handdator

Visa fullständig version : Protein en timme eller direkt före träning?


Anonym
2006-04-10, 14:54
Protein en timme eller direkt före träning? Hur är bäst att göra? ska man ta det direkt innan eller?

King Grub
2006-04-10, 15:18
Har du bara en drink att lägga in är före passet överlägset.

Anonym
2006-04-10, 17:04
Har du bara en drink att lägga in är före passet överlägset.
direkt före menar du?
om jag hade 2:P skulle jag då ta en en timma innan och en direkt före?

RajtanTajtan
2006-04-10, 17:21
direkt före menar du?
om jag hade 2:P skulle jag då ta en en timma innan och en direkt före?


Ät 2-3 timmar innan du tar drinken innan passet, sen tar du den andra 1 timma efter passet. Jag är övertygad om att han hade svarat ngt i den stilen.

apa_ola
2006-04-10, 18:11
Ät 2-3 timmar innan du tar drinken innan passet, sen tar du den andra 1 timma efter passet. Jag är övertygad om att han hade svarat ngt i den stilen.

så här gör jag: käkar mat tre timmar innan och tar sedan proteindrinken 15-20 minuter innan, ibland en halvtimme innan.
Kör jag långa pass känns det (obs! "känns" och inget vetenskapligt bakom detta) som att ett intag av protein en timma innan gör att proteinet har "försvunnit" eftyers passet. Som om det blir en "glipa" mellan träningen och nästa matintag (1h efter)

bengdoktor
2006-04-11, 07:25
Jag är dum nog att inte förstått allt än, men för att få svar, vilken av följande upplägg är det mest korrekta?

1
Strax innan träning - Gainer

Direkt efter träning - Gainer

1h efter träning - Gainer

2h efter träning - Gainer

3h efter träning - Gainer

2
Strax innan träning - Gainer

Direkt efter träning - Endast kolhydrater

1h efter träning - Endast protein

2h efter träning - Gainer

3h efter träning - Gainer

3
Strax innan träning - Gainer

Direkt efter träning - Protein

1h efter träning - Gainer

2h efter träning - Gainer

3h efter träning - Gainer



Om inte något av ovanstående upplägg stämmer, korrigera det gärna.

Idag tar jag 1/2 gainer precis innan och 1 1/2 direkt efter + mat nån timme eller två efter det.

Ola Wallengren
2006-04-11, 07:35
Jag skulle vilja säga att inget av uppläggen är "korrekt" eftersom man dels inte vet vilket upplägg som ger bäst resultat, vilket gör uttalande om olika upplägg enligt ovan till stor del spekulationer.

Men, främst så tror jag inte så mycket på uppläggen pga av att de baseras till största del på gainers, och väldigt ofta (det inte anges några mängder). Du har glömt maten... och jag tror inte det ligger någon fördel i att äta 5ggr på några få timmar kring ett styrketräningspass.

Ulf A Big
2006-04-11, 07:48
http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%2011_JPG.htm

http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%2017_JPG.htm

http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%206_JPG.htm

http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%209_JPG.htm

Torbjörn menar att att proteintillskotten ger mes effekt timmarna kring träningspasset och sedan minskar dess påverkan på protinsyntesen.
Han brukar referera till en Dansk studie.

Gimp
2006-04-11, 09:01
http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%2011_JPG.htm

http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%2017_JPG.htm

http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%206_JPG.htm

http://www.johnhellstrom.com/ovrigt/konvent/cifstyrkekonferens2001/pages/Torbjorn%20Akerfeldt%209_JPG.htm

Torbjörn menar att att proteintillskotten ger mes effekt timmarna kring träningspasset och sedan minskar dess påverkan på protinsyntesen.
Han brukar referera till en Dansk studie.

Värdena för proteinintaget såg ut att vara väldigt låga jämfört med vad många på kolozzeum äter.

Jag skulle vilja rekomendera den här tråden, http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=49966&page=1&pp=15

Sniggel
2006-04-11, 09:13
Inte så låga precis.
Men att mena att en kroppsbyggare väger i snitt 79 kg är kanske lite i minsta laget *rolleyes*.
När jag hör ordet kroppsbyggare tänker jag på de som satsar seriöst och tävlar i det.
Själv väger jag 81, iofs inte hård, och jag ser mig som hobbybyggare.

muffe85
2006-04-11, 11:40
effektivaste proteintillskottet i samband med träning, i fallande ordning
#precis före
#1h efter
#2-3h efter
#precis efter

effektivaste kolhydrattillskottet i samband med träning, i fallande ordning
#precis före
#precis efter
#1h efter
#2-3h efter

Tror det är nått sånt :S
Rätta mig gärna om jag har fel!!!
Alla är effektiva, men det beror ju på hur effektiva dom är....

