handdator

Visa fullständig version : Vitamintabletter värdelösa eller inte?


Fredrik_S
2006-04-09, 11:17
Jag har valt att inte äta vitamintillskott.
Jag blir sjuk väldigt ofta kanske 5-10 gånger per år, halsfluss, feber, kraftiga förkylningar etc, jag tränar dans som yrkesutbildning 6-7 timmars om dagen och kroppen tränas ofta när jag känner att den borde vila.
Jag får råd från lärare i skolan som inte är insatta i näringslära f.ö att tex ta c-vitamintillskott.

Jag undrar hur är det egentligen med såna tillskott, finns det anledning å tro att dom skulle vara till någon nytta, är det verkligen så enkelt att det finns 9 vitaminer och 11 mineraler? Är det inte snarare 100-tals mer eller mindre kända ämnen som samarbetar i den normala maten och att vi inte kartlagt full ut hur kroppen fungerar exact av allt som finns i vanlig kost. Jag äter blandad kost så jag täcker RDI av alla vitaminer och mineraler redan som det är.

Finns det undersökningar på om vitamintillskott fungerar som ersättning för tex grönsaker?
Jag har svårt å argumentera mot varför jag inte vill ta c-vitamin tex när dom säger "men blir du sjuk ofta ska du ta c-vitamin, det är bra".

King Grub
2006-04-09, 11:24
Får du RDI av mikronäringsämnena från din kost finns det inga bevisade anledningar att supplementera ytterligare.

Ett möjligt undantag är vitamin C, där, det finns tecken på att 500 mg per dag kan minska förkylningsfrekvensen.

Effect of vitamin C on common cold: randomized controlled trial (http://www.nature.com/ejcn/journal/v60/n1/abs/1602261a.html;jsessionid=3CB308FE5BDCF5A170236A91B BF9E621).

T o m upphovsmännen av studien uppmanar dock till försiktighet vid tolkningen av det positiva resultaten.

Metastudier visar annars på att stort intag av vitamin C inte har någon effekt på förkylningars frekvens, varaktighet eller svårighet.

Vitamin C for Preventing and Treating the Common Cold (http://www.pubmedcentral.gov/articlerender.fcgi?tool=pubmed&pubmedid=15971944).

Dessutom varnas det för otrevliga bieffekter av ett högt intag av vitamin C.

Can the administration of large doses of vitamin C have a harmful effect? (http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=16379336&query_hl=1&itool=pubmed_docsum)

Det går inte att supplementera sig till samma antioxidativa effekt som riktiga frukter och grönsaker ger.

The 6-a-day study: effects of fruit and vegetables on markers of oxidative stress and antioxidative defense in healthy nonsmokers (http://www.ajcn.org/cgi/content/full/79/6/1060).

Sverker
2006-04-09, 11:40
Du måste ha en jättehög kalorierförbrukning. Dina kalorier kommer lätt att ge dig alla näringsämnen ifall du väljer näringsrik mat och varierar mycket.

Fredrik_S
2006-04-09, 12:02
Ett möjligt undantag är vitamin C, där, det finns tecken på att 500 mg per dag kan minska förkylningsfrekvensen.


Riktig 500 mg kommer jag inte upp i men troligtvis bra mycket högre än RDI då Spenat, broccoli, paprika och Potatis konsumeras rikligt.

Du måste ha en jättehög kalorierförbrukning. Dina kalorier kommer lätt att ge dig alla näringsämnen ifall du väljer näringsrik mat och varierar mycket.

Jag har stor variation, runt 1 kg näringsrika grönsaker bär och frukter om dagen med tonvikt på grönsaker. 4 riktiga måltider med minst 1g fett och 2g protein per dag och kilo kroppsvikt. Potatis och havregryn är huvudkälla till kolhydrater.1 g fiskolja tre gånger om dagen är ett tillskott jag därmot tar.

Jag får dock i mig 100-150gram tomma kalorier i form av maltodextrin om dagen.

Kanske man kan gå till en läkare å se om man har brist av någonting? Eller har man bara otur om man blir sjuk ofta? läste någonstans att det är 80% chans å bli förkyld om man får ett förkylningsvirus på en slemhinna. Halsfluss har jag haft tre gånger på ett år, är det något jag smittas av? Är det immunförsvaret som är dåligt här också?

Tolkia
2006-04-09, 12:07
Några väldigt enkla grejer som är väldigt effektiva är att sova ordentligt (tycks både minska risken att bli förkyld och förkorta sjukdomstiden OM man blir det), att tvätta händerna ofta (gärna innan man äter något) och att undvika att peta på slemhinnor, d.v.s. inte peta sig i ögonen, bita på naglarna etc. Särskilt viktigt om man umgås med mycket folk på dagarna.

tyo
2006-04-13, 23:50
King Grub borde läsa "Ascorbate-The Science of Vitamin C" av Dr's Steve Hickey&Hilary Roberts(University of Manchester UK).Om han gör det begriper han kanske att hans ref. är "flawed".Halveringstiden på Vitamin C är 30 minuter och att ta Vitamin C(tex.500mg) en gång per dag är inte optimalt.Hickey rek. intag av ca 500mg var fjärde timme.Detta kallas "Dynamic Flow" och efterliknar nästan alla däggdjurs produktion av askorbat i lever och njurar(2-20 gram per dag-mycket mer vid stress).Har King Grub någonsin sett eller hört talas om älgar,rådjur,rävar etc som har hittats förlamade av stroke eller hjärtinfarkt ute i naturen?Varför inte det?Därför att alla däggdjur utom människan,apor,marsvin,någon fruktätande fladdermus producerar sitt eget Vitamin C.Apor,marsvin etc äter i naturen och även i fångenskap tillräckligt(gorilla=ca4 gram).Berövar man tex marsvin tillgång till Vitamin C är dom svårt åderförkalkade inom 6 månader.Själv ligger jag på ca 10 gram per dag(uppdelat)och var förkyld sista gången i början på 80-talet.LINUS PAULING WAS RIGHT.Jag uppmanar alla att också läsa på www.Vitamincfoundation.org

Sverker
2006-04-14, 06:51
Det här är ganska kul tyo.
När jag pluggade så gjordes studier på askorbinsyra med 100 - 200 mg per dos. I det intervallet så tar kroppen upp nästan allt 95 - 97 %. I moderna studier upp på 1 gram så tar kroppen upp kanske 30 % av tillförd dos, troligen på att jämnvikten trycker in askorbinsyran i blodet. Självklart kommer alltid den kemiska jämnvikten att trycka in askorbinsyran så genom att fördela intaget över dygnet kommer det alltid att finnas övermättnad i blodet.

Jag skriver övermättnad för att njurarna har inte en chans att ta tillbaka allt från primärurinen.


Vad vinner man på att kissa ut C-vitaminet ?