handdator

Visa fullständig version : Göteborgare, Chalmers- och göteborgsstudenter, se hit!


Nejv
2006-04-10, 17:01
Jo, om jag har tur så kommer jag in på ett finurligt program på chalmers till hösten och jag undrar hur Göteborg står sig som studentstad jämfört med exempelvis Lund, samt hur bostadsmarknaden i Göteborg ser ut!

Tack på förhand.

mela
2006-04-10, 17:04
Från chalmers hemsida:

Trots att det finns drygt 60 000 studenter i Göteborg är inte Göteborg en studentstad i traditionell bemärkelse. Som student får du det bästa av två världar; dels en mängd olika studentföreningar och studentkalas och dels en storstad med allt vad det innebär av teatrar, museer, musik- och sportevenemang.

Göteborg har inte så många speciella studentpubar och nationer finns inte. Men på Chalmers finns ett 60 tal föreningar och kommittéer som är till för alla studenter. Har du något specialintresse finns det garanterat möjlighet för dig att utöva det på Chalmers. Utöver de centrala föreningarna och kommittéerna har även varje utbildning sina egna föreningar. Så frågan är väl egentligen bara om du har tid att delta i alla de aktiviteter som erbjuds dig som student!

Mer om Studentkåren och deras verksamhet hittar du under rubriken Studentliv eller på Studentkårens hemsida, www.chs.chalmers.se


Mer information om Göteborg ur ett studentperspektiv hittar du på www.goteborg.com/student



Bostad
I Göteborg finns det tre studenthyresvärdar. Flera vanliga hyresvärdar har även speciella studenterbjudanden, ofta i mindre centrala stadsdelar.

Chalmers Studenthem
Alla högskole- och universitetsstuderande i Göteborg kan söka en bostad här. Det går att få lägenheter i flera olika storlekar. Mer information om bostäderna hittar du på hemsidan, www.chalmersstudentbostader.se. Du kan även ringa, tel 031-772 3940.

Stiftelsen Göteborgs Studentbostäder (SGS)
I slutet av varje månad släpper SGS de lägenheter som studenter lämnat återbud på. Du behöver bara stå i deras bostadskö för att få ta del av återbuden. På deras hemsida, www.sgsstudentbostader.se, finns även en förteckning över privatpersoner som har rum/lägenheter att hyra ut. Du når SGS på telefon 031-333 63 00 på vardagar kl 09.00-11.30.

Guldhedens studiehem
Guldhedens Studiehem ligger i området Södra Guldheden i Göteborg. Hemmet erbjuder en hel del utöver det vanliga. Bland annat ingår mat (halvpension) och fast uppkoppling till Internet i hyran. Vill du bo på Guldhedens Studiehem kan du enkelt skicka in din ansökan via deras hemsida, www.guldheden.com. Du kan också höra av dig till expeditionen på telefon 031-755 71 00 så skickar de ansökningshandlingar.

Nejv
2006-04-10, 17:33
Tack så mycket! Hade dock varit nice med någon personlig vy på det hela.

Inzza
2006-04-10, 17:41
Jag är inte opartisk.. Men jag älskar mitt Göteborg ur alla synvinklar.

pumpare
2006-04-10, 17:44
Jo, om jag har tur så kommer jag in på ett finurligt program på chalmers till hösten och jag undrar hur Göteborg står sig som studentstad jämfört med exempelvis Lund, samt hur bostadsmarknaden i Göteborg ser ut!

Tack på förhand.

Vad är det för ett finurligt program, om man får fråga?

Antosh
2006-04-10, 17:48
E själv gammal skåning, studentlivet här i göteborg e väl helt ok, finns en hel del föreningar och så, jämförbart med nationerna i Lund dvs med egna pubar etc. Även nollningsperioden va relativt bra :thumbup:

Sen får man ju inte glömma att Göteborg är en mycket större stad än Lund..och utelivet här är bättre än det i Malmö/lund regionen, i mitt tycke iaf, ombyte förnöjer som man säger! Enda problemet är väl vissa bekymmer med språket *rolleyes*

ska du ha bostad så rekommenderar jag sgs-studentbostäder som nämnts innan, och registrera dig på www.boplats.se

Lycka till :thumbup:

Nejv
2006-04-10, 17:55
Tack!

Arkitektur och Teknik heter detta finurliga program.

pumpare
2006-04-10, 17:57
Tack!

Arkitektur och Teknik heter detta finurliga program.

Ahhh, nytt för i år väl?

