handdator

Visa fullständig version : Yttre bröstmuskeln


SamTheMan
2006-04-09, 00:27
Är det någon som vet hur man tränar upp yttre delen av bröstet?, ungefär från bröstvårtan till armhålan. Vill alltså ha förslag på övning för just den delen av bröstet.
Tack på förhand :bow:

Mago
2006-04-09, 01:28
:)

Så som muskelfibrerna löper i bröstmusklerna så går det inte att prickskjuta yttersidan eller innersidan, utan bara övre och nedre.

Timme
2006-04-09, 09:59
Precis som mago skriver. Träna bänkpress så mosar du hela brösten. Det finns inga övningar som tar mer på yttre bröstet

dojjan
2006-04-09, 11:50
I en video jag såg sa en kille att ju bredare grepp, desto mer tränar man yttre delarna av bröst (dock ska armbågarna alltid ligga längs med stången).
Aja, kolla själv ;)

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm

Timme
2006-04-09, 12:25
I en video jag såg sa en kille att ju bredare grepp, desto mer tränar man yttre delarna av bröst (dock ska armbågarna alltid ligga längs med stången).
Aja, kolla själv ;)

http://thefitshow.com/week3/milos_chest_med.htm


hehe, tyvärr så vet han inte riktigt vad han snackar om oavsett hur stor han är. Är det inte weider som tryck i honom skiten? Han påstår också att man kan välja vilket huvud i quadriceps man vill träna beroende på hur brett eller smalt man står. Så mycket bullshit! Hur sjutton ska man kunna prick träna olika delar av samma muskel? Liksom vadå "ahhh nu ska jag aktivera de yttre muskelfibrerna mer än de inre" Det kvittar hur brett eller smalt du håller. Du kommer inte kunna belasta "yttre" bröstmusklerna mer. Rörelsen i axelleden är precis likadan i bred fattning som smal. Enda skillnaden är att rörelsen inte blir lika lång i leden med bred fattning.

Så iväg med er och kör lite hantelpressar nu för det är förmodligen den övningen som bygger bäst bröst. Bänkpress i all ära men man kommer faktiskt djupare och får bättre stretch med hantlar än i bänk. Lycka till med era Tuttar! Men glöm inte resten av kroppen :thumbup:

Mushan
2006-04-09, 14:45
Pröva denna, tryck på en muskel, så kommer det upp övningar just för den.

http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html

pumpare
2006-04-09, 14:52
hehe, tyvärr så vet han inte riktigt vad han snackar om oavsett hur stor han är. Är det inte weider som tryck i honom skiten? Han påstår också att man kan välja vilket huvud i quadriceps man vill träna beroende på hur brett eller smalt man står. Så mycket bullshit! Hur sjutton ska man kunna prick träna olika delar av samma muskel? Liksom vadå "ahhh nu ska jag aktivera de yttre muskelfibrerna mer än de inre" Det kvittar hur brett eller smalt du håller. Du kommer inte kunna belasta "yttre" bröstmusklerna mer. Rörelsen i axelleden är precis likadan i bred fattning som smal. Enda skillnaden är att rörelsen inte blir lika lång i leden med bred fattning.

Så iväg med er och kör lite hantelpressar nu för det är förmodligen den övningen som bygger bäst bröst. Bänkpress i all ära men man kommer faktiskt djupare och får bättre stretch med hantlar än i bänk. Lycka till med era Tuttar! Men glöm inte resten av kroppen :thumbup:

Men vadå, olika muskelhuvuden i Quadriceps arbetar väl olika mycket beroende på vilken vinkel man har i knäleden. Har känt detta själv, t.ex. efter säsongens första skidtur så sitter det rätt mycket träningsverk i just Vastus Medialis. Har stått på nån stepapparat någon gång med, och det resulterade endast i en massa mjölksyra främst i Vastus Medialis.

Läs exempelvis "comments" här http://www.exrx.net/Muscles/Quadriceps.html

Timme
2006-04-09, 15:01
Men vadå, olika muskelhuvuden i Quadriceps arbetar väl olika mycket beroende på vilken vinkel man har i knäleden. Har känt detta själv, t.ex. efter säsongens första skidtur så sitter det rätt mycket träningsverk i just Vastus Medialis. Har stått på nån stepapparat någon gång med, och det resulterade endast i en massa mjölksyra främst i Vastus Medialis.

