handdator

Visa fullständig version : Muskelknut.


Jonny_88
2006-04-08, 17:57
Tja, hittade ingen ( inte mkt ) information om muskelknutar så jag skapar en ny tråd.

Vad ska man göra för att få bort muskelknutar. Hjälper massage eller bastu? Hur ofta ska man man massera och när om man tränar? Eller måste man vila ifrån träningen som involverar de musklerna med muskelknutar?

Åse Columbus
2006-04-08, 18:37
Tja, hittade ingen ( inte mkt ) information om muskelknutar så jag skapar en ny tråd.

Vad ska man göra för att få bort muskelknutar. Hjälper massage eller bastu? Hur ofta ska man man massera och när om man tränar? Eller måste man vila ifrån träningen som involverar de musklerna med muskelknutar?


muskelknutar kan man typ "trycka" bort ....ingår i massage...med sk "spänningsbehandling"

kallas för triggerpunkter ofta......kan ta tid att få bort om de suttit där ett långt tag

Jonny_88
2006-04-08, 19:39
muskelknutar kan man typ "trycka" bort ....ingår i massage...med sk "spänningsbehandling"

kallas för triggerpunkter ofta......kan ta tid att få bort om de suttit där ett långt tag
Jaha, okej, tack för svaret. Kan man göra det själv eller måste man gå någonstans.

Och sedan: gör träning muskelknutarna sämre (större)?

Åse Columbus
2006-04-09, 11:16
Jaha, okej, tack för svaret. Kan man göra det själv eller måste man gå någonstans.

Och sedan: gör träning muskelknutarna sämre (större)?

Bäst är att gå till men massör som vet hur man gör......

knutarna kan hindra lite i träningen......o ch ja....de kan förvärras...men...

OM du e riktigt duktig så kan man ibland få de att gradvis försvinna om man kör full ROM och ser till att värma upp ordentligt innan man tränar....det tar tid så ja hade nog gått till en massör.
Åse

Jonny_88
2006-04-09, 12:46
Bäst är att gå till men massör som vet hur man gör......

knutarna kan hindra lite i träningen......och ja....de kan förvärras...men...

OM du e riktigt duktig så kan man ibland få de att gradvis försvinna om man kör full ROM och ser till att värma upp ordentligt innan man tränar....det tar tid så ja hade nog gått till en massör.

Åse
Att gå till en massör känns dyrt men det får man väll göra då. Men jag ska väll försöka fixa det själv först och se hur det går.

Okej låter bra det där med träningen ska satsa på övningar där jag får full rörelsebana och se till att värma upp ordentligt.

toso
2006-04-09, 19:58
Jag jobbade sommaren 2005 och blev då spänd i höger axel. Idag cirka 8 månader senare har jag fortfarande kvar mina muskelknutar. De sitter på höger skuldra och upp mot nacken. Jag har gått på massage som jag verkligen kan rekommendera. Problemet med mig är att jag använder dator i skolan vilket gör att jag spänner axeln. Muskelknutar försvinner inte så länge man blir utsatt för spänning i det område som de sitter. Sjukgymnasten jag var hos har rekommenderat att styrketräna samt stretcha bort de. Det har funkat ganska bra. Jag tror på en kombination av styrketräning, stretching och massage för det har gjort iallafall mig gradvis bättre. Men som sagt muskelknutar kan vara riktigt svåra att få bort...

mysassygirl
2006-04-09, 22:28
Tja, hittade ingen ( inte mkt ) information om muskelknutar så jag skapar en ny tråd.

Vad ska man göra för att få bort muskelknutar. Hjälper massage eller bastu? Hur ofta ska man man massera och när om man tränar? Eller måste man vila ifrån träningen som involverar de musklerna med muskelknutar?

Hej

Hade och får emellanåt hårda muskelknutar i soleus, springer mycket. Vid smärta masserar jag hårt längst med benet och speciellt där det är som smärtsammast. Tipset fick jag av en naprapat. Numera har jag aldrig ont i soleus och händer det så pressar jag stenhårt på området och masserar hela vaden, funkar bra för mig.

Åse Columbus
2006-04-12, 18:37
jag har flera kompisar som tränar på sama gym som ja som kommer till mig för att få sina muskelknutar uttryckta....en del kommer oftare än andra...o mycket har att göra med hur man tränar o vad man arbetar dagligen med.....

svåraste delen att komma åt själv när det gäller knutar e naturligtvis ryggen...där måste man oftast ha hjälp av nån annan.