handdator

Visa fullständig version : Grepp vid latsdrag?


fletchta
2002-11-07, 11:33
Hej
Mitt ryggprogram består oftast av marklyft, någon form av rodd, samt latsdrag. Grejen är att jag bara kör latsdrag med antingen v-handtag eller handflatorna mot mig, smalt grepp. Jag kör alltså aldrig brett grepp med handflatorna bort från mig som de flesta verkar köra. Anledningen till att jag inte kör så är helt enkelt att jag inte alls gillar övningen.
Klarar man sig på detta eller är det illa att inte köra brett grepp, handflator bort?

tack

Åse Columbus
2002-11-07, 11:39
Jag tycker att bredden på ryggen kan komma i skymundan då.....eller ta längre tid iaf.......

bara en tanke o en känsla...
Åse

psyko_bob
2002-11-07, 11:58
Att ett brett grepp skulle ge en bred rygg är en gammal skröna...

michael
2002-11-07, 12:45
Jag vet inte varför men handflatorna mot mig är lättare och jag klarar mer motstånd, bara det måste vara ett bevis på att jag kopplar in andra muskler och inte optimerat tränar latsen. Brett grepp är en myt som sagt och om jag inte minns fel så brukade arnie själv träna med varierande grepp, han började brett och gick in tätare för varje set.

Peter
2002-11-07, 13:02
Tycker du ska köra med så brett grepp att underarmarna blir lodräta och armbågarna pekar utåt i latsdrag. Detta för att få till en övning där rörelsen är adduktion i axelleden som är en mycket viktig uppgift för ryggen.

Kör du med smalt grepp och armbågarna framåt blir det en annan rörelse i axelleden (extention) som påminner mer om roddrörelsen. Det blir alltså inte ett lika komplett ryggprogram.

Peter

Åse Columbus
2002-11-07, 16:09
Ja...kopplar man inte in lite biceps o deltoid muskler om man har armbågarna framåt????

Därför klarar man av mer vikt......

Johan1685
2002-11-08, 11:44
Jag tycker att det tar mer på latsen när jag kör med armbågarna framåt, dessutom använder jag mindre vikt. Det kanske beror på att det är svårare att fuska när man har armbågarna framåt.

MV / Johan

Åse Columbus
2002-11-08, 16:53
Det håller inte jag med om ....men som sagt ...vi är alla olika...

NB Thug
2002-11-09, 10:41
Personligen så tycker jag att man fuskar mer om man har handflatorna mot sig. Biceps tar över mer och man orkar mer. Eller så är det för mig iaf. Blir tröttare i ryggen av handflatorna bort och relativt brett grepp. Sen så tar det lite på översidan av underarmen om man gör så också. Och det är ett område som jag brukar glömma.:nono:

Åse Columbus
2002-11-09, 11:04
Det är två olika övningar......plain and simple.......man får inte samma rotation på skulderbladen heller ...så rohmboideus påverkas inte på samma sätt...

och DET är ett område som ofta glöms bort......

Åse

Arne Persson
2002-11-09, 12:26
Kör man ryggdrag med armarna mot sig så kommer man att utföra en extension i axelleden Dvs en bakåtpendling av överarmen. Denna tycks nog påverka de nedre fibrerna på M. latissinus dorsi något mer. Man har även bättre momenarmar i armarna vilket gör att man blir starkare i denna övning. Vid ordinära latsdrag (framför eller bakom nacken) med lagom brett grepp så kommer man, vid korrekt utförande, att utföra en adduktionsövning där de övre mer horisontellt löpande muskelfibrerna ligger gynnsamt i dragriktningen. Så de blir troligen bättre aktiverade i denna rörelsebana. det viktiga i övningarna är hur man för överarmarna samt hur mkt man kan "koppla ur" armarna. Det gäller speciellt rörelsen i armbågsleden.

Åse Columbus
2002-11-09, 15:09
Tack Arne!!!!

Vad väl det jag visste!!

Fokusering är nog det viktigaste i alla rörelser......fokuserar man på fel ställe så tar ju inte rörelsen där den ska.....

För detta gäller det ...trial and error....inga kan tala om för dig var det ska kännas...bara du själv kan känna att det sitter rätt.

Åse;)

fletchta
2002-11-09, 15:14
Tack för alla svar!
Jag ska försöka ge mig på vanliga latsdrag, får väl börja riktigt lätt och få in tekniken och känslan.
En till fråga bara, hur mycket mer vikt kan ni använda då ni kör med smalt grepp med handflatorna mot er?

palme
2002-11-09, 15:31
Jagkör inte latsdrag längre, jag kör chins istället. Brukar köra smala latsdrag och då kan jag ha 15-20 kg tyngre. Men då kopplar jag in armarna på de sista repsen.

Johan1685
2002-11-10, 12:27
Åse menar du att rohmboideus aktiveras mer vid latsdrag med handflatorna ifrån dig?


MVH / Johan

Åse Columbus
2002-11-10, 13:50
ja

Johan1685
2002-11-10, 16:38
ok, jag får väl testa med handflatorna ifrån mig och se om det ger något. Det kan ju inte skada med lite variation på övningsfronten heller.

MVH / Johan