handdator

Visa fullständig version : Telefonförsäljare


Lasse Kongo
2006-04-07, 14:35
Älskar ni oxå dessa :D

Ringde en tjej från ngn företag som heter front nyss, och skulle "bjuda" på kalsonger, fyfan vad jag drev med henne, jag lät jätteglad och svarade "gud va bra" på allt.

Hon försökte och försökte och lirka med mig, vi pratade ett bra tag, och det roliga var att samtalet slutade med att jag sade: "men om ni hade bjudit på kalsongerna OCH frakten+att man inte binder upp sig så hade jag sagt ja direkt"

Tjejen i luren: "Tack hej" *klick*

Fyfan så nöjd blev, skratta som ett as när ja la på luren.

Död åt telemarketing.

Piranha
2006-04-07, 14:38
Älskar ni oxå dessa :D

Ringde en tjej från ngn företag som heter front nyss, och skulle "bjuda" på kalsonger, fyfan vad jag drev med henne, jag lät jätteglad och svarade "gud va bra" på allt.

Hon försökte och försökte och lirka med mig, vi pratade ett bra tag, och det roliga var att samtalet slutade med att jag sade: "men om ni hade bjudit på kalsongerna OCH frakten+att man inte binder upp sig så hade jag sagt ja direkt"

Tjejen i luren: "Tack hej" *klick*

Fyfan så nöjd blev, skratta som ett as när ja la på luren.

Död åt telemarketing.


Gå med i Nix registret.

Eller är det en hobby kanske å driva med telefonförsäljare ?

MasterChief
2006-04-07, 14:46
Eller hemligt nummer. Då slipper man alla tusentals efterhängsna brudar samt telefonförsäljare.

Lasse Kongo
2006-04-07, 14:47
Eller hemligt nummer. Då slipper man alla tusentals efterhängsna brudar samt telefonförsäljare.

Ja det funkar ju, har ringt så förjävla mycket försäljare sista tiden så man börjar lacka ur, så det blir att anmäla sig till nixregistret iaf.

bubbe
2006-04-07, 14:49
Eller hemligt nummer. Då slipper man alla tusentals efterhängsna brudar samt telefonförsäljare.

vaddå, du känner väl till nixregistret för brudar?

reinholdsson
2006-04-07, 14:50
Eftersom fler och fler blir med i nix så blir de som inte är utsatta desto mer.

Jakobbus
2006-04-07, 16:26
Jag ÄR en telefonförsäljare!
Förstår inte riktigt alla som blir förbannade när dom blir uppringda, hur lång tid tar det att säga: "Nej tack, hej då."?
Tycker det är otroligt att det finns människor som orkar bli arga över en sån sak.

King Grub
2006-04-07, 16:30
Eller hemligt nummer. Då slipper man alla tusentals efterhängsna brudar samt telefonförsäljare.

Hemligt äger. :thumbup: Mitt telefonnummer är på need-to-know-basis. Den som inte redan har det... vill jag inte tala med. :cool:

Rockhard
2006-04-07, 16:32
Fattar inte riktigt problemet, du fick driva med nån och du fick dig ett gott skratt :)

jwzrd
2006-04-07, 16:35
Jag ÄR en telefonförsäljare!
Förstår inte riktigt alla som blir förbannade när dom blir uppringda, hur lång tid tar det att säga: "Nej tack, hej då."?
Tycker det är otroligt att det finns människor som orkar bli arga över en sån sak.

Problemet uppkommer när du ringer till mig klockan 20.00 och säger:

"Hej Patrik, hur står det till ikväll... " osv. Vem fan är du att tilltala mig så? 1) Håll käften, 2) Hej, jag heter Plucke och jag säljer grejer. 3) samtalet fortsätter. Jag vill inte att du snackar med mig som om du kände mig eller att jag på något sätt skulle vilja veta nånting. Jag vill inte behöva lyssna i 5 minuter på att du ska bli klar med att presentera dig själv därför att JAG vill inte vara oartig och säga: Men håll käften, jag vill inte ha något. Sen förutom det så har du 99 aktörer av 3 som är oseriösa på så vis att dom "ger" bort kalsonger eller andra saker.

ugglan
2006-04-07, 17:00
Jag ÄR en telefonförsäljare!
Förstår inte riktigt alla som blir förbannade när dom blir uppringda, hur lång tid tar det att säga: "Nej tack, hej då."?
Tycker det är otroligt att det finns människor som orkar bli arga över en sån sak.

Det jobbiga är att det ringer över huvud taget; att man måste leta reda på telefonen eftersom det kan vara något viktigt och när man väl svarar är det istället nåt jävla as som ska sälja kondomer för färgblinda.

kharon
2006-04-07, 17:02
Jag ÄR en telefonförsäljare!
Förstår inte riktigt alla som blir förbannade när dom blir uppringda, hur lång tid tar det att säga: "Nej tack, hej då."?
Tycker det är otroligt att det finns människor som orkar bli arga över en sån sak.


Förstår inte varför man måste ringa och störa folk och sälja saker, är det så dåliga saker att man måste pracka dem på folk? Vad säljer du?

christian
2006-04-07, 17:05
Jag brukar be dem återkomma om en vecka eller så och sen hålla på så, säga att jag inte har tid osv men att jag beslutar mig snart. Sen säger jag att jag inte är intresserad. Då blir de sura, hahahahhahahah.

Fast nu är jag NIX:ad.

kharon
2006-04-07, 17:07
Jag brukar be dem återkomma om en vecka eller så och sen hålla på så, säga att jag inte har tid osv men att jag beslutar mig snart. Sen säger jag att jag inte är intresserad. Då blir de sura, hahahahhahahah.

Fast nu är jag NIX:ad.

:laugh: :thumbup:

Vesseldahl
2006-04-07, 17:13
Jag ÄR en telefonförsäljare!
Förstår inte riktigt alla som blir förbannade när dom blir uppringda, hur lång tid tar det att säga: "Nej tack, hej då."?
Tycker det är otroligt att det finns människor som orkar bli arga över en sån sak.

Jag vill inte bli uppringd en helgdag eller vardagkväll och säga "Nej, jag är inte intresserad" 3 - 4 gånger innan typen i andra änden förstår att jag inte är intresserad.

Vill jag ha en tjänst/produkt så söker jag själv upp var jag kan få tag i den.

christian
2006-04-07, 17:15
Hur många "sales" görs det egentligen per telefon? Är det verkligen effektivt eller är det mer som mail-spam? Någon som har siffror? Jag antar, tyvärr, att folk köper saker och ting från telefonförsäljare. Annars skulle de dö ut.

Dissector
2006-04-07, 17:17
Jag blir sällan besvärad av telefon-försäljning, och det kan faktiskt vara rätt skoj att prata med dom ibland och verka helt omöjlig. Ibland blir det nästan som en liten sport att försöka komma på något smart och kul att säga. Kan tyckas lite barnsligt kanske, men alla har väl sina barnsliga sidor :D

Jay-Z
2006-04-07, 17:32
Hemligt nummer for teh win.


Fast inte så hemligt att man själv inte kommer ihåg det. :em:

olle lindblad
2006-04-07, 18:42
Just det där med att de låtsas känna en är det värsta med telesäljandet. Sedan har ingen av de som ringt kunnat erbjuda något som hade gett mig något jag inte redan har. Kan de inte sälja bra skit iaf?

mathor
2006-04-07, 18:46
Problemet uppkommer när du ringer till mig klockan 20.00 och säger:

"Hej Patrik, hur står det till ikväll... " osv. Vem fan är du att tilltala mig så? 1) Håll käften, 2) Hej, jag heter Plucke och jag säljer grejer. 3) samtalet fortsätter. Jag vill inte att du snackar med mig som om du kände mig eller att jag på något sätt skulle vilja veta nånting. Jag vill inte behöva lyssna i 5 minuter på att du ska bli klar med att presentera dig själv därför att JAG vill inte vara oartig och säga: Men håll käften, jag vill inte ha något. Sen förutom det så har du 99 aktörer av 3 som är oseriösa på så vis att dom "ger" bort kalsonger eller andra saker.


Haha! Öppnar du dörren för okända/misstänkta försäljare då?

jwzrd
2006-04-07, 18:49
Haha! Öppnar du dörren för okända/misstänkta försäljare då?

Klart jag gör, men det har inte hänt hittills att jag köpt något.

*Flash*
2006-04-07, 18:49
Hur många "sales" görs det egentligen per telefon? Är det verkligen effektivt eller är det mer som mail-spam? Någon som har siffror? Jag antar, tyvärr, att folk köper saker och ting från telefonförsäljare. Annars skulle de dö ut.
Rekordet på en timme var iaf 22 stycken ordrar här i Uppsala på det företaget som "marknadsför" det märket.

Dante
2006-04-07, 18:51
Nån annan som har blivit ned ringd av childcare cooperation?
Var dum nog att gå med på att ta emot mer information.
Ringer från spanien lr någe sånt. :cryout: :D

Metal_boy_
2006-04-07, 18:53
Problemet uppkommer när du ringer till mig klockan 20.00 och säger:

"Hej Patrik, hur står det till ikväll... " osv. Vem fan är du att tilltala mig så? 1) Håll käften, 2) Hej, jag heter Plucke och jag säljer grejer. 3) samtalet fortsätter. Jag vill inte att du snackar med mig som om du kände mig eller att jag på något sätt skulle vilja veta nånting. Jag vill inte behöva lyssna i 5 minuter på att du ska bli klar med att presentera dig själv därför att JAG vill inte vara oartig och säga: Men håll käften, jag vill inte ha något. Sen förutom det så har du 99 aktörer av 3 som är oseriösa på så vis att dom "ger" bort kalsonger eller andra saker.


Haha, fy fan vad jag älskar när Plucke och Berra är med. Det är tamefan alltid ett roligt inlägg då, det ska du ha all kred för jrwiener! :laugh:

Snake
2006-04-07, 18:53
För några år sen ringde dom där jävla Mr Music och skulle pracka på mig skivor, då frågade jag "Har ni ingen tuff dödsmetal eller nazistmusik?" Då blev det knäpptyst följt av ett "Nej, tack och hej."

Seinfeld-klassikern funkar annars:

S:- Jag är lite uppdagen, ge mig ditt nummer så ringer jag upp dig.
- Nej, jag gillar inte när okänt folk ringer upp mig.
S: - Det gör inte jag heller, *klick*.

Metal_boy_
2006-04-07, 18:55
För några år sen ringde dom där jävla Mr Music och skulle pracka på mig skivor, då frågade jag "Har ni ingen tuff dödsmetal eller nazistmusik?" Då blev det knäpptyst följt av ett "Nej, tack och hej."

Seinfeld-klassikern funkar annars:

S:- Jag är lite uppdagen, ge mig ditt nummer så ringer jag upp dig.
- Nej, jag gillar inte när okänt folk ringer upp mig.
S: - Det gör inte jag heller, *klick*.


Hehe, klockrent! :thumbup:

grisbil3n
2006-04-07, 18:55
Fråga vad dom har på sig, dom blir arga då. Funkar kanske inte på snubbar iofs.

christian
2006-04-07, 18:58
Rekordet på en timme var iaf 22 stycken ordrar här i Uppsala på det företaget som "marknadsför" det märket.

Och allihopa blev betalda? Ingen kund som kände sig lurad och returnerade?

Isf är det bra, eller dåligt antar jag. Det betyder att skiten kommer finnas kvar.

*Flash*
2006-04-07, 19:05
Och allihopa blev betalda? Ingen kund som kände sig lurad och returnerade?

Isf är det bra, eller dåligt antar jag. Det betyder att skiten kommer finnas kvar.
Vad vet jag, dock snittar dom väl kanske 4 st ordrar per timme och person om det går bra.

Yes
2006-04-07, 19:05
Förstår inte varför man måste ringa och störa folk och sälja saker, är det så dåliga saker att man måste pracka dem på folk? Vad säljer du?
Man ringer därför att många inte kan, vill eller orkar hålla sig uppdaterade med det senaste inom ditten eller datten. Ta till exempel mobilabbonemang som jag, bland annat, säljer. En hel del människor bryr sig inte så fasligt mycket om vilket abbonemang de har utan de uppdaterar kanske en gång om året, eller vartannat år, beroende lite på tidigare avtal och bindningstider. Visst försöker man ordna det så bra som möjligt, men så jäkla roligt är det inte att intresset hålls uppe. Det betyder att vanlig reklam kan ha svårt att nå ut och när den gör det är det sjuttioelva olika aktörer som försöker fånga ens intresse - därför blir det svårt att få kunder den vägen.

När jag ringer någon är det alltså ofta dom inte känner till våra erbjudanden. Det är inte ovanligt att dessa stackare har helt hutlösa telefonräkningar. Om du satt i deras situation och jag ringde upp dig är jag övertygad om att du snart skulle bli positivt inställd - tänk dig själv om du får reda på att du kan spara tusentals kronor.
Sedan finns det förstås folk som är betydligt mer insatta än vad jag är. Där är det givetvis svårare. Dom kanske redan har det jag försöker sälja, eller så har dom kommit fram till att konkurrenternas erbjudanden passar bättre. Där finns det dock utrymme för speciella kampanjerbjudanden, eller så försöker man göra en schysst deal - t.ex. ge ett kanonpris på någon mobiltelefon knuten till ett abbonemang. Här säljer vi alltså någonting som kan vara svårt att få annars, och det brukar ju kunna intressera folk.

Vad det handlar om är alltså att telefonen faktiskt är ett effektivt sätt att nå ut till folk, även fast det är många som ogillar den formen av kontakt. Det handlar inte om att produkterna är dåliga(även om det säkert säljs mycket skit också).

Tigerkotten
2006-04-07, 19:09
Jag tycker folk ska vara snällare mot telefonförsäljare, dom gör endå sitt jobb. Jag tror dom flesta inte trivs något vidare bra med det heller, fast gör det för att få mat på bordet. Så varför vara otrevlig eller fördröja saker och ting för dom? Säg nej bara om ni inte vill ha produkten istället för dryga er.

Diggler
2006-04-07, 19:15
Front blåser folk.

timoat
2006-04-07, 19:18
När jag var i paris så jobbade jag två veckor som telefonköpman. Kan nån slå denna bizarra:

Ringa upp holländska tandläkare från Paris för att se ifall de ville sälja gamla tandkronor de hade över från sina patienter till oss.

Ja jävlar vilka utskällningar man kunde få. Fick reda på att det tydligen var olagligt och slutade promt.

Jakobbus
2006-04-07, 19:37
Förstår inte varför man måste ringa och störa folk och sälja saker, är det så dåliga saker att man måste pracka dem på folk? Vad säljer du?
Jag säljer abonnemang på tidsskrifter, och tjänar riktigt bra, faktiskt.

pilt77
2006-04-07, 19:45
Front blåser folk.

Jag har vartit kund hos Front i 10 år snart, har aldrig blivit blåst.

Bronkitkorv
2006-04-07, 19:56
Jag hatar telefonförsäljare och tycker dom fan kan sluta att tracka folk, det där med att man kan tjäna tusentals kronor på ett jävla mobilabonemang är bara skitsnack, jävla lögnaktiga AS !

Dom jävla svinen som säljer gratis kalsonger, gratis strumpor, gratis böcker osv. kan dra åt helvete, om jag vill ha kallingar så går jag väl och köper det i en affär som inte tar 70spänn i frakt. Dessutom så accepterar dom inte alltid ett nej utan skickar ett paket ändå som man då får ett jävla bekymmer med.

