handdator

Visa fullständig version : Vid vilka vikter krävs det anlag för att nå dit


GURKAN
2006-04-08, 10:51
Typ det eviga snacket om bänkpress. Om vi tar tio helt vanliga svensons på en utgångsvikt av 85 kg en läng på 180 cm.

Kan alla med rätt träning och mat lyfta 200 kg i bänken?

Likaså skulle dom allihopa kunna träna upp sig till 250 kg i en böj.

Eller 250 kg i ett marklyft?

När vet man om man har det rätta virket för att kunna pasera dessa vikter.

tp_88
2006-04-08, 10:54
Rent generellt är ju 250 i mark det lättaste målet, det tror jag alla kan nå. 200 i strikt bänk och 250 i en djup böj är väl kanske mer tveksamt. Men tror absolut att en stor del kan nå det iaf.

BigForre
2006-04-08, 11:03
Skulle tro att alla friska individer (manligt kön, inget ont menat, men så är det) kan nå dessa vikter...

GURKAN
2006-04-08, 11:15
Skulle tro att alla friska individer (manligt kön, inget ont menat, men så är det) kan nå dessa vikter...

Då är ju frågan när den genetiska gränsen är nådd?

BigForre
2006-04-08, 11:22
Då är ju frågan när den genetiska gränsen är nådd?

Den gränsen är ju individuell och en term som jag ogillar egentligen, allt går att förbättra...Det jag ville få fram är iaf att jag tror att nästintill samtliga friska män har ett genetiskt max över dessa vikter...

delta_mats
2006-04-08, 14:12
Sitt genetiska max är ju tämligen teoretiskt. Finns nog ingen som i praktiken kan nå sitt max eftersom så många faktorer spelar in.

Jag tror inte alla friska män klarar av att bänkpressa 200 kg, eller knäböja 250 kg. Inte ens med väldigt bra träning och kosthållning. Finns ju många små sprättar som är korta och taniga som lär få det skitsvårt att nå dessa vikter.
De allra flesta killar på gymmen är ju inte i närheten av dessa vikter trots normala anlag.

Liten Men Fet
2006-04-08, 14:38
Jag tror inte jag kan nå 200 i bänk, det är utan hjälpmedel och ren väl?
250 i mark skulle nog kunna gå för jag gör nog 130 nu och har nog inte gjort 20 ordentliga markpass än.

250 i djup böj vet i fan om jag har i kroppen heller.

Det är ändå rejäla vikter.

Liten Men Fet
2006-04-08, 14:39
Sitt genetiska max är ju tämligen teoretiskt. Finns nog ingen som i praktiken kan nå sitt max eftersom så många faktorer spelar in.

Jag tror inte alla friska män klarar av att bänkpressa 200 kg, eller knäböja 250 kg. Inte ens med väldigt bra träning och kosthållning. Finns ju många små sprättar som är korta och taniga som lär få det skitsvårt att nå dessa vikter.
De allra flesta killar på gymmen är ju inte i närheten av dessa vikter trots normala anlag.

90 % av killarna på gymmet jag tränar på har jag aldrig sett med 100 kilo på stången i bänkpressen och det är nog ett gym som representerar medelsvensson ganska bra. :D

jwzrd
2006-04-08, 14:57
Skulle tro att alla friska individer (manligt kön, inget ont menat, men så är det) kan nå dessa vikter...

200kg i bänk är jävligt mycket. Jag skulle säga att det hör till undantagen att _någon_ ren atlet når dit. (Nu snackar jag givetvis om bänkpress, inte tröjpress).

Jorgen
2006-04-08, 15:03
200kg i bänk är jävligt mycket. Jag skulle säga att det hör till undantagen att _någon_ ren atlet når dit. (Nu snackar jag givetvis om bänkpress, inte tröjpress).
Håller med. 200 i bänk är sanslöst mycket.
250 i mark är det som känns "lättast" i sammanhanget.

King Grub
2006-04-08, 15:20
200 i bänk är nog undantagen snarare än regeln. Det är definitivt inte "nästintill samtliga friska" män som når dit, oavsett träning och kost.

jwzrd
2006-04-08, 16:04
Håller med. 200 i bänk är sanslöst mycket.
250 i mark är det som känns "lättast" i sammanhanget.

Ja 250 tror jag många kan dra men inte utan att få bra hjälp med teknik och hur man bör träna. Skulle man ta med bönder, gamla industriarbetare och skogshuggare så skulle det se annorlunda ut dock.

BigForre
2006-04-08, 17:21
Ja 250 tror jag många kan dra men inte utan att få bra hjälp med teknik och hur man bör träna. Skulle man ta med bönder, gamla industriarbetare och skogshuggare så skulle det se annorlunda ut dock.

Vi pratar om vad som är teoretiskt möjligt från att en människa föds, om han dedikerar all sin tid, all sitt tänk, skiter fullkommligt i allt annat då börjar vi kanske närma oss ett genetiskt STOPP (vid en av naturen utsatt ålder). Så självklart innefattar detta bra hjälp med teknik.

Jag menar icke att Svenson (=nästintill samtliga friska män) kan nå dessa vikter rent med väldigt hård träning i 10 år och ett normalt leverne vid sidan av träningen, vilket är fallet för alla i verkligheten, MEN det jag vill påpeka att dessa inte heller har nått sitt genetiska max.

jwzrd
2006-04-08, 17:24
Vi pratar om vad som är teoretiskt möjligt från att en människa föds, om han dedikerar all sin tid, all sitt tänk, skiter fullkommligt i allt annat då börjar vi kanske närma oss ett genetiskt STOPP (vid en av naturen utsatt ålder). Så självklart innefattar detta bra hjälp med teknik.

Jag menar icke att Svenson (=nästintill samtliga friska män) kan nå dessa vikter rent med väldigt hård träning i 10 år och ett normalt leverne vid sidan av träningen, vilket är fallet för alla i verkligheten, MEN det jag vill påpeka att dessa inte heller har nått sitt genetiska max.

Det är ungefär vad jag menar också. Jag tror fortfarande det är mycket mycket få som rena når 200kg i bänkpress.

tano
2006-04-08, 17:28
vem vet vilket det genetiska maxet är?
liver är alldeles för kort för att få den kunskapen.

Men 250 i mark utan hjälpmedel, är det många som gör det här på forumet?

Visst var det utan hjälpmedel det snackades om , annars får man ju ha det i bänken också.

BigForre
2006-04-08, 17:28
Jag tror fortfarande det är mycket mycket få som rena når 200kg i bänkpress.

Jag tror inte att vi pratar om samma sak ändå, eller så är jag dum. När jag läser (analyserar) din sista mening måste jag ställe en följdfråga: Tror du att Svensson når sina genetiska max? Eller ens att det springer omkring 10-talet folk i Sverige som nått sina genetiska max? Vår definition på genetiskt max känns som att den går isär...

tano
2006-04-08, 17:29
Jag tror inte att vi pratar om samma sak ändå, eller så är jag dum. När jag läser (analyserar) din sista mening måste jag ställe en följdfråga: Tror du att Svensson når sina genetiska max? Eller ens att det springer omkring 10-talet folk i Sverige som nått sina genetiska max?

är det någon som nått sitt genetiska max? tror inte det.

BigForre
2006-04-08, 17:31
är det någon som nått sitt genetiska max? tror inte det.

Det var en fråga till jwzrd och jag hör att du är inne på min linje...

jwzrd
2006-04-08, 17:35
Jag tror inte att vi pratar om samma sak ändå, eller så är jag dum. När jag läser (analyserar) din sista mening måste jag ställe en följdfråga: Tror du att Svensson når sina genetiska max? Eller ens att det springer omkring 10-talet folk i Sverige som nått sina genetiska max?

Måste jag skriva under på vad du tycker Genetiskt Max(tm) innebär? Mitt inlägg säger ingenting om hur många jag tror når dit öht. Jag förstår inte vad det är du inte förstår med mitt inlägg ärligt talat. Jag tror inte många KAN nå 200kg i bänkpress ren. Det kan säkert vara så att fler besitter en kropp som rent fysiskt kan tränas till att pressa 200kg men det vet jag inte om jag tycker är så intressant. Det skulle vara oerhört svårt att få någon att mot sin vilja uppmana intensitet och konsekvens nog att klara träningen för att nå dit ens under en bråkdel av tiden som krävs och då snackar vi om alla som har den teoretiska möjligheten. Det tror jag inte många har. En raw bänkpress på 200kg utan hjälp av AAS skulle jag jämföra med 350kg i marklyft och knäböj. 250kg, som anges i tråden, i knäböj är bra mycket lättare än 200kg i bänkpress och är ändå definitivt inte lätt. 250kg i marklyft är en barnlek i det här sammanhanget.

Piranha
2006-04-08, 17:35
Jag håller med flera här om att 200 i bänken borde vara det svåraste målet att nå ( utan tröja etc ).

När vi ändå är på temat så.

Hur många utövare finns det i detta land som gör 200 i bänk utan tröja ?

250 i böj och mark.

9 miljoner medborgare,

Antalet aktivt tränande har jag ingen aning om.

Procentsatser ?

jwzrd
2006-04-08, 17:39
Det var en fråga till jwzrd och jag hör att du är inne på min linje...

Jag ser inte hur det är relaterat bara. Svårigheten ligger ju i att träna tillräckligt hårt, tillräckligt länge under tillräckligt bra förutsättningar. Samma typ av krav som att nå 200kg i bänkpress som att nå sitt genetiska max. För att kunna komma till 200kg i bänkpress så måste din fysik vara av en viss klass för att klara träningen som krävs från dag 1. Men, som jag redan sade i mitt förra inlägg, för att kunna ta en kapabel fysik dit så måste du ha ett lika kapabelt psyke. När du nu har rätt fysik och rätt psyke så måste personen i fråga ha motivationen och viljan att ta sig dit och varför skulle han göra det snarare än att t ex satsa på, tja, pingis eller fotboll? Allt sammantaget tror jag inte att du hittar särskillt många alls som når 200.

jwzrd
2006-04-08, 17:40
Jag håller med flera här om att 200 i bänken borde vara det svåraste målet att nå ( utan tröja etc ).

När vi ändå är på temat så.

Hur många utövare finns det i detta land som gör 200 i bänk utan tröja ?

250 i böj och mark.

9 miljoner medborgare,

Antalet aktivt tränande har jag ingen aning om.

Procentsatser ?

Rena som gör 200 i raw godkänd bänkpress i en odopad fysik? Du hittar kanske ett dussin.

Jacksatan
2006-04-08, 17:47
Rena som gör 200 i raw godkänd bänkpress i en odopad fysik? Du hittar kanske ett dussin.

Ja, mkt mer än så är det nog inte. Det finns ju många som tränar och käkar mycket bra runtom i landet men dessa vikter ser man inte bland många. Dessutom ren och utan tröja... kan inte va många % i Sverige som ens har det som genetiskt max att ta hur perfekt de än skulle leva.

GURKAN
2006-04-08, 17:56
Jag personligen tror att det krävs något mer än bara träna och äta rätt för att nå dessa vikter. Ja det ska väl vara förutom marken då för där åker nog 250 upp av en hel del. Men inte av mig :D

Men det krävs nog en bra arvsmassa för att nå de övriga målen. Sedan om den arvsmassan är psykiskt eller fysisk eller både och det är svårt att säja.

För hur många gånger har man inte haft den däringa kännslan att nu jävlar så åker 180 kg upp så det skiter om det. Men tamejfaan när man lägger sig på bänken och ska till att lyfta den nya vikten. Ja då sviktar psyket och det skiter sig. Trotts att man kanske har styrkan så blockerar hjärnan så du inte använder ditt max.

Så jag tror att den mentala biten är mycket större än man anar. Kommer man över den tröskeln så rullar det nog på betydligt bättre.

Det skulle vara roligt att se hur en lyftare som finnpower har gått tillväga. hur han har kunnat forsera den psykiska bariären. För jag antar att även en världsmästare har haft det jävligt körigt på en del vikter. För att komma förbi dessa.

BigForre
2006-04-08, 17:56
Jwzrd: Är nu med dig...

Och ja, självfallet är det bänken som kommer att vara hälen bland dessa tre vikter, utan något som helst tvivel, de andra är ett hån i jämförelse.

jwzrd
2006-04-08, 18:03
Jwzrd: Är nu med dig...

Och ja, självfallet är det bänken som kommer att vara hälen bland dessa tre vikter, utan något som helst tvivel, de andra är ett hån i jämförelse.

Ja 250 i böj och mark är hån i jämförelse med 200 i bänken helt klart. Jag skulle nog säga 160 i bänk som motsvarande 250 i böj och mark i svårighetsgrad för dom flesta. Och då påstår jag inte att det är lätt utan snarare mycket imponerande resultat.

mangs
2006-04-08, 20:09
Hold on my friends.

Jag har faktiskt inga direkt bra förutsättningar för muskelbygge och styrka men jag har på mindre än 10 års (helt ren) träning kommit upp på 160kg i bänkpress och saknar alltså då (bara) 40kg till denna drömgräns.Ge mig 10 år till så kan jag nog ta detta. Trots att jag utrustats med babianarmar vilket gör lyftvägen lång och momentet stort i övningar som just bänkpress. Dessutom kan tilläggas att om jag gjort allting rätt fån början hade jag säker lyft betydligt mer idag än vad jag gör.

Jag tror nog att om den rätta viljan finns och man viger ett helt liv åt att lyckas pressa bänkpress så hade nog många kommit upp i 200kg. Sedan är ju inte världen formad på detta vis heller utan det är bara några få som verkligen lyckas. Det hade varit kul att nå dit en dag. :)

Clyde
2006-04-08, 21:04
Rena som gör 200 i raw godkänd bänkpress i en odopad fysik? Du hittar kanske ett dussin.


Det stämmer nog däremot inte riktigt. Två dussin minst, alla gånger ska du se. Jag tränar på en av Sveriges mest framgångsrika klubbar när det gäller just bänkpress - www.sak.just.nu - och bara här vet jag en 5-6 grabbar som utan problem pressar upp 200 i bänk utan tröja, helt rena. Hirvis gjorde en åtta på 200 utan tröja för en 5-6 år sedan när han och några till tävlade om vem som gjorde flest reps på 200.
Fredrik Svensson gör 200 i sömnen, han har för övrigt Svenskt rekord på 332,5 med tröja, och även han är 100 % ren. Uffe Wiklund (Sveriges starkaste polis) gör också en 30-40 över 200 utan tröja, helt ren. Och samma sak är det med Marcus Andersson också, helt ren. Anders Johansson starkeanders.se pressar även han upp 200 i bänk - helt ren, utan tröja.


Om bara vi här i Sundsvall skulle ha en 5-6 gubbar som pressar upp över 200 i bänk utan tröja, vilka är då resterande 5-6 gubbar ? För jag tror nog det finns betydligt fler än så i detta avlånga land som klarar detta.

jwzrd
2006-04-08, 22:24
Det stämmer nog däremot inte riktigt. Två dussin minst, alla gånger ska du se. Jag tränar på en av Sveriges mest framgångsrika klubbar när det gäller just bänkpress - www.sak.just.nu - och bara här vet jag en 5-6 grabbar som utan problem pressar upp 200 i bänk utan tröja, helt rena. Hirvis gjorde en åtta på 200 utan tröja för en 5-6 år sedan när han och några till tävlade om vem som gjorde flest reps på 200.
Fredrik Svensson gör 200 i sömnen, han har för övrigt Svenskt rekord på 332,5 med tröja, och även han är 100 % ren. Uffe Wiklund (Sveriges starkaste polis) gör också en 30-40 över 200 utan tröja, helt ren. Och samma sak är det med Marcus Andersson också, helt ren. Anders Johansson starkeanders.se pressar även han upp 200 i bänk - helt ren, utan tröja.


Om bara vi här i Sundsvall skulle ha en 5-6 gubbar som pressar upp över 200 i bänk utan tröja, vilka är då resterande 5-6 gubbar ? För jag tror nog det finns betydligt fler än så i detta avlånga land som klarar detta.

Jag vill inte säga något om deras dopinghistoria eftersom jag inte vet något om den. Oberoende av vilket, visst, kanske finns det två dussin i sverige då. 200 i raw bänkpress är sjukt imponerande (även för någon som dopar sig).

jwzrd
2006-04-08, 22:25
Hold on my friends.

Jag har faktiskt inga direkt bra förutsättningar för muskelbygge och styrka men jag har på mindre än 10 års (helt ren) träning kommit upp på 160kg i bänkpress och saknar alltså då (bara) 40kg till denna drömgräns.Ge mig 10 år till så kan jag nog ta detta. Trots att jag utrustats med babianarmar vilket gör lyftvägen lång och momentet stort i övningar som just bänkpress. Dessutom kan tilläggas att om jag gjort allting rätt fån början hade jag säker lyft betydligt mer idag än vad jag gör.

Jag tror nog att om den rätta viljan finns och man viger ett helt liv åt att lyckas pressa bänkpress så hade nog många kommit upp i 200kg. Sedan är ju inte världen formad på detta vis heller utan det är bara några få som verkligen lyckas. Det hade varit kul att nå dit en dag. :)

Ja du ser verkligen ut att ha dåliga anlag på avataren. *rolleyes*

tp_88
2006-04-08, 23:02
Jag håller med dig på de flesta punkter, som oftast, Jwrzd. Men nog fan måste det väl finnas långt mer än ett dussin rena 200+ bänkare i Sverige!? Visst, det är en hel del vikt, men så få tvivlar jag starkt på att det är. Jag kanske har fel, men skulle bli förvånad om det inte var ett tresiffrigt antal iaf.

jwzrd
2006-04-08, 23:05
Jag håller med dig på de flesta punkter, som oftast, Jwrzd. Men nog fan måste det väl finnas långt mer än ett dussin rena 200+ bänkare i Sverige!? Visst, det är en hel del vikt, men så få tvivlar jag starkt på att det är. Jag kanske har fel, men skulle bli förvånad om det inte var ett tresiffrigt antal iaf.

Jag har givetvis inte en aning men gissar jag så blir det 1-2 dussin. Kanske borde jag kvalificera det med att det ska vara personer som gör det nu, har gjort det 1-2 år tillbaka och/eller kan ta sig dit inom 1 år. Genom alla tider är det givetvis fler men nej, jag tror inte det är fler än så.

FinnPower
2006-04-08, 23:21
Det skulle vara roligt att se hur en lyftare som finnpower har gått tillväga. hur han har kunnat forsera den psykiska bariären.
Intressant tråd!

De psykiska barriärer eller platåer som jag hellre skulle vilja kalla det, hade jag efter att ha klarat 150 och senare 180 i bänk. Jag antar att jag var så nöjd med det och trodde kanske inte att det var möjligt för mig att lyfta mer än så. Det tog lång tid innan det ökade.

Åter till ämnet:
Jag tror att en raw bänk på 200 skulle motsvara 270-280 i både böj och mark. Det krävs nog lika lång tid att uppnå, men sen är ju (som även framkommer av andras inlägg) självklart fysikens form och uppbyggnad en enorm faktor. En raw djup böj med 270-280 är nog lika sällsynt som en 200kg raw bänk skulle jag tro.

GURKAN
2006-04-09, 06:47
Intressant tråd!

De psykiska barriärer eller platåer som jag hellre skulle vilja kalla det, hade jag efter att ha klarat 150 och senare 180 i bänk. Jag antar att jag var så nöjd med det och trodde kanske inte att det var möjligt för mig att lyfta mer än så. Det tog lång tid innan det ökade.

Åter till ämnet:
Jag tror att en raw bänk på 200 skulle motsvara 270-280 i både böj och mark. Det krävs nog lika lång tid att uppnå, men sen är ju (som även framkommer av andras inlägg) självklart fysikens form och uppbyggnad en enorm faktor. En raw djup böj med 270-280 är nog lika sällsynt som en 200kg raw bänk skulle jag tro.

Okej Okej men när ska det släppa då när kommer mitt res :whipped: :eating: Är det så även på dom här vikterna att det helt plötsligt bara bäriväg och man börjar kunna lyfta betydligt mer. Eller är det små smygande höjningar från pass till pass som lurar kroppen att hela tiden öka?

Kort och gott hur faan gör jag för att nå 200 ibänken :D

GURKAN
2006-04-09, 07:02
Intressant tråd!

De psykiska barriärer eller platåer som jag hellre skulle vilja kalla det, hade jag efter att ha klarat 150 och senare 180 i bänk. Jag antar att jag var så nöjd med det och trodde kanske inte att det var möjligt för mig att lyfta mer än så. Det tog lång tid innan det ökade.

Åter till ämnet:
Jag tror att en raw bänk på 200 skulle motsvara 270-280 i både böj och mark. Det krävs nog lika lång tid att uppnå, men sen är ju (som även framkommer av andras inlägg) självklart fysikens form och uppbyggnad en enorm faktor. En raw djup böj med 270-280 är nog lika sällsynt som en 200kg raw bänk skulle jag tro.

Jag ville fråga ett par saker till. Triceps kör jag tungt med smalbänk ,Liggande tricepspress, pushdowns, frennchpress

Men behöver jag köra någon ryggövning för att träna ryggen och axelns baksida för att kunna lyfta mer i bänken?

Som det är nu så kör jag bänk en gång i veckan. Och då jag kör armarna biceps tuuungt så tar även det på axlar och överdelen ryggen.

Vad är det viktigaste att prioritera förutom bänkpress?

Timme
2006-04-09, 09:55
Jag ville fråga ett par saker till. Triceps kör jag tungt med smalbänk ,Liggande tricepspress, pushdowns, frennchpress

Men behöver jag köra någon ryggövning för att träna ryggen och axelns baksida för att kunna lyfta mer i bänken?

Som det är nu så kör jag bänk en gång i veckan. Och då jag kör armarna biceps tuuungt så tar även det på axlar och överdelen ryggen.

Vad är det viktigaste att prioritera förutom bänkpress?

Nu är inte jag finnpower men jag kan ge min åsikt tills han kommer. Det är mycket viktigt att du tränar antagonisterna i samma utsträckning. Alltså motsats rörelse till bänkpress och det är stångrodd och olika rodd övningar men framförallt stångrodd. Det är viktigt för att det inte ska bli obalans mellan musklerna. Det är mycket vanligt att folk på gymmen tränar alldeles för mycket bänkpress men inte ens i närheten lika mycket stångrodd. De kanske inte ens utför övningen överhuvudtaget. Det är illa. Jag tycker iallafall att man borde stångro lika mycket som man bänkpressar. Minst.

Stångrodd: http://img138.imageshack.us/img138/8227/bentoverbarbellstart5up.th.jpg (http://img138.imageshack.us/my.php?image=bentoverbarbellstart5up.jpg)

http://img138.imageshack.us/img138/9527/bentoverbarbellfinish6ke.th.jpg (http://img138.imageshack.us/my.php?image=bentoverbarbellfinish6ke.jpg)

Så jag skulle träna precis lika mycket stångrodd som bänkpress. Kör jag 10 set bänkpress, ja då tusan ska jag köra 10 set stångrodd minst lika hårt och intensivt.

Marklyft är också grymt viktig övning för balans. Kör också mycket marklyft.


Vad är det man brukar säga? "just my two cents" :thumbup:

Allan
2006-04-09, 10:13
Jag ville fråga ett par saker till.............

Även om det råkar vara du som startat tråden är det enklast att du inte kapar din egen tråd. Har du den typen av frågor startar man en ny tråd för att få bästa möjliga svar (och håller den här diskussionen levande i sakfrågan)....

allan

Börje H
2006-04-09, 11:14
Jag håller med dig på de flesta punkter, som oftast, Jwrzd. Men nog fan måste det väl finnas långt mer än ett dussin rena 200+ bänkare i Sverige!? Visst, det är en hel del vikt, men så få tvivlar jag starkt på att det är. Jag kanske har fel, men skulle bli förvånad om det inte var ett tresiffrigt antal iaf.
Jag har ju absolut inga statistiska undersökningar som stödjer detta, men jag tror mig kunna garantera att det INTE finns tresiffrigt med folk som bänkar 200 rena och raw. Att det dräller med 200 bänkare på vissa ställen och sedan dröjer 100 mil innan man träffar på nästa kommenterar jag inte.. Jag vet på rak arm 4 st som garanterat bänkat 200 och då har 50% av dem dopat sig... I Luleå har det fullkommligt drällt med dopade beachbyggare under de 15 år jag tränat och 0 st av dem har varit ens i närheten av 200 gränsen. Jag vet fanimig ingen i hela norrbotten som i dagsläget är nära... Inte ens jag :D
Att det går lätt och fint att komma upp till 160 är ju inget ovanligt, det löser de flesta med kontinuerlig stenhår träning på några år. Det är efter 170-175 som problemen börjar...

Jag delar JW´s "ranking" lyften emellan.

GURKAN
2006-04-09, 11:30
Även om det råkar vara du som startat tråden är det enklast att du inte kapar din egen tråd. Har du den typen av frågor startar man en ny tråd för att få bästa möjliga svar (och håller den här diskussionen levande i sakfrågan)....

allan


Ja du har rätt det får bli en ny tråd till finnpower.

pragmatist
2006-04-09, 11:47
Jag skulle säga att de genetiska "drömgränserna" för normala svenska män är c:a 140 kilo i bänk, 180 kilo i knäböj och 220 kilo i marklyft. Det kan låta lite i mångas öron men man får komma ihåg att de som tränar mycket med stor sannolikhet också har bra genetiska förutsättningar för det. Urvalet bland de som tränat i många år är därför knappast representativt för Medelsvensson.

Börje H
2006-04-09, 12:10
Jag vet på rak arm 4(5) st som garanterat bänkat 200 och då har 50% av dem dopat sig... I Luleå har det fullkommligt drällt med dopade beachbyggare under de 15 år jag tränat och 0 st av dem har varit ens i närheten av 200 gränsen. Jag vet fanimig ingen i hela norrbotten som i dagsläget är nära... Inte ens jag :D

Minnet är visst dåligt idag. Glömde visst en stark rackarns Öjeby-"gubbe"...

A.Pahkamaa
2006-04-09, 14:01
Minnet är visst dåligt idag. Glömde visst en stark rackarns Öjeby-"gubbe"...

Det är mer än en lyftare i öjebyn som klarat 200 kg utan hjälpmedel, men alla är inte aktiva längre.

Jag har satt som mål att klara 250 i böj, 200 i bänk och 300 i mark som junior på en kroppsvikt runt 110-125 kg med bälte som enda hjälpmedel. Jag tror inte det är helt omöjligt för mig att klara av att nå dit om jag får hålla mig skadefri under tiden som är kvar. Men då är nog inte alla beredda att gå upp så mycket i vikt bara för att bli starka, så att säga att många svenskar skulle klara dom vikterna med "normala" kroppsvikter är en rejäl överdrift.

Timme
2006-04-09, 14:54
Det är mer än en lyftare i öjebyn som klarat 200 kg utan hjälpmedel, men alla är inte aktiva längre.