Nejv
2006-04-10, 18:01
Stämmer bra det. Hoppas på en inte allför hög intagningspoäng. :) Iom att arkitektur har 20... Suck.

n1tro
2006-04-10, 18:03
varje sekund jag tillbringat i göteborg minns jag med glädje... har varit där i ungefär 6-7 månader totalt i mitt 18 åriga liv och jag åker hellre till gbg på sommaren än till någon charterort ute vid medelhavet.. lätt

adde
2006-04-10, 18:05
Stämmer bra det. Hoppas på en inte allför hög intagningspoäng. :) Iom att arkitektur har 20... Suck.

Hoppas inte för mkt bara, lär vara rätt bra tryck på den linjen.

/adde

Nejv
2006-04-10, 18:06
Hoppas inte för mkt bara, lär vara rätt bra tryck på den linjen.

/adde

Nä jag vet... Jag har precis 18. Så med en gnutta tur.. :P

pumpare
2006-04-10, 18:07
Nä jag vet... Jag har precis 18. Så med en gnutta tur.. :P

Ingen chans med högskoleprov då? 18 är nog ändå inte så värst mycket när det kommer till populära utbildningar på populära universitet tyvärr

Tomten
2006-04-10, 18:11
Har sökt till GU till hösten. Ska läsa 20P japanska :)

Brukar det vara problem att hitta boende? Väntetider osv. Om jag blir antagen så antar jag att det är bäst att börja söka efter boende omgående?

Nejv
2006-04-10, 18:13
Ingen chans med högskoleprov då? 18 är nog ändå inte så värst mycket när det kommer till populära utbildningar på populära universitet tyvärr

Suck, du förstör ju mina förhoppningar! Jaa högskoleprovet... Jag vetefan vad jag fick på det nu senast. Ska bli intressant. :P Sen har jag sökt arkitektur i Köpenhamn också... :)

mela
2006-04-10, 18:15
Har sökt till GU till hösten. Ska läsa 20P japanska :)

Brukar det vara problem att hitta boende? Väntetider osv. Om jag blir antagen så antar jag att det är bäst att börja söka efter boende omgående?

sök boende omgående!

pumpare
2006-04-10, 18:16
Suck, du förstör ju mina förhoppningar! Jaa högskoleprovet... Jag vetefan vad jag fick på det nu senast. Ska bli intressant. :P Sen har jag sökt arkitektur i Köpenhamn också... :)

Krävs en cirkus 18.6 för det om jag inte har fel, vilket är mycket möjligt att jag har, systern min ska nog söka in dit tror jag. Men annars så kan man väl göra särskilt arkitektprov och komma in den vägen?

mistermr
2006-04-10, 18:18
Göteborg är en fin stad, en storstad men samtidigt inte hiskeligt stor. Chalmers är vad man själv gör av det. Kämpar man på och tar sina poäng så blir ju vilken utbildning som helst rolig (intresset måste finns från början dock), så staden blir bara en bonus.

MVH

Nejv
2006-04-10, 18:19
Krävs en cirkus 18.6 för det om jag inte har fel, vilket är mycket möjligt att jag har, systern min ska nog söka in dit tror jag. Men annars så kan man väl göra särskilt arkitektprov och komma in den vägen?

18.3 var det förra året iaf... Jovisst kan man göra arkitektprovet. :)

userfriendly
2006-04-10, 18:20
jag vill oxå studera i göteborg!

mela
2006-04-10, 18:20
Chalmersfesterna är bra har jag hört :D

Annarshar GBG det mesta.. mysiga caféer, bra shopping, roliga pubar, goa gôbbar, håkan mild och finfina spårvagnar :thumbup:

mela
2006-04-10, 18:21
jag vill oxå studera i göteborg!

du verkar vara lite smygbesatt av gbg ;)

userfriendly
2006-04-10, 18:21
du verkar vara lite smygbesatt av gbg ;)
hahaha jaa du har ett helt rum med bara bilder på gbg :)

näe då.. har en god vän som flyttar dit efter sommarn antaligen + att jag gillar stan + att jag vill komma härifrån!

mistermr
2006-04-10, 18:22
Chalmersfesterna är bra har jag hört :D


De duger väl om man uppskattar dem hellere än Göteborgs utbud av klubbar, men det är alltid umgänget som räknas och inte platsen. Med rätt folk kan vilket ställe som helst vara roligt.

MVH

Noodles
2006-04-11, 07:59
Göteborg som stad har massor att erbjuda. Jag själv läste på Chalmers men föredrog att gå ut på "vanliga" ställen. Om du vill festa med Chalmerister så finns det dock ett rätt stort utbud.

Vad gäller boende ska du söka redan nu. En del studentbostäder tillåter att du ställer dig i kö utan att ha kommit in. Jag ställde mig i kö nästan ett år innan jag skulle flytta men fick ändå vänta några månader innan jag fick ett studentboende.

Det bästa är förstås om du kan skaffa en bostadsrätt. Var dock beredd på att få betala lite. Speciellt när skolorna börjar i augusti.