Jag hatar er ring aldrig mej !

Jakobbus
2006-04-07, 19:57
Jag hatar telefonförsäljare och tycker dom fan kan sluta att tracka folk, det där med att man kan tjäna tusentals kronor på ett jävla mobilabonemang är bara skitsnack, jävla lögnaktiga AS !

Dom jävla svinen som säljer gratis kalsonger, gratis strumpor, gratis böcker osv. kan dra åt helvete, om jag vill ha kallingar så går jag väl och köper det i en affär som inte tar 70spänn i frakt. Dessutom så accepterar dom inte alltid ett nej utan skickar ett paket ändå som man då får ett jävla bekymmer med.

Jag hatar er ring aldrig mej !
Jag ska göra allt som står i min makt för att få tag på ditt nummer.

christian
2006-04-07, 20:15
Jag ska göra allt som står i min makt för att få tag på ditt nummer.

Eller så kanske vi tar fram ditt? Jakob T?

Lodiz2
2006-04-07, 21:42
Jag brukar be dem återkomma om en vecka eller så och sen hålla på så, säga att jag inte har tid osv men att jag beslutar mig snart. Sen säger jag att jag inte är intresserad. Då blir de sura, hahahahhahahah.

Fast nu är jag NIX:ad.

synd för dig att det inte spelar nån roll då det inte är stor chans att det är samma som ringer varje gång

Yes
2006-04-07, 21:45
det där med att man kan tjäna tusentals kronor på ett jävla mobilabonemang är bara skitsnack, jävla lögnaktiga AS !

Nu i veckan har jag sålt till en företagare med två mobilabbonemang som kostade honom 2-3000Kr/st i månaden. Idag behöver han inte betala mer än 1300Kr/mån för två abbonemang och i det priset ingick även två st Sony Ericsson k750i. Han sparar alltså mellan 1400-3400Kr/mån. På 24 månader blir det mellan 33600-81600Kr, och eftersom det finns prisgaranti på abbonemanget är det inte omöjligt att han sparar ännu mer(ifall operatören skulle få för sig att sänka månadskostnaden, vilket jag tror dom gör snart).

Förklara gärna vilken bit av det här som är skitsnack.

Lodiz2
2006-04-07, 21:53
folk verkar inte förstå att telefonförsäljare inte ringer för att det är kul att jävlas med folk osv utan för att det är deras JOBB!!

det är grymt bra att det finns telemarketing då många outbildade och oerfarna får sin första arbetslivserfarenhet genom det.

om man respekterar folk i andra yrkesroller ska man faan respektera en telefonförsäljare när den försöker göra sitt jobb vill man inte ha nått så lyssna vad det handlar om och säg nej. eller anmäl dig till nix om det är jobbigt svårare än så är det inte . och var trevlig jag menar dom som jobbar med det bestämmer inte när/var eller hur man ska ringa eller till vilka så jag fattar inte hur folk kan vräka ur sig vissa saker . har jobbat med det nyligen och pratade med en "kund" som efter ett tag vräker ur sig "hur i helvete kan du ringa under hockeyn är du dum i huvudet eller? " utan att jag varit otrevlig på nått sätt inte så kul att bli dumförklarad som person när jag ringer genom jobbet och har inget val om vilka tider jag ska ringa , skulle gärna kollat på hockeyn själv....

telefonförsäljare vill också ha trevliga arbetsdagar

så tänk efter innan ni skriker , skäller eller driver med telesäljare!

Lodiz2
2006-04-07, 22:01
Hur många "sales" görs det egentligen per telefon? Är det verkligen effektivt eller är det mer som mail-spam? Någon som har siffror? Jag antar, tyvärr, att folk köper saker och ting från telefonförsäljare. Annars skulle de dö ut.

när vi sålde tele abb så sålde vi c:a 8st per person/dag och vi var mellan 10-15st personer/dag och det var för 1 operatör, jag satt på ett stort call center med minst 10st lika stora projekt

och det körde vi i ett bra tag så det säljs grymt mycket via tele , jag kan säga att vissa extremt stora bolag (inte bara tele) har fått kanske 80% av alla kunder dom har via telemarketing

Helena B
2006-04-07, 22:06
Jag tycker folk ska vara snällare mot telefonförsäljare, dom gör endå sitt jobb. Jag tror dom flesta inte trivs något vidare bra med det heller, fast gör det för att få mat på bordet. Så varför vara otrevlig eller fördröja saker och ting för dom? Säg nej bara om ni inte vill ha produkten istället för dryga er.

:thumbup:

Har själv arbetat som telefonförsäljare, även fast jag inte sålde något. Ringde om bad om pengar för Non Violence Generations räkning. Många lurar fick man i örat. Även fast jag vet själv hur jobbigt det kan vara när försäljare ringer, tycker jag folk borde ha lite mera empati, istället för att slänga på luren. Låt tossen läsa sitt manus, tar bara några sekunder och sedan är det bara att tacka nej svårare än så är det inte. Eller anmäl er till Nix, problem solved och alla parter blir nöjda.

Yes
2006-04-07, 22:43
Jag tror dom flesta inte trivs något vidare bra med det heller, fast gör det för att få mat på bordet.
Jag vet förstås inte hur "dom flesta" upplever det, men jag tycker min första vecka varit skitkul - trots att ett par dagar gick uselt.

Jag tycker det är en jäkla utmaning att sälja; att spela ut "korten" rätt, hantera oväntade vändningar i samtalen och försöka få kunden dit man vill ha denne. Samtidigt får man tala med en hel del roliga och knepiga människor, bara det är skoj i sig.

När man väl lyckats komma till avslut känns det helt fantastiskt. Och här vill jag påpeka att jag aldrig tyckt att jag lurat någon, utan när jag avslutat skall vi båda ha tjänat på det. När man spikat det där avtalet får man också en dunk i ryggen, ett "bra jobbat!" och ett till streck på tavlan på väggen(självklart är det tävling om vem som säljer mest). Stämningen på kontoret höjs också när någon lyckats sälja, så man bara flyter med i en våg av positiv energi.

Lönen styrs sedan helt efter prestation. Det är faktiskt riktigt skönt, när det inte finns någon egentlig gräns för hur bra det kan gå. Med sådana villkor blir man ju rätt "taggad".

Nackdelen är väl sedan att många hatar och föraktar telefonförsäljare, och när det går tungt... då går det fan tungt. Jag kan nog leva med det.

när vi sålde tele abb så sålde vi c:a 8st per person/dag och vi var mellan 10-15st personer/dag och det var för 1 operatör, jag satt på ett stort call center med minst 10st lika stora projekt
Vad hade ni för marginaler på det? Fan, jag gör en helt okej månad om jag snittar 2 abb/dag. På 8st/dag skulle jag bli saftigt rik! :D

Liten Men Fet
2006-04-08, 01:06
Som jag skrev i en annan tråd om telefonförsäljning så tycker jag det är ett jävla otyg.
Det första problemet är att folk försöker sälja saker till mig utan att jag bett om det, precis som typen som kliver fram på gatan och försöker sälja klockor från rocken.
9 av 10 är skitsaker, folk ringer på fel tillfällen och blir förvånad över att jag blir förbannad när maten bränner på spisen för att jag springer för att svara.
Vill jag köpa något så går jag till en AFFÄR, speciellt om det är kläder.
Min telefon är ingen reklamplats, du betalar inte ett skit för att få sälja saker genom den så räkna med att bli behandlad därefter.
Registrerar jag mig på NIX så tar det TRE JÄVLA månader innan det kommer ut till företagen (det sa sista säljaren jag pratade med.)
Skicka reklamblad istället så kan jag slänga det direkt istället och det kostar företagen pengar iallafall.

Usch och fy, tandvärk har jag också. *grr*

Liten Men Fet
2006-04-08, 01:07
:thumbup:

Har själv arbetat som telefonförsäljare, även fast jag inte sålde något. Ringde om bad om pengar för Non Violence Generations räkning. Många lurar fick man i örat. Även fast jag vet själv hur jobbigt det kan vara när försäljare ringer, tycker jag folk borde ha lite mera empati, istället för att slänga på luren. Låt tossen läsa sitt manus, tar bara några sekunder och sedan är det bara att tacka nej svårare än så är det inte. Eller anmäl er till Nix, problem solved och alla parter blir nöjda.

Ett par sekunder till en försäljare är ett par sekunder av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.

Lillgrabben
2006-04-08, 01:25
En enstaka telefonförsäljare någon gång går väl bra, men då det ringt 3-4 st varje kväll hela veckan är det inte muntert.

Fy fan vad less jag & tjejen var ibland får några år sedan... Oftast hade vi precis lagt ungarna & fått de att somna & då börjar tiggarna, troskrämarna, strumpkrämarna, kalsongkrämarna, uppslagsverkskrämarna eller de där förbaskade prenumerationsförsäljarna att ringa & ringa & ringa & ringa.

Ring för helvete inte & stör mig. Vill jag köpa något så kan jag kontakta rätt företag. Jag avskyr telefonterrorister, oavsett om de har det som arbete eller om de bara busringer.

*grr*

( Vi har numer gått med i NIX-registret & det funkar ganska bra. )

Metal_boy_
2006-04-08, 01:30
Ett par sekunder till en försäljare är ett par sekunder av mitt liv som jag aldrig får tillbaka.


Och hur många andra saker (som du kanske inte tycker är så roligt) finns det inte som också tar lite dyrbara sekunder från ditt liv? :)

Liten Men Fet
2006-04-08, 01:44
Och hur många andra saker (som du kanske inte tycker är så roligt) finns det inte som också tar lite dyrbara sekunder från ditt liv? :)

Precis och då känns det ju ännu värre att ödsla några av dom sista futtiga sekunderna på en telefonförsäljare. Eller hur?
:D

Diggler
2006-04-08, 07:21
Jag har vartit kund hos Front i 10 år snart, har aldrig blivit blåst.

Försök sluta vara kund. Front var med för typ ett år sedan på tv3s insider.

Lasse Kongo
2006-04-08, 07:28
Jag har själv arbetat som säljare/telefonförsäljare i många år, men det hindrar mig inte från att tycka illa om dem.

Tur att nix finns som sagt.

Lasse Kongo
2006-04-08, 07:30
Försök sluta vara kund. Front var med för typ ett år sedan på tv3s insider.

Då har han nog blivit ganska blåst då :laugh:

Bronkitkorv
2006-04-08, 07:42
Jag ska göra allt som står i min makt för att få tag på ditt nummer.
Ringer du mej så ser jag till att du får sparken och anmäler dej för trakasserier.

polle
2006-04-08, 07:43
Hur många "sales" görs det egentligen per telefon? Är det verkligen effektivt eller är det mer som mail-spam? Någon som har siffror? Jag antar, tyvärr, att folk köper saker och ting från telefonförsäljare. Annars skulle de dö ut.

24 abonnemang på 5 timmar var rekordet på 3 i härnösand iallafall.

kharon
2006-04-08, 07:46
Ni som är telefonförsäljare,

tycker ni inte att det vore vettigare om systemet vore så istället, att om man som konsument tyckte att det var ok med teleförsäljare som ringer, så skulle man få anmäla sig på en lista för att godkänna detta. De som inte anmält sitt intresse skulle slippa jobbiga samtal, telefonförsäljarna skulle i sin tur slippa ointresserade.


Jag avskyr spam, och räknar telefonförsäljning som spam. Jag vet att telefonförsäljare, åtminstone i Finland, lurar konsumenterna. T.ex. min mamma, som är väldigt godtrogen, blev utsatt och lurades nästan till att byta telefonabonnemang, men uptäckte att det skulle bli dyrare innan hon skrev på . Tur för henne att de inte spelade in samtalet och använde det som kontrakt, (muntligt avtal), vilket de också kunnat göra.

Bronkitkorv
2006-04-08, 07:51
Nu i veckan har jag sålt till en företagare med två mobilabbonemang som kostade honom 2-3000Kr/st i månaden. Idag behöver han inte betala mer än 1300Kr/mån för två abbonemang och i det priset ingick även två st Sony Ericsson k750i. Han sparar alltså mellan 1400-3400Kr/mån. På 24 månader blir det mellan 33600-81600Kr, och eftersom det finns prisgaranti på abbonemanget är det inte omöjligt att han sparar ännu mer(ifall operatören skulle få för sig att sänka månadskostnaden, vilket jag tror dom gör snart).

Förklara gärna vilken bit av det här som är skitsnack.
Jag vart uppringd av "telia" och dom frågade om jag ville ha dom som förvalsoperatör och jag sa javisst eftersom det är enklast och han spelade in min röst och allt det där och döm om min förvåning när jag fick ACN som förvals operatör som faktiskt hade dyrare minuttaxa än många andra. Jag betalade såklart aldrig ett öre till det sektliknande skitförtaget...

För en företagare som ringer mycket så finns det såklart pengar att tjäna men inte för mej som privatperson som inte har släkt eller vänner i utlandet.
Jag bytte till Vodafone för ca 4månader sedan och dom lovade och svor på att jag skulle komma billigare undan, men tamejfan om det inte har lagts till en massa tjänster jag inte vill ha så att räkningen ändå hamnar på 250 istället för ca 150 kronor.

Alltid hittar ni på nåt sätt för att tjäna in det ni förlorar på telefonen vilket är helt förståeligt, men kom då förfan inte och ljug om det....

Bronkitkorv
2006-04-08, 07:58
Alltså jag hatar er inte som personer och jag förstår att folk är desperata efter jobb, jag hatar själva företeelsen.

christian
2006-04-08, 09:24
synd för dig att det inte spelar nån roll då det inte är stor chans att det är samma som ringer varje gång

Det var det iofs de gånger jag gjort det. Antar att de är så provisionskåta.

Bl a försökte jag få en mupp som ville få mig att byta till bredbandsbolagets ADSL från telia att förklara exakt hur han kunde garantera att det skulle gå snabbare och "bättre" för mig när teknologin är densamma. Egentligen skulle jag bett han *kissass* men jag är för snäll för det. Visst skulle det bli billigare, men han ljög också om priset som han sa att jag bara skulle få om jag bokade via honom. Det var samma pris som det står på BBB:s hemsida. Provisionen som spökar igen.

Jag tycker det skall vara opt-in för sånt här skit. Alltså man skriver upp sig på en lista där man säger att man vill bli uppringd och störd. NIX fungerar ju iofs rätt bra men det tar 3 månader som sades tidigare innan alla snappat upp det.

Tigerkotten
2006-04-08, 11:52
Okej nu blev jag arg på en jäkla telefon snubbe som ringde och väckte mig imorse! Kl var 11.15 eller så men endå, på en lördag ffs. Sådana dära jäkla undersökningar.

Självklart ville jag ej vara med i undersökningen, men dom sabba min sömn lite *grr27* *cry*

Garnax
2006-04-08, 12:51
Telefonförsäljare är det värsta som finns...

Metoderna för att ringa är också kul, dom ringer en massa personer
och den som svarar först snackar dom med. Alla andra som svarar får
bara en ton i örat.

Nej jag vill inte ha "gratis" kalsonger
Nej jag vill inte ha Omega3 kapslar, jag äter fisk varje dag.
Nej jag vill inte ha er som teleopperatör
Nej jag vill inte ha er som elleverantör
Nej jag vill inte ha...

Så Sluta ring, när jag känner ett behov av era produkter/tjänster
så hör jag av mig...lovar.

Yes
2006-04-08, 12:52
Ni som är telefonförsäljare,

tycker ni inte att det vore vettigare om systemet vore så istället, att om man som konsument tyckte att det var ok med teleförsäljare som ringer, så skulle man få anmäla sig på en lista för att godkänna detta. De som inte anmält sitt intresse skulle slippa jobbiga samtal, telefonförsäljarna skulle i sin tur slippa ointresserade.
Telefonförsäljarna skulle slippa en hel del kunder också.

Jag vart uppringd av "telia" och dom frågade om jag ville ha dom som förvalsoperatör och jag sa javisst eftersom det är enklast och han spelade in min röst och allt det där och döm om min förvåning när jag fick ACN som förvals operatör som faktiskt hade dyrare minuttaxa än många andra. Jag betalade såklart aldrig ett öre till det sektliknande skitförtaget...

För en företagare som ringer mycket så finns det såklart pengar att tjäna men inte för mej som privatperson som inte har släkt eller vänner i utlandet.
Jag bytte till Vodafone för ca 4månader sedan och dom lovade och svor på att jag skulle komma billigare undan, men tamejfan om det inte har lagts till en massa tjänster jag inte vill ha så att räkningen ändå hamnar på 250 istället för ca 150 kronor.

Alltid hittar ni på nåt sätt för att tjäna in det ni förlorar på telefonen vilket är helt förståeligt, men kom då förfan inte och ljug om det....
Att du blivit lurad eller att du inte ringer tillräckligt mycket för att kunna spara tusentals kronor betyder knappast att alla snackar skit och att det inte går att spara in en hel del pengar, vilket du ju påstod.

Om det lagts till tjänser du inte velat ha står det väl ändå i avtalet/orderbekräftelsen? Då är det bara att ringa operatören och klaga.

Att telefonen, oftast, kostar lite extra borde ju vara en självklarhet att man påpekar. För egen del påpekar jag gladeligen extrakostnaden(som brukar bli på lite dyrare telefoner) med tanke på att den är 1/3 av butikspriset om man skulle köpa telefonen löst.

Cilia
2006-04-08, 13:07
nix funkar bra problemet är att dom man redan är kund hos får ringa.
jag har ofrivilligt blivit kund både hos tele2 och BBB på grund av att dom har köpt upp/övertagit företag som jag frivilligt har valt för att just slippa dom här bolagen.

Nu måste jag engagera mig för att välja bort dom och under tiden jag inte orkar med det så har dom rätten att ringa och tracka mig. Nu har jag gjort mig av med dom, tror inte dom ringer igen.

Jag förstår att dom gör sitt jobb och det är väl ok problemet är att dom tar upp min tid utan att jag har sagt att det är ok.

Kryss
2006-04-08, 13:08
Skulle ni som tycker att telefonförsäljningen är bra även tycka det var ok om nån kom o knacka på din fönsterruta för o började yla om att pracka på er massa skrot?
Jag förstår inte hur det kan försvaras direkt, man ska inte behöva skriva upp sig någonstans för att slippa bli trackasserad och störd i sitt eget hem.

(ja, jag är med i nix)

Garnax
2006-04-08, 13:13
Tycker det är helt idiotiskt att företag har rätt att ringa till människor
och pracka på sina varor.

Räcker det inte med TV,Tidningar,Internet,Reklamblad mm
utan måste man bli uppringd också...

Sen låter det mer rimligt att folk inte ska behöva anmäla sig för att
slippa telefonförsäljare, man borde få be om det istället.

Samma sak med reklam i brevlådan, det borde inte krävas EJ REKLAM TACK
skyltar på dörrarna utan REKLAM TACK.

Baha
2006-04-08, 13:16
Tycker det är helt idiotiskt att företag har rätt att ringa till människor
och pracka på sina varor.

Räcker det inte med TV,Tidningar,Internet,Reklamblad mm
utan måste man bli uppringd också...

Sen låter det mer rimligt att folk inte ska behöva anmäla sig för att
slippa telefonförsäljare, man borde få be om det istället.

Samma sak med reklam i brevlådan, det borde inte krävas EJ REKLAM TACK
skyltar på dörrarna utan REKLAM TACK.


Håller med.

Känns som dom flesta tycker så,men jag vet inte.

Yes
2006-04-08, 13:35
Jag förstår att dom gör sitt jobb och det är väl ok problemet är att dom tar upp min tid utan att jag har sagt att det är ok.
För att fråga om Cilia kan avvara lite av sin dyrbara tid, måste man ta upp lite av den så dyrbara tiden.
Om vi skall gå efter den här principen skall det inte vara tillåtet stoppa någon på gatan och fråga efter vägbeskrivningar, eller "ragga" på krogen. Det bör över huvud taget inte vara tillåtet att ta kontakt med främmande människor, såvida situationen inte tydligt signalerar att det är okej(exempelvis när man skall betala i kassa på ICA, eftersom själva systemet uppenbarligen fungerar så).

Skulle ni som tycker att telefonförsäljningen är bra även tycka det var ok om nån kom o knacka på din fönsterruta för o började yla om att pracka på er massa skrot?
Jag förstår inte hur det kan försvaras direkt, man ska inte behöva skriva upp sig någonstans för att slippa bli trackasserad och störd i sitt eget hem.

(ja, jag är med i nix)
Varsågod. Det vore iof ett ytterst dåligt sätt att sälja på, så risken att utsättas för det är inte speciellt stor. Samma sak om dom hellre vill ringa på dörren(vilket rekomenderas då det inte gör mig på fullt så dåligt humör). Vill jag slippa det säger jag ifrån, eller sätter upp en skylt med "Privat område - obehöriga äga ej tillträde".

Liten Men Fet
2006-04-08, 13:39
Telefonförsäljarna skulle slippa en hel del kunder också.


Ja? Det har väl inte med saken att göra, försäljarna försöker sälja saker till folk som inget vill ha. Ringer och irriterar, det är inte DOM det är synd om!

Cilia
2006-04-08, 13:45
För att fråga om Cilia kan avvara lite av sin dyrbara tid, måste man ta upp lite av den så dyrbara tiden.
Om vi skall gå efter den här principen skall det inte vara tillåtet stoppa någon på gatan och fråga efter vägbeskrivningar, eller "ragga" på krogen. Det bör över huvud taget inte vara tillåtet att ta kontakt med främmande människor, såvida situationen inte tydligt signalerar att det är okej(exempelvis när man skall betala i kassa på ICA, eftersom själva systemet uppenbarligen fungerar så).
För mig är det en stor skillnad att bli störd i mitt eget hem på min fritid då jag har valt att vara i min ensamhet eller med familj mot att bli störd på gatan då jag har valt att vistas bland andra människor.

Sen tycker jag att det är en skillnad mellan att hjälpa någon och att avsätta tid till någon som ska sälja något till mig utan att jag har sagt att jag har några behov. Om jag behöver något så går jag in i en affär eller söker upp varan på annat sätt.

Om du inte ser någon skillnad mellan att du säljer varor till mig över telefonen genom att ringa på min hemtelefon och att jag självmant går in på ICA för att köpa varor och sen betala så tycker jag du ska fundera lite över ditt arbete.

Yes
2006-04-08, 13:46
Ja? Det har väl inte med saken att göra, försäljarna försöker sälja saker till folk som inget vill ha. Ringer och irriterar, det är inte DOM det är synd om!
Kharon fick det att låta som om alla skulle tjäna på det, så är inte fallet.

100,000 försäljare håller på att bli arbetslösa tack vare samma pöbelmentalitet som du uppvisar. Det är visst dom det är synd om.

Yes
2006-04-08, 13:57
För mig är det en stor skillnad att bli störd i mitt eget hem på min fritid då jag har valt att vara i min ensamhet eller med familj mot att bli störd på gatan då jag har valt att vistas bland andra människor.
Rent principiellt handlar det fortfarande om att ta upp Cilias dyrbara tid, oavsett om du är i hemmet eller ute och shoppar.

Sen tycker jag att det är en skillnad mellan att hjälpa någon och att avsätta tid till någon som ska sälja något till mig utan att jag har sagt att jag har några behov. Om jag behöver något så går jag in i en affär eller söker upp varan på annat sätt.
Du kanske gillar det ena bättre än det andra, men det handlar fortfarande om folk som stör dig och tar upp din dyrbara tid.
Hur du föredrar att handla har inget med saken att göra, om du nu inte bara som resten av pöbeln tycker telefonförsäljning är fel helt och hållet grundat på dina negativa känslor om dem.

Om du inte ser någon skillnad mellan att du säljer varor till mig över telefonen genom att ringa på min hemtelefon och att jag självmant går in på ICA för att köpa varor och sen betala så tycker jag du ska fundera lite över ditt arbete.
Jag nämnde just ICA som ett undantag, där du uppenbarligen måste få ta upp kassörskans tid för att kunna betala varorna du handlat.

...

Jösses, det är verkligen en pöbel det här... bara känslobaserade argument. Jag söker med ljus och lykta efter i varje fall ett litet spår av förnuft...

Cilia
2006-04-08, 14:05
Rent principiellt handlar det fortfarande om att ta upp Cilias dyrbara tid, oavsett om du är i hemmet eller ute och shoppar.
nej, det handlar om telefonförsäljning (iaf om jag läser rubriken på tråden) och för mig är det en stor skillnad att bli störd hemma och ute på stan.

Om jag inte vill bli störd på stan så får jag artigt tacka nej och avböja det. Nu jobbar jag mitt i city vilket gör det extremt jobbigt ibland men jag har en förståelse för fenomenet där vilket jag inte har hemma i mitt hem.

Du kanske gillar det ena bättre än det andra, men det handlar fortfarande om folk som stör dig och tar upp din dyrbara tid.
Hur du föredrar att handla har inget med saken att göra, om du nu inte bara som resten av pöbeln tycker telefonförsäljning är fel helt och hållet grundat på dina negativa känslor om dem.
Visst handlar det om att dom upptar min tid men jag kan acceptera det ena och förhålla mig till det. Telefonförsäljning tycker jag är bara jobbigt.

Och JO, hur jag föredrar att handla har mycket med saken att göra. Det har att göra med mina egna val jämfört med att någon främmande människa ska göra dom valen åt mig utan att fråga mig först.

Jösses, det är verkligen en pöbel det här... bara känslobaserade argument. Jag söker med ljus och lykta efter i varje fall ett litet spår av förnuft....
Du har aldrig funderat på om det är du som har avvikande åsikter som skulle behöva omdanas snarare än alla andras? Och att du kallar oss pöbel för att vi vill vara ostörda i våra egna hem är intressant. Att du dessutom ser lagförslaget som något fruktansvärt skapat utan sens och vett är också anmärkningsvärt. Du kanske ska fundera på varför dom har tagit fram det?

Garnax
2006-04-08, 14:08
Rent principiellt handlar det fortfarande om att ta upp Cilias dyrbara tid, oavsett om du är i hemmet eller ute och shoppar.


Du kanske gillar det ena bättre än det andra, men det handlar fortfarande om folk som stör dig och tar upp din dyrbara tid.
Hur du föredrar att handla har inget med saken att göra, om du nu inte bara som resten av pöbeln tycker telefonförsäljning är fel helt och hållet grundat på dina negativa känslor om dem.


Jag nämnde just ICA som ett undantag, där du uppenbarligen måste få ta upp kassörskans tid för att kunna betala varorna du handlat.

...

Jösses, det är verkligen en pöbel det här... bara känslobaserade argument. Jag söker med ljus och lykta efter i varje fall ett litet spår av förnuft...

Känns inte som att du är direkt objektiv, du har en uppfattning som ringer till
folk, vi som får allt ringande är av en annan åsikt. Och jag antar att kunden
alltid har rätt.

Sen är det en jävla skillnad mellan att be om hjälp att finna vägen
eller att prata med något på en plats där människor möts för att socialisera
och att stanna folk på gatan och vilja kränga en massa skit.

Folk får gärna ta min tid för att be om hjälp, men att försöka hyvla på mig
jävla skräp är jag inte riktigt lika mottaglig för.

christian
2006-04-08, 14:22
NIX adressat finns också, tydligen.

Från datainspektionens Magazin Direkt #3 2003.


DEN SOM INTE vill ha direktadresserad reklam kan sedan ett par
år anmäla sig till spärregistret ”Nix adresserat” hos branschorganisationen
Swedma. Det är obligatoriskt för Swedmas 60
medlemsföretag att köra sina utskicksregister mot spärregistret
och sortera bort adresser som har anmält att de inte vill ha
reklam. Ring 020-55 70 00 och knappa in ditt personnummer så
får du informationsblad och anmälningsblankett. Mer information
på www.swedma.se.
OM DU VILL SLIPPA telefonsamtal från försäljare eller insamlingsorganisationer
kan du anmäla dig till ett motsvarande register,
Nix-telefon. Om du vill ha din telefon spärrad mot telefonförsäljare
ska du ringa 020-27 70 00 och knappa in ditt telefonnummer.
Då får du efter några dagar ett brev med en
personlig kod. Du bekräftar sedan spärren genom att ringa
ett annat nummer (som finns i brevet) och knappa in koden.
Nix-telefon administreras av en särskild förening som nio
branschföreningar har bildat, bl.a. Annonsörsföreningen,
Försäkringsförbundet, Swedma, Svenska bankföreningen och
Tidningsutgivarna. Mer information på www.nix.nu.
Du kan också lägga in en reklamspärr i det statliga person-
och adressregistret Spar. Skriv till Spar-nämnden, Box
2280, 103 17 Stockholm och begär reklamspärr.
DET FÖRFALLER som om de flesta svenskar trots allt vill ha
reklam. I 25 år har det varit möjligt att begära reklamspärr i
Spar och hittills har bara 135 000 personer utnyttjat möjligheten.
50 000 personer har begärt spärr i ”Nix adresserat”.
Intresset av att slippa telefonpåringningar är starkare. På tre år
har 210 000 spärrmarkeringar anmälts till Nix-telefon. Detta
motsvarar dock bara 4 procent av telefonabonnemangen.
I Norge är motsvarande siffra 20 procent.
SPÄRRARNA GÄLLER INTE för alla försändelser och alla samtal.
Några undantag:
✼ Spärren i Spar gäller inte samhällsinformation.
✼ Spärren i ”Nix adresserat” gäller inte om mottagaren har
lämnat sitt uttryckliga medgivande att ett visst företag får
sända direktreklam.
✼ Spärren i ”Nix adresserat” gäller inte heller om det finns
ett etablerat kundförhållande. Då får företaget skicka erbjudanden
om liknande varor eller tjänster.
✼ Om en konsument själv har lämnat sina personuppgifter
och har haft möjlighet att avböja direktreklam, gäller inte
heller spärren. Exempel: medlemmar i bonus- och kundklubbar
samt personer som finns i intresseregister eller som
har beställt information.
✼ Spärren i Nix-telefon hindrar inte samtal för enkäter,
marknadsundersökningar, samhällsinformation, politisk information
och liknande.

Yes
2006-04-08, 14:26
Känns inte som att du är direkt objektiv, du har en uppfattning som ringer till
folk, vi som får allt ringande är av en annan åsikt. Och jag antar att kunden
alltid har rätt.
Jag är ta mig fan den enda som är objektiv här.

Sen är det en jävla skillnad mellan att be om hjälp att finna vägen
eller att prata med något på en plats där människor möts för att socialisera
och att stanna folk på gatan och vilja kränga en massa skit.
Kom igen då, visa mig den principiella skillnaden. Det handlar fortfarande om att ta upp Cilias dyrbara tid, som vi ju inte får göra för henne.

Folk får gärna ta min tid för att be om hjälp, men att försöka hyvla på mig
jävla skräp är jag inte riktigt lika mottaglig för.
Du väljer förstås själv precis hur du vill bemöta olika folk. Jag bryr mig inte. Vad jag bryr mig om är när det talas om förbud när en viss företéelse ogillas.

Yes
2006-04-08, 14:37
nej, det handlar om telefonförsäljning (iaf om jag läser rubriken på tråden) och för mig är det en stor skillnad att bli störd hemma och ute på stan.

Om jag inte vill bli störd på stan så får jag artigt tacka nej och avböja det. Nu jobbar jag mitt i city vilket gör det extremt jobbigt ibland men jag har en förståelse för fenomenet där vilket jag inte har hemma i mitt hem.
Fortfarande handlar det om samma princip. Och det var för övrigt du själv som tog upp det, att folk inte för inkräkta på din tid. Vill du strunta i det är ditt argument tillbaks till att du inte gillar telefonförsäljare. Det är okej, så länge du inte är en förbudsivrare.


Visst handlar det om att dom upptar min tid men jag kan acceptera det ena och förhålla mig till det. Telefonförsäljning tycker jag är bara jobbigt.
Gå med i NIX om du inte redan gjort det.

Och JO, hur jag föredrar att handla har mycket med saken att göra. Det har att göra med mina egna val jämfört med att någon främmande människa ska göra dom valen åt mig utan att fråga mig först.
Det är ingen främmande människa som väljer åt dig. Denna främmande människa kommer på sin höjd att ringa upp dig och försöka prata med dig. Du väljer om du vill svara och du väljer precis när du vill lägga på, om du nu valt att svara.


Du har aldrig funderat på om det är du som har avvikande åsikter som skulle behöva omdanas snarare än alla andras? Och att du kallar oss pöbel för att vi vill vara ostörda i våra egna hem är intressant. Att du dessutom ser lagförslaget som något fruktansvärt skapat utan sens och vett är också anmärkningsvärt. Du kanske ska fundera på varför dom har tagit fram det?
Nej, jag har inte behövt fundera på det eftersom jag har rätt - till skillnad från er andra som har huvudena långt upp i era egna arslen.
Jag kallar er pöbel därför att det är precis den mentaliteten ni har. Återigen, nu är upprörda och anser er ha rätt just därför att ni är upprörda. Det är kontentan av allt som skrivits. Och lagförslaget är utan sans och vett, det tilltalar ju uppenbarligen pöbeln.

För övrigt är jag inte rädd för att ha en avvikande åsikt. Jag är mer rädd för er som inte har det.

christian
2006-04-08, 14:38
Jag är ta mig fan den enda som är objektiv här.


Kom igen då, visa mig den principiella skillnaden. Det handlar fortfarande om att ta upp Cilias dyrbara tid, som vi ju inte får göra för henne.


Du väljer förstås själv precis hur du vill bemöta olika folk. Jag bryr mig inte. Vad jag bryr mig om är när det talas om förbud när en viss företéelse ogillas.

Nej, du är inte objektiv. I det samhälle vi har finns det spelregler, både nedskrivna och sk outtalade.

Det finns något som kallas för ofredande och definieras som följer:

7 § Den som handgripligen antastar eller medelst skottlossning, stenkastning, oljud eller annat hänsynslöst beteende eljest ofredar annan, döms för ofredande till böter eller fängelse i högst ett år. Lag (1993:207).


Ofreda är lite av ett flytande begrepp, det är helt upp till mottagaren av "ofredandet" att definiera det, i viss mån förstås. T ex så var det inte länge sedan som tiggare som är påstridiga kunde sägas utöva ofredande mot sin omgivning. Om det finns någon i denna omgivning som inte tycker tiggaren är störande ofredas givetvis inte vederbörande.

Min åsikt är att telefonförsäljare mycket ofta balanserar på gränsen (iaf till ofredande "light"), kanske inte som enskilda företeelser men som grupp. Telefonbundna tiggare, kanske man kan kalla dem.

Det borde vara opt-in. Då kan de som gillar bli uppringda skriva in sig på en lista och njuta.

Yes
2006-04-08, 14:46
Nej, du är inte objektiv. I det samhälle vi har finns det spelregler, både nedskrivna och sk outtalade.

Att vara objektiv innebär att hålla sig till vad som är sant, rätt och riktigt. Det är precis vad jag gör.



Ofreda är lite av ett flytande begrepp, det är helt upp till mottagaren av "ofredandet" att definiera det, i viss mån förstås. T ex så var det inte länge sedan som tiggare som är påstridiga kunde sägas utöva ofredande mot sin omgivning. Om det finns någon i denna omgivning som inte tycker tiggaren är störande ofredas givetvis inte vederbörande.
Ofredande är alltså ett subjektivt begrepp. Med andra ord är det du som inte lyckas vara objektiv.

Min åsikt är att telefonförsäljare mycket ofta balanserar på gränsen (iaf till ofredande "light"), kanske inte som enskilda företeelser men som grupp. Telefonbundna tiggare, kanske man kan kalla dem.
Det är din åsikt baserad på ett subjektivt begrepp, och du vågar påstå att jag inte är objektiv!

Kryss
2006-04-08, 14:48
NIX adressat finns också, tydligen.

Från datainspektionens Magazin Direkt #3 2003.


Tack för tipset, hade jag ingen aning om att det fanns

christian
2006-04-08, 15:01
Att vara objektiv innebär att hålla sig till vad som är sant, rätt och riktigt. Det är precis vad jag gör.




Ofredande är alltså ett subjektivt begrepp. Med andra ord är det du som inte lyckas vara objektiv.


Det är din åsikt baserad på ett subjektivt begrepp, och du vågar påstå att jag inte är objektiv!

Ofredande är subjektivt, ja. Därför skall det vara opt-in för att alla som gillar telemarketing kan ta del av alla de fantastiska erbjudanden de kommer med.
Opt-in nyttjar jag om jag t ex går till en marknad eller en butik. Jag väljer aktivt att placera mig i den miljö som är relevant för mig.

Det är inte bara min åsikt, heller. Sök på t ex "telefonförsäljare" eller "telemarketer" så ser du att dessa är ungefär lika populära som AIDS.

Jag vet vad objektivitet är, och du är inte objektiv. Du förstår inte skillnaden mellan att aktivt göra ett val själv och låta andra göra valet åt dig. Om du nu dessutom jobbar som telefonkrängare får vi ifrågasätta din objektivitet än mer.

kharon
2006-04-08, 15:11
Kharon fick det att låta som om alla skulle tjäna på det, så är inte fallet.

100,000 försäljare håller på att bli arbetslösa tack vare samma pöbelmentalitet som du uppvisar. Det är visst dom det är synd om.

pöbeln hit och pöbeln dit... *screwy*



100000 försäljare som skulle bli arbetslösa om man skulle införa ett system där, precis som med spam, folk som vill ha telefonförsäljning skulle få få det. De som inte ville skulle automatiskt slippa det. Det säger ju något om branschen.

Men ni verkar ju tycka att folk behöver det utan att veta om det.

kharon
2006-04-08, 15:18
Yes och andra telemarketing-förespråkare,

förklara skillnaden mellan spam i form av e-mail och telefonförsäljning.

Spam är inte beställd, telefonförsäljning är inte heller beställd. Det är betydligt lättare att radera ett mail i inboxen än det är att svara i telefonen och försöka säga åt en person att man inte har tid/inte är intresserad, som spelar på förställd vänlighet och som till råga på allt låtsas känna en o.s.v.

http://www.epostreklam.konsumentverket.se/mallar/sv/artikel.asp?lngCategoryId=1586&lngArticleId=3607

delta_mats
2006-04-08, 16:22
Problemet med telefonförsäljare och dörrsäljare också är att dom inte kan kläcka ur sig vad det är dom vill sälja på en gång utan det ska babblas flera minuter först. Dessa säljare gör allt för att få sälja sina grejer, det spelar ingen roll om personen har något behov eller inte så länge säljaren säljer så är den nöjd och glad.
Och självklart är det så eftersom dom får provision på det som säljes. Ju bättre du är på att snacka skit och dra folk vid näsan desto bättre säljare är du. Ju ärligare och snällare du är desto sämre försäljare är du.

Tjejen kom indragandes med en dörrförsäljare häromdagen, det tog mig minst 5 min att få reda på vad han gjorde i min lägenhet, och det krävdes att jag frågade vad han gjorde där. Först trodde jag det var någon polare pga snacket, men det var det ju inte. Jag lät han babbla på och visa sina uppslagsböcker, bjöd på kaffe och tog upp hans tid för att i slutändan tacka nej till produkterna. Vill jag ha 10 stycken uppslagsverk för 7000 spänn så går jag till bokhandeln och köper dem.

reinholdsson
2006-04-08, 16:25
Finns det någon källa på att 100 000 sysslar med telefonförsäljning för att livnära sig? Jag tycker det låter osm väldigt många.

Yankeee
2006-04-08, 16:26
Yes, du låter som någon hjärntvättad jehovalirare, tänk till lite.

stahlberg
2006-04-08, 16:28
Själv extraknäcker jag ibland som telefonförsäljare i Finland (ve och fasa).

Somliga kunder tycker inte om telesäljare och har beslutat (på förhand) att inte lyssna - eller vara oförsämd - när det ringer sådana. Detta är de i sin fulla rätt till. Jag blir inte arg eller irriterad av att någon slänger luren i örat på mig eller är oförskämd. Det hör till arbetet, de har faktiskt inte bett att jag ska ringa.

Förvånansvärt många är dock intresserade av mina erbjudanden. Jag låtsas aldrig känna kunderna. Detta fordrar en låtsad hjärlighet, som är onaturlig för mig. Jag presenterar mig så snabbt som möjligt. Därefter börjar jag ställa frågor till kunderna.

Det är kunderna som ska prata i telefonförsäljning, säljaren ska bara leda samtalet. Ju mer kunden pratar desto säkrare är jag att jag kommer att sälja. Min försäljnings-procent brukar ligga på 30-40. Om jag inte säljer på i medeltal vart tredje samtal avbryter jag just det projektet. Timlöner på 300-500 kr är inte ovanligt.

Jag har andra huvudarbeten, så jag säljer inte - iaf numera - för att jag behöver pengarna. Jag säljer för att telesäljning är ett ypperligt tillfälle att öva att få sin vilja igenom (per telefon).

Jag ljuger inte när jag säljer. Ibland föreslår jag själv att kunden inte ska köpa, när jag märker att produkten inte passar. Är kunden själv ambivalent (vet inte om han/hon vill köpa eller inte) slutar det oftast med ett köp. Säger någon bestämt ifrån att den inte är intresserad slutar det INTE med köp (det är slöseri med tid att försöka övertala en sådan person att köpa). Man märker ganska snabbt om man har chans att sälja eller inte.

Visst finns det människor som är trötta på telesäljare. Det finns lika många som utnyttjar specialerbjudanden via telefon.

sissa
2006-04-08, 16:32
Jag ÄR en telefonförsäljare!
Förstår inte riktigt alla som blir förbannade när dom blir uppringda, hur lång tid tar det att säga: "Nej tack, hej då."?
Tycker det är otroligt att det finns människor som orkar bli arga över en sån sak.


Jag tycker det är vansinnigt irriterande ( eller var. jag är med i nix nu)

Nej, det tar inte lång tid att säga nej, tack. Det är förmodligen inte lång tid av mitt liv som jag har lagt ner på att snacka med telefonförsäljare. Men det är inte tiden det handlar om (för mig iaf) Att det tar så förfärligt lång tid att säga nej tack eller att det skulle vara svårt på nåt sätt att uttala de orden.
Det är själva företeelsen.

Och det handlar ju inte om en gång liksom. När de ringer stup i kvarten med jämna mellanrum och man måste säga "nej tack" för femtielfte gången så kan iaf jag förstå att det blir ett stort irritationsmoment. Varföre skulle man vilja ha det i sitt liv, i sin vardag? Varför skulle man uppskatta det?

Sen att det finns många som lurar folk gör ju inte att man blir mer positivt inställd till saken.

sissa
2006-04-08, 17:04
Jag är ta mig fan den enda som är objektiv här.




Vad menar du med det egentligen?

Om vi diskuterar vad man tycker om telefonförsäljning, så är väl det en subjektiv fråga? Hur skulle man annars svara " Ja, rent objektivt så tycker jag.." Det säger ju emot sig själv. Hur skulle en åsikt kunna vara objektiv?

Eller hur menar du?

Yes
2006-04-08, 17:54
Yes, du låter som någon hjärntvättad jehovalirare, tänk till lite.
Det är möjligt att det är så jag uppfattas, men det bekymrar mig inte. De som behöver tänka till är alla förbudsivrare, som i grunden inte har något bättre att komma med än att telefonförsäljare är jobbiga och därför bör förbjudas.

För övrigt skulle det här lika gärna kunnat handla om rökförbud på krogarna, eller motsvarande ämne. Skillnaden för mig är bara att jag blir något mer förbannad när det handlar om mitt jobb, istället för att njuta av några goda bloss på krogen. I det senare fallet var det rökarna som fick smisk eftersom folk tyckte dom var sååå jobbiga.

Vad menar du med det egentligen?

Om vi diskuterar vad man tycker om telefonförsäljning, så är väl det en subjektiv fråga? Hur skulle man annars svara " Ja, rent objektivt så tycker jag.." Det säger ju emot sig själv. Hur skulle en åsikt kunna vara objektiv?

Eller hur menar du?
Vad jag menar är att i frågan om huruvida telefonförsäljare skall förbjudas eller inte är jag hittils(om jag nu inte missat någon) den enda som visat en förnuftsbaserad ståndpunkt.

Lodiz2
2006-04-08, 17:56
Som jag skrev i en annan tråd om telefonförsäljning så tycker jag det är ett jävla otyg.
Det första problemet är att folk försöker sälja saker till mig utan att jag bett om det, precis som typen som kliver fram på gatan och försöker sälja klockor från rocken.
9 av 10 är skitsaker, folk ringer på fel tillfällen och blir förvånad över att jag blir förbannad när maten bränner på spisen för att jag springer för att svara.
Vill jag köpa något så går jag till en AFFÄR, speciellt om det är kläder.
Min telefon är ingen reklamplats, du betalar inte ett skit för att få sälja saker genom den så räkna med att bli behandlad därefter.
Registrerar jag mig på NIX så tar det TRE JÄVLA månader innan det kommer ut till företagen (det sa sista säljaren jag pratade med.)
Skicka reklamblad istället så kan jag slänga det direkt istället och det kostar företagen pengar iallafall.

Usch och fy, tandvärk har jag också. *grr*


varför svara i telefonen om du inte har tid ???
varför svara vid okända nummer om man inte gillar försäljare ???
varför inte registrera dig till nix även om det tar 3 månader du förlorar ju inget på det ???

och till sist varför helt enkelt inte bara säga artigt att jag är inte intresserad istället för att förstöra någon annans arbetsdag med en otrevlig attytid , lite respekt skadar väl inte har du nix så respekteras ju du av försäljare

reinholdsson
2006-04-08, 17:56
Vad jag menar är att i frågan om huruvida telefonförsäljare skall förbjudas eller inte är jag hittils(om jag nu inte missat någon) den enda som visat en förnuftsbaserad ståndpunkt.

Och alla andra tycker nog att deras ståndpunkter är mest förnuftigast.

