handdator

Visa fullständig version : Undvika vassleprotein så mycket det går dagar man inte tränar?


bass
2006-04-10, 16:55
De dagar man inte tränar under veckan, är det då lämpligast att minimera intaget av vassleprotein och istället käka mer utav protein från kasein? Tänker mig att man försöker i princip minimera proteinnedbrytningen så gott det går och höjer proteinsyntesen utöver det normala med hjälp av vassleprotein bara de dagar man tränar?

Tack för mig

King Grub
2006-04-10, 16:56
Du måste inte vare sig kasein eller vassle om du inte vill. Och det finns ingen anledning att undvika vassle bara för att du inte tränar, om du tycker det är smidigt att använda som proteinkälla eller vill dryga ut proteininnehållet i någon måltid. Det är inget dåligt eller negativt med vassleprotein. Vassle stimulerar proteinsyntesen även på vilodagar och ökar inte proteinnedbrytningen.

bass
2006-04-10, 17:02
Ökar inte vassleprotein proteinoxideringen och är inte det negativt ur uppbyggnadssynpunkt?

King Grub
2006-04-10, 17:47
Aminosyreoxidation har inte med muskelproteinnedbrytning att göra.

Zera
2006-04-10, 18:09
Vassle stimulerar proteinsyntesen även på vilodagar och ökar inte proteinnedbrytningen.

Hmm, brukar du inte skriva att Kasein verkar anti-katabolt (mindre proteinnedbrytning), medans Vassle ökar proteinnedbrytningen men stimulerar proteinsyntesen mycket mer. Får det inte att gå ihop med det du skrev ovan. Förklara gärna :)

King Grub
2006-04-10, 18:10
Nej, jag skriver inte att vassle ökar proteinnedbrytningen. Jag skriver att vassle ökar aminosyreoxidationen. Alltså mer av proteinet du äter oxiderar till energi. Det är inte ditt muskelprotein som bryts ned! *rolleyes*

martynj
2006-04-10, 18:17
Säg att jag äter 180g protein på en dag, som är ca. 2g/kg kroppsvikt för mig.
Behöver jag mer per dag då om en stor del av det proteinet är vassle (och en stor del blir energi om jag förstod rätt)?

Zera
2006-04-10, 18:17
Nej, jag skriver inte att vassle ökar proteinnedbrytningen. Jag skriver att vassle ökar aminosyreoxidationen. Alltså mer av proteinet du äter oxiderar till energi. Det är inte ditt muskelprotein som bryts ned! *rolleyes*

:em: Tack :)

krilleh
2006-04-10, 18:59
Aminosyreoxidation har inte med muskelproteinnedbrytning att göra.

Skulle du kunna förklara vad "aminosyreoxidationen" är för något och vad de gör. Lite svårt att hitta svaret då sökfunktionen inte funkar och på google kommer de fram massa annat.

King Grub
2006-04-10, 19:01
Läser du om mitt senaste inlägg ovan ser du, att jag redan förklarat det.

olle lindblad
2006-04-10, 19:05
Skulle du kunna förklara vad "aminosyreoxidationen" är för något och vad de gör. Lite svårt att hitta svaret då sökfunktionen inte funkar och på google kommer de fram massa annat.
Det protein som kroppen inte behöver för muskeluppbyggnad blir energi i form av glukos istället.

Cartwright
2006-04-10, 19:46
Det protein som kroppen inte behöver för muskeluppbyggnad blir energi i form av glukos istället.

Mao: Aminosyreoxidation = Glukoneogenes? :confused:

Toel
2007-05-14, 15:03
Vilka siffror är det vi pratar om?

Finns det något att oroa sig över när det gäller att basera, till stora delar, sitt protein-intag på vassle? Jag får i mig ~160g protein och cirka hälften av det är vassle som brukar slinka med i mina mellanmål. Kan detta medföra något negativt för hälsan?

King Grub
2007-05-14, 15:07
Vad är det du pratar om? Siffror på vad?

Vassle är inte negativt för hälsan.

Toel
2007-05-14, 15:13
Vad är det du pratar om? Siffror på vad?

Vassle är inte negativt för hälsan.

:em:

Jak er lite n00b. Men. Är det inte så att vassle ger stor insulinutsöndring (lika mkt som druvsocker)? Pga av detta trodde jag det fanns övre gränser som man inte borde överstiga? Men jag är ute och cyklar, ja?

King Grub
2007-05-14, 15:18
Vassle ger stor akut insulinfrisättning, men inte förhöjda kroniskt cirkulerande nivåer.

Toel
2007-05-14, 15:25
Vassle ger stor akut insulinfrisättning, men inte förhöjda kroniskt cirkulerande nivåer.

Finns väl inget livsmedel som ger kroniskt höjda cirkulerande nivåer? Eller har jag missuppfattat något nu :)

King Grub
2007-05-14, 15:31
Det är klart det finns. Kostens sammansättning överhuvudtaget påverkar givetvis riskfaktorer för diabetes. Diabetes handlar inte enbart om gener, utan även levnadssätt, och kosten är en stor del av levnadssättet.

Är det något av mjölkproteinerna som ökar risken för diabetes, är det kasein, inte vassle.

Toel
2007-05-14, 15:35
Det är klart det finns. Kostens sammansättning överhuvudtaget påverkar givetvis riskfaktorer för diabetes. Diabetes handlar inte enbart om gener, utan även levnadssätt, och kosten är en stor del av levnadssättet.

Är det något av mjölkproteinerna som ökar risken för diabetes, är det kasein, inte vassle.

Tack för ditt tålamod och svar :)