RajtanTajtan
2006-04-11, 11:48
effektivaste proteintillskottet i samband med träning, i fallande ordning
#precis före
#1h efter
#2-3h efter
#precis efter

effektivaste kolhydrattillskottet i samband med träning, i fallande ordning
#precis före
#precis efter
#1h efter
#2-3h efter

Tror det är nått sånt :S
Rätta mig gärna om jag har fel!!!
Alla är effektiva, men det beror ju på hur effektiva dom är....


Varför skulle kolhydrater precis före, vara bättre än precis efter? Du har ju staplat upp kolhydrater exakt på samma sätt som proteinet, men i samband med träning så är det ju olika viktigt, vid lite olika tidpunkter. Kolhydrater direkt efter träning är bättre än precis före.

Rune_Raptor
2006-04-11, 11:50
Protein direkt före träning.
Gainer direkt efter träning.
fyll där efter på med protein varannan timme.


där har vi d :D

Slartibartfast
2006-04-11, 11:52
Protein direkt före träning.
Gainer direkt efter träning.
fyll där efter på med protein varannan timme.


där har vi d :D

Nej. Proteinsyntesen är inte höjd över basnivåer direkt efter passet. Mycket bättre att vänta med proteinet till en timme efter passet.

RajtanTajtan
2006-04-11, 11:52
Nej. Proteinsyntesen är inte höjd över basnivåer direkt efter passet. Mycket bättre att vänta med proteinet till en timme efter passet.


Exakt. Bara rena härliga snabba kolisar efter passet :)

Sen är det nog inte fel att köra 25 gr vassle varje timma efter passet.

RajtanTajtan
2006-04-11, 11:56
Exakt. Bara rena härliga snabba kolisar efter passet :)

Sen är det nog inte fel att köra 25 gr vassle varje timma efter passet.


Med varje timma så menar jag under de 3 efterföljande timmarna.

King Grub
2006-04-11, 12:01
EAA+kolhydrat före (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206).

EAA+kolhydrat under (Nutrition. 2006 Apr;22(4):367-75).

EAA+kolhydrat direkt efter (Eur J Appl Physiol. 2006 Mar 24).

EAA+vassle/kasein+leucin+kolhydrat 1 h efter (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E645-53, Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81).

EAA+leucin+kolhydrat 2 h efter (Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57).

Protein+kolhydrat 3 h efter (J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92).

http://bestsmileys.com/tongs/5.gif

RajtanTajtan
2006-04-11, 12:04
EAA+kolhydrat före (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206).

EAA+kolhydrat under (Nutrition. 2006 Apr;22(4):367-75).

EAA+kolhydrat direkt efter (Eur J Appl Physiol. 2006 Mar 24).

EAA+vassle/kasein+leucin+kolhydrat 1 h efter (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E645-53, Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81).

EAA+leucin+kolhydrat 2 h efter (Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57).

Protein+kolhydrat 3 h efter (J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92).

http://bestsmileys.com/tongs/5.gif

Olika källor som säger olika saker?

RajtanTajtan
2006-04-11, 12:10
EAA+kolhydrat före (Am J Physiol Endocrinol Metab. 2001 Aug;281(2):E197-206).

EAA+kolhydrat under (Nutrition. 2006 Apr;22(4):367-75).

EAA+kolhydrat direkt efter (Eur J Appl Physiol. 2006 Mar 24).

EAA+vassle/kasein+leucin+kolhydrat 1 h efter (Int J Sport Nutr Exerc Metab. 2004 Jun;14(3):255-71, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2005 Apr;288(4):E645-53, Med Sci Sports Exerc. 2004 Dec;36(12):2073-81).

EAA+leucin+kolhydrat 2 h efter (Med Sci Sports Exerc. 2003 Mar;35(3):449-55, Am J Physiol Endocrinol Metab. 2002 Oct;283(4):E648-57).

Protein+kolhydrat 3 h efter (J Appl Physiol. 2000 Feb;88(2):386-92).

http://bestsmileys.com/tongs/5.gif

Proteinsyntesen är ju undertryckt direkt efter passet, vad är då meningen med ett intag av eaa just då?

King Grub
2006-04-11, 12:10
Olika källor som säger olika saker?

Nej, studier på effekt av olika saker vid olika tillfällen.