Lodiz2
2006-04-08, 18:00
Ni som är telefonförsäljare,

tycker ni inte att det vore vettigare om systemet vore så istället, att om man som konsument tyckte att det var ok med teleförsäljare som ringer, så skulle man få anmäla sig på en lista för att godkänna detta. De som inte anmält sitt intresse skulle slippa jobbiga samtal, telefonförsäljarna skulle i sin tur slippa ointresserade.


Jag avskyr spam, och räknar telefonförsäljning som spam. Jag vet att telefonförsäljare, åtminstone i Finland, lurar konsumenterna. T.ex. min mamma, som är väldigt godtrogen, blev utsatt och lurades nästan till att byta telefonabonnemang, men uptäckte att det skulle bli dyrare innan hon skrev på . Tur för henne att de inte spelade in samtalet och använde det som kontrakt, (muntligt avtal), vilket de också kunnat göra.

eller så anmäler man sig bara till nix om man störs så mycket av det så jobbigt är det inte att ringa ett nr

Lodiz2
2006-04-08, 18:07
Ja? Det har väl inte med saken att göra, försäljarna försöker sälja saker till folk som inget vill ha. Ringer och irriterar, det är inte DOM det är synd om!


men snälla du som ingen vill ha det finns väldigt många som vill ha men inte vet att det finns eller hur det funkar jag har sänkt personers räkningar från 2-3000kr i kvartalet till under 1000kr och det är väl inga fel för den familjen som inte visste att det ex. gick att få gratis minuttaxa till mobil eller fast tele mot en fast avgift, kan säga att dom var helnöjda . många på mitt jobb har till och med fått vykort av tanter som blivit glada att vi ringt och ordnat ett bra abb åt dom.

Lodiz2
2006-04-08, 18:09
För mig är det en stor skillnad att bli störd i mitt eget hem på min fritid då jag har valt att vara i min ensamhet eller med familj mot att bli störd på gatan då jag har valt att vistas bland andra människor.

Sen tycker jag att det är en skillnad mellan att hjälpa någon och att avsätta tid till någon som ska sälja något till mig utan att jag har sagt att jag har några behov. Om jag behöver något så går jag in i en affär eller söker upp varan på annat sätt.

Om du inte ser någon skillnad mellan att du säljer varor till mig över telefonen genom att ringa på min hemtelefon och att jag självmant går in på ICA för att köpa varor och sen betala så tycker jag du ska fundera lite över ditt arbete.


vet du allt om allt ????
vet du precis vad du behöver

om nån ringer till dig och säger att du kan sänka din el med 3000kr per år bara genom ett samtal på telefonen skulle du vara otacksam då?

tror du att du får reda på allt genom annan reklam , kan du ha en dialog med reklambladen ? :)

Yes
2006-04-08, 18:19
Problemet med telefonförsäljare och dörrsäljare också är att dom inte kan kläcka ur sig vad det är dom vill sälja på en gång utan det ska babblas flera minuter först. Dessa säljare gör allt för att få sälja sina grejer, det spelar ingen roll om personen har något behov eller inte så länge säljaren säljer så är den nöjd och glad.
Och självklart är det så eftersom dom får provision på det som säljes. Ju bättre du är på att snacka skit och dra folk vid näsan desto bättre säljare är du. Ju ärligare och snällare du är desto sämre försäljare är du.

Grejen är att man vill försöka komma närmare kunden, så dom sänker garden lite, och samtidigt försöka få ut en del viktig information. Att hitta rätt nivå av snack innan man verkligen kommer till saken kan vara svårt eftersom folk är så olika. Det du tycker är irriterande finns det garanterat någon som tycker är trevligt - en del personer vill aldrig sluta prata.
Sedan spelar tycker iaf jag att det visst spelar roll om det finns ett behov eller inte. Utan ett behov blir det ju svårt att hitta säljargument, och då lär det bli svårt att motivera ett köp.
Jag är för övrigt både ärlig och snäll och jag är helt övertygad om att jag kan bli hur bra som helst utan att kompromissa med dom egenskaperna.

Yes
2006-04-08, 18:20
vet du allt om allt ????
vet du precis vad du behöver

om nån ringer till dig och säger att du kan sänka din el med 3000kr per år bara genom ett samtal på telefonen skulle du vara otacksam då?

tror du att du får reda på allt genom annan reklam , kan du ha en dialog med reklambladen ? :)
Huvudet på spiken! :thumbup:

christian
2006-04-08, 18:26
Huvudet på spiken! :thumbup:

Så ni gör oss en tjänst.
Tänk vilken tur att vi har er. Utan er skulle vi aldrig klara oss i verkliga livet.
:bow: :bow:

Lodiz2
2006-04-08, 18:29
:D bara för att förtydliga lite

1. Alla säljare drivs inte av provision jag hade månadslön

2. Mina samtal styrs av regler jag måste alltid fråga om tid och då kan du svara om du har det eller inte, svårare än så är det inte!

3. dom som ljuger eller inte berättar hela sanningen får sparken

4. vi kvalitetssäkras och spelas in och kontrolleras varje vecka så att vi inte bryter mot några regler och är trevliga och respekterar kunden.

5. vi lägger återkomster efter att frågat kunden om vi ska återkomma och vi frågar efter vilken tid vi kan ringa
våra arbetstider var mån-tors 13-21 fre 08:30 -17:00

6. Man har alltid 2 veckors ångerätt enligt distansavtalslagen och du får alltid hem skriftligt du kan läsa igenom och är det nått som du tycker inte stämmer så är det bara ringa in och ångra sig

7. man kan alltid be telefonförsäljaren att skriva in i registret att man inte vill bli kontaktad av det aktuella företaget om försäljning och då tas du bort helt från det företaget och dom kommer inte ringa mer om försäljning

förstår inte hur folk kan bli så irriterande för att man ringer bara att säga ifrån eller inte svara.

blir ni lika sura när nån ringer fel ??? för han tar ju också er dyrbara tid :D
ett råd till er alla skaffa hemligt(gratis), skaffa nix(gratis) använd bara mobil och ge bara nummret till dom som ni vill ska ringa så slipper ni allt som är så himla extremt jobbigt

Ryska_raketen
2006-04-08, 18:31
Hemligt är väl inte gratis ? Det kostar väl en engångssumma?

jwzrd
2006-04-08, 18:34
vet du allt om allt ????
vet du precis vad du behöver

om nån ringer till dig och säger att du kan sänka din el med 3000kr per år bara genom ett samtal på telefonen skulle du vara otacksam då?

tror du att du får reda på allt genom annan reklam , kan du ha en dialog med reklambladen ? :)

Nej jag TAR reda på det jag vill veta, jag vill inte ha en massa dumma oförskämda snorungar som ringer till mig och rapar reklamblad.

För ett par månader sen ringde en ung tjej och samtalet såg ut ungefär såhär:
"Hej, bahblahlbahlbahlblah <10 minuters presentation av vilket jävla företag det var>blah"
- Hej
"Får jag erbjuda dig att byta till sveriges billigaste telefonabonemang?"
- Vad kostar det?
"Vad spelar det för roll, det är ju billigast (you dumbass)"
- KOm igen nu, vad kostar det?
"69 öre i minuten dygnet runt"
- Men.. då är mitt telia classic billigare, det kostar 49 öre kvällstid och helger
"Men vadå, så kan du ju inte räkna?!!211"
- Va? Klart jag måste ta hänsyn till när jag ringer!
"Nej men vadå, vårt är ju billigare dygnet runt!"
- Men vaff.. jag ringer ju inte under dagen, då jobbar jag!
"Äh vadå..
...

Och så fortsatte det. Jag minns inte dom exakta siffrorna förutom det att mitt abonemang kostade betydligt mindre just när jag använde den. Varför i helvete ska jag stå ut med det här? Eller varför ska jag stå ut med att Front ringer och ger bort kalsonger gratis mot en kostnad på 49 kronor? DET ÄR INTE GRATIS DÅ ERA DUMMA ******!

Tror någon att jag bryr mig om hur ledsen i ygat stackars telefonförsäljaren blir när han eller hon.. ringer och försöker lura mig? Hade du stått face to face med mig så hade du snudd på fått en smäll för att du förolämpade min intelligens, försökte lura mig på pengar och slösade med min tid.

Lodiz2
2006-04-08, 18:34
Hemligt är väl inte gratis ? Det kostar väl en engångssumma?

hemligt är gratis iallafall för dom x antal stora bolag jag känner till och det handlar då förstås om fast telefoni

jwzrd
2006-04-08, 18:36
:D bara för att förtydliga lite

1. Alla säljare drivs inte av provision jag hade månadslön

2. Mina samtal styrs av regler jag måste alltid fråga om tid och då kan du svara om du har det eller inte, svårare än så är det inte!

3. dom som ljuger eller inte berättar hela sanningen får sparken

4. vi kvalitetssäkras och spelas in och kontrolleras varje vecka så att vi inte bryter mot några regler och är trevliga och respekterar kunden.

5. vi lägger återkomster efter att frågat kunden om vi ska återkomma och vi frågar efter vilken tid vi kan ringa
våra arbetstider var mån-tors 13-21 fre 08:30 -17:00

6. Man har alltid 2 veckors ångerätt enligt distansavtalslagen och du får alltid hem skriftligt du kan läsa igenom och är det nått som du tycker inte stämmer så är det bara ringa in och ångra sig

7. man kan alltid be telefonförsäljaren att skriva in i registret att man inte vill bli kontaktad av det aktuella företaget om försäljning och då tas du bort helt från det företaget och dom kommer inte ringa mer om försäljning

förstår inte hur folk kan bli så irriterande för att man ringer bara att säga ifrån eller inte svara.

blir ni lika sura när nån ringer fel ??? för han tar ju också er dyrbara tid :D
ett råd till er alla skaffa hemligt(gratis), skaffa nix(gratis) använd bara mobil och ge bara nummret till dom som ni vill ska ringa så slipper ni allt som är så himla extremt jobbigt

Vad har du för telefonnummer? jag har nånting jag vill sälja dig.

Lodiz2
2006-04-08, 18:37
Nej jag TAR reda på det jag vill veta, jag vill inte ha en massa dumma oförskämda snorungar som ringer till mig och rapar reklamblad.

För ett par månader sen ringde en ung tjej och samtalet såg ut ungefär såhär:
"Hej, bahblahlbahlbahlblah <10 minuters presentation av vilket jävla företag det var>blah"
- Hej
"Får jag erbjuda dig att byta till sveriges billigaste telefonabonemang?"
- Vad kostar det?
"Vad spelar det för roll, det är ju billigast (you dumbass)"
- KOm igen nu, vad kostar det?
"69 öre i minuten dygnet runt"
- Men.. då är mitt telia classic billigare, det kostar 49 öre kvällstid och helger
"Men vadå, så kan du ju inte räkna?!!211"
- Va? Klart jag måste ta hänsyn till när jag ringer!
"Nej men vadå, vårt är ju billigare dygnet runt!"
- Men vaff.. jag ringer ju inte under dagen, då jobbar jag!
"Äh vadå..
...

Och så fortsatte det. Jag minns inte dom exakta siffrorna förutom det att mitt abonemang kostade betydligt mindre just när jag använde den. Varför i helvete ska jag stå ut med det här? Eller varför ska jag stå ut med att Front ringer och ger bort kalsonger gratis mot en kostnad på 49 kronor? DET ÄR INTE GRATIS DÅ ERA DUMMA ******!

Tror någon att jag bryr mig om hur ledsen i ygat stackars telefonförsäljaren blir när han eller hon.. ringer och försöker lura mig? Hade du stått face to face med mig så hade du snudd på fått en smäll för att du förolämpade min intelligens, försökte lura mig på pengar och slösade med min tid.


alltså det där låter inte som ett säljsamtal från ett seriöst bolag , bara för att en försäljare varit dålig behöver inte alla vara det!

jwzrd
2006-04-08, 18:39
alltså det där låter inte som ett säljsamtal från ett seriöst bolag , bara för att en försäljare varit dålig behöver inte alla vara det!

Det var nån av dom tre stora telefonbolagen. Det är inte seriöst med reklamsamtal öht. När du får det i din inkorg så kallar du det spam och slänger det. Ursprungsläget borde vara att jag INTE blir kontaktad av en massa skitmonglare. Och se så, hur blir det med telefonnumret?

Lodiz2
2006-04-08, 18:40
Vad har du för telefonnummer? jag har nånting jag vill sälja dig.

det är inte så svårt att hitta vill dock inte lägga ut det här
har du nått intressant att sälja så javisst är jag inte intresserad av det du har att sälja kommer jag bara att säga det så var det klart.

så vart vill du komma ?

jwzrd
2006-04-08, 18:41
det är inte så svårt att hitta vill dock inte lägga ut det här
har du nått intressant att sälja så javisst är jag inte intresserad av det du har att sälja kommer jag bara att säga det så var det klart.

så vart vill du komma ?

Konstigt, mitt nummer finns automatiskt tillgängligt för dig utan att jag ens haft chansen att säga: Nej ffs, aldrig. Men du vill inte släppa ifrån dig ditt nummer hur som helst? Allt du behöver göra är att tacka nej när jag ringer, eller hur?

Yes
2006-04-08, 18:47
Ofredande är subjektivt, ja. Därför skall det vara opt-in för att alla som gillar telemarketing kan ta del av alla de fantastiska erbjudanden de kommer med.
Opt-in nyttjar jag om jag t ex går till en marknad eller en butik. Jag väljer aktivt att placera mig i den miljö som är relevant för mig.
Det här är ett rent psuedo-argument. Vad du säger är i princip att vissa känner sig ofredade så därför skall det vara opt-in. Det är många som sagt samma sak redan; "jag gillar inte telefonförsäljare, därför skall dom förbjudas". Ett riktigt argument måste allt tränga lite djupare än så i frågan. Det är uppenbart att folk stör sig på telefonförsäljare, men varför skulle telefonförsäljning förbjudas av den anledningen? Du kan väl börja där...

Det är inte bara min åsikt, heller. Sök på t ex "telefonförsäljare" eller "telemarketer" så ser du att dessa är ungefär lika populära som AIDS.
Jaha?

Jag vet vad objektivitet är, och du är inte objektiv. Du förstår inte skillnaden mellan att aktivt göra ett val själv och låta andra göra valet åt dig. Om du nu dessutom jobbar som telefonkrängare får vi ifrågasätta din objektivitet än mer.
Nej, du har faktiskt inte den blekaste aning.
Jo, jag förstår visst skillnaden mellan att aktivt göra sina val och att låta andra göra dem åt en. Det första innebär att man använder huvudet, resonerar, och fattar ett beslut. Det senare innebär att man passivt går med på vad någon annan säger, eller bara "flyter med" utan att reflektera. Jag kan inte tvinga någon till det. Att jag ringer upp någon har inget att göra med att försätta personen i en sådan situation att jag fattar besluten åt denne. Det enda jag gör är att påkalla personens uppmärksamhet genom att ringa på telefonen.

Att jag jobbar som telefonförsäljare har för övrigt inget med min objektivitet att göra.