Läs exempelvis "comments" här http://www.exrx.net/Muscles/Quadriceps.html

Ja vinkel i knäleden mycket möjligt. Det säges att man behöver djupa böjar för att vastus medialis ska få jobba ordentligt. Men nu var det så att Milos sa att man kunde prick träna de olika huvudena beroende på hur brett eller smalt man stod. Det är ren bullshit efter som knäleden är en gångjärnsled, Den går bara åt två håll. Böja eller sträcka.

Karl_alfred
2006-04-09, 15:07
benkpres

trasan
2006-04-09, 15:08
Timmen vet säkert mer än världens kanske mest respekterade byggare........................................... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....................... lr inte.

Jorgen
2006-04-09, 15:17
Timmen vet säkert mer än världens kanske mest respekterade byggare........................................... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....................... lr inte.
Man behöver inte behärska anatomin för att bli en bra byggare.

Faktum kvarstår, man kan inte träna inre eller yttre delen av pectoralis.

SamTheMan
2006-04-09, 15:20
Pröva denna, tryck på en muskel, så kommer det upp övningar just för den.

http://www.exrx.net/Lists/WtMale.html
Häftig sida! Thx! :)

Timme
2006-04-09, 15:24
Timmen vet säkert mer än världens kanske mest respekterade byggare........................................... .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. .................................................. ....................... lr inte.


hehe, tror du att man kan träna de olika huvudena av quadriceps mer eller mindre beroende på hur brett eller smalt man står i knäböjen? Det kan man inte oavsett om dena respekterade byggaren säger. Rörelsen i knäleden är precis likadan i en smal böj respektive bred böj. Absolut ingen skillnad i knäleden.

Fatcan
2006-04-09, 15:43
Är det någon som vet hur man tränar upp yttre delen av bröstet?, ungefär från bröstvårtan till armhålan. Vill alltså ha förslag på övning för just den delen av bröstet.
Tack på förhand :bow:

Bänkpress tar på hela bröstet, du kan inte pickskjuta utsidan...fan vad man märker att det blir mera och mera disco-inlägg så fort sommaren närmar sig.

Timme
2006-04-09, 16:03
Bänkpress tar på hela bröstet, du kan inte pickskjuta utsidan...fan vad man märker att det blir mera och mera disco-inlägg så fort sommaren närmar sig.

Jag hatar disco.....fy tusan för all disco! Hela mitt gym kryllar av disco/city byggare! Alla bor i och runt cable-crossen. De svingar också lite hantlar.

usch!

Jorgen
2006-04-09, 16:10
Jag hatar disco.....fy tusan för all disco! Hela mitt gym kryllar av disco/city byggare! Alla bor i och runt cable-crossen. De svingar också lite hantlar.

usch!
Man är disco tills man tar 200 i mark.

Sonny
2006-04-09, 16:12
Man är disco tills man tar 200 i mark.Usch vad det känns avlägset :(

Diggler
2006-04-09, 16:40
Läs de vettiga svaren i:

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66868

SamTheMan
2006-04-09, 16:48
Man är disco tills man tar 200 i mark.
Mästare! *yourock*

pumpare
2006-04-09, 17:16
Jag hatar disco.....fy tusan för all disco! Hela mitt gym kryllar av disco/city byggare! Alla bor i och runt cable-crossen. De svingar också lite hantlar.

usch!

Men det är väl härligt för dig! Då får du ju ha alla stänger för dig själv... hur bra som helst ju :)

Mushan
2006-04-09, 17:33
Häftig sida! Thx! :)

;)

hahavaffan
2006-04-09, 17:34
Jag hatar disco.....fy tusan för all disco! Hela mitt gym kryllar av disco/city byggare! Alla bor i och runt cable-crossen. De svingar också lite hantlar.

usch! *rolleyes*

Cerberus
2006-04-09, 17:36
kan man verkligen träna övre bröst mer än nedre??

Timme
2006-04-09, 18:33
*rolleyes*

:booty:

Timme
2006-04-09, 18:35
Men det är väl härligt för dig! Då får du ju ha alla stänger för dig själv... hur bra som helst ju :)


Ja, det har du rätt i :) Om alla disco byggare skulle börja utföra riktiga övningar då skulle jag ju inte kunna träna alls.

Arf Pingvin
2006-04-09, 18:49
Man är disco tills man tar 200 i mark.

