Visa fullständig version : Tuggning av födan.
Progzilla
2006-04-09, 14:47
När jag var liten såg jag ett program om några bodybuilders som deffade. De tuggade alltid varje munfull 40 gånger innan de svalde. Hur pass viktigt är det att tugga maten ordentligt?
Vissa saker som t.ex. linfrön måste ju krossas för att man ska kunna ta upp all näring. Sen finns det enzymer i salivet som spjälkar kolhydraterna.
Fredrik_S
2006-04-10, 05:20
Så länge man inte sköljer ner mycket av maten med vätska så sköter munnen själv tuggningen bra utan att man behöver räkna.
Det är viktigt för att hjärnan ska hinna registrera mättnad också, det tar ju ca 20 min, och slänger man då i sig maten är det lätt att man hinner äta för mycket innan man känner mättnadskänslan.
Hur pass viktigt är det att tugga maten ordentligt?
Lägg något mellan två kvarnstenar och dra runt. Lägg något i en skinnpåse och skaka. Jämför.
PLus att det minskar risken att förvandlas till en gasballong. :D
Läs min signatur.
Ju mer finfördelad maten blir desto bättre/snabbare upptag.
kanske därför jag fiser så mycket +^_^+
Lägg något mellan två kvarnstenar och dra runt. Lägg något i en skinnpåse och skaka. Jämför.
Skinnpåse full med saltsyra, dock.
Skinnpåse full med saltsyra, dock.
Jag säger inte att skinnpåsen inte fixar saken så småningom, men man kan ju alltid göra den glad genom att låta den göra bara sitt eget jobb, och låta tänderna göra sitt.
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.