt lång tid innan man hittar rätt.
Nej, jag har fortfarande inte perfekt form men det blir bättre och bättre.

Mitt tips är väl att skippa bälte så länge som möjligt.