handdator

Visa fullständig version : Ronnie Coleman - On the road


drkrupp
2006-04-09, 10:10
Finns det nån tråd om Ronnie Colemans film "On the road"?

Han förklarar hur han tränar övre, undre och mittedelen av magen, övre och undre biceps och kör hacklift för övre lår. Och anledningen till att MrO-tävlande ofta ser sämre ut på Dagen än dagarna före/efter beror enligt Coleman på att de är nervösa.

:confused:

Har han bra koll på läget, eller vet han inte vad han pratar om? Han blir intervjuad genom hela träningen (mellan seten) så han kan inte bestämma exakt vad han ska säga (men han hinner ändå med att få in "nothin' but a peanut" nitton gånger, och ofta ställer intervjuaren ledande frågor så Coleman bara håller med).

För övrigt kör han inte "tungt" längre, utan håller sig inom 10-20 reps på allt.

Vad säger ni som sett den?

King Grub
2006-04-09, 10:35
Har han bra koll på läget, eller vet han inte vad han pratar om?

Uppenbarligen har han ingen som helst koll på människans fysiologi.

Cerberus
2006-04-09, 10:43
Uppenbarligen har han ingen som helst koll på människans fysiologi.


men....hur har han blivit så grofv då??? :confused:

drkrupp
2006-04-09, 10:44
Uppenbarligen har han ingen som helst koll på människans fysiologi.
Precis, men är det inte lite märkligt att någon som kommit så pass långt, inte är mer påläst? Det står ju ganska mycket på spel, menar jag. Visst ska man kanske träna på känsla, men han borde väl ha något intresse i vetnskapen också.

Diggler
2006-04-09, 10:52
För att "skydda " coleman lite, så är det många som säger "biceps" men syftar på både biceps brachii, brachialis och brachioradialis. Då blir brachialis och brachioradialis "nedre biceps", det korta huvudet av biceps brachii blir "innre" och det långa "yttre och övre biceps". Och med olika typer av curl kan man iaf i teorin aktivera mer eller mindre av dessa olika armböjarmuskler.

Tex biceps långa huvud aktiveras bättre om man förutom curlen även pendlar fram lite i axelled. Tex som i en rätt utförd skivstångscurl, men inte i en övning där armen redan är framför kroppen (tex scottcurl). Hela biceps brachii aktiveras tex även bättre om handen är supinerad, och sämre när handen är pronerad (Då kan man tänka sig att man jobbar bättre med ""nedre biceps""=brachialis, brachioradialis istället för ""övre biceps"".

"Hacklift för övre lår", kan man ju tänka sig att man känner mer där eftersom den övningen går över både knäled och höftled, och bara ett av quadriceps huvud fäster från höften (rectus femoris) och då kan man ju tänka sig att det känns mer i "övre lår" än i lägre.

Kroppsbyggare går ju väldigt mycket på känsla, och just känsla kan vara rätt missvisande.

pilt77
2006-04-09, 10:54
Precis, men är det inte lite märkligt att någon som kommit så pass långt, inte är mer påläst? Det står ju ganska mycket på spel, menar jag. Visst ska man kanske träna på känsla, men han borde väl ha något intresse i vetnskapen också.

Han har väl tränat i +25år och är på väg mot 9:de olympiatiteln. Han har nog koll på läget

King Grub
2006-04-09, 10:55
men....hur har han blivit så grofv då??? :confused:

Anlag, hård träning, mycket mat, och mycket... tillskott.

Kwon
2006-04-09, 10:55
Kroppsbyggare går ju väldigt mycket på känsla, och just känsla kan vara rätt missvisande.

Man vill dock ha Colemans "känsla", eller? Han har ju onekligen lyckats riktigt bra på känsla. :D

Piranha
2006-04-09, 10:56
En fråga, är det hans kunskap som gjort honom till Mr Olympia eller hans träning / kost / gener?

petersson
2006-04-09, 10:58
I början tränar han ju "lower back" med skivstångsrodd, t-bar och hantelrodd. Menar han korsryggen då eller nedre delen på latsen? :)

drkrupp
2006-04-09, 11:00
Diggler: Han låter dock inte så övertygande när han pekar och säger "this top part, this bottom part, and the middle part". Och han kör stångcurl med ez-stång för att han får bättre peak då.

drkrupp
2006-04-09, 11:02
En fråga, är det hans kunskap som gjort honom till Mr Olympia eller hans träning / kost / gener?
Är det mig du frågar så ifrågasätter jag varken hans träning, kost eller gener. Jag undrar vad folk tror att han tänker med sina uttalanden.

mystic[-_-]
2006-04-09, 11:08
Är det mig du frågar så ifrågasätter jag varken hans träning, kost eller gener. Jag undrar vad folk tror att han tänker med sina uttalanden.

Han är väll inte det enda proffset som prickskjuter "nedre bröst", "övre bröst lite åt höger där man ser en ådra för där fattas det lite massa 5 cm uppåt bakåt i reverse".

Han kanske vill låta kunnig som att han vet saker som ingen annan vet? :)

Diggler
2006-04-09, 11:08
Diggler: Han låter dock inte så övertygande när han pekar och säger "this top part, this bottom part, and the middle part". Och han kör stångcurl med ez-stång för att han får bättre peak då.

Bättre peak med ez kan man ju tänka sig att eftersom biceps brachii jobbar sämre i det läget men brachialis bättre(?) att brachialis blir stor i förhållande till biceps. Brachialis ligger under biceps, och trycker upp den förhållandevis sämre utvecklade biceps, voila: liten biceps+ stor brachialis=illussion av bicepstopp.