Innebär det att det är fritt fram att köra i CCn utan att bli anklagad efter man fixat det? heh. Känns lite godtyckligt faktiskt. Som att bli anklagad för att köra fitness om man gör mer än 8 reps av vissa klumpar på mitt gym :)

Jorgen
2006-04-09, 19:27
Innebär det att det är fritt fram att köra i CCn utan att bli anklagad efter man fixat det? heh. Känns lite godtyckligt faktiskt. Som att bli anklagad för att köra fitness om man gör mer än 8 reps av vissa klumpar på mitt gym :)
Jag skojade.

Jag vet att Mr Hardcore Timme inte tar 200 i mark nämligen.

Timme
2006-04-09, 19:36
Jag skojade.

Jag vet att Mr Hardcore Timme inte tar 200 i mark nämligen.


haha inte än men det är 50kg kvar... snart tusan åker 200 upp! Det ska det göra! Frågan är bara hur lång tid det tar? Hur lång tid tog det för dig Jorgen att ta 200?

Timme
2006-04-09, 19:37
Man är disco tills man tar 200 i mark.


Jo, jag är fortfarande disco :( fast jag är väldigt klen i bänk! Det brukar ju inte discobyggare vara eftersom de tränar så pass mycket bänk.

Jorgen
2006-04-09, 19:40
Hur lång tid tog det för dig Jorgen att ta 200?
Från det att jag började köra mark (jag tränade inte mark dom första sex/sju åren jag tränade) så tog det en månad ungefär.

Timme
2006-04-09, 19:47
Från det att jag började köra mark (jag tränade inte mark dom första sex/sju åren jag tränade) så tog det en månad ungefär.

Åh fy tusan! En månad? Är du galen! Men då hade du visserligen byggt upp en riktigt bra grund med knäböj och andra övningar som gynnar marklyft.

Men kära nån! 200 efter en månad är ju sjukt! Vad tar du nu då?

Jorgen
2006-04-09, 19:54
Åh fy tusan! En månad? Är du galen! Men då hade du visserligen byggt upp en riktigt bra grund med knäböj och andra övningar som gynnar marklyft.

Men kära nån! 200 efter en månad är ju sjukt! Vad tar du nu då?
Jag körde inte böj så ofta heller så nej. Benpressen är och var min vän när det kommer till benträningen.

Ingen aning, kör inte mark så ofta nu heller. Borde ta 230 (kanske lite till) iallafall.

Men jag är rätt disco, kör med kablar och så. :D

Timme
2006-04-09, 20:01
Jag körde inte böj så ofta heller så nej. Benpressen är och var min vän när det kommer till benträningen.

Ingen aning, kör inte mark så ofta nu heller. Borde ta 230 (kanske lite till) iallafall.

Men jag är rätt disco, kör med kablar och så. :D


haha, men då måste du ju vara byggd för marklyft eller nått :confused:

Men är det någon skada du släpar på? Jag har för mig att jag sett dig skriva att du hade en skada som du var tvungen att träna runt?

Men om du har så lätt för marklyft. Varför tränar du inte det oftare? Vore det inte coolt att kunna dra 300? Det lär du ju ha potential till!

Jorgen
2006-04-09, 20:15
haha, men då måste du ju vara byggd för marklyft eller nått :confused:

Men är det någon skada du släpar på? Jag har för mig att jag sett dig skriva att du hade en skada som du var tvungen att träna runt?

Men om du har så lätt för marklyft. Varför tränar du inte det oftare? Vore det inte coolt att kunna dra 300? Det lär du ju ha potential till!
Nej, det tror jag inte direkt.

Armbågarna strular, men det är inget som hindrar markande direkt.

Nej, det är inget som jag har som mål direkt. Jag kör mark när jag känner för det. Det är inget som man måste köra.

Timme
2006-04-09, 20:23
Nej, det tror jag inte direkt.

Armbågarna strular, men det är inget som hindrar markande direkt.

Nej, det är inget som jag har som mål direkt. Jag kör mark när jag känner för det. Det är inget som man måste köra.

Fast det tror jag om du tog 200 i mark efter en månads markande :D

Aj då, nej jag tänkte mer på kabel övningarna :) Sen så står det ju i din sig att din triceps är en trasig hästsko.

Nej men visst är marklyft en grymt bra övning! den aktiverar väl mer än 50% av kroppen alla muskler? När man kör övningen pumpas mängder med anabola hormoner ut också. Jag tycker om marklyft iallafall :)

Jacksatan
2006-04-09, 20:45
Man är disco tills man tar 200 i mark.

Man är kass tills man tar 150 i bänk ^^

Timme
2006-04-09, 20:50
Man är kass tills man tar 150 i bänk ^^

då är jag sämst i världen :(

H.Emanuel
2006-04-09, 20:57
Marklyft är en jävligt skön övning.

