handdator

Visa fullständig version : Olika sorters olja


Mallan
2002-11-07, 13:54
Det finns ju en hel uppsjö olika sorters oljor.
En sak som skiljer dem at är ju mängden

-fleromättade
-enkelomättade
& mättade fetterna

Ok, det är väl ganska enkelt da det star pa flaskan.
Vad jag nu undrar är om det ibland kan vara vettigt att "lägga" dessa siffror at sidan och koncentrera sig pa vad oljan innehaller;

Omega-3
Omega-6
Omega-9
Finns det fler ämnen man ska ta hänsyn till??

Linfröolja ska ju tydligen var bra, samt fiskolja.

Hur ligger det till med de olika "nöt" oljorna;
jordnötsolja, valnötsolja.....

Sen finns det ju andra sorter ocksa.
*CLA
*MCT
Är dessa att föredra eller bättre att äta under speciella perioder?!!?

Kanske finns det ngn som vet en internet sida där det star för och nackdelar med de olika oljornas sammansättning.

Varför jag ska äta just oljan "M" och inte oljan "G" tex....

:confused:

leiap
2002-11-07, 14:21
Jag använder mig av "Udo's chioce". En olja med förhållandet 2:1:1 av Omega-3, Omega-6 och Omega-9.
Läs mer om oljan och annan information om fett på Udo Erasmus hemsida: http://www.udoerasmus.com/.
Direkt till sidan om oljan: http://www.udoerasmus.com/prod1.htm
Hans bok "Fats That Heal Fats That Kill" innehåller fö imformation om fettinnehåll i alla de oljor du nämnde. Den är jättebra och intressant i övrigt också med allt man behöver veta om fetter.

z_bumbi
2002-11-07, 14:28
Joackim B: Innan Sverker svarar så borde man kanske hitta ett ställe att lägga upp det svaret så kan man länka dit istället för att länka inom kolozzeum igen. Vore Ironmag kanske intresserade ?

Apan Koko
2002-11-07, 14:35
Vad kostar oljan?

Åse Columbus
2002-11-07, 15:59
278kr för 500 ml tror jag.......dyr ...men det absolut bästa valet av olja.......

Sverker
2002-11-08, 07:15
:D
Låter ju som om jag skulle skriva en hel artikel.
På hårddisken har jag en gamal text från tråden
" Hjälp mig att förstå skillnaden på bra och dåligt fett "

Bäst hjälp att se vad olika fetter och oljor innehåller får man i Livsmedelsverkets livsmedelstabell.

Jag kan förtydliga något.

Mättade fettsyror.
16:0, Palmitinsyra
18:0, Stearinsyra

Omättade fettsyror.
18:1, Oljesyra, Omega-9

Fleromättade.
18:2, Linolsyra, Omega-6
18:3, Linolensyra, Omega-3
20:4, Arakidonsyra, ARA, Omega-6
20:5, Eikosapentaensyra, EPA, Omega-3
22:6, Dokosahexaensyra, DHA, Omega-6

Sverker
2002-11-08, 07:17
Hjälp mig förstå skillnaden på bra och dåligt fett.


Det finns inget dåligt fett ! Fett är energi och så länge vi förbränner fettet är det inget problem. Det som skiljer är att kroppen väljer att lite fortare förbränna omättat och fleromättat fett och kvar blir då mättat fett som förbränns aningen långsammare.

En fördel med mättat fett är att det kan ge en bättre mättnadssignal till hjärnan. Kan vara något att pröva när man håller igen på kalorierna och är vrålhungrig hela tiden.
Ett klassiskt exempel blir då en liten bit mörk choklad som innehåller mycket stearinsyra !

Kolesterol är givetvis en viktig byggsten i kroppen. Vi kan inte vara utan den och den skall vara kvar. Minskar vi intaget av kolesterol från maten ökar levern bara sin egna tillverkning. Vad vi kan styra är att kolesterolet inte lagras in för mycket i kärlväggarna. Detta gör vi genom att ge kroppen de byggstenar den behöver dvs tillräkligt med Omega-3 fett från linolja och fisk.

Från Omega - 3 och från Omega - 6 fett bildar kroppen Prostaglandiner och Tromboxaner som har hormonliknade egenskaper. Den ena är gas och den andra är broms.

När vi tex får en blödning så levrar sig blodet. Från Omega - 6 kommer signalen " Täpp till, täpp till " så att jag inte förblöder och från Omega - 3 kommer signalen " lös upp, lös upp " så att jag får fram syre så att jag inte kvävs !

På samma sätt gäller det med spänningen i blodkärlen. Omega - 6 kniper åt så att blodtrycket stiger och vi inte svimmar av blodbrist till hjärnan och Omega- 3 slappnar av så att blodet kommer fram i de finaste blodkärlen långt ut i kroppen. En mycket fin balans.