King Grub
2006-04-11, 12:11
Proteinsyntesen är ju undertryckt direkt efter passet, vad är då meningen med ett intag av eaa just då?

Minskad proteinnedbrytning och därmed bättre proteinbalans, plus gynnsammare hormonsvar. Proteinbalansen är inte beroende bara av proteinsyntes, utan är proteinsyntes minus proteinnedbrytning. Ju mindre proteinnedbrytning, desto bättre proteinbalans.

"The synergistic effect of CHO + EAA ingestion maximises the anabolic response presumably by attenuating the post-exercise rise in protein degradation."

Eur J Appl Physiol. 2006 Mar 24;

RajtanTajtan
2006-04-11, 12:13
Minskad proteinnedbrytning och därmed bättre proteinbalans, plus gynnsammare hormonsvar.

"The synergistic effect of CHO + EAA ingestion maximises the anabolic response presumably by attenuating the post-exercise rise in protein degradation."

Eur J Appl Physiol. 2006 Mar 24;


Men du har ju alltid hävdat att man bör vänta med protein i 60-90 min, just för att proteinsyntesen är undertryckt?

King Grub
2006-04-11, 12:14
Men du har ju alltid hävdat att man bör vänta med protein i 60-90 min, just för att proteinsyntesen är undertryckt?

Ingen som har hävdat att man skall vänta. Intag 1 h efter har större effekt på proteinsyntesen över samma mätperiod som intag direkt efter, men vem har sagt att det är bortkastat, i synnerhet vad gäller minskad proteinnedbrytning, som det handlar om här? En positiv proteinbalans är som sagt inte bara beroende av proteinsyntesen, utan även av proteinnedbrytningen, och den är kraftigt förhöjd efter styrketräning. Att mildra den bidrar till en bättre proteinbalans.

RajtanTajtan
2006-04-11, 12:16
Ingen som har hävdat att man skall vänta. Intag 1 h efter har större effekt på proteinsyntesen över samma mätperiod som intag direkt efter, men vem har sagt att det är bortkastat, i synnerhet vad gäller minskad proteinnedbrytning, som det handlar om här? En positiv proteinbalans är som sagt inte bara beroende av proteinsyntesen, utan även av proteinnedbrytningen, och den är kraftigt förhöjd efter styrketräning. Att mildra den bidrar till en bättre proteinbalans.

Så nu säger du alltså att man får lika bra gensvar 1 timma efter, även om man tagit det direkt efter, plus precis före?

King Grub
2006-04-11, 12:17
Så nu säger du alltså att man får lika bra gensvar 1 timma efter, även om man tagit det direkt efter, plus precis före?

Inte på proteinsyntesen. Läs. Du diskuterar proteinsyntes, jag proteinnedbrytning. Båda är av betydelse för proteinbalansen.

RajtanTajtan
2006-04-11, 12:23
Inte på proteinsyntesen. Läs. Du diskuterar proteinsyntes, jag proteinnedbrytning. Båda är av betydelse för proteinbalansen.


Vilket är mest betydelse då, efter passet? Jag har ju sett ett upplägg, där du rekommenderar ett annat upplägg än det du förspråkar nu.

Är det rätt uppfattat, att du nu säger att det vore bra, oavsett vad det är bra för, att inta protein direkt efter passet? Trots att man intagit det före, samt 1 timma efter?

Ulf A Big
2006-04-11, 12:56
Om jag ska ge min bild av näringsintaget. Bör du ta en proteindrink innan passet och dricka en protein/maltodextrindrink under passet och ta en till likadan efter passet. Men i grund och botten handlar det om hur mycket glykogen/blodsocker du förbränner under ditt träningspass. Om du har ett pass som är lågintensivt är inte de här sakerna direkt avgörande för dina träningsresultat som det kan vara om tränar högintensivt med hög förbränning av energi.

keffat_liv
2006-04-11, 13:14
Hur stor och vilken roll spelar protein under passet? Är det inet risk för att det blir för mycket protein om man innan passet slänger i sig 20eaa under passet xxeaa och direkt efter 20eaa igen. sen 1,2,3 20eaa.

RajtanTajtan
2006-04-11, 13:16
Hur stor och vilken roll spelar protein under passet? Är det inet risk för att det blir för mycket protein om man innan passet slänger i sig 20eaa under passet xxeaa och direkt efter 20eaa igen. sen 1,2,3 20eaa.


Jo det har iaf Grub själv hävdat.

keffat_liv
2006-04-11, 13:22
Jo det har iaf Grub själv hävdat.

