handdator

Visa fullständig version : Vitkål och morötter, lite tips?


Helena B
2006-04-08, 21:07
Börjar tröttna på att äta vitkål och morötter som de är. Har ni några tips vad man kan göra med dessa grönsaker? Hur gör ni?

Cilia
2006-04-08, 21:09
jag brukar riva ner dom och blanda dom med lite dressing gjord på senap, vinäger, olja, salt och peppar.

blir lite som cole slaw om man låter det stå

emmzan
2006-04-08, 21:09
Finriv i matberedare... blanda ner en vinägrettdressing.. Typ balsamico el vitvinsvinäger + olja + lite socker (el annat sött för bryta det beska)

Finriv även äpple och ha ner, blanda ner lite russin..

gothen
2006-04-09, 08:57
:eating: Brukar ta och woka 800 gram vitkål med curry, sambalolek och tandorikrydda, tillsätter i slutet några matskedar äppelcidervinäger. En riktig bukfyllar måltid

Querer
2006-04-10, 06:42
Ja vitkål är jättegott varmt. Riv vitkål och morötte. Stek/woka tillsammans med vitkål och färsk chili och ingefära. Är supergott. Tillsätt lite sweet chili sås. Även gott att ha i andra grönsaker. Och kassler är inte heller helt fel. Ät som det är eller i tunnbröd.

Mental
2006-04-10, 08:04
finriv stek blanda med krossade tomater och dryga ut köttfärssåsen med det.
eller lägg till lök och buljong och gör soppa.

Juliette
2006-04-10, 11:25
Ett av mina favvorecept är baserat på just vitkål;
stek strimlad vitkål tills den blir mjuk (jag använder teflonpanna utan fett, kan ha i lite vatten om den fastnar),
i med skivad purjo eller vanlig lök,
sen massa skivade färska champinjoner,
ev en buljongtärning med svamp eller grönsakssmak,
jag brukar ibland ha i stimlad skinka eller köttfärs (men är man vegetarian så hoppar man förstås den biten)
Till sist rör man i en burk minifraiche med franska örter.
Serveras med pasta eller som den är.
Klart :eating:

Fed up
2006-04-10, 19:32
Börjar tröttna på att äta vitkål och morötter som de är. Har ni några tips vad man kan göra med dessa grönsaker? Hur gör ni?

Håll i dig för här kommer världen godaste recept med vitkål och morötter i:

Ingredienser:
1 gul lök
2 morötter
200 g vitkål (5 dl finstrimlad)
300 g quorn/köttfärs
1 msk olivolja
2 vitlöksklyftor
1-1,5 l vatten+1buljingtärning
1-2 msk senap
1 msk soja
2-3 krm kardemumma
1 krm svartpeppar (eller efter behag såklart...)

Gör såhär:
Skala lök o morötter. finhacka löken, riv morötterna grovt, finstrimla vitkålen. Bryn färsen i oljan i en stor stekpanna. Lägg i och fräs lök o morötter. Tillsätt vitkål, pressad vitlök, kryddor, buljong och vatten. Rör om. Koka under lock på svag värme ca 10 min. Smaka av.

Servera med kokt ris (rundkorning råris är ju bäst/godast), lite kokosflingor, sallad och hackad röd paprika.

Sjukt gott och nyttigt!

Piranha
2006-04-10, 19:36
Skott kommer.

Cilia
2006-04-10, 19:44
Skott kommer.
??????????

Helena B
2006-04-10, 19:59
Trevligt, det var en del recept man fick. Det tackar jag för!

Mental
2006-04-10, 20:21
Skott kommer.

Klart bakåt!!

http://i38.photobucket.com/albums/e109/jonhansson/13grg.jpg

:hbang: