handdator

Visa fullständig version : Deff eller inte.


Da2
2006-04-10, 02:19
Jag står och väger lite mellan att nu deffa eller fortsätta bygga.
Jag väger 73 kg och är ca 176 cm lång. Kan tyckas vara lite för att deff skall behövas men det är det där sista underhudsfettet jag helst vill bli av med. Vill inte heller ha bullriga muskler utan målet är fettfri kropp/atletisk kropp.

Jag har nu tränat i ca 3 år men inte alltid regelbundet. Senaste två månaderna har jag dock tränat seriöst och "bra" och känner absolut att det gett resultat. Problemet är att jag alltid går upp i fett när jag bygger muskler och det verkar inte vilja gå på något annat sätt...

Och så till det väsentliga, frågorna:
Går det att bygga muskler utan att lägga på sig fett?
Finns det något annat knep än mycket protein när man deffar, för att behålla maximal muskelmassa?

Pepz
2006-04-10, 06:57
:
1.Går det att bygga muskler utan att lägga på sig fett?
2.Finns det något annat knep än mycket protein när man deffar, för att behålla maximal muskelmassa?

1.Ja, men inte i lika stor utsträckning.

2. Styrketräning är det effektivaste sättet att behålla musklerna under deff

Da2
2006-04-10, 18:41
Du får gärna ge lite tips på hur kost samt träning i kombination med motion såg ut när du deffade. Jag vet att du har en träningsjournal men jag skulle vilja veta lite mer om det du tycker gav mest. Bör tilläggas att jag tycker dina resultat blev väldigt bra.

krilleh
2006-04-10, 19:20
Alltså om du går upp väldigt sakta i vikt så får du såklart inte så mkt fett pårej. Men samtidigt bygger du inte lika mycket muskler heller. Du får helt enkelt välja. Själv är jag lika lång som dig. Började gymma för ca 7 månader sen då jag vägde 60 kg. NU har jag gått upp till 70 kg och är inne på min 3de vecka på deffen.

För att lyckas bra med deffen utan att svälta och bryta ner musklerna tycker jag att du ska först och främst lägga ner med allt onyttigt. precis ALLT! Bara de sparar du in på en massa onödiga kalorier..

Börja gå på morgonen innan frukosten. DÅ är insulinet väldigt lågt efter natten och de som först och främst bränns bort är fettet. GÅ i raskt tempo(gärna jogga om du gillar de), i ca 50-60 minuter. Direkt efter joggningen äter du frukost med mycket protein till för att förminska muskelnedbrytningen.

Sen äter du iaf 30 gram protein till varje måltid (var 3de timma). Så de blir nog 5 mål per dag. Detta räcker då inte då du behöver kolhydrater också men försök att försminska intaget av kolhydrater på vissa mål. Själv har jag tagit bort de helt från kvällsmålet och mellanmålet.

De enklaste blir ju såklart om du väger all mat men de gör jag inte, fast de funkar rätt bra efter ett tag.

Sen ska du ju självklart också styrketräna som du tidigare har gjrot. Gärna tyngre.

Aja detta var lite fakta och inge speciellt. Lycka till

Doctor Snuggles
2006-04-10, 20:02
Bullriga muskler? Du menar att du tycker de väsnas för mycket eller?

Da2
2006-04-10, 20:26
Bullriga muskler? Du menar att du tycker de väsnas för mycket eller?

Haha, nej! Men med bullriga menar jag maffiga, med mycket underhudsfett och utan tydliga konturer, om du förstår?

adis
2006-04-10, 20:33
Bullriga HAHA bästa på länge ;D men jag förstår vad du menar.. du menar stora muskler utan några konturer osv?..

Tycker absolut att du ska gå upp i vikt o fortsätta gymma knappast deffa...
Kör fler reps så får du snabbare fram konturer!

Da2
2006-04-10, 20:44
Bullriga HAHA bästa på länge ;D men jag förstår vad du menar.. du menar stora muskler utan några konturer osv?..

Tycker absolut att du ska gå upp i vikt o fortsätta gymma knappast deffa...
Kör fler reps så får du snabbare fram konturer!

Okej, nu börjar det bli personligt härinne haha.. Nej men det är precis det jag menar. Grejen är att varje gång jag försökt deffa efter att ha byggt under en längre tid så att mestadelan av musklerna tynat bort tillsammans med fettet.

cortez
2006-05-12, 17:47
Jag har också svårt med konturer, började deffa för tre veckor sen eller nåt sånt. Vägde ca 80 kg och jag är ungefär 180 cm lång. Vill gå ner 10 kg. Är på halvvägs dit då:)

Samtidigt som jag deffar, så gymmar jag som vanligt. Jag har faktiskt ökat både i styrka och muskelmassa. Jag är inte säker om det är muskelmassa jag har ökat i eller om det e konturer som kommit fram under deffen. Jag trodde faktiskt inte att man kunde öka i styrka eller muskelmassa under deffen. Eftersom man måste äta mer än man förbrukar om man vill öka i styrka och muskelmassa. Jag har för mig