Lodiz2
2006-04-08, 18:47
Konstigt, mitt nummer finns automatiskt tillgängligt för dig utan att jag ens haft chansen att säga: Nej ffs, aldrig. Men du vill inte släppa ifrån dig ditt nummer hur som helst? Allt du behöver göra är att tacka nej när jag ringer, eller hur?

ja men jag vill inte lägga ut mitt nummer till privatpersoner pga risken för oseriösare samtal eller sms bombning

folk som ringer i uppdrag från företag har jag inget emot har varken hemligt eller nix och jag förlängde mitt mobil abb genom att en teleförsäljare ringt mig
så det är inga problem

jwzrd
2006-04-08, 18:48
Det här är ett rent psuedo-argument. Vad du säger är i princip att vissa känner sig ofredade så därför skall det vara opt-in. Det är många som sagt samma sak redan; "jag gillar inte telefonförsäljare, därför skall dom förbjudas". Ett riktigt argument måste allt tränga lite djupare än så i frågan. Det är uppenbart att folk stör sig på telefonförsäljare, men varför skulle telefonförsäljning förbjudas av den anledningen? Du kan väl börja där...


Jaha?


Nej, du har faktiskt inte den blekaste aning.
Jo, jag förstår visst skillnaden mellan att aktivt göra sina val och att låta andra göra dem åt en. Det första innebär att man använder huvudet, resonerar, och fattar ett beslut. Det senare innebär att man passivt går med på vad någon annan säger, eller bara "flyter med" utan att reflektera. Jag kan inte tvinga någon till det. Att jag ringer upp någon har inget att göra med att försätta personen i en sådan situation att jag fattar besluten åt denne. Det enda jag gör är att påkalla personens uppmärksamhet genom att ringa på telefonen.

Att jag jobbar som telefonförsäljare har för övrigt inget med min objektivitet att göra.

Ditt telefonnummer kan jag väl få då? Jag har ett erbjudande här du inte kan tacka nej till.

jwzrd
2006-04-08, 18:50
ja men jag vill inte lägga ut mitt nummer till privatpersoner pga risken för oseriösare samtal eller sms bombning

folk som ringer i uppdrag från företag har jag inget emot har varken hemligt eller nix och jag förlängde mitt mobil abb genom att en teleförsäljare ringt mig
så det är inga problem

Mitt nummer finns där ute utan att jag fick säga till om det. TROTS risken för oseriösa samtal eller SMS-bombning. Varför sitter du och hoggar ditt nummer så egoistiskt som du gör? Litar du inte på en helt okänd person i en annan stad och hans erbjudanden? Får jag erbjuda dig att gå med i föreningen NIjwzrdX. Går du med i den så slipper du att jag ringer och säljer saker till dig, annars måste du tyvärr hosta upp ditt nummer. Se så.

Lodiz2
2006-04-08, 18:51
Ditt telefonnummer kan jag väl få då? Jag har ett erbjudande här du inte kan tacka nej till.

ringer du för ett företagsräkning eller handlar det då om trakasserier ?
om du är smart så kan du nog ta reda på mitt nummer själv utan att jag skriver det här

det är en viss skillnad om ett bolag ringer och erbjuder produkter eller en privatperson som ringer med ett annat motiv

Yes
2006-04-08, 18:53
Ditt telefonnummer kan jag väl få då? Jag har ett erbjudande här du inte kan tacka nej till.
Du har PM!

jwzrd
2006-04-08, 18:53
ringer du för ett företagsräkning eller handlar det då om trakasserier ?
om du är smart så kan du nog ta reda på mitt nummer själv utan att jag skriver det här

det är en viss skillnad om ett bolag ringer och erbjuder produkter eller en privatperson som ringer med ett annat motiv

Jag förstår inte varför du krånglar? Ingen annan får välja seriositeten hos dom som ringer, varför ska du få välja? Du har inget val grabben, fram med numret, du är inte med i NIjwzrdX. Jag förstår inte problemet heller, allt du behöver göra är att säga: Nej tack. Varför blir du så förnärmad?

Lodiz2
2006-04-08, 18:54
Mitt nummer finns där ute utan att jag fick säga till om det. TROTS risken för oseriösa samtal eller SMS-bombning. Varför sitter du och hoggar ditt nummer så egoistiskt som du gör? Litar du inte på en helt okänd person i en annan stad och hans erbjudanden? Får jag erbjuda dig att gå med i föreningen NIjwzrdX. Går du med i den så slipper du att jag ringer och säljer saker till dig, annars måste du tyvärr hosta upp ditt nummer. Se så.


mitt nummer finns där ute och varför skulle jag ge ut det till dig? dom som vill sälja till mig tar reda på mitt telefonnr själva kan dom inte ens det är dom inte seriösa nog att ringa och jag är bara intresserad utav företagsprodukter och tjänster inte vad privatpersoner kan göra för mig

Cilia
2006-04-08, 18:55
vet du allt om allt ????
vet du precis vad du behöver

om nån ringer till dig och säger att du kan sänka din el med 3000kr per år bara genom ett samtal på telefonen skulle du vara otacksam då?

tror du att du får reda på allt genom annan reklam , kan du ha en dialog med reklambladen ? :)
jag vet tillräckligt mycket för att veta var jag ska hitta informationen om jag är intresserad. Sen anser jag att jag har rätten att välja vilken information jag anser jag är i behov av och att det inte är någon telefonförsäljare som ska avgöra detför mig.

Innan jag anmälde mig till NIX blev jag uppringd av massor av säljare och särskilt sånna som skulle sälja valfrihet dvs el, telefon, försäkringar etc. Telesäljarna särskilt från tele2 var experter på att säga att dom kunde sänka min kosnad med x%. Då frågade jag om det var jämfört med alla telefonbolag och då sa dom nej jämfört med Telia! Men varför säger dom inte det från början? Jo, därför att dom inte är objektiva dom är kanske nästbilligast på marknaden men vad ska jag vara intresserad av det för?

Min poäng är att om jag vill veta hur jag kan sänka mina kostnader så har jag svårt att tro att en konkurrent på marknaden ska vara den som är mest objektiv och kan garantera mig det bästa priset. Dom vill ju bara sälja sin vara så att hävda att jag genom telefonsäljare kan göra garanterat bra affärer är idiotiskt. Och vad har jag för möjlighet att göra jämförelser över telefonen? Tittar jag på nätet t ex kan jag i lugn och ro jämföra olika alternativ över telefon får jag bara vad den säljaren säljer.


Sen tycker jag igen att Yes ska tänka över sin utgångspunkt lite. När han säger att alla andra är fel ute och inte är objektiva medan han sitter som telefonförsäljare och riskerar sitt jobb. Tror han är den som har mest egenintressen i den här historien och därmed också den som har svårast att vara objektiv.

Lodiz2
2006-04-08, 18:56
Jag förstår inte varför du krånglar? Ingen annan får välja seriositeten hos dom som ringer, varför ska du få välja? Du har inget val grabben, fram med numret, du är inte med i NIjwzrdX. Jag förstår inte problemet heller, allt du behöver göra är att säga: Nej tack. Varför blir du så förnärmad?


telefonförsäljare ringer i arbetet det gör inte du

christian
2006-04-08, 18:58
...
Det är uppenbart att folk stör sig på telefonförsäljare, men varför skulle telefonförsäljning förbjudas av den anledningen? Du kan väl börja där...
...


Du inser att folk stör sig på telefonförsäljning men förstår inte varför folk vill få till ett opt-in? Jag tror du får ta och utvärdera din förmåga till logiska slutsatser.

jwzrd
2006-04-08, 18:58
telefonförsäljare ringer i arbetet det gör inte du

Så om jag lovar att ringa från min arbetsplats så får jag ditt nummer?

Lodiz2
2006-04-08, 18:59
jag vet tillräckligt mycket för att veta var jag ska hitta informationen om jag är intresserad. Sen anser jag att jag har rätten att välja vilken information jag anser jag är i behov av och att det inte är någon telefonförsäljare som ska avgöra detför mig.

Innan jag anmälde mig till NIX blev jag uppringd av massor av säljare och särskilt sånna som skulle sälja valfrihet dvs el, telefon, försäkringar etc. Telesäljarna särskilt från tele2 var experter på att säga att dom kunde sänka min kosnad med x%. Då frågade jag om det var jämfört med alla telefonbolag och då sa dom nej jämfört med Telia! Men varför säger dom inte det från början? Jo, därför att dom inte är objektiva dom är kanske nästbilligast på marknaden men vad ska jag vara intresserad av det för?

Min poäng är att om jag vill veta hur jag kan sänka mina kostnader så har jag svårt att tro att en konkurrent på marknaden ska vara den som är mest objektiv och kan garantera mig det bästa priset. Dom vill ju bara sälja sin vara så att hävda att jag genom telefonsäljare kan göra garanterat bra affärer är idiotiskt. Och vad har jag för möjlighet att göra jämförelser över telefonen? Tittar jag på nätet t ex kan jag i lugn och ro jämföra olika alternativ över telefon får jag bara vad den säljaren säljer.


Sen tycker jag igen att Yes ska tänka över sin utgångspunkt lite. När han säger att alla andra är fel ute och inte är objektiva medan han sitter som telefonförsäljare och riskerar sitt jobb. Tror han är den som har mest egenintressen i den här historien och därmed också den som har svårast att vara objektiv.


du kan få information om produkter du inte visste fanns du kan då be säljaren återkomma om du är intresserad och du kan själv kolla upp och jämföra på nätet innan han ringer tillbaks på avtalad tid . säljaren kan också skicka material sedan kan han återkomma och se om du gillade det han hade att sälja , nå vart ligger problemet ?

är det din stackars dyrbara tid ?

Lodiz2
2006-04-08, 19:00
Så om jag lovar att ringa från min arbetsplats så får jag ditt nummer?

om du ringer för att ditt arbete kräver det ja inte för att du blivit sur över ett internetforum och vill ringa och jävlas vilket verkar vara detta fallet.

Yes
2006-04-08, 19:00
Du inser att folk stör sig på telefonförsäljning men förstår inte varför folk vill få till ett opt-in? Jag tror du får ta och utvärdera din förmåga till logiska slutsatser.
Jag förstår varför dom vill, det saknas dock ett rättfärdigande av ett sådant system.

jwzrd
2006-04-08, 19:01
om du ringer för att ditt arbete kräver det ja inte för att du blivit sur över ett internetforum och vill ringa och jävlas vilket verkar vara detta fallet.

Det ändrar bara mina motiv inte dig som mottagare av samtalet.

Lodiz2
2006-04-08, 19:02
Du inser att folk stör sig på telefonförsäljning men förstår inte varför folk vill få till ett opt-in? Jag tror du får ta och utvärdera din förmåga till logiska slutsatser.

alltså det skulle aldrig funka arbetslösheten skulle öka enormt och många stora företag idag säljer deras produkter till stor del mest via tm

så därför kommer det förslaget aldrig gå igenom , har för mig att det har försökts göra ett liknande förslag tidigare också som skrotades tack vare detta

Lodiz2
2006-04-08, 19:05
Det ändrar bara mina motiv inte dig som mottagare av samtalet.

du är konstig , som sagt vill du busringa om du nu är i den åldern så ring nån annan , vill du ringa ett säljsamtal för ett företag till mig så fine men då har du nog redan mitt nummer eller kan slå upp det själv

jwzrd
2006-04-08, 19:08
du är konstig , som sagt vill du busringa om du nu är i den åldern så ring nån annan , vill du ringa ett säljsamtal för ett företag till mig så fine men då har du nog redan mitt nummer eller kan slå upp det själv

Nej det skulle aldrig falla mig in att ringa till dig som privatperson med syfte att försöka sälja nått skit till dig som du inte vill ha. Själv utgår jag ifrån att du skaffar det du vill ha själv genom att ta reda på vilken produkt som är den bästa genom att du jämför dom kriterier som är bra för dig. Det finns många nisch-siter på nätet som gör det riktigt bra dessutom.

Cilia
2006-04-08, 19:09
du kan få information om produkter du inte visste fanns du kan då be säljaren återkomma om du är intresserad och du kan själv kolla upp och jämföra på nätet innan han ringer tillbaks på avtalad tid . säljaren kan också skicka material sedan kan han återkomma och se om du gillade det han hade att sälja , nå vart ligger problemet ?

är det din stackars dyrbara tid ?
men ska ni få välja när jag ska bli störd med det?
förstår inte ni att det blir jobbigt hemma? Är ni helt okänsliga för det?
måste säga att det förvånar mig för dom flesta säljare som jag har kommit i kontakt med är betydligt mer känsliga än så och undrar om dom stör. Dom verkar ha förståelse för att man har annat att göra på kvällen än få information om varor man inte efterfrågat.

Innan jag anmälde mig till NIX bad jag dom skicka material. Skulle uppskatta at över 9 av 10 inte hade något material att skicka eftersom deras provision bygger på att dom säljer över nätet så dom var inte intresserade att jag kunde läsa på om produkten och sen köpa den på annat sätt än via dom över telefon.

Din och Yes arrogans över att jag har en rätt att värdera vad jag vill lägga min tid på gör mig förvånad och ännu mer övertygad om att försäljning över telefon bör förbjudas. Ni anser att ert jobb är mer värt än min tid fast det är min tid som ni behöver för att kunna sälja.

Jag jobbar ofta 10 timmar per dag som innefattar att jag nästan hela tiden är i kontakt med personer antingen i möten, över telefon, via mail eller i andra samtal. När jag kommer hem och har tränat och har ett fåtal timmar att varva ner innan jag ska sova så önskar jag göra det utan att behöva avspisa säljare. Jag tycker inte jag ska behöva försvara varför jag inte vill bli störd.

jwzrd
2006-04-08, 19:14
men ska ni få välja när jag ska bli störd med det?
förstår inte ni att det blir jobbigt hemma? Är ni helt okänsliga för det?
måste säga att det förvånar mig för dom flesta säljare som jag har kommit i kontakt med är betydligt mer känsliga än så och undrar om dom stör. Dom verkar ha förståelse för att man har annat att göra på kvällen än få information om varor man inte efterfrågat.

Innan jag anmälde mig till NIX bad jag dom skicka material. Skulle uppskatta at över 9 av 10 inte hade något material att skicka eftersom deras provision bygger på att dom säljer över nätet så dom var inte intresserade att jag kunde läsa på om produkten och sen köpa den på annat sätt än via dom över telefon.

Din och Yes arrogans över att jag har en rätt att värdera vad jag vill lägga min tid på gör mig förvånad och ännu mer övertygad om att försäljning över telefon bör förbjudas. Ni anser att ert jobb är mer värt än min tid fast det är min tid som ni behöver för att kunna sälja.

Jag jobbar ofta 10 timmar per dag som innefattar att jag nästan hela tiden är i kontakt med personer antingen i möten, över telefon, via mail eller i andra samtal. När jag kommer hem och har tränat och har ett fåtal timmar att varva ner innan jag ska sova så önskar jag göra det utan att behöva avspisa säljare. Jag tycker inte jag ska behöva försvara varför jag inte vill bli störd.

:thumbup:

reinholdsson
2006-04-08, 19:16
men ska ni få välja när jag ska bli störd med det?
förstår inte ni att det blir jobbigt hemma? Är ni helt okänsliga för det?
måste säga att det förvånar mig för dom flesta säljare som jag har kommit i kontakt med är betydligt mer känsliga än så och undrar om dom stör. Dom verkar ha förståelse för att man har annat att göra på kvällen än få information om varor man inte efterfrågat.

Innan jag anmälde mig till NIX bad jag dom skicka material. Skulle uppskatta at över 9 av 10 inte hade något material att skicka eftersom deras provision bygger på att dom säljer över nätet så dom var inte intresserade att jag kunde läsa på om produkten och sen köpa den på annat sätt än via dom över telefon.

Din och Yes arrogans över att jag har en rätt att värdera vad jag vill lägga min tid på gör mig förvånad och ännu mer övertygad om att försäljning över telefon bör förbjudas. Ni anser att ert jobb är mer värt än min tid fast det är min tid som ni behöver för att kunna sälja.

