handdator

Visa fullständig version : Fresubin Energy Fibre drink


Anonym
2006-04-10, 14:31
Tjena, jag har kommit över 3 stora lådor Fresubin Energy fibre drink smak jordgubb och undrar om det kan användas som gainer och är bra?

Näringsdeklaration:
100ml
150kcal
Protein 5,6g
Kolhydrater: 18,8g
-sockerarter 3,7g
-laktos 0,04g
Fett:5,8g
-mättat: 1,3g
-Enkelomättat:2,8g
-Fleromättade 1,7g
kolesterol 4mg
Fiber 2g
Vatten: 78ml

Kan det vara något att ha? är det bra som gainer?
Kan tilläggas att de gick ut september 05 ;)

Ola Wallengren
2006-04-10, 14:57
Produkten är gjord speciellt för patienter som behöver gå upp i vikt och samtidigt behöver mer fiber pga förstoppning. Fettinnehållet är ganska högt men är ungefär som fettinehållet i normalkost, vilket gör den lämlpg som gainer för att gå upp i vikt, men inte så värst bra att ta efter träningen.

Näringdrycker brukar hålla rätt bra, men om de gick ut sept05 så är det nog dags att drycka upp dem nu.

Anonym
2006-04-10, 15:05
Produkten är gjord speciellt för patienter som behöver gå upp i vikt och samtidigt behöver mer fiber pga förstoppning. Fettinnehållet är ganska högt men är ungefär som fettinehållet i normalkost, vilket gör den lämlpg som gainer för att gå upp i vikt, men inte så värst bra att ta efter träningen.

Näringdrycker brukar hålla rätt bra, men om de gick ut sept05 så är det nog dags att drycka upp dem nu.
Okej, är det alltså måltidsersättare för bulimiker och anorektiker då? :P
PS. fråga mig inte vart jag fick tag i dem :lol:

Ola Wallengren
2006-04-10, 18:07
Det är förhållnadevis ganska sällan som de används till patienter med ätstörningar. Vanligast är till patienter som pga av någon fysisk sjukdom tappat aptiten, tex cancer, lungsjukdom mm.

pragmatist
2006-04-10, 20:31
Tja, det är väl ingen optimal gainer med tanke på det något låga proteininnehållet men om du bara ska ha den för att få i dig extra kalorier och vettiga fetter så duger den säkert.

Fast tillverkaren tycker att man inte ska använda den utan "medicinsk kontroll" - tittar jag i innehållsförteckningen kan jag inte riktigt förstå varför.

heraso
2006-04-12, 20:29
Det är förhållnadevis ganska sällan som de används till patienter med ätstörningar.

Jag fick Fresubin Energy, fast utan fiber, när jag tog mig ur min skit. Jordgubbssmaken är helt ok, men vanilj var riktigt god! :)