handdator

Visa fullständig version : kratin och påverkan på CNS


apa_ola
2006-04-07, 17:31
Jag lägger tråden i träningsdelen, tycker den hör hemma här.

OM man säger att jag klarar skivstångscurl på vikten x, 8 reps. Nionde repset blir fail, jag klarar det inte. Försöker jag dock på nian kommer CNS att påfrestas oönskat mkt.
OM jag då börjar med kreatin och på vikten x nu klarar 10 reps, kör man ju bortom fail för vad man klarar utan kreatinet. Kommer då CNS påverkas negativt, som när man failar (trots att man inte gör det nu)?

Jacksatan
2006-04-07, 18:34
Jag lägger tråden i träningsdelen, tycker den hör hemma här.

OM man säger att jag klarar skivstångscurl på vikten x, 8 reps. Nionde repset blir fail, jag klarar det inte. Försöker jag dock på nian kommer CNS att påfrestas oönskat mkt.
OM jag då börjar med kreatin och på vikten x nu klarar 10 reps, kör man ju bortom fail för vad man klarar utan kreatinet. Kommer då CNS påverkas negativt, som när man failar (trots att man inte gör det nu)?

Jag vet att jwzrd har nämnt att han har en teori om det. Själv tror jag också att det borde ligga till på det viset.

Sniggel
2006-04-07, 19:27
Jag vill påstå att det inte gör det.
Du har mer energi tillgängligt pga kreatin och därför behöver du inte "spamma" muskeln med "you can do it, come on!" via dina nerver.

Fagen
2006-04-07, 19:28
Men eftersom muskeln har tillgång till mer energi bör det ju kanske gå att likställa anträngningen av åtta "vanliga repetioner" med nio vid användadet av kreatin?

BigForre
2006-04-07, 20:19
Obs! Har inte kunskap för att uttala mig om detta, men mitt sunda förnuft är att en fail är en fail och ett äpple är ett äpple. Är kanske en dum jämförelse, men låt säga att man kommer en dag med lite småtomma glykogenlager, kanske lite smådålig vätskebalans smetar på och klarar 7 repetitioner. Nästa vecka kommer jag ner igen laddat satan kosten, sömnen humöret på topp, skulle det vara "bortom fail" att gå till 8 då? För mig själv låter det befängt, så jag går till 8. Nästa vecka har jag både laddat med bra kost och kreatin, skulle då 9 vara bortom fail, och riskera belastning på centrala nervsystemet? Nej, återigen låter det för mig konstigt, en fail är en fail...men läxa gärna upp mig / Forsman