Jag jobbar ofta 10 timmar per dag som innefattar att jag nästan hela tiden är i kontakt med personer antingen i möten, över telefon, via mail eller i andra samtal. När jag kommer hem och har tränat och har ett fåtal timmar att varva ner innan jag ska sova så önskar jag göra det utan att behöva avspisa säljare. Jag tycker inte jag ska behöva försvara varför jag inte vill bli störd.


Väl skrivet!

Yes
2006-04-08, 19:17
Sen tycker jag igen att Yes ska tänka över sin utgångspunkt lite. När han säger att alla andra är fel ute och inte är objektiva medan han sitter som telefonförsäljare och riskerar sitt jobb. Tror han är den som har mest egenintressen i den här historien och därmed också den som har svårast att vara objektiv.
Nu fick jag visserligen reda på igår att lagförslaget förmodligen inte drabbar mig särskilt hårt eftersom det inte tycks inbegripa B2B-försäljning.
Min partiskhet har dock inget med min objektivitet att göra. Jag har vänt mig mot era känslobaserade argument, och allvarligt talat - ni är fan inte ens med i matchen(fast ni tror det). Min objektivitet kan du börja ifrågasätta när jag ignorerar förnuftsbaserade, logiska argument om varför telefonförsäljning är fel. Alltså, om debatten typ lämnar apstadiet.

För att återigen dra paralellen med rökförbudet, så var det precis såhär argumenten för det såg ut. Folk tyckte vore tokskönt att slippa rök på krogen, så då kom man upp med argument om hur skönt det är att slippa krogröken - dessutom skulle det ju bli mycket hälsosammare. Nu tycker jag personligen att det är mycket skönare när man slipper röken på krogen, men jag vidhåller fortfaraned att det var pöbelmentaliteten som segrade.

Lodiz2
2006-04-08, 19:22
men ska ni få välja när jag ska bli störd med det?
förstår inte ni att det blir jobbigt hemma? Är ni helt okänsliga för det?
måste säga att det förvånar mig för dom flesta säljare som jag har kommit i kontakt med är betydligt mer känsliga än så och undrar om dom stör. Dom verkar ha förståelse för att man har annat att göra på kvällen än få information om varor man inte efterfrågat.

Innan jag anmälde mig till NIX bad jag dom skicka material. Skulle uppskatta at över 9 av 10 inte hade något material att skicka eftersom deras provision bygger på att dom säljer över nätet så dom var inte intresserade att jag kunde läsa på om produkten och sen köpa den på annat sätt än via dom över telefon.

Din och Yes arrogans över att jag har en rätt att värdera vad jag vill lägga min tid på gör mig förvånad och ännu mer övertygad om att försäljning över telefon bör förbjudas. Ni anser att ert jobb är mer värt än min tid fast det är min tid som ni behöver för att kunna sälja.

Jag jobbar ofta 10 timmar per dag som innefattar att jag nästan hela tiden är i kontakt med personer antingen i möten, över telefon, via mail eller i andra samtal. När jag kommer hem och har tränat och har ett fåtal timmar att varva ner innan jag ska sova så önskar jag göra det utan att behöva avspisa säljare. Jag tycker inte jag ska behöva försvara varför jag inte vill bli störd.


det jag vill komma fram till är att säljare inte ringer om ni ber dom att inte ringa mer, det finns nix register och det finns hemligt nummer och nummerpresentatör så jag förstår inte hur ni kan ha såna problem

om man har tid att svara i telefon tycker jag att man har tid att ta reda på vad personen vill och sedan välja om man vill fortsätta , som sagt ingen har svarat på frågan blir ni sura när nån ringer fel ???? eller blir ni sura när en kompis ringer och ni är stressade eller inte har tid ???
varför inte bara låta bli att svara eller att svara jag är inte intresserad ta bort mig eller ring en annan dag osv....

om det är så jobbigt när telefonen ringer så gör er av med den om ni vill ha lungt hemma

sen kan inte en säljare veta vilka som har jobbat 10timmar eller vilka som är trötta osv... tro det eller ej men jag har mött många som uppskattar när vi ringer också

jwzrd
2006-04-08, 19:23
Nu fick jag visserligen reda på igår att lagförslaget förmodligen inte drabbar mig särskilt hårt eftersom det inte tycks inbegripa B2B-försäljning.
Min partiskhet har dock inget med min objektivitet att göra. Jag har vänt mig mot era känslobaserade argument, och allvarligt talat - ni är fan inte ens med i matchen(fast ni tror det). Min objektivitet kan du börja ifrågasätta när jag ignorerar förnuftsbaserade, logiska argument om varför telefonförsäljning är fel. Alltså, om debatten typ lämnar apstadiet.

För att återigen dra paralellen med rökförbudet, så var det precis såhär argumenten för det såg ut. Folk tyckte vore tokskönt att slippa rök på krogen, så då kom man upp med argument om hur skönt det är att slippa krogröken - dessutom skulle det ju bli mycket hälsosammare. Nu tycker jag personligen att det är mycket skönare när man slipper röken på krogen, men jag vidhåller fortfaraned att det var pöbelmentaliteten som segrade.

Menar du att känslomässiga argument alltid är fel Yes? Vilka andra argument finns det i det enskilda fallet? Och i rökare-fallet, vad var negativt menar du?

På det stora hela kan man anföra att det är svårt att tacka nej till en telefonförsäljare för många och att det därför kan ses som att du lurar på människor varor dom egentligen inte skulle ha köpt.

Cilia
2006-04-08, 19:24
Nu fick jag visserligen reda på igår att lagförslaget förmodligen inte drabbar mig särskilt hårt eftersom det inte tycks inbegripa B2B-försäljning.
Min partiskhet har dock inget med min objektivitet att göra. Jag har vänt mig mot era känslobaserade argument, och allvarligt talat - ni är fan inte ens med i matchen(fast ni tror det). Min objektivitet kan du börja ifrågasätta när jag ignorerar förnuftsbaserade, logiska argument om varför telefonförsäljning är fel. Alltså, om debatten typ lämnar apstadiet.
jag förstår inte vilka inlägg du menar att vi har argument som inte värda att ta med i en objektiv bedömning?
Du vill använda vår tid och anser att du och dina argument för hur den tiden ska användas är viktigare än våra argument. Du har större rätt att värdera hur den tiden ska användas än vad vi har. Du har hittills inte visat någon förståelse för hur det känns för dom som blir uppringda.

För att återigen dra paralellen med rökförbudet, så var det precis såhär argumenten för det såg ut. Folk tyckte vore tokskönt att slippa rök på krogen, så då kom man upp med argument om hur skönt det är att slippa krogröken - dessutom skulle det ju bli mycket hälsosammare. Nu tycker jag personligen att det är mycket skönare när man slipper röken på krogen, men jag vidhåller fortfaraned att det var pöbelmentaliteten som segrade.
Nu handlade förbudet till stor del om arbetsmiljön för dom som arbetar på krogen. Man kan ju hävda att det är ett fritt val att usätta sig för krogmiljön och välja om man vill arbeta där men det är samma sak som att säga att snickare inte behöver skydd på sina verktyg för dom kan ju välja att ta ett annat arbete.

När det gäller kroggästerna så utestängde röken massor av människor att besöka krogen. Det handlar om dom som är allergiska och har astma. Iofs kan man säga att dom får väl skaffa sig egna ställen att gå på men då tycker man att det är ok att några med sitt beteende har rätt att förstöra miljön så den begränsar den för andra för att deras rätt att röka är större än andras rätt att kunna vistas i lokalen utan att bli sjuka.

Hnke
2006-04-08, 19:25
men ska ni få välja när jag ska bli störd med det?
förstår inte ni att det blir jobbigt hemma? Är ni helt okänsliga för det?
måste säga att det förvånar mig för dom flesta säljare som jag har kommit i kontakt med är betydligt mer känsliga än så och undrar om dom stör. Dom verkar mail eller i andra samtal. När jag kommer hem och har tränat och har ett fåtal timmar att varva ner innan jag ska sova så önskar jag göra det utan att behöva avspisa säljare. Jag tycker inte jag ska behöva försvara varför jag inte vill bli störd.

Bra skrivet!!!

Garnax
2006-04-08, 19:26
Röförbudet på krogen har med hälsa att göra. Det är rökarens problem
om röken stannade hos rökaren, men det gör den inte och då är det
hela omgivningens problem. Giftig brandrök är inget jag vill ha i mina lungor
varken på krogen eller utanför. Den som sprider giftig rök bland sin omgivning
borde kunna dömas för misshandel eller något miljöbrott.

Du känner inte mig, jag har inte gett dig mitt nummer, inte bett dig ringa
inte visat intresse för din produkt eller tjänst...

Så varför tycker du att du ska få ringa mig?

Men om du vill veta hur kul det är med telefonförsäljare så tycker jag du
ska skicka ditt nummer till mig i ett PM så ska jag ringa dig mellan 10 på morgonen och 6 på kvällen och försäka sälja olika saker...

Får vi se när du ledsnat sen...

jwzrd
2006-04-08, 19:26
det jag vill komma fram till är att säljare inte ringer om ni ber dom att inte ringa mer, det finns nix register och det finns hemligt nummer och nummerpresentatör så jag förstår inte hur ni kan ha såna problem

om man har tid att svara i telefon tycker jag att man har tid att ta reda på vad personen vill och sedan välja om man vill fortsätta , som sagt ingen har svarat på frågan blir ni sura när nån ringer fel ???? eller blir ni sura när en kompis ringer och ni är stressade eller inte har tid ???
varför inte bara låta bli att svara eller att svara jag är inte intresserad ta bort mig eller ring en annan dag osv....

om det är så jobbigt när telefonen ringer så gör er av med den om ni vill ha lungt hemma

sen kan inte en säljare veta vilka som har jobbat 10timmar eller vilka som är trötta osv... tro det eller ej men jag har mött många som uppskattar när vi ringer också

Varför är ursprungsläget att du får ringa till mig?

Lodiz2
2006-04-08, 19:31
Röförbudet på krogen har med hälsa att göra. Det är rökarens problem
om röken stannade hos rökaren, men det gör den inte och då är det
hela omgivningens problem. Giftig brandrök är inget jag vill ha i mina lungor
varken på krogen eller utanför. Den som sprider giftig rök bland sin omgivning
borde kunna dömas för misshandel eller något miljöbrott.

Du känner inte mig, jag har inte gett dig mitt nummer, inte bett dig ringa
inte visat intresse för din produkt eller tjänst...

Så varför tycker du att du ska få ringa mig?

Men om du vill veta hur kul det är med telefonförsäljare så tycker jag du
ska skicka ditt nummer till mig i ett PM så ska jag ringa dig mellan 10 på morgonen och 6 på kvällen och försäka sälja olika saker...

Får vi se när du ledsnat sen...

eller anmält sig till nix eller bett dig att inte ringa mer
sen är det löst.. som sagt det är inte särskillt jobbigt samt att man kan välja om man orkar svara , bara sätta på ljudlöst då man inte vill bli uppringd eller dra ur sladden

Cilia
2006-04-08, 19:31
det jag vill komma fram till är att säljare inte ringer om ni ber dom att inte ringa mer, det finns nix register och det finns hemligt nummer och nummerpresentatör så jag förstår inte hur ni kan ha såna problem

jag är med i nix men som jag skrev tidigare så har dom jag fortfarande är kund hos rätt att ringa mig. Det innebär att jag inte kan vara kund hos massa företag om jag inte vill bli störd. Nu har det dock minskat eftersom dom har förstått att jag inte är intresserad. Sen tycker inte jag att jag ska behöva ha hemligt nummer för att inte bli störd av säljare på min fritid. Jag kanske vill att andra ska få tag på mig.

sen haltar ditt argument för om alla har hemliga nummer så funkar inte nummerpresentatör eftersom man inte kommer se vem som ringer och alltså inte kan välja när man ska svara. Sen har många telefonförsäljare nummer osm inte syns och har dom nummer som syns och man slår upp det på hitta så kommer det inte upp vilket företag det är. Så ja det är fortfarande ett problem.

om man har tid att svara i telefon tycker jag att man har tid att ta reda på vad personen vill och sedan välja om man vill fortsätta , som sagt ingen har svarat på frågan blir ni sura när nån ringer fel ???? eller blir ni sura när en kompis ringer och ni är stressade eller inte har tid ???
varför inte bara låta bli att svara eller att svara jag är inte intresserad ta bort mig eller ring en annan dag osv....
nu förstår jag inte vad du menar.
bara för jag svarar i telefon är väl inte det samma sak som att ha tid för säljare? Det är en jäkla skillnad att avbryta det man är mitt uppe i för att ta sig tid med en vän än för att ta sig tid med en säljare.

om det är så jobbigt när telefonen ringer så gör er av med den om ni vill ha lungt hemma
men igen så verkar du tro att vi skaffar telefon så att ni ska kunna ringa och sälja era varor? Telefonen skaffade dom flesta långt innan ni började trakassera oss med era försäljningar.

sen kan inte en säljare veta vilka som har jobbat 10timmar eller vilka som är trötta osv... tro det eller ej men jag har mött många som uppskattar när vi ringer också
nej det förstår jag men det var ett exempel helge!
andra kanske har barn som dom håller på och lägger eller lagar mat till eller en sjuk hustru/man som behöver vårdas. Min poäng var att vi inte bara sitter och väntar på att säljare ska ringa utan att vi har annat att göra.

tror säkert att många blir glada av att telefonen ringer. Skapa en vänskapslinje istället för ensamma människor är mitt tips så gör du nytta istället för elände.

Garnax
2006-04-08, 19:33
Varför är ursprungsläget att du får ringa till mig?

Default läget är väl att folk inte vill bli påringda av folk dom inte känner
och inte gett sitt nummer till och inte på annat vis inbjudit till telefonsamtal?

Lodiz2
2006-04-08, 19:33
Varför är ursprungsläget att du får ringa till mig?


räcker det med att telefonnätet du använder äger dom ?

Cilia
2006-04-08, 19:34
räcker det med att telefonnätet du använder äger dom ?
ja, när dom börjar betala mig istället för att jag betalar dom för att utnyttja det.
då kan vi börja prata
så länge jag betalar för att använda det så är det det jag betalar för så kan ni lämna mig ifred.

Garnax
2006-04-08, 19:35
eller anmält sig till nix eller bett dig att inte ringa mer
sen är det löst.. som sagt det är inte särskillt jobbigt samt att man kan välja om man orkar svara , bara sätta på ljudlöst då man inte vill bli uppringd eller dra ur sladden

Folk får ringa till mig, folk jag känner eller bett ringa eller myndigheter...

inte försäljare.

jwzrd
2006-04-08, 19:36
räcker det med att telefonnätet du använder äger dom ?

Äger vilka?

Garnax
2006-04-08, 19:37
Fast ofta slipper man snacka med försäljarna, dom tycker ju det är kul
att busringa med så ofta är det ingen där när man svarar.

Men jag antar att det också är okey, att man ringer en massa nummer sammtidigt och sen talar med den som svarar först. Alla andra som gick och svarade fick bara ett "klick" i örat.

jwzrd
2006-04-08, 19:37
Default läget är väl att folk inte vill bli påringda av folk dom inte känner
och inte gett sitt nummer till och inte på annat vis inbjudit till telefonsamtal?