Perscitus
2006-04-09, 11:12
Sådär höll ju Arnold på också. Väldigt många bodybuilders verkar ha en massa föreställningar om hur man "skulpterar kroppen" som egentligen inte stämmer. Förmodligen är det bara till det positiva då det blir som en sorts mental maskot, vilket inte är att förakta. Det blir helt enkelt lite mer utmanande än att bara gå till gymmet och slita i vikter.

Diggler
2006-04-09, 11:13
I början tränar han ju "lower back" med skivstångsrodd, t-bar och hantelrodd. Menar han korsryggen då eller nedre delen på latsen? :)

Colemans advokat till the rescue. Låga roddövningar och drag uppifrån använder man sig mycket av latsen, höga roddövningar (armbågarna ut) mycket rhomboideus. Så Coleman vann den med. ;)

Nitrometan
2006-04-09, 11:31
Eller också snackar han bara skit för att han tycker det är roligt.

"Undrar om nån tidning kommer att skriva en artikel om hur man överlägset aktiverar rhomboideus med kick-backs nu?"

Han kanske tycker att det är kungligtroligt att driva med dem som ställer som, han uppfattar det, dumma frågor?

Jag menar hur många gånger tror du nån har frågat Ronnie hur man bäst tränar biceps?

drkrupp
2006-04-09, 11:36
Han kanske tycker att det är kungligtroligt att driva med dem som ställer som, han uppfattar det, dumma frågor?
Intressant, men samtidigt är det ju främst (?) hans fans som ser filmerna han gör, så varför föra dem bakom ljuset med flit?

Nitrometan
2006-04-09, 12:10
Intressant, men samtidigt är det ju främst (?) hans fans som ser filmerna han gör, så varför föra dem bakom ljuset med flit?
Jag vet inte. Det var bara en teori jag slängde fram.

stenis
2006-04-09, 12:41
Jag vet inte. Det var bara en teori jag slängde fram.

Nej den teorin köper jag inte. Han kan inte ha någon glädje i att framställa sig själv som dum på sin egna "fan-video". Likaså i tidningar o dyl. det är ju han själv som ställer upp på intervjuerna, ingen som håller en pistol vid huvet på honom, så jag tror verkligen inte han dillar ihop nånting bara för sakens skull, absolut inte..

Och som någon tidigare skrev, det är inte bara ronnie som förespråkar detta med att punktträna vissa delar på en muskel, det är MÅNGA stora bodybuilders som gör det, bara läsa artiklaran i B&K med byggarna, de flesta tror sig kunna punktträffa en del av en muskel. Vilket är riktigt tråkigt eftersom det är en omöjlighet, och dom lär ut helt FEL.

Big_Vik
2006-04-09, 13:29
Jag tror att han säger det just för att han vet att det är helt uppåt väggarna och att ingen vågar säga emot honom hur fel han än har. Kommer det någon Grubig professor i optimal hypertrofi och säger "man kan ffs inte forma övre eller nedre biceps" så garvar Coleman när alla tror på hans felaktiga påståenden istället för herr professorn. :D

King Grub
2006-04-09, 13:33
Jag tror att han säger det just för att han vet att det är helt uppåt väggarna och att ingen vågar säga emot honom hur fel han än har. Kommer det någon Grubig professor i optimal hypertrofi och säger "man kan ffs inte forma övre eller nedre biceps" så garvar Coleman när alla tror på hans felaktiga påståenden istället för herr professorn. :D

Men nu är det i o f s bara lättlurade dumskallar som tror att "jag är störst, jag vet bäst"-argumentet är hållbart. ;)

Mass-Tech
2006-04-09, 14:23
Det är inte säkert att han själv har fått välja frågorna och svaren.
Det är ju mer pengar än hjärta i filmen.

Kwon
2006-04-09, 15:05
Det är bara ROyne själv som vet hur seriös han är med svaren! :)

Antingen så tror han på det eller så driver han med folket.

Hursomhelst så har han kommit långt oavsett vad han tror! :thumbup:

http://album.classme.com/75432_9.GIF

Kebab-Arne
2006-04-09, 15:13
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67166

Att välja mellan att gå OT i den tråden och den här så väljer jag denna. Milos Sarcev gör även om man ska tro det jag läst här på brädan också fel med yttre bröst. Om han nu har fel så är det underligt att han är så respekterad som han är.

Mass-Tech
2006-04-09, 15:17
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=67166

Att välja mellan att gå OT i den tråden och den här så väljer jag denna. Milos Sarcev gör även om man ska tro det jag läst här på brädan också fel med yttre bröst. Om han nu har fel så är det underligt att han är så respekterad som han är.
Charles Glass tror också på yttre och innre bröst.

internethjälten
2006-04-09, 15:54
Finns det nån tråd om Ronnie Colemans film "On the road"?

Han förklarar hur han tränar övre, undre och mittedelen av magen, övre och undre biceps och kör hacklift för övre lår. Och anledningen till att MrO-tävlande ofta ser sämre ut på Dagen än dagarna före/efter beror enligt Coleman på att de är nervösa.

:confused:

Har han bra koll på läget, eller vet han inte vad han pratar om? Han blir intervjuad genom hela träningen (mellan seten) så han kan inte bestämma exakt vad han ska säga (men han hinner ändå med att få in "nothin' but a peanut" nitton gånger, och ofta ställer intervjuaren ledande frågor så Coleman bara håller med).

För övrigt kör han inte "tungt" längre, utan håller sig inom 10-20 reps på allt.

Vad säger ni som sett den?

Bra film säger jag, passar fint in i hyllan bland de andra två.