Sheogorath
2006-04-09, 21:07
kan man verkligen träna övre bröst mer än nedre??

Jepp. Lutningen avgör. Om vi får tro träningsvärken (sträcker jag ut hakan nu, kanske? :naughty: ) så kan du testa skillnaden, på, säg, uppåtlutande pressar (f.a. övre bröst) med dips (f.a. nedre bröst).

Ulf A Big
2006-04-09, 21:12
hehe, tror du att man kan träna de olika huvudena av quadriceps mer eller mindre beroende på hur brett eller smalt man står i knäböjen? Det kan man inte oavsett om dena respekterade byggaren säger. Rörelsen i knäleden är precis likadan i en smal böj respektive bred böj. Absolut ingen skillnad i knäleden.

Det som gör skillnaden är nervsignalen som Milos pratar om och den gör stor skillnad på hur muskeln arbetar. Därför använder man inte större vikt än att man kan använda tankens makt att få muskeln att arbeta som man vill.

delta_mats
2006-04-09, 21:15
Fast det tror jag om du tog 200 i mark efter en månads markande :D

Aj då, nej jag tänkte mer på kabel övningarna :) Sen så står det ju i din sig att din triceps är en trasig hästsko.

Nej men visst är marklyft en grymt bra övning! den aktiverar väl mer än 50% av kroppen alla muskler? När man kör övningen pumpas mängder med anabola hormoner ut också. Jag tycker om marklyft iallafall :)


200 kg är absolut inte mycket när det gäller marklyft för en vuxen man. Dom allra flesta marklyfter betydligt mer än dom knäböjer tex. Jag gjorde 220 efter ett par månader av regelbunden marklyftsträning.

Allan
2006-04-09, 21:17
Man är kass tills man tar 150 i bänk ^^

*bs*


allan

Timme
2006-04-09, 21:18
200 kg är absolut inte mycket när det gäller marklyft för en vuxen man. Dom allra flesta marklyfter betydligt mer än dom knäböjer tex. Jag gjorde 220 efter ett par månader av regelbunden marklyftsträning.


okej, jag tycker fortfarande att det är grymt mycket :D

Men snart är jag där! Då ska ni få se på grejer!

Dagens låt tips Anberlin - The feel good drag

www.myspace.com/anberlin

Popeye
2006-04-09, 21:27
Är det ok om man siktar på 200kg i böjen istället eller är det marken som gäller?


Alltid underhållande med vem är disco och inte...

adis
2006-04-09, 21:35
Bänkpress tar på hela bröstet, du kan inte pickskjuta utsidan...fan vad man märker att det blir mera och mera disco-inlägg så fort sommaren närmar sig.


HAHAHAHHAHA! :D

va inte taskig mot min kompis =) dock är han lite disko :booty:

SamTheMan
2006-04-09, 22:11
HAHAHAHHAHA! :D

va inte taskig mot min kompis =) dock är han lite disko :booty:
Haha! Ta inte min kompis på allvar, han är rejält fet... :)

SamTheMan
2006-04-09, 22:17
Bänkpress tar på hela bröstet, du kan inte pickskjuta utsidan...fan vad man märker att det blir mera och mera disco-inlägg så fort sommaren närmar sig.
Gud... en skiten stockholmare ska prata med mej om disco... :thumbup:

Fatcan
2006-04-09, 22:18
Har inne på kolozzeum på länge så möts man av att det har blivit fyllt med mongon :(

Sonny
2006-04-09, 22:32
Har inne på kolozzeum på länge så möts man av att det har blivit fyllt med mongon :(och folk som har grava bekymmer med att behärska det svenska språket.

Fatcan
2006-04-09, 22:40
Haha...märkte hur dåligt den där meningen var uppbyggd nu :D. Aja, jag är trött.

Pez
2006-04-09, 23:06
Jag hatar disco.....fy tusan för all disco! Hela mitt gym kryllar av disco/city byggare! Alla bor i och runt cable-crossen. De svingar också lite hantlar.

usch!
Är det inte jobbigt när vi "discokillar" är större och starkare än er "hardkåååårbyggare" då? :)
Har inne på kolozzeum på länge så möts man av att det har blivit fyllt med mongon :(
Alla har varit nybörjare. Herregud - du är ju en fortfarande.

Vad jag menar är - tagga ner för fan, fatta att alla inte besitter samma kunskap och/eller övertygelse så kommer du klara dig mycket bättre här i världen.
Framförallt så kanske du förstår varför det är en bra sak att hjälpa sin fellow man istället för att försöka vara töntigt tuff. Alrighty!

boo fan
2006-04-09, 23:08
okej, jag tycker fortfarande att det är grymt mycket :D

Men snart är jag där! Då ska ni få se på grejer!

Dagens låt tips Anberlin - The feel good drag

www.myspace.com/anberlin

Bra tips :thumbup:

Timme
2006-04-09, 23:55
Är det inte jobbigt när vi "discokillar" är större och starkare än er "hardkåååårbyggare" då? :)

Alla har varit nybörjare. Herregud - du är ju en fortfarande.

Vad jag menar är - tagga ner för fan, fatta att alla inte besitter samma kunskap och/eller övertygelse så kommer du klara dig mycket bättre här i världen.
Framförallt så kanske du förstår varför det är en bra sak att hjälpa sin fellow man istället för att försöka vara töntigt tuff. Alrighty!


Jo, visst har du rätt. Jag ska lunga ner mig. Men jag hatar fortfarande allt vad cable-cross och maskiner heter. Det får jag väl göra? Men jag ska försöka tagga ner och spara på krutet :)

Men jag antar att du inte byggt dina triceps med pushdowns eller? Och du har inte byggt dina bröst med cable-crossover heller? Om du har gjort det så är jag illa uta :D

Med undantag av lår curl, Benpress och vad press. Det är fina grejer :)

Jag tror och kommer alltid tro på tunga basövningar. Det finns inget bättre enligt mig :)

God natt nu allesammans! Ät, träna och väx! och om ni vill köra pushdowns och pec dec så let inte mig hindra er! Klart som tusan att ni ska göra det ni tycker känns rätt/skönt/kul.

Glad påsk! (ät mycket godis nu. ta en paus i deffen)

Timme
2006-04-09, 23:55
Bra tips :thumbup:

:D

Alltid skönt att kunna vara till hjälp :) Anberlin är riktigt bra!

Timme
2006-04-10, 00:03
Det som gör skillnaden är nervsignalen som Milos pratar om och den gör stor skillnad på hur muskeln arbetar. Därför använder man inte större vikt än att man kan använda tankens makt att få muskeln att arbeta som man vill.

Det vore faktiskt riktigt praktiskt. Att liksom med tankekraft kunna få axelns mediala huvud under maximal belastning i militärpressen. Mina axlar är nog de musklerna jag är mest missnöjd med på min kropp. Axlarna och triceps kunde gärna få bli lite större (hela kroppen givetvis men triceps soch axlar nu) och då vore det superbra med den där nevsignalen och tankekraften "Väx...väx..Väx!" Muhahahaah!

:D

Timme
2006-04-10, 00:06
oj haha, var det till Fatcan din post var riktad till? Det såg jag inte förens nu men jag kännde mig faktiskt ganska träffad för jag behöver också tagga ner. Nu ska jag sluta med att klaga på allt som har med disco och cable cross att göra. Jag har också lekt pushdowns och pec dec etc. Jag tycker bara inte om det, jag tycker inte att det ger lika mycket.

Ulf A Big
2006-04-10, 08:54
oj haha, var det till Fatcan din post var riktad till? Det såg jag inte förens nu men jag kännde mig faktiskt ganska träffad för jag behöver också tagga ner. Nu ska jag sluta med att klaga på allt som har med disco och cable cross att göra. Jag har också lekt pushdowns och pec dec etc. Jag tycker bara inte om det, jag tycker inte att det ger lika mycket.

Det beror nog på att ditt nervsystem inte har har hunnit anpassa sig till styrketräningen och pga det har du mycket dålig muskelkänsla och använder musklerna på liknande sätt som när små barn lär sig att gå, passgång, gungande fram och motoriken blir inte fulländad först då barnet är ca 12-14 år.

Därför tycker inte jag att du skall vara för säker och övertygande om att allt är som din hjärna uppfattar det. Jag tror att Milos, Markus, Lee, Ronnie mfl som pratar om att koncentrera muskelarbetet till en viss del av muskeln har bättre kontroll av sina muskler och muskelkänsla än vad nu någonsin kommer att få.
Mvh
*popcorn*

Timme
2006-04-10, 09:19
Det beror nog på att ditt nervsystem inte har har hunnit anpassa sig till styrketräningen och pga det har du mycket dålig muskelkänsla och använder musklerna på liknande sätt som när små barn lär sig att gå, passgång, gungande fram och motoriken blir inte fulländad först då barnet är ca 12-14 år.

