handdator

Visa fullständig version : hög vilopuls = hög fettförbränningspuls?


kolo
2006-04-08, 19:48
jag har inte kollat pulsen på sistone, men jag tror jag brukar ligga mellan 80-90 ungefär. vad betyder det att jag ska upp i för puls under morgonpromenaderna? har hört att det rekommenderade genomsnittet ligger på 120-130, men jag bör alltså lägga mig bra mycket högre än så?

var köper man bäst och billigast pulsmätare? det är ju bara ockerpriser överallt. det absolut billigaste jag har hittat var 460 kr, och det är ju fan obscent. det måste finnas billigare någonstans.

King Grub
2006-04-08, 19:53
Optimal fettförbränning nås vid en intensitet av 65% av VO2Max, dvs runt 75% av maxpuls.

kolo
2006-04-08, 20:01
hur många % högre än vilopulsen ligger maxpulsen?

hasse36
2006-04-08, 21:06
Hög vilopuls betyder dålig syreupptagningsförmåga som du förbättrar snabbt om du börjar konditionsträna.

Tumregeln för maxpuls lyder 220 - åldern. Är du 25 är maxpulsen 220-25=195. Men felmarginalen är stor, +/- 20.

Skall du gå ner i vikt måste du äta mindre än du gör av med - så enkelt och trist är det. Det spelar ingen roll när på dygnet du förbränner fettet.

Morgonaktivitet på fastande mage är ett sätt att nå det dagliga energiunderskottet. Det är inget magiskt i sig.

kampsporttjej
2006-04-09, 10:25
hasse36: hög vilopuls behöver inte alltid betyda dålig kondition.
en del har helt enkelt 80 i vilopuls och har alltid haft det=det är normalt värde för dem. likadant som att en del har 50 som normal puls och alltid har haft det.

Gimp
2006-04-09, 17:11
jag har inte kollat pulsen på sistone, men jag tror jag brukar ligga mellan 80-90 ungefär. vad betyder det att jag ska upp i för puls under morgonpromenaderna? har hört att det rekommenderade genomsnittet ligger på 120-130, men jag bör alltså lägga mig bra mycket högre än så?

var köper man bäst och billigast pulsmätare? det är ju bara ockerpriser överallt. det absolut billigaste jag har hittat var 460 kr, och det är ju fan obscent. det måste finnas billigare någonstans.

Jag letar själv lite efter en pulsklockan och jag har kommit fram till att de ligger från 450:- och uppåt såvida du inte känner någon som jobbar på ett bra ställe som kan köpa den billigt åt dig. Om jag inte minns helt fel får du ganska bra pris om Polar F6 om du känner någon som jobbar på Teknikmagasinet. ;)

Cilia
2006-04-10, 08:50
hasse36: hög vilopuls behöver inte alltid betyda dålig kondition.
en del har helt enkelt 80 i vilopuls och har alltid haft det=det är normalt värde för dem. likadant som att en del har 50 som normal puls och alltid har haft det.
men är det inte så att man förbättrar vilopulsen om man får bättre kondition?
Hasse säger ju inte att 80 automatiskt är högt utan att vilopulsen går ner när du förbättrar din kondition och inte vilka värden som räknas som högt och lågt.

mangs
2006-04-10, 10:27
Klart att vilopulsen går ned desto bättre kondition man får. Däremot är ju utgångsläget individuellt liksom hur stor skillnad det gör på vilopulsen när man förbättrar konditionen. När du har bra kondition syresätts blodet mer effektivt vilket gör att inte hjärtat måste arbeta lika hårt

Snabel
2006-04-10, 15:07
Jag har för mig att min vilopuls låg på 50-60 när jag mönstrade för en massa år sedan, ändå hade/har jag dålig kondis. Jag har svårt att tänka mig att min vilopuls kommer att sänkas ytterligare ifall jag börjar springa en massa? Hur låg vilopuls kan man egentligen ha?

Och vad beror människors differanser i vilopuls på egentligen? alltså jag talar om den alldaglige Svensson som aldrig springer eller utövar någon annan form av pulshöjande aktivitet :-) Varför har den ene lägre än den andre?

kolo
2006-04-10, 15:56
det handlar om människovärde. ju högre puls desto högre människovärde.

Yes
2006-04-10, 19:20
det handlar om människovärde. ju högre puls desto högre människovärde.
Så typ en hamster har ett väldigt högt människovärde?

Doctor Snuggles
2006-04-10, 20:03
Om den är människa, ja.