Visa fullständig version : Ge mig tips på bra och billigt smörgåspålägg
Har blivit trött på att bara äta skinka, ost och makrill nu.
Ge mig lite tips. Gärna proteinrikt och lågt pris.
Mjukost är ett trevligt pålägg. Levepastej kanske?
Mjukost är ett trevligt pålägg. Levepastej kanske?
Leverpastej har jag faktiskt ärligt talat aldrig testat!
Mjukost? är det inte väldigt mycket fett idet?
Allt från Willy's av märket Eldorado. :D
edit: skulle vara bra också såg jag.
pragmatist
2006-04-10, 15:13
Homous och jordnötssmör
King Grub
2006-04-10, 15:15
Mjukost? är det inte väldigt mycket fett idet?
Ner till 1 g fett per 100 g ost.
King Grub
2006-04-10, 15:15
Messmör är en favorit.
Messmör kola. :eating: :eating: :eating:
Kaviar.
Kan starkt rekommendera eldorados 400g paket med rökt kalkonbröst, finns att köpa på willys och är riktigt god och mycket billigt runt 25 spänn tror jag.
Kopierat från min träningsjournal."Det finns en mjukost från Milko med 1% fett som man inte ens skulle vilja smörja in marschkängorna med. Men den går att "pimpa".
Tag ett par chilifrukter och hacka dem fint. Fräs chilin i 2 msk rapsolja. Ta det försiktigt så att de inte bränns. Sänk temperaturen och häll på ett par msk vatten. Ta ut osten ur förpackningen och lägg ner den i stekpannan och låt osten smälta långsamt. Rör runt och häll tillbaka i förpackningen.
Det handlar om att byta ut mättat fett mot enkelomättat fett och att göra osten ätlig."
Tillägg
Tja, ätlig är ett understatement - det blir riktigt gott. Jag har även testat med pepparrot och vitlök men det blir lätt lite jolmigt.
Jag är chilifreak och förbereder chili i större mängder.Tag 3 hg chili och skär bort det gröna. Skär varje frukt i 2-3 bitar och lägg i en mixer. Häll på 1-2 dl vatten så att chilin blir mixningsbar. Mixa några minuter.
Häll sörjan i en stekpanna tillsammans med 3-4 dl rapsolja eller olivolja. Koka på svag värme bort det mesta av vattnet. Resultatet skall vara mörkrött. Detta kräver passning och äggklocka rekommenderas, Det är lätt hänt att det bränner.
Nu senast använde jag olivolja och det blev kriminellt gott. Fungerar perfekt som krydda/sås till pasta. Den här såsen blir inte så stark som man kanske tror. Jag har gjort liknande med torkad chili men det var knappt ätbart.
Rostbiff, kalkon, skinka, skinkost på tub, räkost på tub (3% fett), västan ost 5%, kaviar med fler.
olle lindblad
2006-04-10, 15:58
Kvarg som du kryddar ordentligt. Chili, pepparrot, salt och peppar. På med groddar och paprika.
Messmör är en favorit.
Messmör kola. :eating: :eating: :eating:
Kaviar.
Icas Kaviar 36g fett.
Finns i lightversioner också kanske?
Keso mini kan du alltid ha på smörgåsen. Proteinrikt, fettsnålt och gott.
King Grub
2006-04-10, 17:48
Icas Kaviar 36g fett.
Finns i lightversioner också kanske?
Vem vill ha Lightversioner av bra fett?
Vem vill ha Lightversioner av bra fett?
En person som redan får i sig tillräckligt med fett?
Ingen som nämt hamburgerkött? Det är väl hyfsat billigt, samtidigt gott!
King Grub
2006-04-10, 17:57
En person som redan får i sig tillräckligt med fett?
Vem använder sådana mängder så kaviar blir en stor källa och vem vill betala för tillsatt vatten? Ett någorlunda normalt kaviarbruk innebär inte regelbundet intag av 100 gram kaviar...
Hrm.--messmör..är det inte rackarns mycket socker i det? snabba kolisar?
Vem använder sådana mängder så kaviar blir en stor källa och vem vill betala för tillsatt vatten? Ett någorlunda normalt kaviarbruk innebär inte regelbundet intag av 100 gram kaviar...
Hmm, sant. Jag antar att saltet blir en källa till oro före fettet kanske.
King Grub
2006-04-10, 20:42
Hrm.--messmör..är det inte rackarns mycket socker i det? snabba kolisar?