Därför tycker inte jag att du skall vara för säker och övertygande om att allt är som din hjärna uppfattar det. Jag tror att Milos, Markus, Lee, Ronnie mfl som pratar om att koncentrera muskelarbetet till en viss del av muskeln har bättre kontroll av sina muskler och muskelkänsla än vad nu någonsin kommer att få.
Mvh
*popcorn*

Men vänta, quotade du inte fel där? Skulle du inte quotat detta:

Det vore faktiskt riktigt praktiskt. Att liksom med tankekraft kunna få axelns mediala huvud under maximal belastning i militärpressen. Mina axlar är nog de musklerna jag är mest missnöjd med på min kropp. Axlarna och triceps kunde gärna få bli lite större (hela kroppen givetvis men triceps soch axlar nu) och då vore det superbra med den där nevsignalen och tankekraften "Väx...väx..Väx!" Muhahahaah!

:D

Jag vet inte hur lång tid det tar för ett nervsystem att anpassa sig till styrketräning men jag misstänker att det har hunnit anpassa sig ganska bra på de 2.5 åren jag tränat. Sen kan det säkert anpassa sig mer och bli effektivare.

En ganska bra liknelse där faktiskt med barnen och motoriken men ärligt så tror inte på det du säger om nervsignalerna och bestämma vilken del av muskeln man vill lägga mest belastning på. Jag tror att Milos, Ronnie mfl endast lyfter tynga vikter + lite till för att bli stora.

Inte tror jag heller att muskelbyggning är i närheten av att vara så avancerat som du beskriver. Tunga vikter aktiverar de snabba muskelfibrerna (typ IIa och IIb heter de väl?) och låga vikter aktiverar dem i mindre utsträckning. Det är de snabba muskelfibrerna som har störst potential att växa och då är det ju givet att använda tunga vikter. Så mycket svårare än så tror jag faktiskt inte att det är vad det gäller träningen på gymmet.

Givetvis accepterar jag din åsikt och ditt tänkade men jag kan tyvärr inte hålla med. Det vore bra om någon mer kunnde dela med sig av sina tankar och funderingar i frågan :)

Ulf A Big
2006-04-10, 10:26
Men vänta, quotade du inte fel där? Skulle du inte quotat detta:



Jag vet inte hur lång tid det tar för ett nervsystem att anpassa sig till styrketräning men jag misstänker att det har hunnit anpassa sig ganska bra på de 2.5 åren jag tränat. Sen kan det säkert anpassa sig mer och bli effektivare.

En ganska bra liknelse där faktiskt med barnen och motoriken men ärligt så tror inte på det du säger om nervsignalerna och bestämma vilken del av muskeln man vill lägga mest belastning på. Jag tror att Milos, Ronnie mfl endast lyfter tynga vikter + lite till för att bli stora.

Inte tror jag heller att muskelbyggning är i närheten av att vara så avancerat som du beskriver. Tunga vikter aktiverar de snabba muskelfibrerna (typ IIa och IIb heter de väl?) och låga vikter aktiverar dem i mindre utsträckning. Det är de snabba muskelfibrerna som har störst potential att växa och då är det ju givet att använda tunga vikter. Så mycket svårare än så tror jag faktiskt inte att det är vad det gäller träningen på gymmet.

Givetvis accepterar jag din åsikt och ditt tänkade men jag kan tyvärr inte hålla med. Det vore bra om någon mer kunnde dela med sig av sina tankar och funderingar i frågan :)

De här tankarna du har om tunga vikter när det gäller muskeltillväxt så är det nog lite fel tänkt. Det är klart när Ronnie kör 12 reps i frontböj på 250 kg är det tungt för oss andra men inte för Ronnie. När Markus kör 17 reps i snedbänk på 200kg är det tungt för oss vanliga medn inte för Markus.

Tunga vikter aktiverar de snabba muskelfibrerna (typ IIa och IIb heter de väl?) och låga vikter aktiverar dem i mindre utsträckning. Det är de snabba muskelfibrerna som har störst potential att växa och då är det ju givet att använda tunga vikter. Så mycket svårare än så tror jag faktiskt inte att det är vad det gäller träningen på gymmet.

Ta och sök lite på Bengt Saltins resultat när det gäller muskelfibrerna och träning....