Va!?

RajtanTajtan
2006-04-11, 13:28
Va!?

Att det blir för mycket och vävnaden blir mättad, vid intag vid alla de tillfällena.

userfriendly
2006-04-11, 13:34
fattar inte att ni orkar hålla på!
jag tycker kroppen sköter sig rätt bra av sig självt om man bara lyssnar..
jag kör protein före o en rel. liten gainer efter (20gP, 50gK) osen middag en timme efter det... sen blire nåt litet ytterligare en timme senare för att kroppen skriker typ efter mat... sen två timmar efter det äter jag igen.. detta är min naturliga kroppsrytm (fast det där med gainers o det är ju invant)

jag brukar alltid säga till alla nybörjare på gymmet som vill lägga på sig att; kör en gainer efter träning o ät mat en timme efter det...
byggare har i alla tider i princip bara hällt i sig protein o kolhydrater direkt efter passet... iaf många på mitt gym som fortfarande gör det...


hahaha sen e väl inte jag direkt nån att snacka om stora muskler.. men iaf :D

RajtanTajtan
2006-04-11, 13:42
fattar inte att ni orkar hålla på!
jag tycker kroppen sköter sig rätt bra av sig självt om man bara lyssnar..
jag kör protein före o en rel. liten gainer efter (20gP, 50gK) osen middag en timme efter det... sen blire nåt litet ytterligare en timme senare för att kroppen skriker typ efter mat... sen två timmar efter det äter jag igen.. detta är min naturliga kroppsrytm (fast det där med gainers o det är ju invant)

jag brukar alltid säga till alla nybörjare på gymmet som vill lägga på sig att; kör en gainer efter träning o ät mat en timme efter det...
byggare har i alla tider i princip bara hällt i sig protein o kolhydrater direkt efter passet... iaf många på mitt gym som fortfarande gör det...


hahaha sen e väl inte jag direkt nån att snacka om stora muskler.. men iaf :D


Att inte du fattar att vi orkar hålla på, säger ju mer om dig, än om oss :D

Bara för att byggarna på ditt gym gjort en viss sak i alla tider, så betyder ju inte det att det inte framkommit ngt som skulle vara bättre :)

pragmatist
2006-04-11, 13:47
Att det blir för mycket och vävnaden blir mättad, vid intag vid alla de tillfällena.

De studierna gäller i och för sig konstant intravenöst intag (dropp) och inte protein som man får i sig genom kosten och i flytande form, så relevansen kan diskuteras. Man vet att det som förhöjer proteinsyntesen är en koncentrationshöjning av aminosyrorna i blodet, inte att nivån i sig är hög. Konstant intag som leder till en jämn nivå borde alltså vara sämre för syntesen än intag med intervaller. Därav skillnaden mellan kasein och vassle i detta avseende.

Studier av intag av flytande EAA efter träningen tydde på att en timmes intervall var fullt tillräckligt för att stimulera syntesen på nytt. Ska man generalisera från detta så borde det ju vara ganska lagom med protein före och protein direkt efter om man tränar i en timme.

apa_ola
2006-04-11, 13:52
aárgh..man blir minst sagt förvirrad när det kommer upp en massa gamla trådar med mkt matnyttigt innehåll (tack Gimp!).

Vill bara ha svar på det här, förmodligen har det skrivits tusentals ggr, men sökfunktionen finns ju inte längre. Det räcker med ett JA eller ett NEJ.
Visst minskar proteinNEDBRYTNINGEN av kolhydrat efter/under ett pass?

keffat_liv
2006-04-11, 13:55
De studierna gäller i och för sig konstant intravenöst intag (dropp) och inte protein som man får i sig genom kosten och i flytande form, så relevansen kan diskuteras. Man vet att det som förhöjer proteinsyntesen är en koncentrationshöjning av aminosyrorna i blodet, inte att nivån i sig är hög. Konstant intag som leder till en jämn nivå borde alltså vara sämre för syntesen än intag med intervaller. Därav skillnaden mellan kasein och vassle i detta avseende.

Studier av intag av flytande EAA efter träningen tydde på att en timmes intervall var fullt tillräckligt för att stimulera syntesen på nytt. Ska man generalisera från detta så borde det ju vara ganska lagom med protein före och protein direkt efter om man tränar i en timme.

men då inte under passet. Dock vi som tränar 2timmar + borde även kunna ta protein under passet?

pragmatist
2006-04-11, 14:09
men då inte under passet. Dock vi som tränar 2timmar + borde även kunna ta protein under passet?

