handdator

Visa fullständig version : Deff, Maltodextrin och Proteinpulver


martynj
2006-04-08, 09:57
Hallo!
Inhandlade precis proteinpulver och maltodextrin, för att kunna få i mig rätt typ av näringsämnen i samband med mina styrkepass.
Men jag har lite frågor om doseringen!

1. Maltodextrin innehåller väldigt mkt kcal (eftersom det är enbart kolhydrater). Jag har läst någonstans här att man ska ha i sig ca. 1g per kg kroppsvikt direkt efter ett träningspass. Det låter lite mkt för att jag ska kunna passa in det i deffen..
Jag är 186cm och väger 88kg och ligger på runt 1800kcal per dag. En drink med 88g kolhydrater alltså ~360kcal vilket nästan är en måltid. Jag måste alltså hoppa en måltid och gå hungrig om jag ska häva kolhydrater efter passet!
Vilken dosering ska jag använda och är det annorlunda vid deff?

2. Samma sak med proteinpulvret, men här vet jag ju att man inte behöver lika mkt vid intagningstillfällena. Som jag har förstått det ska man inta protein:
Före passet, 1 timme efter passet, 2 timmar efter passet och 3 timmar efter passet.
Frågan är, hur mkt protein ska jag ha i mig vid alla dessa tillfällen?
En skopa av mitt pulver (har ON 100%Whey eller vad det heter) blir ~24g protein per drink. Har läst att man skulle ha i sig runt 20g EAA och att proteinpulvret innehåller ca. 50% EAA, så jag borde nästan ta två drinkar per tillfälle! Men jag kanske är helt ute och cyklar?
Vilken dosering ska jag använda? :cool:

Tack på förhand! :hbang:

Sundsarn
2006-04-08, 11:44
1. 1800 kcal låter väldigt lite.

2. Anpassa de andra målen så slipper du gå hungrig ;)

själv har jag en energiförbrukning på 2016 kcal vid vila och då är jag bara <170 cm lång. Väger visserligen 78 kg så det kanske stämmer.

Det där med dosering av protein vet jag att Grub skrev något om för ett tag sen. Tror det var så att du inte tjänar något på att trycka i dig 20gr EAA vid varje tillfälle. Kan tnka mig att 20 gr totalt per pass är mer riktigt. Fast jag vet inte heller, detta är mina egna tankar kring ämnet så jag överlåter domen till andra mer kunniga.

martynj
2006-04-08, 11:56
1800 är med ett underskott på 700kcal per dag.. Så att jag går ner ca. 0,7kg per vecka.. Vid vila är min förbrukning ~2500kcal.

Hur som helst, det som oroar mig mest är energiinnehållet i en maltodextrindrink. Den kommer ju lätt gå på över 300kcal och det är en sjättedel av det jag äter på en dag!

Ang. proteinpulvret så tror jag att jag satsar på en drink (24g protein) när jag behöver protein.

Vad är bäst att blanda pulvret med? (mjölk, vatten, annat..?)
Jag har chokladsmak, om det hjälper! :eating:

Ola Wallengren
2006-04-08, 12:10
Skulle inte tro att din viloomsättning är 2500kcal, snarare runt 1900-2000kcal och om du har en hyfsad aktivitestnivå så förbrukar du nog ca 3000kcal per dag eller lite mer.
1800kcal är rätt lite och ger ett energiunderskott på ca 1200kcal per dag, vilket skulle innebära en viktnedgång (i fett) på ca 1kg per vecka.

1g kolhydrater/kgbw efter träningen är lite mycket på en sådan diet men skadar nog inte, du kan dra ner till ca 0,5g/kg.

Om du skall köra proteindrinkar runt träningen så kan du ta en portion (25g prot) före, 1tim efter och äta en vanlig måltid ca 2-3 tim efter passet.

martynj
2006-04-08, 12:27
Planen för proteinintaget som du föreslaget är ungefär vad jag har tänkt mig. Tar nog en drink, alternativt proteinrikt mellanmål, innan träning. Drink 1 timme efter, måltid 2 timmar efter och en drink 3 timmar efter igen.

0.5g per kg låter bättre om jag ska passa in den drinken i min deff, jag kör nog på det om inte nån har några andra ideér?

Enligt ekvationen i Grubs guide ska jag ligga på runt 2500 med en aktivitetsfaktor på 1.2. Så jag äter 1800kcal på en vilodag och när jag tränar äter jag så många kcal som träningen förbränner. Resultatet blir i snitt 1800kcal netto per dag.
Har jag använt fel ekvation kanske..? När jag räknade ut mitt behov vägde jag ungefär 91kg.


Men som sagt, hur ska jag blanda?? Mjölk, vatten andra tips? Proteinpulvret syftat jag då främst på!

Jacob79
2006-04-08, 13:59
Men som sagt, hur ska jag blanda?? Mjölk, vatten andra tips? Proteinpulvret syftat jag då främst på![/QUOTE]

Jag blandar alltid med vatten. Annars får du mer kolhydrater och mer protein också iförsig.

Sen måste du alltid blanda maltodextrin med vatten, annars får du den aldrig Isotonisk.

martynj
2006-04-08, 14:08
Ah okej, tack!
Blandade proteinet med vatten, smakade helt okej. Hade inte bangat lite fastare konsistens, men man kan ju inte få allt! :D

Okej, jag visste inte det med maltodextrinet, tack för tipset!
Hur många gram maltodextrin per kilo kroppsvikt tar du efter ett pass?

Fed up
2006-04-08, 15:02
Planen för proteinintaget som du föreslaget är ungefär vad jag har tänkt mig. Tar nog en drink, alternativt proteinrikt mellanmål, innan träning. Drink 1 timme efter, måltid 2 timmar efter och en drink 3 timmar efter igen.

0.5g per kg låter bättre om jag ska passa in den drinken i min deff, jag kör nog på det om inte nån har några andra ideér?

Enligt ekvationen i Grubs guide ska jag ligga på runt 2500 med en aktivitetsfaktor på 1.2. Så jag äter 1800kcal på en vilodag och när jag tränar äter jag så många kcal som träningen förbränner. Resultatet blir i snitt 1800kcal netto per dag.
Har jag använt fel ekvation kanske..? När jag räknade ut mitt behov vägde jag ungefär 91kg.


Men som sagt, hur ska jag blanda?? Mjölk, vatten andra tips? Proteinpulvret syftat jag då främst på!

Blanda med vatten om du vill få minsta möjliga kcal, blanda med minimjölk (ev. någon del vatten i det ) om du vill få det drickbart till minsta möjliga kcal.

Om du går ner i lagom takt på den nivån du ligger på nu så låter det ju lagom, gör du inte det så exprimentera lite upp och ner tills du hittar rätt nivå.

Jag brukar dricka vassle innan träning, druvsocker efter och sen försöka äta en måltid med protein i (såklart) ca 1 timme efter. sen brukar jag försöka pricka in ett litet mellanmål med kvarg typ 3 timmar efter. Jag har inte råd att käka/dricka vassle både 1,2,3 timmar efter och det är ju bara om man vill omptimera muskeltillväxten, Grubben själv sa att det typ rörde sig om några mm i muskeltillväxt per ÅR, så jag tycker man kan uppfylla det så gott det går, särskilt under deff då man vill snåla....

martynj
2006-04-08, 15:18
Jag ska försöka hålla de här timme 1, 2 och 3 så gott det går, men som du säger så blir det nog inte lika lätt alla dagar. Några av proteintimmarna blir nog en lagad måltid eller mellanmål (typ kvarg/keso).

Den nivån jag ligger på verkar funka bra, har testat både högre och lägre men denna passar mig bäst, så jag håller på den!

Mitt protein var helt klart drickbart blandat med enbart vatten, så jag kör nog det i fortsättningen! Kanske blandar med mjölk + glass i en mixer någon gång när jag vill vara lyxig! :hbang: