handdator

Visa fullständig version : Liten fråga om träningsvärk!


Zulan
2002-11-07, 17:44
Tjena!

Jag bytade program i måndags, körde igenom det. Många av övningarna var 5x8 repetitioner. Nu är det torsdag och jag har fortfarande ganska mycket träningsvärk i underarmarna och i axlarna. Nu känner jag mig som en otrolig mes som inte går och tränar bara för det, bör jag gå? Det var ju i måndags jag tränade senast. (Spelade dock lite Squash igår) men det räknas ju inte.

:em:

Boven2k1
2002-11-07, 17:56
Jag tycker absolut inte du skall träna samma muskler som du har träningsverk i. Träningsverk är ett tecken på att muskeln inte har återhämtat sig sedan förra träningspasset...

Jag har tidigare läst en intressant tråd om just träningsverk här på Kolozzeum...prova söka efter den!

Zulan
2002-11-07, 18:00
Tack för ditt svar, jag sökte faktiskt efter träningsvärk här på forumet innan jag postade men hittade bara 13 trådar om det och ingen av dom verkade ha något svar på min fråga.

Jag har gått tillbaka till att köra igenom hela kroppen varje träningspass så jag tror nog att jag väntar och träna tills imorgon då. Man kan ju fan inte ha träningsvärk i en hel arbetsvecka utan att något är fel väl.

matrix
2002-11-07, 18:33
om jag inte har tränat på länge eller byter upplägg så kan jag ha träningsvärk i ca en vecka. Speciellt om man går riktigt långsamt i den excentriska fasen, då kommer träningsvärken garanterat :). Tror inte det är något farligt med det. Men som sagt det är nog inte så bra att träna den muskeln man har träningsvärk i.
Kom ihåg att stretcha musklerna ordentligt, det motverkar träningsvärken (lite iaf)

Åse Columbus
2002-11-10, 14:37
Massage hjälper oxå...

Lord_X
2002-11-11, 12:02
Hehehe... Själv har jag lyckats få träningsvärk i hela 2 veckor en gång.. Så visst går det att ha det längre än en vecka, särskilt om man kör riktigt intensivt. :thumbup:

AnderssoN
2002-11-11, 13:22
Originally posted by Zulan
Tack för ditt svar, jag sökte faktiskt efter träningsvärk här på forumet innan jag postade men hittade bara 13 trådar om det och ingen av dom verkade ha något svar på min fråga.

Jag har gått tillbaka till att köra igenom hela kroppen varje träningspass så jag tror nog att jag väntar och träna tills imorgon då. Man kan ju fan inte ha träningsvärk i en hel arbetsvecka utan att något är fel väl.

Vanligen brukar nybörjare köra igenom hela kroppen 2-3 gånger per vecka just för att nybörjare har svårt att ta ut sig på samma sätt som mer erfarna styrketränande.

Känner du dig sliten/har träningsvärk, tycker jag att du ska dra ned på antalet träningsdagar, alt. dela upp muskelgrupperna på olika dagar så du hinner återhämta dig riktigt.

Jag tycker f.ö. att det låter fullt normalt att du har träningsvärk så länge som du har.