handdator

Visa fullständig version : Vilket kosttillskott lämpligt vid tennis t.e.x


GymTT
2006-04-08, 06:57
Ja, nu ska jag iväg på en tävling och funtar på om man skall ta med sig något tillskott? Vad är det egentligen som kan hjälpa mig i en matchsituation ?
Kan Kre-Alkalyn innan passet göra gott eller liknande? Vad jag skulle behöva är en extra energikick i exempelvis avgörande set.

Tacksam för svar, åker snart.

MVH

Ninjasmurf
2006-04-08, 07:10
KCG och snabba kolhydrater skulle jag gissa

z_bumbi
2006-04-08, 07:24
Det du använder på träning.

På träningen så testar du saker och på tävlingen använder du dig av det.

Energikicken i avgörande set få du genom att sköta om kolhydratsintaget i början på matchen.

GymTT
2006-04-08, 08:01
Det du använder på träning.

På träningen så testar du saker och på tävlingen använder du dig av det.

Energikicken i avgörande set få du genom att sköta om kolhydratsintaget i början på matchen.


Du menar malto direkt innan typ?

GymTT
2006-04-08, 08:02
KCG och snabba kolhydrater skulle jag gissa

Tack!

Jorgen
2006-04-08, 09:21
Varför inte Sloow Carbs? http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=56

MilkmaN
2006-04-08, 10:34
Min erfarnehet av användade av t ex Kp3 vid match (handboll) är att man orkar bättre, man inte trött alls på samma sätt, men man presterar inte bättre ändå för att kroppen är trött och hjärnan hänger inte med, bara att man KAN pressa sig längre, vilket är värdelöst i sammanhanget då man inte kan vara som ett lik på plan och bara springa fram och tillbaka. Jag vet inte hur det blir med tennis, men till en viss gräns hjälper det nog?

GymTT
2006-04-08, 10:39
Min erfarnehet av användade av t ex Kp3 vid match (handboll) är att man orkar bättre, man inte trött alls på samma sätt, men man presterar inte bättre ändå för att kroppen är trött och hjärnan hänger inte med, bara att man KAN pressa sig längre, vilket är värdelöst i sammanhanget då man inte kan vara som ett lik på plan och bara springa fram och tillbaka. Jag vet inte hur det blir med tennis, men till en viss gräns hjälper det nog?


Hm okej ! Förstår, jag bör nog prova på träning först!

GymTT
2006-04-08, 10:39
Varför inte Sloow Carbs? http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=56

Tack, men är inte snabba precis innan bättre isf?

Jorgen
2006-04-08, 10:41
Tack, men är inte snabba precis innan bättre isf?
Kör du sloow timmarna innan så har du mer energi under matchen.

En unik egenskap hos Sloow Carbs är det låga GI-värdet (ca 53), vilket gör att den även är bra att ladda med timmarna före träning eller tävling. Dricker man en sportdryck med för snabba kolhydrater under denna tid riskerar man att få ett kraftigt insulinpåslag, vilket hämmar användandet av kolhydraterna lagrade i musklerna. Dessutom riskerar det att ge ett blodsockerfall under själva aktiviteten, vilket försämrar prestationen.

GymTT
2006-04-08, 18:33
Kör du sloow timmarna innan så har du mer energi under matchen.


Okej, anser du bara att sloow carbs räcker eller behövs protein även?
MVH

Mac
2006-04-08, 19:12
Va inte du rätt så duktig på tennis innan du började gymma seriöst? (fått för mig de). Och innan du började gymma och bara spelade tennis och inte tänkte "överdrivet" på kosten, hur gjorde du då? Försök komma ihåg hur du gjorde innan och hur funkade det för dig? *flex* men lycka till! *flex*

GymTT
2006-04-08, 20:02
Du har rätt Mac, men det var ett tag sen, jag åt allt då, i vanlig mängd typ, men vad jag vill få ut i denna fråga är egentligen om jag kan ta fördel av någon av de kosttillskott jag nu använt under min styrketräningstid, att få ut mer energi i tennismatchen.
Har match imorgon 09:30 för den intresserade.

Tack för alla svar!

HenrY
2006-04-08, 20:03
Va inte du rätt så duktig på tennis innan du började gymma seriöst? (fått för mig de). Och innan du började gymma och bara spelade tennis och inte tänkte "överdrivet" på kosten, hur gjorde du då? Försök komma ihåg hur du gjorde innan och hur funkade det för dig? *flex* men lycka till! *flex*

Mjoo såklart det verkar ha fungerat för honom. Men nu kan han ju använda sin kunskap till att göra det ännu bättre! :thumbup: Även kunskap om bra kosttillskott under match kan ju va en verklig fördel!

Jorgen
2006-04-08, 20:06
Okej, anser du bara att sloow carbs räcker eller behövs protein även?
MVH
Jag anser att sloow carbs räcker innan ja.
Under tiden så är kanske denna (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=137) att föredra.

GymTT
2006-04-08, 20:33
Jag anser att sloow carbs räcker innan ja.
Under tiden så är kanske denna (http://www.kolozzeum.com/product_info.php?cPath=22&products_id=137) att föredra.


Den verkar bra, skall nog beställa den, tack Jörgen.

muffe85
2006-04-09, 01:49
När jag tävlar i badminton, äter jag en ruskigt stadig frukost, och äter lite mellan matcherna.
Dessutom har jag en shaker med massa snabba kolhydrater och en shaker med vassle. Dessa dricker jag ur då o då under matchen om jag känner mig urpumpad...

Jay-Z
2006-04-09, 09:13
Hur kommer det sig att Sloow Carbs har lågt GI-värde, månne? Fruktos? ;)

Snabba kolisar under matchen, tillsammans med lite fruktos, är mina två cent.

GymTT
2006-04-13, 18:26
Hur kommer det sig att Sloow Carbs har lågt GI-värde, månne? Fruktos? ;)

Snabba kolisar under matchen, tillsammans med lite fruktos, är mina två cent.


Typ malto + banan/russin ?