handdator

Visa fullständig version : Stor portion vid deff? :S


zipparn
2006-04-10, 17:39
Hur dåligt är det om man äter en stor portion mat när man deffar? Om portionen kommer i samband med styrketräning? Jag vet att man helst ska äta små portioner när man deffar, och en lite större efter träning. Men hur dåligt är det om portionen blir ganska stor? T ex 400g kokt torsk med ris. Det är ju mycket fisk, men å andra sidan är fetthalten i fisken 0,5%. Anta att det är 1dl ris. Detta är knappast idealiskt för deff även om det är nyttigt va?

martynj
2006-04-10, 17:41
Räkna ut hur mkt kcal ditt mål ger dig och sedan vet du om det passar till din deff eller inte.
Äter du rätt typ av mat kan du äta ganska mkt tycker jag!
Stor portion sallad (nästan inga kcal alls), kycklingfilé och potatis är ett exempel på relativt energisnålt men gott mål.

Fed up
2006-04-10, 17:59
ah det är väl ingen fara på taket om du har "råd" till det. kanske inte optimalt, men helt ok.
jag åt just en stadig portion spagetti och quornfärssås, vilket jag hade råd till....och det var sååå gott...

apa_ola
2006-04-10, 18:20
Hur dåligt är det om man äter en stor portion mat när man deffar? Om portionen kommer i samband med styrketräning? Jag vet att man helst ska äta små portioner när man deffar, och en lite större efter träning. Men hur dåligt är det om portionen blir ganska stor? T ex 400g kokt torsk med ris. Det är ju mycket fisk, men å andra sidan är fetthalten i fisken 0,5%. Anta att det är 1dl ris. Detta är knappast idealiskt för deff även om det är nyttigt va?

Det är det totala kcalintaget som avgör om du går upp eller ned i vikt. Äter du en större får du (kanske!) minska en annan måltid. 400g torsk låter lite overkill i mina öron, tycker du borde halvera torskintaget och äta mer ris istället (om du inte nödvändigtvis är torskfanatiker. Dock kommer mycket av proteinet ändå omvandlas till kolhydrater).

Cerberus
2006-04-10, 18:25
jag äter relativt stora portioner när jag äter, dock så varierar ju kcal på dom måltiderna kraftigt.