Timme
2006-04-10, 10:48
De här tankarna du har om tunga vikter när det gäller muskeltillväxt så är det nog lite fel tänkt. Det är klart när Ronnie kör 12 reps i frontböj på 250 kg är det tungt för oss andra men inte för Ronnie. När Markus kör 17 reps i snedbänk på 200kg är det tungt för oss vanliga medn inte för Markus.

Tunga vikter aktiverar de snabba muskelfibrerna (typ IIa och IIb heter de väl?) och låga vikter aktiverar dem i mindre utsträckning. Det är de snabba muskelfibrerna som har störst potential att växa och då är det ju givet att använda tunga vikter. Så mycket svårare än så tror jag faktiskt inte att det är vad det gäller träningen på gymmet.

Ta och sök lite på Bengt Saltins resultat när det gäller muskelfibrerna och träning....

Visserligen så räknar jag 12or som tung träning också. Men ronnie kör mycket lågreps i böj. I hans filmer gör han inte så jätte många reps. Han gjorde tex en 2a på 363kg

Okej, söka på Bengt Saltin ska göras :)

Men ärligt, var du seriös när du snackade om tankekraft och nervsignaler? Eller ville du bara driva med mig?

Jacksatan
2006-04-10, 11:01
*bs*


allan

Japp, lika mycket *bs* som att man är disco tills man tar 200 i mark. Eller? =P

Sniggel
2006-04-10, 11:06
En motorenhet styr ju över ett visst antal muskelceller. När en given motorenhet aktiveras, kommer alla celler som den ansvarar för att kontrahera fullt.
Vad jag inte vet ännu är om en motorenhet kan innervera fler muskelfibrer än bara en muskel, t ex att en motorenhet har 7 nervtrådar i vastus medialis och 5 i vastus lateralis och sedan 3 i rectus femoris. Om nervtrådarna är så pass utspridda borde det vara hyfsat omöjligt att välja vilka muskler i quadriceps man ska spänna. Om det däremot är så att en motorenhet bara kan innervera en muskel skulle det teoretiskt vara möjligt att med träning kunna kontrollera vilka muskler man vill spänna.

Finns säkert nån nervexpert här som kan svara på den frågan :)

adis
2006-04-10, 15:13
Tror faktist att Milos Sarcev har rätt ;D

Sonny
2006-04-10, 15:24
Tror faktist att Milos Sarcev har rätt ;DTror du är relativt ensam om det :)

Jorgen
2006-04-10, 15:25
Japp, lika mycket *bs* som att man är disco tills man tar 200 i mark. Eller? =P
Kanske dags att öva upp läsförståelsen alternativt att faktiskt läsa hela tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1462680&postcount=27

Jag skämtade alltså. Det trodde jag att alla förstod, tydligen inte.

Jacksatan
2006-04-10, 15:31
Kanske dags att öva upp läsförståelsen alternativt att faktiskt läsa hela tråden.
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showpost.php?p=1462680&postcount=27

Jag skämtade alltså. Det trodde jag att alla förstod, tydligen inte.

Jaså? du tror inte att jag gjorde det? haha. Ni moderatorer här inne är ju för stingsliga alltså...

Osten80
2006-04-10, 15:35
Men ronnie kör mycket lågreps i böj. I hans filmer gör han inte så jätte många reps. Han gjorde tex en 2a på 363kg



Nu ska du nog inte räkna med att den gode Ronnie kör 2:or på 800 pounds i sina "normala" benpass.
Det ser dock snyggt ut på film...

Timme
2006-04-10, 15:36
En motorenhet styr ju över ett visst antal muskelceller. När en given motorenhet aktiveras, kommer alla celler som den ansvarar för att kontrahera fullt.
Vad jag inte vet ännu är om en motorenhet kan innervera fler muskelfibrer än bara en muskel, t ex att en motorenhet har 7 nervtrådar i vastus medialis och 5 i vastus lateralis och sedan 3 i rectus femoris. Om nervtrådarna är så pass utspridda borde det vara hyfsat omöjligt att välja vilka muskler i quadriceps man ska spänna. Om det däremot är så att en motorenhet bara kan innervera en muskel skulle det teoretiskt vara möjligt att med träning kunna kontrollera vilka muskler man vill spänna.

Finns säkert nån nervexpert här som kan svara på den frågan :)


Men inte tusan finns det någon som endast kan spänna eller kontrahera vissa huvuden i en muskel och slappna av i resten. Spänner man quadriceps så spänns alla huvudena. Det finns någ inte någon som endast kan spänna tex rectus femoris. Milos vet inte vad han pratar om.

