handdator

Visa fullständig version : Större ben tack!


SamTheMan
2006-04-08, 15:12
Någon som har något bra förslag på hur man bygger upp stora ben under en kortare tid? Framförallt kring knäskålen.
Tack på förhand!

Jorgen
2006-04-08, 15:15
Träna ben?

Böj, benpress, raka mark, benspark, lårcurl.

tobiass
2006-04-08, 15:17
Träna ben ofta. Knäböj och marklyft!

MrBulk
2006-04-08, 17:55
Träna ben ofta. Knäböj och marklyft!


Vad menar du med ofta? flera gånger i veckan eller?

Robban
2006-04-08, 18:17
Någon som har något bra förslag på hur man bygger upp stora ben under en kortare tid? Framförallt kring knäskålen.
Tack på förhand!
Det går inte! Det tar tid. :)

krellik
2006-04-08, 18:18
Kör knäböj. Tyngre.

tobiass
2006-04-08, 18:21
jag tränar ben två gånger i veckan, Kör halvkroppspass, överkropp/underkropp. Kör bara basövningar, marklyft, knäböj..

SchiVen
2006-04-08, 18:25
Någon som har något bra förslag på hur man bygger upp stora ben under en kortare tid? Framförallt kring knäskålen.
Tack på förhand!

haha det skulle jag också vilja veta

emil123
2006-04-08, 19:04
Mina ben har ökat som fan på 1månad, jag kör:

Ufall, Benspark, Lårcurl, Knäböj och Vader i vadpress eller i benpress.

ugglan
2006-04-08, 19:28
frontböj tycker jag är kul / bra

blekfet2
2006-04-08, 21:33
Mina ben har ökat som fan på 1månad, jag kör:

Ufall, Benspark, Lårcurl, Knäböj och Vader i vadpress eller i benpress.

och hur länge har du tränat då?

SamTheMan
2006-04-09, 00:38
Jag har även hört att genom att träna benen frilöser man anaboler i kroppen som gör att man ökar mer i hela kroppen! Så alla ni citys, sätt igång att träna benen!

Mr. Moose
2006-04-09, 03:10
frontböj tycker jag är kul / bra

För min del har jag aldrig sett ben träning som "kul". Tungt och slitsamt? Ja definitivt! Givande, ooh yes, men kul??

Tycker du att det är "kul" tränar du nog inte hårt/tungt nog.

Claes

tenchi
2006-04-09, 07:05
jag tycker mig kunna se att mina ben blivit bättre nu. Kör helkroppspass och det blir då ben ca 3-4 ggr /v. Alltid en pressövning med 2-5 set och 8-10 reps per pass + 4 set vadpress 10-20 reps. Tar oftast bort bencurl och benspark om jag löptränat samma dag.

Piranha
2006-04-09, 07:52
Djupa böj, hyffsat tunga 6-8 reps , och sen håll din arbetsvikt under ett gäng set.

Hacklift , benspark , sissysquats ( klart underskattat övnning ).

En annan sak jag märkt med trial & error metoden är cardio förbränningsträningen, kör jag myckert cardio står benen still i volym, den sabbar helt klart tillväxten ( inte styrkan ) om du verkligen vill få volym på benen så rekomenderar jag att tänka om på cardion och köra intervall eller något i stället.

bubbe
2006-04-09, 08:26
För min del har jag aldrig sett ben träning som "kul". Tungt och slitsamt? Ja definitivt! Givande, ooh yes, men kul??

Tycker du att det är "kul" tränar du nog inte hårt/tungt nog.

Claes

Beror ju på vad man tycker är kul, att veta att saker ger resultat, att man är nöjd med prestationen, momentet i sig kan ju upplevas som ett roligare sätt att träna. Jag tycker ofta det är kul att träna, annars hade jag inte heller hållt på med det. Tycker även det är kul att lyckas ta ut sig till max.

Anonym112
2006-04-09, 09:02
Djupa böj, hyffsat tunga 6-8 reps , och sen håll din arbetsvikt under ett gäng set.

Hacklift , benspark , sissysquats ( klart underskattat övnning ).

En annan sak jag märkt med trial & error metoden är cardio förbränningsträningen, kör jag myckert cardio står benen still i volym, den sabbar helt klart tillväxten ( inte styrkan ) om du verkligen vill få volym på benen så rekomenderar jag att tänka om på cardion och köra intervall eller något i stället.

Då borde det alltså vara samma sak om man cyklar mycket?
Alltså om man cyklar överallt dit man ska (åker aldrig bil) och kämpar upp för backar och sånt. Hämmar den lika mycket som cardion (Springa?) du syftade på?

Piranha
2006-04-09, 09:06
Då borde det alltså vara samma sak om man cyklar mycket?
Alltså om man cyklar överallt dit man ska (åker aldrig bil) och kämpar upp för backar och sånt. Hämmar den lika mycket som cardion (Springa?) du syftade på?


Promenera / springa dem har jag brännt ner benen bra på ( då menar jag 45 min plus promenader.

Cyckel skall jag inte uttala mig om då jag inte kört så mycke cardio på den.

Timme
2006-04-09, 09:25
För min del har jag aldrig sett ben träning som "kul". Tungt och slitsamt? Ja definitivt! Givande, ooh yes, men kul??

Tycker du att det är "kul" tränar du nog inte hårt/tungt nog.

Claes


Då är du och jag nog lite olika. När jag tränar knäböj, då tränar jag hårt/tungt och det finns inget roligar/skönare/smärtsammare än att köra riktigt tunga, hårda, djupa set böj! Jag tycker faktiskt att det är det roligaste som finns. Att ge allt på gymmet och känna den sköna smärtan. Marklyft får vi inte heller glömma! Finns det verkligen något skönare en ett otroligt tungt segt set marklyft som man mycket långsamt låser ut efter sekunders kämpande?? Kännslan efter att man klarat vikten man hade som mål är helt otrolig! Jag antar att det bara är sex med den man älskar som är skönare, inget annat.

Tunng, hård träning Knäböj/Marklyft for the win :hbang:

Sonny
2006-04-09, 09:43
Så alla ni citys, sätt igång att träna benen! :laugh:

Allan
2006-04-09, 09:54
Någon som har något bra förslag på hur man bygger upp stora ben under en kortare tid? Framförallt kring knäskålen.
Tack på förhand!

Om du med kortare tid menar under ett halvår är det inte realistiskt. Orsakerna till det är flera, om nån vill höra, men svaret är alltså nej. Om man däremot ser sin byggarkarriär som nåt som kommer att pågå under mer än tjugofem år är inte fem år särskilt lång tid.


allan

Mr. Moose
2006-04-09, 13:20
Då är du och jag nog lite olika. När jag tränar knäböj, då tränar jag hårt/tungt och det finns inget roligar/skönare/smärtsammare än att köra riktigt tunga, hårda, djupa set böj! Jag tycker faktiskt att det är det roligaste som finns. Att ge allt på gymmet och känna den sköna smärtan. Marklyft får vi inte heller glömma! Finns det verkligen något skönare en ett otroligt tungt segt set marklyft som man mycket långsamt låser ut efter sekunders kämpande?? Kännslan efter att man klarat vikten man hade som mål är helt otrolig! Jag antar att det bara är sex med den man älskar som är skönare, inget annat.

Tunng, hård träning Knäböj/Marklyft for the win :hbang:

Vi tänker ganska lika faktiskt, det är nog bara att vi definierar ordet "kul" lite annorlunda.

Det är ju inte som "Ooooh va kul, idag ska jag träna knäböj, hurra!!" Det är mer att man ser fram emot det som ett masochistiskt lite sjukt "nöje"!

Och ibland vetefan om det inte är bättre än sex?

Claes

ugglan
2006-04-09, 13:29
För min del har jag aldrig sett ben träning som "kul". Tungt och slitsamt? Ja definitivt! Givande, ooh yes, men kul??

Tycker du att det är "kul" tränar du nog inte hårt/tungt nog.

Claes

Strålande analys, hur kunde jag missa att de två orden hårt och roligt är antonymer.

Timme
2006-04-09, 13:39
Vi tänker ganska lika faktiskt, det är nog bara att vi definierar ordet "kul" lite annorlunda.

Det är ju inte som "Ooooh va kul, idag ska jag träna knäböj, hurra!!" Det är mer att man ser fram emot det som ett masochistiskt lite sjukt "nöje"!

Och ibland vetefan om det inte är bättre än sex?

Claes


:D

Klockrent!

Fast för mig är det endå "ooohhh va kul, i dag är det BÖJ!" Men visst är det ett lite sjukt masochistiskt nöje :naughty:

Det där med sex kan jag faktiskt inte svara på en eftersom jag är oskuld *duckar Nerå ingen fara. Jag träffar nog en underbar tjej förr eller senare :)

Fatalist
2006-04-09, 15:06
Vi tänker ganska lika faktiskt, det är nog bara att vi definierar ordet "kul" lite annorlunda.

Det är ju inte som "Ooooh va kul, idag ska jag träna knäböj, hurra!!" Det är mer att man ser fram emot det som ett masochistiskt lite sjukt "nöje"!

Och ibland vetefan om det inte är bättre än sex?

Claes

Jag måste också inte-hålla-med dig, det är det som är charmen med benträning. Det är så jävla tungt ibland, och det är då kriget mot psyket startar. Bättre än sex? Efter 20 reppare på 85%RM i benpressen när man egentligen bara tänkt göra 6 reps är det så jävla mycket skönare :thumbup:

Timme
2006-04-09, 15:27
Jag måste också inte-hålla-med dig, det är det som är charmen med benträning. Det är så jävla tungt ibland, och det är då kriget mot psyket startar. Bättre än sex? Efter 20 reppare på 85%RM i benpressen när man egentligen bara tänkt göra 6 reps är det så jävla mycket skönare :thumbup:

På sätt och vis kan det nog vara skönare, fast det går kanske inte att jämföra?

petersson
2006-04-09, 15:30
Jag måste påpeka att jag tror att Mr. Moose´s böjar är något mer påfrestande än vad Timmes, Fatalists och mina är :)

Timme
2006-04-09, 16:06
Jag måste påpeka att jag tror att Mr. Moose´s böjar är något mer påfrestande än vad Timmes, Fatalists och mina är :)

hehe, han böjer garanterat betydligt mycket mer än vad vi gör. Han böjer säkert mer än vad vi gör tillsammans :D

Men hans böjar behöver inte vara mer påfrestande för hans kropp än vad mina böjar är för min. Jag kör ruskigt hårt när jag tränar böj. Hårt/tungt och djupt. Mitt huvud höll på att explodera senast, du skulle sett färgen! Den skulle få vilken tomat som helst att skämmas! :D

petersson
2006-04-09, 16:53
hehe, han böjer garanterat betydligt mycket mer än vad vi gör. Han böjer säkert mer än vad vi gör tillsammans :D

Men hans böjar behöver inte vara mer påfrestande för hans kropp än vad mina böjar är för min. Jag kör ruskigt hårt när jag tränar böj. Hårt/tungt och djupt. Mitt huvud höll på att explodera senast, du skulle sett färgen! Den skulle få vilken tomat som helst att skämmas! :D

Haha fint! :) Nej dom kanske inte behöver vara så mycket mer påfrestande. Tränar man hårt så tränar man hårt!

Timme
2006-04-09, 18:38
Haha fint! :) Nej dom kanske inte behöver vara så mycket mer påfrestande. Tränar man hårt så tränar man hårt!


:)

Det är roligast så :D

emil123
2006-04-09, 18:51
och hur länge har du tränat då?


i 1,1 månad nu. :)

Fatalist
2006-04-09, 19:04
På sätt och vis kan det nog vara skönare, fast det går kanske inte att jämföra?

Kanske om man inte fått spruta på en månad eller två.......;)

Själva böjandet är ju inte så skönt.. Men timmarna efteråt!

Jag måste påpeka att jag tror att Mr. Moose´s böjar är något mer påfrestande än vad Timmes, Fatalists och mina är :)

Säkerligen... Fast får man gardin så får man, mycket längre än så kan man inte pressa sig!

JAM
2006-04-10, 12:23
Mina ben har ökat som fan på 1månad, jag kör:

Ufall, Benspark, Lårcurl, Knäböj och Vader i vadpress eller i benpress.och hur länge har du tränat då?i 1,1 månad nu. :)Hehe, dina ben skulle nog ha ökat bra av precis vilket träningsupplägg som helst. :)

Mr. Moose
2006-04-10, 13:02
Jag måste påpeka att jag tror att Mr. Moose´s böjar är något mer påfrestande än vad Timmes, Fatalists och mina är :)

Nja, innan kanske, håller på att jobba mig upp i vikterna igen. Har haft en överansträngning i höger knä som varit jevvlig envis. 6 månader utan böj. *grr27* Förra passet avsluta jag med två 6:or på 130Kg. Ska köra mitt tredje pass idag, ska se vad knäet förmår, inga problem efter förra passet. Förrutom grym träningsvärk.

Har böjt 200 som mest, tror inte mina knän pallar det igen men jag bryr mig inte så mycket. Har andra mål, 250 i mark och 150 i bänk. Har 20 Kg kvar i båda lyften.

Sen om man kör tungt eller ej beror inte på vikten utan på hur många reps man klarar. Kör jag en 6:a på 160 och en annan kille kör också en 6:a men på 60 tycker jag vi kör lika hårt/tungt.

MilkmaN
2006-04-10, 13:08
Just det sista du skrev tycker jag många som lyfter "tungt" struntar i. Bara för att man gör femmor på 80 istället för på 180 så är det inte lika jobbigt. Jag förstår inte resonemanget. Tar dem i mer än vad jag gör för det?

Timme
2006-04-10, 16:00
Just det sista du skrev tycker jag många som lyfter "tungt" struntar i. Bara för att man gör femmor på 80 istället för på 180 så är det inte lika jobbigt. Jag förstår inte resonemanget. Tar dem i mer än vad jag gör för det?


Nej jag vet. Det är lite dumt. Klart som tusan att de som gör 5:or på 180 inte tar i mer än vad du gör som reppar lika mycket fast på lägre vikt.

Mr. Moose
2006-04-10, 16:15
Nej jag vet. Det är lite dumt. Klart som tusan att de som gör 5:or på 180 inte tar i mer än vad du gör som reppar lika mycket fast på lägre vikt.

Låt dom "stora" pojkarna känna sig speciella, riktigt "hardcore". Bara nicka och håll med.

*uppdate*

Blev skit ( bokstavligt talat) av mitt böj pass. Blev kass i magen så jag vågade inte. Blev mark istället, blev en singel på 230 (tangerat pers) och 3 2:or på 200. Jevvligt nöjd för jag "deffar" och har inte käkat kolhydrater på en hel vecka. Resten av passet gick på halvfart, helt slut.

Claes

Timme
2006-04-10, 16:50
Låt dom "stora" pojkarna känna sig speciella, riktigt "hardcore". Bara nicka och håll med.

*uppdate*

Blev skit ( bokstavligt talat) av mitt böj pass. Blev kass i magen så jag vågade inte. Blev mark istället, blev en singel på 230 (tangerat pers) och 3 2:or på 200. Jevvligt nöjd för jag "deffar" och har inte käkat kolhydrater på en hel vecka. Resten av passet gick på halvfart, helt slut.

Claes

:) Som tur är så finns det inga stora på mitt gym som gör några 5:or på 180.

Tråkigt på det där med böjen men underbara Mark istället! Singel på 230 i deff är skit bra! sen så 3 set med 2:or på 200. Stakrt jobbat! 250 kommer nog snabbt!

Jag har 50kg kvar tills mina 200 i mark. Jag vill få upp det så snabbt som möjligt!