1. Nej. 2. Nej.
1. Nej. 2. Nej.
Varför inte det? tänkte jag fråga men så kan man kanske inte fråga. Antingen så innehåller det socker eller inte.
Men alltså, det har jag också läst. Att messmör och mesost innehåller mkt socker.
Fanns det inte ett förslag att ta bort nyckelhålet på messmör och mesost pga "för mkt socker"
Varför inte det? tänkte jag fråga men så kan man kanske inte fråga. Antingen så innehåller det socker eller inte.
Men alltså, det har jag också läst. Att messmör och mesost innehåller mkt socker.
Fanns det inte ett förslag att ta bort nyckelhålet på messmör och mesost pga "för mkt socker"
Mycket socker? 5% socker är det, och det är inte mycket. Gott som attans är det med...
Fjallbrynt® Original
Det klassiska messmöret. Lite sött och med en mild smak av vanilj.
Förpackningsstorlekar: 800g, 450g, 275g och 350g tub
Fetthalt: 5%
Ingredienser per 100g: Vassle, smör, socker (5 %), vanillinsocker, järn (5 mg)
Näringsvärde per 100g: Energi 1100 kJ / 270 kcal, Protein 7 g, Kolhydrat 48 g, Fett 5 g, Kalcium 240 mg (30% *), Järn 5 mg (35% *)
* Andel av rekommenderat dagligt intag (RDI).
:hbang: :hbang:
Skivad kycklingfilé bakad i ugn står sig bra prismässigt och smakmässigt mot färdigskivad vara.
Om du är händig i köket och har tid kan du göra egen hummus, billigt, gott och nyttigt.
Föresten, är det inte extra tillsatt socker eller mer kolhydrat i lightversionen av kaviar, för att förhöjja smaken vid frånvaro av normal fetthalt :S
King Grub
2006-04-11, 11:06
Möjligt. Men återigen: äter man så mycket kaviar att sockermängden blir ett problem...
Rökt/kokt skinka. 32 skivor(400g) 24kr :P proteinrikt, fettsnålt, billigt, gott.
När ni äter messmör, använder ni det då som vanligt smör och har annat pålägg ovanför?
Eller har ni det som pålägg, dvs ovanför smöret?
Använd kvarg som smör och lägg på rökt kalkonbröst
King Grub
2006-04-12, 10:23
När ni äter messmör, använder ni det då som vanligt smör och har annat pålägg ovanför?
Messmöret är pålägget.
Jag har heller inget emot att äta Messmör Kola med sked. :eating:
MasterChief
2006-04-12, 10:24
Nej, bara messmör ska det vara. En stor klick på mackan och en större klick direkt i munnen. *mums* :)
Skivad kycklingfilé bakad i ugn står sig bra prismässigt och smakmässigt mot färdigskivad vara.
Varför skiva?
:D
shadowfire
2006-04-17, 10:51
Har precis börjat med Jordnötssmör, aldrig käkat det innan men fungerar ju klockrent på macka... bara o bre på o tugga!
Skipper på Willys:
Per 100g:
Protein 21g, Kolhydrat 14g, Fett 55g :eating:
Men vad består alla kolisar av i messmöret då...det är ju skitmycket i...fattar nada..
King Grub
2006-04-17, 21:04
Men vad består alla kolisar av i messmöret då...det är ju skitmycket i...fattar nada..
Laktos. Största ingrediensen är vassle (och det är INTE vassleproteinpulver). För någon som är laktosintolerant är messmör en skräck.
Alfa-groddar, citronpeppar och keso.
Grym mix, hur gott som helst. Bara keso och citron/svartpeppar är att rekommendera. Tycker även jag att kalkon är ett utmärkt pålägg.
Cerberus
2006-04-17, 21:19
Gurka e rätt nice har jag insett, kcal-snålt som attan och gott :)
Resolutinna
2006-04-18, 06:15
Hrm...så laktosen i messmöret är alltså kolisarna...intressant..GI på ett enskilt livsmedel är ju inte så intressant eftersom det ofta sker en kombination, men om jag äter messmör med sked...då är ju GI:t lite intressantare...King grub.,..har du nån aning om GI:t?
Hrm...så laktosen i messmöret är alltså kolisarna...intressant..GI på ett enskilt livsmedel är ju inte så intressant eftersom det ofta sker en kombination, men om jag äter messmör med sked...då är ju GI:t lite intressantare...King grub.,..har du nån aning om GI:t?Jättelågt GI på laktos
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.