handdator

Visa fullständig version : Död i smith-maskin?


FyllSkalle
2006-04-08, 14:36
Har för mig att jag läste här för ett tag sen om nån som dött när han kört nån övning i smit-maskin.
Har letat efter den tråden men utan att lyckas hitta den.

Är det någon som vet HUR det gick till?

Anledingen till att jag undrar är att på mitt gym har stången på smith-maskinen tagits bort.
Har inte haft möjlighet at fråga de ansvariga på gymmet utan bara pratat med folk som tränar där.
Har fått flera förklaringa till att stången tagits bort.
Har hört att det beror på det ovan nämnda dödsfallet och därför kommer smith-maskinen tas bort helt.
Har även hört att konstruktionen skall byggas om för att göra den säkrare (vet dock inte hur).
En del påstår att det skulle vara nåt fel på just den modellen vi har på vårat gym(Nordic Gym 15kg-stång) och den skall bytas ut.

Som sagt någon som vet nåt om dödsfallet "nyligen"?

Skall såklart tala med de ansvariga på gymmet när jag får möjlighet.

pumpare
2006-04-08, 14:50
Antar att du syftar på fallet där en 17-åring (tror jag) fick för sig att köra bänkpress i smithen med 130kg... ensam i lokalen och orkade inte trycka upp stången ur bottenläget varför han kvävdes ihjäl

FyllSkalle
2006-04-08, 15:03
Det stämmer nog att det var det fallet jag tänkte på. Lät ju inget vidare direkt...
Undrar om det är möjligt att göra en smith-maskin säkrare än vad den rerdan är? Går säkert på nått sätt.
Om det stämmer att vi blir av med smith-maskinen p.g.a. denna händelse känns det onekligen jobbigt.
Tycker det borde räcka med en varningsskylt på sin höjd.

Jaja man kanske inte ska måla fan på väggen innan jag pratat med de ansvariga på gymmet.

bluelight
2006-04-08, 15:36
Det bästa vore ju att inte köra bänkpress i Smith, är ju säkrare i "vanlig" bänkpress.

pilt77
2006-04-08, 15:41
Dom har sagt upp varningslappar överallt på gymet vi har på jobbet att det är strängligen förbjudet o träna ensam, och så har dom skrivit ut artikeln o satt upp vid smithen. Det finns kanske 60-70kg totalt i vikter på hela gymet och dom tyngsta hantlarna väger 17.5kg. vad tror dom kan hända`? *rolleyes*

Jorgen
2006-04-08, 15:42
Dom har sagt upp varningslappar överallt på gymet vi har på jobbet att det är strängligen förbjudet o träna ensam, och så har dom skrivit ut artikeln o satt upp vid smithen. Det finns kanske 60-70kg totalt i vikter på hela gymet och dom tyngsta hantlarna väger 17.5kg. vad tror dom kan hända`? *rolleyes*
Tja, testa att släppa 90-100 kg i ansiktet eller på halsen. Det är garanterat inte optimalt.

bluelight
2006-04-08, 15:50
Tja, testa att släppa 90-100 kg i ansiktet eller på halsen. Det är garanterat inte optimalt.

En jäkla skillnad att tappa stången och att inte orka pressa upp den helt.

reinholdsson
2006-04-08, 15:55
En jäkla skillnad att tappa stången och att inte orka pressa upp den helt.

Är väll ingen som sagt att det inte är någon skillnad? I Detta fallet var det så att han inte orkade pressa upp, men i något annat fall kan man tappa stången.

bluelight
2006-04-08, 16:02
Är väll ingen som sagt att det inte är någon skillnad? I Detta fallet var det så att han inte orkade pressa upp, men i något annat fall kan man tappa stången.

Fast om man tappar stången i en smithställning så vet jag inte hur man tränar.

rolf
2006-04-08, 16:06
Det ryktas att en snubbe skulle ha tappat en laddad stång på tänderna i mitt gym för några år sedan.

Sony
2006-04-08, 16:08
Fast om man tappar stången i en smithställning så vet jag inte hur man tränar.

Ett normalt set är väl ingen fara men tänk dig att du får en bristning/sträckning eller något annat i tripeps, bröstmusklerna, eller i någon av de otaliga muskler som du har i händerna. Då skulle nog stången fara ner rätt fort och kunna göra ganska ont även med måttliga vikter. Inte vanligt såklart men inte helt långsökt.

bluelight
2006-04-08, 16:13
Ett normalt set är väl ingen fara men tänk dig att du får en bristning/sträckning eller något annat i tripeps, bröstmusklerna, eller i någon av de otaliga muskler som du har i händerna. Då skulle nog stången fara ner rätt fort och kunna göra ganska ont även med måttliga vikter. Inte vanligt såklart men inte helt långsökt.

Tjaa.. Inte alls vanlig men kan väl hända. u win *screwy*

wo0b9n
2006-04-08, 16:17
Det stämmer nog att det var det fallet jag tänkte på. Lät ju inget vidare direkt...
Undrar om det är möjligt att göra en smith-maskin säkrare än vad den rerdan är? Går säkert på nått sätt.
Om det stämmer att vi blir av med smith-maskinen p.g.a. denna händelse känns det onekligen jobbigt.
Tycker det borde räcka med en varningsskylt på sin höjd.

Jaja man kanske inte ska måla fan på väggen innan jag pratat med de ansvariga på gymmet.

Det finns stoppar du kan sätta fast så den inte går lägre än ett visst läge, och vet man inte det så borde man inte köra bänk i smithen.

FyllSkalle
2006-04-08, 17:21
Det finns stoppar du kan sätta fast så den inte går lägre än ett visst läge, och vet man inte det så borde man inte köra bänk i smithen.

Håller med.
Finns ju hur mycket saker som helst som är livsfarliga om man inte vet hur man skall använda dem.
Utförliga instruktioner som varnar för riskerna om man inte sjävl kan lista ut dem borde räcka som åtgärd.
Om man sen väljer att strunta i riskerna får skylla sig själv.

Cerberus
2006-04-08, 17:22
jag bor i Arvika, där ynglingen som dog kom ifrån. Kände inte snubbe dock, tragiskt ändå :(

internethjälten
2006-04-08, 17:27
smithmaskinen är ett rehabverktyg -varför annvänder ni den ?!?!?!

FyllSkalle
2006-04-08, 17:50
smithmaskinen är ett rehabverktyg -varför annvänder ni den ?!?!?!
Visst kan den användas till rehab, men det kan ju en vanlig skivstång också anvädas till.

FyllSkalle
2006-04-08, 17:52
jag bor i Arvika, där ynglingen som dog kom ifrån. Kände inte snubbe dock, tragiskt ändå :(

Håller med. Väldigt tragiskt.

Diana
2006-04-08, 18:18
Det ryktas att en snubbe skulle ha tappat en laddad stång på tänderna i mitt gym för några år sedan.
Ajj fy satan!! ryser bara jag läser orden..