handdator

Visa fullständig version : Ta med sig till tävling


bluelight
2006-04-07, 16:56
Tjena flickor och pojkar!
Första tävlingen för mig imorgon så jag är lite nybörjare på det här området. Vad bör man ta med sig att äta under dagen? En chokladkaka, lite skumgodis och en 250 g kvarg har jag kastat ner hittils.
Invägningen börjar kl 8 och lyftandet klockan 10, vet inte hur lång tid det tar.. Vi är nog runt 10 personer.

tacksam för svar.

Ola Wallengren
2006-04-07, 17:13
Är det styrkelyft du ska tävla i?

Varför bara äta skräpmat?

Jonna
2006-04-07, 17:17
Jag är också nybörjare, första SL-tävlingen imorgon.
Men jag kan ju berätta vad jag har packat ner!

En banan, en kexchoklad, drickyoghurt, energidryck, proteinbar.

kan ju hända att jag har överdrivit en aning, men det är bäst att vara på den säkra sidan :D

bluelight
2006-04-07, 17:21
Är det styrkelyft du ska tävla i?

Varför bara äta skräpmat?

Just därför frågade jag efter råd vad jag ska packa ner, kvarg är inte skräpmat, punkt.

Trance
2006-04-07, 17:25
Skulle ta med en burk pastasallad. Kanske inte att äta före eller så, men om det drar ut på tiden och/eller du väntar på andra så är det alltid fint med vanlig mat om det inte finns. Kan ju alltid äta den när du kommer hem annars om den inte går åt.

Ola Wallengren
2006-04-07, 19:31
Ja, det finns ju många varianter men du behöver nog en del mat med dig, en tävling kan ju hålla på ett tag. Jämför med hur du brukar äta en vanlig dag. Går du hungrig så presterar du sannolikt inte lika bra.

Jag hade nog kört med en hel del mackor, fruk och proteindrink eller kvarg som du nämde.

"Vanlig mat" som pasta, potatis och tillbehör går väl kanske också bra om det inte hinner bli dåligt.

Du kan ju tänka att du skall vara behagligt mätt men inte för mätt och inte hungrig. Att äta drickyoughurt, energidrycker, proteinbars kan lätt göra att man mår lite tjyv tjockt efter ett tag, mättar dåligt, innehåller mycket snabba kolhydrater och det är lätt att missa sin peak, speciellt vid upprepade lyft.

bluelight
2006-04-07, 20:08
Ja, det finns ju många varianter men du behöver nog en del mat med dig, en tävling kan ju hålla på ett tag. Jämför med hur du brukar äta en vanlig dag. Går du hungrig så presterar du sannolikt inte lika bra.

Jag hade nog kört med en hel del mackor, fruk och proteindrink eller kvarg som du nämde.

"Vanlig mat" som pasta, potatis och tillbehör går väl kanske också bra om det inte hinner bli dåligt.

Du kan ju tänka att du skall vara behagligt mätt men inte för mätt och inte hungrig. Att äta drickyoughurt, energidrycker, proteinbars kan lätt göra att man mår lite tjyv tjockt efter ett tag, mättar dåligt, innehåller mycket snabba kolhydrater och det är lätt att missa sin peak, speciellt vid upprepade lyft.

Får bli ett gäng mackor med skinka på, ett knippe bananer och en burk kvarg, chokladkakan åker nog ner med, kan vara gött efter alltihoppa.

z_bumbi
2006-04-08, 06:54
10 lyftare, 3 lyft var, 1 minut per lyft enligt reglerna. Räkna med ca 60 min per gren då det inte tar en full minut för de flesta att köra sina lyft, klovning tar inte heller många sekunder om det inte är stora ändringar av vikterna.
Sen har du paus i 10 minuter mellan varje gren (Om det bara är 10 stycken som tävlar, är det fler så kan man gå i två grupper och då har man mer tid på sig.).

Det enda prestationsmässigt som gäller är att hålla blodsockret något så när jämt då man inte hinner ta slut på kolhydraterna i kroppen på de få lyft du gör och för det krävs det bara en mindre mängd kolhydrater under varje tidsperiod.
Se bara till att inte äta alla kolhydraterna vid samma tillfälle så spelar det ingen större roll vad det är med andra ord.
En annan sak är att man inte bör ha massor av mat eller vätska i magen när man ska dra mark och därför är godis, sportdryck mm ganska bra då det lämnar magsäcken snabbare än en pastasallad.

emmzan funderade på fruktos till den här tävlingen för att hålla blodsockret jämt och även få lite extra tryck men det får bli nästa styrkelyftstävling istället av lite olika orsaker.

Ska jag blanda ihop något "ultimat" i sportdrycksväg så skulle det vara fruktos, maltodextrin och sen en skvätt hydrolyserat protein att ha i en flaska som man smuttar på ibland, är man törstig så dricker man vatten. Detta förutsätter att man testat den blandningen på träning några gånger då magen kan reagera på det.

Har man gått ner en viktklass inför tävlingen så kan det vara viktigare att fylla på men den här omgången är det ju för de flesta en vanlig serie så det kanske inte är aktuellt. Förhoppningsvis är det inte heller någon som gått ner i vikt inför sin första tävling då jag mfl anser det vara idioti.

Ryska_raketen
2006-04-08, 09:52
Just därför frågade jag efter råd vad jag ska packa ner, kvarg är inte skräpmat, punkt.


Det kanske inte var kvargen han syftade på,punk(t).