Jag har satt som mål att klara 250 i böj, 200 i bänk och 300 i mark som junior på en kroppsvikt runt 110-125 kg med bälte som enda hjälpmedel. Jag tror inte det är helt omöjligt för mig att klara av att nå dit om jag får hålla mig skadefri under tiden som är kvar. Men då är nog inte alla beredda att gå upp så mycket i vikt bara för att bli starka, så att säga att många svenskar skulle klara dom vikterna med "normala" kroppsvikter är en rejäl överdrift.


Var du med på SM i SL?

A.Pahkamaa
2006-04-09, 14:59
Var du med på SM i SL?

Jag var där som matchare, nästa år är jag nog med och tävlar.

Börje H
2006-04-09, 15:19
Det är mer än en lyftare i öjebyn som klarat 200 kg utan hjälpmedel, men alla är inte aktiva längre.

Jo jag vet men i dagsläget är det kanske inte ens en? Helt allvarligt så är jag skeptiskt till att det är ens 15 st som klarar bedriften idag. Helt rena, dvs aldrig någonsin preppat. Väldigt få, om ens någon, norr om S-vall iaf.

A.Pahkamaa
2006-04-09, 15:30
Jo jag vet men i dagsläget är det kanske inte ens en? Helt allvarligt så är jag skeptiskt till att det är ens 15 st som klarar bedriften idag. Helt rena, dvs aldrig någonsin preppat. Väldigt få, om ens någon, norr om S-vall iaf.

David är nog den enda som får upp 200 just nu, japp.

Mats J
2006-04-11, 13:34
Jag har haft 200 i raw bänk som mål sedan jag började träna -92, då maxade jag ca 40 kg. Jag ser mig inte själv som en Svensson när det gäller genetik. Kroppsligt gör jag det absolut men inte mentalt. Jag har alltid klarat att träna riktigt riktigt hårt. Har flera gånger kört med några killar som tycker att de själva kör hårt. Men det har alltid slutat med att de har spytt, snudd på svimmat eller helt enkelt avbrytet passet. Säger nu inte att det är optimalt att vara som jag är heller, med otaliga obotliga skador och överträningar.

Hur som helst så har jag alltid kört ren, och upp till ca 140 kg gick det hyggligt enkelt tycker jag men sedan har jag fått kämpa som ett djur för varje kg. Mitt rekord för ca 1 år sedan var 180 kg. Några dagar efter det slet jag av triceps och har inte kunnat träna nått riktigt sedan dess. Men jag tror inte jag skulle kunna ta mig till 200 kg hur länge jag än forsatt att träna. Att ta mig från 140 kg till 160 kg tog ca 3 år medans det från 160 kg till 180 kg tog det dubbla 6 år. Kan tillägga att jag ha levt styrketräning under hela min träningstid.

Så jag tror inte att vem som helst kan fixa 200 kg i raw bänk.

z_bumbi
2006-04-11, 13:50
Mats J: Hade du inte kört som en idiot hade du antagligen fått 200, varför ska man spy om man tränar för styrka?

jwzrd
2006-04-11, 13:54
Mats J: Hade du inte kört som en idiot hade du antagligen fått 200, varför ska man spy om man tränar för styrka?

Det smakar gott?

z_bumbi
2006-04-11, 13:58
Det smakar gott?

Tänkte inte på det, iofs är inte hydrolysat så gott första gången så jag vet inte om det är någon höjdare när det kommer i retur.

BigForre
2006-04-11, 13:58
Mats J: Hade du inte kört som en idiot hade du antagligen fått 200, varför ska man spy om man tränar för styrka?

Ser hårt ut?

Baan
2006-04-11, 14:05
Jag tror 200kg klubben är en ganska exklusiv klubb i Sverige, speciellt om det ska vara raw och utan doping alls. Om man ska gå efter att jämföra 200 bänk raw med marklyft och knäböj så känns det som det blir ganska tunga vikterm 300++, i alla fall på dom styrkelyftarna jag sett in action.

Mats J
2006-04-11, 14:23
z_bumbi

Har aldrig sagt att jag tränat optimalt, menar bara att många tror att de kör hårt trots att de inte gör det. Har haft perioder där jag varit tvungen att köra mindre hårt pga. skador utan att det givigt bättre resultat.

Någon skrev tidigare att Sundsvalls atletklubb minsann hade 4-5 killar som tog 200 i bänk. Så du menar att Hirvis, Fredrik Svensson, Ulf W och Anders J har vanliga anlag?

negative
2006-04-11, 14:52
Det stämmer nog däremot inte riktigt. Två dussin minst, alla gånger ska du se. Jag tränar på en av Sveriges mest framgångsrika klubbar när det gäller just bänkpress - www.sak.just.nu - och bara här vet jag en 5-6 grabbar som utan problem pressar upp 200 i bänk utan tröja, helt rena. Hirvis gjorde en åtta på 200 utan tröja för en 5-6 år sedan när han och några till tävlade om vem som gjorde flest reps på 200.
Fredrik Svensson gör 200 i sömnen, han har för övrigt Svenskt rekord på 332,5 med tröja, och även han är 100 % ren. Uffe Wiklund (Sveriges starkaste polis) gör också en 30-40 över 200 utan tröja, helt ren. Och samma sak är det med Marcus Andersson också, helt ren. Anders Johansson starkeanders.se pressar även han upp 200 i bänk - helt ren, utan tröja.


Om bara vi här i Sundsvall skulle ha en 5-6 gubbar som pressar upp över 200 i bänk utan tröja, vilka är då resterande 5-6 gubbar ? För jag tror nog det finns betydligt fler än så i detta avlånga land som klarar detta.

En jävla skillnad på att lyfta 200kg ren just då och lyfta 200kg och ALLTID ha varit ren.
Så Jacksatan och jwzrd även om ni någon gång kommer att klara 200kg så gills det inte för er :booty:

Jag tränar på samma Gym som du, och av de lyftare som du nämner så VET jag att minst två av dom inte alltid varit rena. Tänker inte säga vilka.

Baan
2006-04-11, 15:00
En jävla skillnad på att lyfta 200kg ren just då och lyfta 200kg och ALLTID ha varit ren.
Så Jacksatan och jwzrd även om ni någon gång kommer att klara 200kg så gills det inte för er :booty:

Jag tränar på samma Gym som du, och av de lyftare som du nämner så VET jag att minst två av dom inte alltid varit rena. Tänker inte säga vilka.

Kul grej är väl att han aldrig snackar om att dom är rena ;) Fast det kanske är självklart?

Sen tror jag folk allmänt tror att styrkelyftare är väldigt rena (inte kroppsvård alltså) jämfört med kroppsbyggare, jag tror många ser mycket mer okritisk på SL-resultat, det måste vara sjukt överdrivet för att folk ska anklaga någon för doping, i princip måste denna person också vara från östeuropa alternativt från usa. Våra svenska killar dopar sig självklart inte. Tror att det är den här inställningen som gör att många tror att det finns väldigt många rena starka killar, när det är säkert bra färre på riktigt sas.

z_bumbi
2006-04-11, 15:03
z_bumbi

Har aldrig sagt att jag tränat optimalt, menar bara att många tror att de kör hårt trots att de inte gör det. Har haft perioder där jag varit tvungen att köra mindre hårt pga. skador utan att det givigt bättre resultat.

Men vad har vad folk tror om hur hårt de kör med bänken att göra?
Om du nu inte tränade optimalt så är ju ditt resultat på 180 kg en klar indikation om att om du inte hade varit så inriktad på att träna "hårt" utan smart så hade du troligtvis klarat målet.

Någon skrev tidigare att Sundsvalls atletklubb minsann hade 4-5 killar som tog 200 i bänk. Så du menar att Hirvis, Fredrik Svensson, Ulf W och Anders J har vanliga anlag?

När sa jag det?

Svensson och Hirvis (Vilka är de enda av de fyra som jag har träffat.) är inga små nätta pojkar och det inverkar självklart, Svensson har även en dos gener på fädernet som kan göra ganska många avundsjuka när det gäller styrka och explosivitet.

_luleå_
2006-04-11, 15:12
En jävla skillnad på att lyfta 200kg ren just då och lyfta 200kg och ALLTID ha varit ren.
Så Jacksatan och jwzrd även om ni någon gång kommer att klara 200kg så gills det inte för er :booty:

Jag tränar på samma Gym som du, och av de lyftare som du nämner så VET jag att minst två av dom inte alltid varit rena. Tänker inte säga vilka.

Det var något nytt att jwzrd dopat sig..säger inte att det inte är sant men att det var ny information dvs :thumbup:

Baan
2006-04-11, 15:13
Det var något nytt att jwzrd dopat sig..säger inte att det inte är sant men att det var ny information dvs :thumbup:

Han har berättat om det själv så det är inga revelations.

_luleå_
2006-04-11, 15:14
Han har berättat om det själv så det är inga revelations.
nytt för mig

A.Pahkamaa
2006-04-11, 15:42
Kul grej är väl att han aldrig snackar om att dom är rena ;) Fast det kanske är självklart?

Sen tror jag folk allmänt tror att styrkelyftare är väldigt rena (inte kroppsvård alltså) jämfört med kroppsbyggare, jag tror många ser mycket mer okritisk på SL-resultat, det måste vara sjukt överdrivet för att folk ska anklaga någon för doping, i princip måste denna person också vara från östeuropa alternativt från usa. Våra svenska killar dopar sig självklart inte. Tror att det är den här inställningen som gör att många tror att det finns väldigt många rena starka killar, när det är säkert bra färre på riktigt sas.

Självklart är svenska styrkelyftare betydligt renare än kroppsbyggare, eftersom vi faktiskt blir testade. Men att gå omkring i en drömvärld och tro att ingen svensk styrkelyftare dopar sig funkar inte riktigt. (Dom som tror det kommer inom ett par veckor bli väldigt överaskade...)

Med dagens testmetoder så går det ju aldrig bevisa att en lyftare alltid vart ren, enda som bevisas är ju att lyftaren var ren vid när han testades. Jag tror tyvärr att många har utnyttjat detta...

Själv är jag riktigt nöjd över min klubbs syn på doping, den som pissar positivt får böta runt 150,000 kr. Det leder först och främst till att fuskarna håller sig borta från klubben. Men det leder ju även till att vi som tävlar för klubben förhoppningsvis slipper bli anklagade för att ha fuskat. Synd att inte fler klubbar är lika hårda, folk skulle helt enkelt inte våga fuska då.

Baan
2006-04-11, 16:00
Självklart är svenska styrkelyftare betydligt renare än kroppsbyggare, eftersom vi faktiskt blir testade. Men att gå omkring i en drömvärld och tro att ingen svensk styrkelyftare dopar sig funkar inte riktigt. (Dom som tror det kommer inom ett par veckor bli väldigt överaskade...)

Med dagens testmetoder så går det ju aldrig bevisa att en lyftare alltid vart ren, enda som bevisas är ju att lyftaren var ren vid när han testades. Jag tror tyvärr att många har utnyttjat detta...

Själv är jag riktigt nöjd över min klubbs syn på doping, den som pissar positivt får böta runt 150,000 kr. Det leder först och främst till att fuskarna håller sig borta från klubben. Men det leder ju även till att vi som tävlar för klubben förhoppningsvis slipper bli anklagade för att ha fuskat. Synd att inte fler klubbar är lika hårda, folk skulle helt enkelt inte våga fuska då.

Visst, men det går rätt bra anpassa sig till dopingskontrollerna med, det är lätt se mönster när man riskerar att bli tagen osv, sen är det ju inte säkert att man verkligen får fast en som dopar sig fastän man låter kontrollera honom, finns ju rätt många preparat att leka med. Sen tror jag inte heller alla klubbar är lika hårda med bestraffning eller kontroller, så det finns ganska mycket utrymme för att det egentligen ska vara lika illa som hos byggarna.

Det enda jag kan gå med på att är att folk som tränar SL-riktat på mer motionärsnivå inte dopar sig i lika hög grad som kroppsbyggare, men jag kanske känner för få motionärsstyrkelyftare för att avgöra det...

-AG-
2006-04-11, 16:08
Jo jag vet men i dagsläget är det kanske inte ens en? Helt allvarligt så är jag skeptiskt till att det är ens 15 st som klarar bedriften idag. Helt rena, dvs aldrig någonsin preppat. Väldigt få, om ens någon, norr om S-vall iaf.

I dagsläget gör David och Tommy över 200 utan tröja, även om Tommy latat sig ett tag. Tidigare har Anders Eriksson gjort 215 på tävling (styrkelyft) utan tröja, Roland 235 med stopp på träning och Vippe gjort 230 med stopp på träning. Poffen har haft kapacitet för över 200, men jag vet inte om han provat. Han har gjort en tvåa på 195 med stopp, och 4.9 reps med stopp på 180 vilket borde betyda över 200. Segerkarl TROR jag har gjort 200 utan tröja, inget stopp men i övrigt strikt.

Mats J
2006-04-11, 16:09
När sa jag det?

Svensson och Hirvis (Vilka är de enda av de fyra som jag har träffat.) är inga små nätta pojkar och det inverkar självklart, Svensson har även en dos gener på fädernet som kan göra ganska många avundsjuka när det gäller styrka och explosivitet.

Var inte dig jag menade.

z_bumbi
2006-04-11, 16:20
Visst, men det går rätt bra anpassa sig till dopingskontrollerna med, det är lätt se mönster när man riskerar att bli tagen osv, sen är det ju inte säkert att man verkligen får fast en som dopar sig fastän man låter kontrollera honom, finns ju rätt många preparat att leka med. Sen tror jag inte heller alla klubbar är lika hårda med bestraffning eller kontroller, så det finns ganska mycket utrymme för att det egentligen ska vara lika illa som hos byggarna.

Klubbarna har inget med kontrollerna av de tävlande att göra, det är RF som bestämmer när, var och vilka som ska testas.
Är man med på topp-40-listan så är det lätt att se ett mönster då man ska rapportera in var man kommer att befinna sig ett antal dagar varje vecka och det är de dagarna då man kan räkna med ett test, förutom på tävlingar och slumpkontroller utöver dessa dagar då. För att få tävla på EM och VM krävs det att man är med på topp-40-listan.

Alla som tävlar inom SSF ska från och med i år skriva på ett kontrakt där man förbinder sig att betala 19800 kr till förbundet om man blir fälld för dopning.

Sen går det självklart att klara sig undan och de flesta kan nog komma på någon väg men det har inte blivit enklare i alla fall.

A.Pahkamaa
2006-04-11, 16:20
Visst, men det går rätt bra anpassa sig till dopingskontrollerna med, det är lätt se mönster när man riskerar att bli tagen osv, sen är det ju inte säkert att man verkligen får fast en som dopar sig fastän man låter kontrollera honom, finns ju rätt många preparat att leka med. Sen tror jag inte heller alla klubbar är lika hårda med bestraffning eller kontroller.

Sant, jävligt trist att det ska vara så faktiskt. Finns preparat som försvinner ur kroppen på ett par dagar, så det är ju inga direkta problem för någon att gömma sig i skogen ett par dagar och sticka sprutan i rumpan... Tur att vi har 40-listan som gör det det svårare att hålla på så. Jag tror att många skulle avstå från fuskandet om straffen blev hårdare. Vi har kommit en bit på vägen nu iaf, för att få lösa styrkelyftarlicens i år så är man samtidigt tvungen att skriva på ett kontrakt där man blir skyldig ungefär 20,000 kr ifall man åker dit.

Så det finns ganska mycket utrymme för att det egentligen ska vara lika illa som hos byggarna. Det enda jag kan gå med på att är att folk som tränar SL-riktat på mer motionärsnivå inte dopar sig i lika hög grad som kroppsbyggare, men jag kanske känner för få motionärsstyrkelyftare för att avgöra det...

Hur många elitsatsande styrkelyftare känner du?
Jag tycker du överdriver, inom svensk styrkelyft så kan man faktiskt nå toppen utan att fuska utan större problem om man har rätta förutsättningarna och ger det tid. Går knappast säga samma sak om kroppsbyggning, där är du rätt körd om du ska vara ren.

Mats J
2006-04-11, 16:20
Men vad har vad folk tror om hur hårt de kör med bänken att göra?
Om du nu inte tränade optimalt så är ju ditt resultat på 180 kg en klar indikation om att om du inte hade varit så inriktad på att träna "hårt" utan smart så hade du troligtvis klarat målet.


Mycket tveksamt. Och självklart tränar jag inte bara hårt utan ibland har det faktiskt hänt att jag tänkt också.

Men du måste ju leka upp 200 i bänk eftersom du är så extremt duktig på träning, och säkert tränar helt optimalt.

z_bumbi
2006-04-11, 16:31
Men du måste ju leka upp 200 i bänk eftersom du är så extremt duktig på träning, och säkert tränar helt optimalt.

Inte en chans, jag tränar inte för det och har inte någon möjlighet att ens försöka träna för det.

Däremot är deti 3-4 stycken på gymet som bänkar eller har bänkat 200 utan tröja.

Baan
2006-04-11, 16:34
Klubbarna har inget med kontrollerna av de tävlande att göra, det är RF som bestämmer när, var och vilka som ska testas.
Är man med på topp-40-listan så är det lätt att se ett mönster då man ska rapportera in var man kommer att befinna sig ett antal dagar varje vecka och det är de dagarna då man kan räkna med ett test, förutom på tävlingar och slumpkontroller utöver dessa dagar då. För att få tävla på EM och VM krävs det att man är med på topp-40-listan.

Alla som tävlar inom SSF ska från och med i år skriva på ett kontrakt där man förbinder sig att betala 19800 kr till förbundet om man blir fälld för dopning.

Sen går det självklart att klara sig undan och de flesta kan nog komma på någon väg men det har inte blivit enklare i alla fall.

Gym och därmed klubbar kan väl göra tester dom med?

Baan
2006-04-11, 16:40
Hur många elitsatsande styrkelyftare känner du?
Jag tycker du överdriver, inom svensk styrkelyft så kan man faktiskt nå toppen utan att fuska utan större problem om man har rätta förutsättningarna och ger det tid. Går knappast säga samma sak om kroppsbyggning, där är du rätt körd om du ska vara ren.

Känner gör jag väldigt få, har sett dock ett antal i action, vad det nu har med mitt uttalande att göra. Dom jag pratat med som tävlat på SM verkar i alla fall några insnöade på att doping är bara några enstaka (få) individer som håller på med, så jag har lite fördommar om att dom har en väldigt positiv bild av verkligheten. Sen är det mycket möjligt att det finns fler på kroppsbyggartoppen än styrkelyftartoppen i Sverige som är rätt så dopade, men jag tror bilden av styrkelyft som en väldigt "ren" sport är rätt mycket snack det med.

Sen är det faktiskt rätt lika med styrkelyft och kroppsbyggning att om du är seriös väldigt många år så kommer du en bit, där tycker jag inte det är en skillnad. Möjligtvis är det större sannolikhet att en styrkelyftare är ren om han tävlar efter få år av träning än en kroppsbyggare. Att dra slutsatsen att någon måste vara ren om han hållt på med styrkelyft eller t o m kroppsbyggning bara för ha har tränat massa år innan han börjat tävla är en förenkling tycker jag, man kan vara lika dopad för det.

z_bumbi
2006-04-11, 16:56
Gym och därmed klubbar kan väl göra tester dom med?

Jo men det är nog ingen av klubbarna som har resurser att testa så många av de egna lyftarna, jag vet att man i vissa kommuner har ett krav på sig att testa ett visst antal för att få hålla till i de kommunala lokalerna men då innefattar det alla som tränar där och inte bara de tävlande.

Det bästa vore självklart att varje klubb hade råd att betala för ett visst antal slumptest per år för varje tävlande men det blir ganska dyrt, jag tränar på ASK och om klubben skulle betala ett test/år för varje tävlande skulle det gå på mellan 150 och 180 kkr (Tyngdlyftning, styrkelyft och bänk.).

A.Pahkamaa
2006-04-11, 17:04
"Känner gör jag väldigt få, har sett dock ett antal i action, vad det nu har med mitt uttalande att göra."

"men jag kanske känner för få motionärsstyrkelyftare för att avgöra det..."

Lät som att du kände nog med elit-lyftare för att kunna backa upp det du sagt.

"Att dra slutsatsen att någon måste vara ren om han hållt på med styrkelyft eller t o m kroppsbyggning bara för ha har tränat massa år innan han börjat tävla är en förenkling tycker jag, man kan vara lika dopad för det."

Det har jag väl aldrig sagt? Det jag menade var att folk kan fuska hur mycket dom vill under ett par år, och sedan börja tävla.

Du tycker vissa har en lite för positiv syn på hur mycket det fuskas inom SL, det kan jag hålla med om. Men jag tycker du har en lite väl negativ syn på saken.

Baan
2006-04-11, 17:19
Lät som att du kände nog med elit-lyftare för att kunna backa upp det du sagt.

Det har jag väl aldrig sagt? Det jag menade var att folk kan fuska hur mycket dom vill under ett par år, och sedan börja tävla.

Du tycker vissa har en lite för positiv syn på hur mycket det fuskas inom SL, det kan jag hålla med om. Men jag tycker du har en lite väl negativ syn på saken.


Det är väl ingen som känner tillräckligt många elitlyftare för att kunna försvara dom i en dopingsfråga, nej jag skulle väl säga att den ende man kan försvara i en sån fråga är en själv. Självklart menar jag inte att det jag säger är faktum, utan snarare så som jag uppfattar läget. Den uppfattningen jag har får jag från att jämföra med aktiviteter (kommer inte på något bättre ord för att täcka det mesta man kan fuska i) där olagliga preparat kan ge en fördel, det verkar allmänt vara så att om man kan fuska så finns det en hel del folk som hakar på trenden, sen följer det massor som vill nå toppen och blir tvungna att fuska för att kunna tävla med fuskarna. En sorts kedjerekation.

Jag kanske är lite väl pessimistisk, men det är nog ett resultat från en del samtal jag haft med styrkelyftare, samt en del samtal jag hört om hur sälsynt dopingen är i SL-sammanhang i Sverige.

Baan
2006-04-11, 17:22
Jo men det är nog ingen av klubbarna som har resurser att testa så många av de egna lyftarna, jag vet att man i vissa kommuner har ett krav på sig att testa ett visst antal för att få hålla till i de kommunala lokalerna men då innefattar det alla som tränar där och inte bara de tävlande.

Det bästa vore självklart att varje klubb hade råd att betala för ett visst antal slumptest per år för varje tävlande men det blir ganska dyrt, jag tränar på ASK och om klubben skulle betala ett test/år för varje tävlande skulle det gå på mellan 150 och 180 kkr (Tyngdlyftning, styrkelyft och bänk.).

Får väl säga att testandet som lovats på en del gym verkar inte ske i praktiken. Det är enbart några få jag träffat som faktiskt blivit slumptestade sådär på gymmet, så mycket möjligt att det är för dyrt för dom flesta gymmen. Sen är frågan om ett gym som vill tjäna pengar vill verkligen skrämma bort folk med massa tester, hur man än gör blir det ett förlustscenario för ett kommersiellt gym (kanske iofs inte är intressant i fallet med SL-klubbar), som faktiskt kan ha råd med att testa en hel del medlemmar.

bubbe
2006-04-11, 17:25
Eftersom folk fortfarande åker fast kan man ju inte annat än dra slutsatsen att det dopas bland aktiva lyftare. Däremot tror jag det är rätt ovanligt spec bland top-40. Ungefär som bland andra prestationsidrotter.

bubbe
2006-04-11, 17:28
Sen är frågan om ett gym som vill tjäna pengar vill verkligen skrämma bort folk med massa tester, hur man än gör blir det ett förlustscenario för ett kommersiellt gym (kanske iofs inte är intressant i fallet med SL-klubbar), som faktiskt kan ha råd med att testa en hel del medlemmar.

Det där kan faktiskt vara ett försäljningsargument, dom flesta gym vill inte ha prepptorskar som skrämmer bort svenssonmotionären (vilket är ett betydligt större kundunderlag).

edit: hmm, gäller iofs säkerligen stora styrkelyftare också....

stahlberg
2006-04-11, 17:50
Det svåraste med att veta hur många rena lyftare som klarar 200 kg i bänkpress raw är väl det, att man aldrig med 100 % säkerhet kan veta vilka som faktiskt är rena.

200 kg är en imponerande vikt i bänkpress. Jag tror, som många andra här, att de flesta INTE kommer upp till 200 raw och rena under sin karriär.

Det är dock många andra faktorer än "den genetiska gränsen" som inverkar. För det första gäller det att träna och äta så bra (så SMART och INTE så hårt) som möjligt. För det andra gäller det att undvika skador. För det fjärde gäller det att psykist "tillåta" sig att lyfta mycket (psyket är en MYCKET viktig faktor).

Alla lyftare råkar ut för platåer. När dessa kommer gäller det att 1) vara tillräckligt envis för att orka fortsätta, 2) vara tillräckligt kreativ för att kunna hitta på nya lösningar och 3) tro på sig själv, på att man kommer vidare. Jag är säker på att de flesta lyftare slutar träna INNAN de nått sin "genetiska gräns".

När en lyftare som nått 170 kg råkar ut för en platå, och stagnerar, och börjar fundera på om det är möjligt att komma vidare (eller om han kanske nått sin genetiska gräns) är det fara värt att han psykar sig själv så att han inte kommer vidare bara därför. Tänk i nya banor, hitta på nya lösningar, gå vidare. Vad säger att just du skulle vara en bänkpressens medelsvensson, eller att "medelsvenssons" "genetiska gräns" skulle ligga på 175 kg.

Visst är det på ett sätt intressant att tänka på var den "genetiska gränsen" ligger. Men för enskilda lyftare är det knappast psoduktivt. Då är det bättre att vara så "dum" att man tror, att vad andra kan så kan man själv.

Vill man t.ex bli världsmästare i styrkelyft så lönar det sig inte att tänka vad man INTE kan uppnå. Det lönar sig att försöka tänka ut vad som krävs för att bli världsmästare - nu och om 15 år - och ställa in siktet på det. (Ett mycket bra exempel på det är som vanligt Finlands Jarmo Virtanen. När han var 14 år och lyfte 52,5 kg i bänken - ren och raw - hade han bestämt sig för att bli världsmästare. Det blev han, nio gånger om)

Psyket i samband med platåer, skador, avbrott i träningen, stagnation pga ensidig träning etc etc ställer nog upp betydligt snävare gränser än det "genetiska maxet".

fonzie
2006-04-11, 18:10
Hej jag är bäst!

:bow:

MilkmaN
2006-04-11, 18:36
Ove Erikson har om jag inte är ute och cyklar även han lyft 200 utan tröja.

Lillgrabben
2006-04-11, 20:46
Jag skulle gissa att många fler än man tror kan göra 200, utrustningsfritt & ren. Detta under förutsätting att man inte begränsar kroppsvikten alltför mycket, samt att man inte bara tränar på utan att använda skallen & kör fast totalt vid platåer.