Timme
2006-04-10, 15:38
Nu ska du nog inte räkna med att den gode Ronnie kör 2:or på 800 pounds i sina "normala" benpass.
Det ser dock snyggt ut på film...


Inte? Varför skulle han inte göra det? Jag skulle tro at han till största del kör mellan 4-15 reps på sina vanliga benpass men ibland så slänger han nog in några 2:or. Finns noog inget negativt med det.

Osten80
2006-04-10, 15:42
Inte? Varför skulle han inte göra det? Jag skulle tro at han till största del kör mellan 4-15 reps på sina vanliga benpass men ibland så slänger han nog in några 2:or. Finns noog inget negativt med det.


Har du sett senaste filmen "On The Road"?

Jorgen
2006-04-10, 15:46
Jaså? du tror inte att jag gjorde det? haha. Ni moderatorer här inne är ju för stingsliga alltså...
Seså, du behöver inte skämmas för att du inte förstod.

Timme
2006-04-10, 15:50
Har du sett senaste filmen "On The Road"?

Nej, jag har endast set The cost och Redemtion och The unbelievable

Är On the road hans senaste?

Ulf A Big
2006-04-10, 16:54
Intressanta bilder... Kommer lite senare måste krympa dem

Ulf A Big
2006-04-10, 16:58
Här kom de

Jacksatan
2006-04-10, 17:07
Seså, du behöver inte skämmas för att du inte förstod.

Precis. Och du behöver inte skämmas för att du inte tar 150 i bänk. ;)

Timme
2006-04-10, 17:12
Här kom de


De där ser lite skumma ut tycker jag.

Har inte "muscle mass" och "utilitation of muscle potential" ihop?

Borde inte det som ger mest "utilitation of muscle potential" också ge mest "muscle mass" Desto mer av muskelns fulla potential som användes under ett lyft desto mer muskel massa? Det tycker jag låter rimligt.

Jorgen
2006-04-10, 17:17
Precis. Och du behöver inte skämmas för att du inte tar 150 i bänk. ;)
Det gör jag inte heller.
Jag kommer förmodligen aldrig att göra det heller (ta 150 i bänk alltså, bäst att varar tydlig).

Kebab-Arne
2006-04-10, 17:21
Om jag inte minns helt fel så förespråkar Ronnie en väldans massa rep, i On the Road. Orkar inte kolla igenom 2 tim film för att hitta ett citat men han säger nånting om att han är för många repetioner. "Lots of rep means a lot of muscles" eller nåt. Har även sett en artikel från ett rygg och biceps pass med han där han körde 10-12 och 10-15 rep på varenda övning. Vad nu Ronnies repantal har att göra med yttre bröstmuskeln...?

Det har ju förresten redan konstaterats att Coleman och Milos Sarcev inte vet ett skit om träning heller...

Timme
2006-04-10, 17:32
Om jag inte minns helt fel så förespråkar Ronnie en väldans massa rep, i On the Road. Orkar inte kolla igenom 2 tim film för att hitta ett citat men han säger nånting om att han är för många repetioner. "Lots of rep means a lot of muscles" eller nåt. Har även sett en artikel från ett rygg och biceps pass med han där han körde 10-12 och 10-15 rep på varenda övning. Vad nu Ronnies repantal har att göra med yttre bröstmuskeln...?

Det har ju förresten redan konstaterats att Coleman och Milos Sarcev inte vet ett skit om träning heller...

Jo just det. Nu kom jag ihåg att han har lagt om sin träning helt och hållet. Han kör nu högreps istället. Men i de två äldre filmerna så var det lågreps som gällde :)

Kebab-Arne
2006-04-10, 17:46
Jo just det. Nu kom jag ihåg att han har lagt om sin träning helt och hållet. Han kör nu högreps istället. Men i de två äldre filmerna så var det lågreps som gällde :)

I vilka övningar kör han lågrep i The Unbelivable och Cost of Red. förutom böj och mark?

Jorgen
2006-04-10, 19:30
I vilka övningar kör han lågrep i The Unbelivable och Cost of Red. förutom böj och mark?
Dom där han tränar yttre bröstmuskeln.
Vilket är ämnet för tråden.

Mao, starta en ny tråd om Colemans träning.

Timme
2006-04-11, 09:20
I vilka övningar kör han lågrep i The Unbelivable och Cost of Red. förutom böj och mark?


:D

Ingen :em: