handdator

Visa fullständig version : muskelminne / leder (Tillbaka till träning)


d3lez
2006-04-07, 15:27
Började träna seriöst igen efter att ha haft 4-5 månaders slarvträning som jag inte ens vill räkna som träning egentligen. Har tränat runt 4år och var då nöjd med accelerationen av min styrkeutveckling.

Nu är det så att precis som jag skrev har jag börjat träna igen efter ett rätt så långt uppehåll och man ligger rätt långt ifrån de vikter man låg på innan uppehållet och då kommer jag till frågan..

När kan man börja ta till tyngre vikter, inte som man orkade med förut precis nu i början kanske men så att man håller på att explodera. Vill inte köra på små vikterna och känner att jag har styrkan att köra lite tyngre hela tiden och det är precis vad jag vill, märker dock att leder osv inte riktigt har kommit tillbaka ordentligt då man märker att man kommer göra illa sig om man kör tyngre än vad man gör. Kort sagt, kommer lederna och musklerna att "komma ihåg" att jag brukade träna tungt och komma tillbaka snabbt, eller ska det måsta ta nästan lika lång tid igen.. brukar leder "återhämta" sig fortare än muskler. Peronlig erfarenhet är att musklerna iaf brukar komma tillbaka relativt fort men lederna har jag ingen aning om.

Jag vet att det är väldigt individuellt hur lång tid denna "återhämtning" tar men ge gärna personliga åsikter och synpunkter.

Psyket säger "mer vikt!" men leder säger "stop och bromsbelägg" och det är lätt frustrerande...

Arf Pingvin
2006-04-07, 15:38
Man bygger muskler mycket snabbare än man stärker leder och senor. Men om det betyder att senor också går tillbaks mycket långsammare vet jag inte, de borde ha klarat sig hyfsat 4-5 månader iaf med lite träning tycker man.

d3lez
2006-04-07, 15:51
Jo men jag känner att t.ex senan (eller vad det kallas) vid armbågen lider vid tyngre lyft och jag slutar genast om jag känner detta. Känns som att man är tillbaka på 0?!

Lizard
2006-04-07, 18:52
Det finns ännu inga exakta siffror så du får leva i ovisshet tills någon isotopmärker blodet på 20 frivillga och tittar efter. Vill du påskynda processen kan du alltid donera ett par millar till Karolinska Institutet. Lederna i sig mår bäst av att arbeta koncetriskt (dra ihop) och tränas bäst med den metoden. Negativa rep ger inte samma stimulans i det här fallet. I alla fall inte sist jag läste på i ämnet.
Om du tappar i styrka kan flera aspekter av leden även uppleva en tillbakagång - såklart. Eftersom leden består av flera element och de sällan har direkta nervkopplingar kan det vara svårt att helt ut klargöra vad som är smärtorsaken i början. I vissa fall är ledytorna inte tillräckligt glatta, det blir de av aktivitet, i andra kan det vara ont om utrymme krin den växande senan, eller delar av ligamentet, som gör att tryck och gnidning orsakar besvär. Till exempel. Rådet att "ta det lugnt i början" är inte så dumt faktiskt.

Lizard