Vi kan styra balanse Omega - 6 till Omega - 3. Mycket forsknig tyder på att vi skall äta förhållandet 5 : 1. Nu äter vi i Västerlandet betydligt mer Omega - 6 än -3 så för att återställa balansen måste man ned till 3 : 1 eller t o m 2 : 1. Slutsatsen är enkel = > ÄT MER FISK.

Att bara äta fleromättat fett är ingen bra lösning. Fettet är känsligt för syre och kräver att man äter mer antioxidanter. Mer av det fettet och halterna av fria radikaler ökar och man har inte vunnit någonting ! Har kommer det omättade fettet från rapsolja och nötter in. Bra energi utan att störa balansen i kroppen.

Har du betalt dyra pengar för ett Omega - 9 -fett så har du blivit lurad !
Omega-9 är oljesyra, världens vanligaste fettsyra. Mjölkfett är ca 1/3 oljesyra, rapsolja är över 2/3 oljesyra !

Den bygger vi själva lätt i kroppen och är den fettsyra som lättast förbränns också. Ren och bra energi.


Jag har inga uppgifter om att Omega-3 direkt skulle kunna öka ämnesomsättningen och fettförbränningen men när väl det fleromättade fettet sitter på plats i cellväggarna så reagerar muskel- , nerv- och fett-cellen bättre på signalerna från dina hormon ( insulin, adrenalin, kortisol, testosteron osv, osv ).

Mallan
2002-11-08, 10:10
Intressant!
:bow:

Nu till en följdfraga.
Finns det en tabell eller liknande där man lätt och tydligt kan se hur mkt av diverse syror olika sorters olja innehaller (i mängd)?

z_bumbi
2002-11-08, 13:14
mallan: Livsmedelsverket har tabeller, har för mig att den över fett kostar runt 70 kr eller så, Offrar du ca 300-350 kr och köper den kompletta boken med protein, fett, vitaminer, mineraler osv så behöver du inte köpa så mycket av den här typen på att bra tag.

Mallan
2002-11-08, 15:05
Kollade runt lite...verkar som om Valnötsolja är ett bra alternativ.

Samma fördelning som Tistelolja mellan mättade, enkelomättade och fleromättade fettsyror och över 55% Omega-6.

Fiskoljan star väl för det högsta Omega-3 "antalet"..65% tror jag...

eiselt
2002-11-11, 15:54
Jag har inga uppgifter om att Omega-3 direkt skulle kunna öka ämnesomsättningen och fettförbränningen men när väl det fleromättade fettet sitter på plats i cellväggarna så reagerar muskel- , nerv- och fett-cellen bättre på signalerna från dina hormon ( insulin, adrenalin, kortisol, testosteron osv, osv ).

SVAR: Det finns tydligen någon studie som visar att linolensyra (omega-3) ökar ämnesomsättningen om man tar stora mängder.

Linolsyra (omega-6) är ingen man direkt brukar ha brist på. Poängen med Udos Choice är att om man tar stora mängder olja så kan man inte bara ta omega-3 eftersom det ger brist på omega-6. Därför bör man ta tillskott av båda.

Om jag inte minns fel så innehåller UDOS olja linfröolja som omega-3 källa och som sedan är berikad med omega 6 från solrosolja.

Observera att vi normalt har brist på omega3 så om man bara vill vara nyttig så räcker det med bara omega-3 tillskott och då är fiskfett bäst. I det fallet är inte Udos Choice det bästa sättet att "bota" omega-3 brist, men en bra produkt på längre sikt.

Mvh
Henrik

Muskelsmurfen
2002-11-11, 20:01
Någon som vet hur mycket Omega-3/6 det finns i Krossade linfrön? (DHA, EPA?)
Mättat/leromättat? Kort och gott... VAD VET NI OM KROSSADE LINFRÖN?:confused: :confused: :confused:

Sverker
2002-11-12, 07:29
Att det kan vara svårt att komma åt oljan i krossade linfrön. Det är bättre att låta någon annan pressa ut oljan i maskiner som är gjorda för det. Det mesta av linfrön går rakt igenom kroppen. Ju mer du krossar desto bättre upptag givetvis men då pratar vi fint mjöl.

EPA och DHA har endast animaliskt ursprung ! I linoljan är det alfa-linolensyra ( ALA ) som gäller.
50 - 55 % ALA omega-3 och 10 - 15 % linolsyra, omega-6.

storfredda
2002-11-14, 10:31
Jag tycker lipolar balans e kanonbra!
Kommer inte ihåg exakt vad den innehåller, men den är liknande UDO´s.