Allt det här är väldigt hypotetiskt, får man hålla i minnet. Man får helt enkelt acceptera att i nuläget finns det inga bra undersökningar av vilken kombination av intag före och efter ("bracketing") som är bäst. Bara att "bracketing" förefaller överlägset intag som bara sker efter (eller bara före).

Att protein under själva passet minskar nedbrytningen torde vara uppenbart. Hur detta påverkar syntesen kan jag egentligen inte svara på, men om mitt resonemang ovan stämmer så borde det dämpa effekten av protein direkt efter. Men frågan är ju vad som ger bäst proteinbalans totalt sett, och då är det mycket möjligt att protein under passet är en utmärkt idé.

Raka besked va? :D

King Grub
2006-04-11, 14:24
Hur stor och vilken roll spelar protein under passet? Är det inet risk för att det blir för mycket protein om man innan passet slänger i sig 20eaa under passet xxeaa och direkt efter 20eaa igen. sen 1,2,3 20eaa.

Ja, jag skulle inte använda mer än, säg, 6-10 gram åt gången om det handlar om så frekventa intag. När man säger, att intag av protein 1 h efter träning inte minskar gensvaret på motsvarande dos 1 h senare, är det studier på 6 g EAA man baserar det uttalandet på.

King Grub
2006-04-11, 14:26
Skall jag vara helt ärlig, var upplägget jag presenterade ovan mest i syfte att sätta griller i huvudet på folk...

Och det verkar ju har lyckats.

Man skulle ju kunna tro att den lipande Smileyn skulle avslöja något av syftet, men icke...

Ingen vettig människa håller på med X antal gram av substrat X vid tillfälle X, Y och Z i exakta mängder och tidpunkter. Skulle aldrig falla mig in att göra det. Det skulle förta allt nöje av träningen och bidra med vad? Några gram muskelprotein extra per år?

Dessutom är varken optimal mängd, tidpunkt eller frekvens vad gäller proteinintag känt, och inte heller källan till proteinet.

Träna hårt, ät tillräckligt av bra mat, vila tillräckligt. Klart.

Fartman
2006-04-11, 14:40
fattar inte att ni orkar hålla på!
jag tycker kroppen sköter sig rätt bra av sig självt om man bara lyssnar..
jag kör protein före o en rel. liten gainer efter (20gP, 50gK) osen middag en timme efter det... sen blire nåt litet ytterligare en timme senare för att kroppen skriker typ efter mat... sen två timmar efter det äter jag igen.. detta är min naturliga kroppsrytm (fast det där med gainers o det är ju invant)

jag brukar alltid säga till alla nybörjare på gymmet som vill lägga på sig att; kör en gainer efter träning o ät mat en timme efter det...
byggare har i alla tider i princip bara hällt i sig protein o kolhydrater direkt efter passet... iaf många på mitt gym som fortfarande gör det...


hahaha sen e väl inte jag direkt nån att snacka om stora muskler.. men iaf :D

:thumbup: Jag kör likadant, skulle aldrig falla mig in att gorma så djävulskt kring träningen. Då finns det nog sjuhundra andra saker i min kost som vore bättre att fokusera på, och då håller jag ändå bra koll.
Känns som att endel fokuserar på helt fel saker, förvånar mig inte om alla dessa som följer näringstimingen kring träningen slaviskt ofta har rätt rejäla brister gällande kosten i övrigt.
Även om bättre kunskap aldrig skadar så är byggning fortfarande inte raketforskning.

EDIT: btw, Grub kör du själv efter den sk "optimala principen"?

King Grub
2006-04-11, 14:51
EDIT: btw, Grub kör du själv efter den sk "optimala principen"?

Som jag skrev i inlägget ovan: skulle aldrig falla mig in. Oftast tränar jag fastande. Jag presterar mycket bättre med magen tom. Balansen blir positiv över dygnet som mätperiod i alla fall.

Fartman
2006-04-11, 14:58
Som jag skrev i inlägget ovan: skulle aldrig falla mig in. Oftast tränar jag fastande. Jag presterar mycket bättre med magen tom. Balansen blir positiv över dygnet som mätperiod i alla fall.
Okej, hade det på känn. Vet att du inte brukar gorma med så mycket detaljer trots att du har kunskapen.

H.Emanuel
2006-04-12, 20:57
Varför inte gainer innan, lite snabba kollisar under, och så gainer efter passet, och så hem och äta inom en timme?