Det är min uppfattning ja.

reinholdsson
2006-04-08, 19:40
Fast ofta slipper man snacka med försäljarna, dom tycker ju det är kul
att busringa med så ofta är det ingen där när man svarar.

Men jag antar att det också är okey, att man ringer en massa nummer sammtidigt och sen talar med den som svarar först. Alla andra som gick och svarade fick bara ett "klick" i örat.

Ja fyfan vad det är jobbigt, men det verkar som en del får betalt per nummer de ringer upp. Bredbandsbolaget är mästare på att ringa upp och lägga på, tills den dagen jag tröttnade och lyfte på luren och halvt skrek "men vem fan är det? Svara för i helvete" då var det en röst som sade "oj, jag råkade trycka på fel knapp"...

Lodiz2
2006-04-08, 19:41
jag är med i nix men som jag skrev tidigare så har dom jag fortfarande är kund hos rätt att ringa mig. Det innebär att jag inte kan vara kund hos massa företag om jag inte vill bli störd. Nu har det dock minskat eftersom dom har förstått att jag inte är intresserad. Sen tycker inte jag att jag ska behöva ha hemligt nummer för att inte bli störd av säljare på min fritid. Jag kanske vill att andra ska få tag på mig.

sen haltar ditt argument för om alla har hemliga nummer så funkar inte nummerpresentatör eftersom man inte kommer se vem som ringer och alltså inte kan välja när man ska svara. Sen har många telefonförsäljare nummer osm inte syns och har dom nummer som syns och man slår upp det på hitta så kommer det inte upp vilket företag det är. Så ja det är fortfarande ett problem.


nu förstår jag inte vad du menar.
bara för jag svarar i telefon är väl inte det samma sak som att ha tid för säljare? Det är en jäkla skillnad att avbryta det man är mitt uppe i för att ta sig tid med en vän än för att ta sig tid med en säljare.


men igen så verkar du tro att vi skaffar telefon så att ni ska kunna ringa och sälja era varor? Telefonen skaffade dom flesta långt innan ni började trakassera oss med era försäljningar.


nej det förstår jag men det var ett exempel helge!
andra kanske har barn som dom håller på och lägger eller lagar mat till eller en sjuk hustru/man som behöver vårdas. Min poäng var att vi inte bara sitter och väntar på att säljare ska ringa utan att vi har annat att göra.

tror säkert att många blir glada av att telefonen ringer. Skapa en vänskapslinje istället för ensamma människor är mitt tips så gör du nytta istället för elände.



alla seriösa tm bolag har ett nr som syns när man ringer så det är inga problem och man ska väl inte dra alla över en kant eller ???? , bara för att du har hemligt så betyder det inte att du inte kan se mitt nr


jag tycker dom flesta här har hat till telefonförsäljare som liknar rasism osv...
en var otrevlig då är alla det osv...herregud!

men alltså svara på ett samtal som du endå skulle gjort om det vore en vän för att sedan säga nej tack vilket tar mindre än 1 min är inte det värt det om man tänker på hur många jobb det skapat och skapar som gör att sverige får en bättre ekonomi vilket kan gynna en själv om man nu är ego ????

fattar inte att det kan vara så jobbigt jag bara undrar med handen på hjärtat hur många samtal från försäljare får ni per vecka , månad ?

jag har fått 1-2 samtal på ett år!

Yes
2006-04-08, 19:42
men ska ni få välja när jag ska bli störd med det?
förstår inte ni att det blir jobbigt hemma? Är ni helt okänsliga för det?
måste säga att det förvånar mig för dom flesta säljare som jag har kommit i kontakt med är betydligt mer känsliga än så och undrar om dom stör. Dom verkar ha förståelse för att man har annat att göra på kvällen än få information om varor man inte efterfrågat.
Nej, självklart är det ingen som är okänslig för att folk tycker det är störande. Jag ursäktar mig alltid ifall jag råkar störa någon, det är liksom inte min avsikt att göra det.

Innan jag anmälde mig till NIX bad jag dom skicka material. Skulle uppskatta at över 9 av 10 inte hade något material att skicka eftersom deras provision bygger på att dom säljer över nätet så dom var inte intresserade att jag kunde läsa på om produkten och sen köpa den på annat sätt än via dom över telefon.
Visst är det så. För egen del skickar jag dock material och sedan ringer jag upp igen om 1-2 dagar, och frågar om dom hunnit läsa igenom det.

Din och Yes arrogans över att jag har en rätt att värdera vad jag vill lägga min tid på gör mig förvånad och ännu mer övertygad om att försäljning över telefon bör förbjudas. Ni anser att ert jobb är mer värt än min tid fast det är min tid som ni behöver för att kunna sälja.
Nej, jag försöker inte värdera mitt jobb eller din tid på det sättet. Jag anser mig dock att ha rätt att ringa vem jag vill. Det handlar om att utnytja ett kommunikationsmedel, precis som jag kan utnytja torget till att försöka prata med folk. Vill inte du ha med mig att göra så fine, då får jag respektera det, men att förbjuda mig från att ta kontakt med främmande människor - att försöka prata och kommunicera med dom? Det är ju helt bizarrt att saken ens diskuteras.

Jag jobbar ofta 10 timmar per dag som innefattar att jag nästan hela tiden är i kontakt med personer antingen i möten, över telefon, via mail eller i andra samtal. När jag kommer hem och har tränat och har ett fåtal timmar att varva ner innan jag ska sova så önskar jag göra det utan att behöva avspisa säljare. Jag tycker inte jag ska behöva försvara varför jag inte vill bli störd.
Jag förstår mycket väl om du inte vill bli störd. Det handlar inte om det. Vill du inte bli störd hör det om inte annat till allmänt hyffs att lämna dig ifred. Men återigen, att jag inte får ringa folk om mitt syfte är att sälja något? Det är sjukt. Jag använder telefonen till vad den är avsedd för - ett kommunikationsmedel. Men eftersom många störs av mig blir jag diskriminerad från att använda det kommunikationsmedlet. Fan, skaffa hemligt nummer, gå med i NIX-registret eller be mig dra åt helvete i luren, men jag accepterar inte att bli förbjuden att ringa folk.

Lodiz2
2006-04-08, 19:42
Ja fyfan vad det är jobbigt, men det verkar som en del får betalt per nummer de ringer upp. Bredbandsbolaget är mästare på att ringa upp och lägga på, tills den dagen jag tröttnade och lyfte på luren och halvt skrek "men vem fan är det? Svara för i helvete" då var det en röst som sade "oj, jag råkade trycka på fel knapp"...


misstag kan alla göra , ny säljare som inte vant sig vid systemen man ringer aldrig upp själv utan det är en dator som gör det åt en

reinholdsson
2006-04-08, 19:43
misstag kan alla göra , ny säljare som inte vant sig vid systemen man ringer aldrig upp själv utan det är en dator som gör det åt en

Ja, men man kan ju inte ta det som misstag när det hände 20 ggr på en vecka.

Lodiz2
2006-04-08, 19:44
Folk får ringa till mig, folk jag känner eller bett ringa eller myndigheter...

inte försäljare.


därav nix

christian
2006-04-08, 19:45
..
fattar inte att det kan vara så jobbigt jag bara undrar med handen på hjärtat hur många samtal från försäljare får ni per vecka , månad ?

jag har fått 1-2 samtal på ett år!

När jag flyttade och skaffade nytt nummer fick jag ungefär 5-7 påringningar varje vecka. Sen NIX:ade jag mig och än efter drygt 5 månader har det inte upphört helt. Fast nu är det nere på 1 per månad eller så.

Lodiz2
2006-04-08, 19:45
Äger vilka?


beror väl helt på vilket nät du använder

jwzrd
2006-04-08, 19:47
därav nix

Du tycker inte att det borde vara tvärtom? Nånting man låter bli att gå med i för att slippa försäljarslynglar som vill sälja skit?

jwzrd
2006-04-08, 19:48
beror väl helt på vilket nät du använder

Du sa att telefonnätet jag använder äger _dom_. Jag undrade vilka _dom_ du syftar på.

Lodiz2
2006-04-08, 19:49
När jag flyttade och skaffade nytt nummer fick jag ungefär 5-7 påringningar varje vecka. Sen NIX:ade jag mig och än efter drygt 5 månader har det inte upphört helt. Fast nu är det nere på 1 per månad eller så.

får man 5-6 per vecka och man störs av det kan jag förstå att det är irriterande men då är det bara att göra som du gjorde och 1 samtal på 1 min på 1 månad är väl inget att vara upprörd över eller vad tycker ni ?

och har man dålig uppfattning om försäljare så inbillar man sig att dom ringt oftare en dom gjort,det har hänt många gånger att jag kollat upp när vi ringt upp vissa kunder som sagt att vi ringt dom 3ggr på en vecka hade vi det nej det hade vi inte

Lodiz2
2006-04-08, 19:49
Du sa att telefonnätet jag använder äger _dom_. Jag undrade vilka _dom_ du syftar på.

det företaget som ringer dig kanske äger nätet du använder då tycker jag dom har rätt att ringa dig

reinholdsson
2006-04-08, 19:50
det företaget som ringer dig kanske äger nätet du använder då tycker jag dom har rätt att ringa dig

Då tycker jag att man har rätt att dra av pengar från telefonräkningen med.

Lodiz2
2006-04-08, 19:52
Du tycker inte att det borde vara tvärtom? Nånting man låter bli att gå med i för att slippa försäljarslynglar som vill sälja skit?

nej pga att det skapar jobb och ekonomi åt sverige och telefonen är skapad för kommunikation och att det inte är speciellt jobbigt att göra själv endå om man tycker det är störande

jwzrd
2006-04-08, 19:52
det företaget som ringer dig kanske äger nätet du använder då tycker jag dom har rätt att ringa dig

Vilka rättigheter har jag då?

Cilia
2006-04-08, 19:52
det företaget som ringer dig kanske äger nätet du använder då tycker jag dom har rätt att ringa dig
och om du bor i hyresrätt så har värden rätt att gå in i lägenheten när han önskar utan att fråga dig innan?

jwzrd
2006-04-08, 19:53
nej pga att det skapar jobb och ekonomi åt sverige och telefonen är skapad för kommunikation och att det inte är speciellt jobbigt att göra själv endå om man tycker det är störande

Men du inser att det bara är lyckade säljtillfällen som skapar jobb? Sen låter det på ditt inlägg som att jag bör köpa det du säljer så att du får behålla ditt jobb.

Metal_boy_
2006-04-08, 20:05
Ring ring!

Metal lufter luren

- Ja, hallå?

I luren är det en ung dam som ringer angående frågor eller försäljning.

- Ja hej, jag ringer från ****** och skulle vilja veta vad du har för teleoperatör/ställa några frågor, har du tid en stund?

Damen fortsätter prata direkt, utan att man svarat om man har tid öht. Metal drar en liten suck.

- Ja, jag sitter här och onanerar, men prata på du.

- KLICK!

Lodiz2
2006-04-08, 20:10
Vilka rättigheter har jag då?


rätt att ringa till företaget med synpunkter , få hjälp med räkningar , reparationer osv....

Lodiz2
2006-04-08, 20:12
Ring ring!

Metal lufter luren

- Ja, hallå?

I luren är det en ung dam som ringer angående frågor eller försäljning.

- Ja hej, jag ringer från ****** och skulle vilja veta vad du har för teleoperatör/ställa några frågor, har du tid en stund?

Damen fortsätter prata direkt, utan att man svarat om man har tid öht. Metal drar en liten suck.

- Ja, jag sitter här och onanerar, men prata på du.

- KLICK!

då är det bara svara nej det har jag inte fortsätter hon endå lägg på luren då var det hennes fel och hon kommer troligtvis inte bli långvarig i branchen då säljares samtal bandas och kvalitetsäkras

Lodiz2
2006-04-08, 20:13
Men du inser att det bara är lyckade säljtillfällen som skapar jobb? Sen låter det på ditt inlägg som att jag bör köpa det du säljer så att du får behålla ditt jobb.

du behöver inte köpa bara att jag får ringa till folk gör att jag har ett jobb , jobbar förövrigt inte längre inom telefonförsäljning

Lodiz2
2006-04-08, 20:15
och om du bor i hyresrätt så har värden rätt att gå in i lägenheten när han önskar utan att fråga dig innan?

nej men det beror på andra faktorer som stöld , privata ägodelar som inte vill exponeras osv... du väljer ju själv om du vill svara eller hur , ringer jag och du inte är hemma ingen skada skedd

Lodiz2
2006-04-08, 20:17
jag tycker fördelarna med försäljning överväger nackdelarna och det borde dom flesta tycka eftersom det skapar jobb och det skapar ekonomi åt det land ni bor i och därför bör teleförsäljning vara fullt lagligt

Lodiz2
2006-04-08, 20:18
Då tycker jag att man har rätt att dra av pengar från telefonräkningen med.

ska dom lägga på pengar på räkningen när du ringer dom för att får reparation och service då?

christian
2006-04-08, 20:18
du behöver inte köpa bara att jag får ringa till folk gör att jag har ett jobb , jobbar förövrigt inte längre inom telefonförsäljning

Vad tror du betalade din lön? Tomten? Hade du aldrig sålt något överhuvudtaget hade du troligtvis inte blivit långvarig.

reinholdsson
2006-04-08, 20:19
ska dom lägga på pengar på räkningen när du ringer dom för att får reparation och service då?

Det gör dom ju i vissa fall. Samtidigt så har ju dom som svarar betalt för att prata i telefon, det har inte jag.

Yes
2006-04-08, 20:26
jag tycker fördelarna med försäljning överväger nackdelarna och det borde dom flesta tycka eftersom det skapar jobb och det skapar ekonomi åt det land ni bor i och därför bör teleförsäljning vara fullt lagligt
Jag håller inte med, inte av den anledningen. Det är inte för att det är positivt för landets ekonomi(vilket det visserligen är) det bör vara tillåtet, utan för att man helt enkelt inte gör något fel när man ringer folk.

Cilia
2006-04-08, 20:28
Det bästa som har framkommit av den här tråden är att jag har blivit övertygad om att det verkar vara en bra idé att införa förbud mot telefonförsäljning. Tidigare var jag inte helt övertygad men nu är jag det.

Tack alla ni telefonförsäljare som har presenterat så övertygande argument mot telefonförsäljning.

Lodiz2
2006-04-08, 20:32
Vad tror du betalade din lön? Tomten? Hade du aldrig sålt något överhuvudtaget hade du troligtvis inte blivit långvarig.

nej men det innebär inte att just han betalar min lön genom att köpa jag hade förövrigt månadslön

Lasse Kongo
2006-04-08, 20:37
Helvete va den här tråden pippar på då.

Någon som orkar kan ju starta en poll, typ hur ofta man köpt något via telefon, skulle vara kul att se.

Telemarketing borde förbjudas, inte för att dem är jobbiga, utan för de "anställdas" mänskliga rättigheter och sånt skit typ.

Lodiz2
2006-04-08, 20:37
Det bästa som har framkommit av den här tråden är att jag har blivit övertygad om att det verkar vara en bra idé att införa förbud mot telefonförsäljning. Tidigare var jag inte helt övertygad men nu är jag det.

Tack alla ni telefonförsäljare som har presenterat så övertygande argument mot telefonförsäljning.

varför var du inte helt övertygad förut då?

Osten80
2006-04-08, 20:37
Jag håller inte med, inte av den anledningen. Det är inte för att det är positivt för landets ekonomi(vilket det visserligen är) det bör vara tillåtet, utan för att man helt enkelt inte gör något fel när man ringer folk.


För mig är det helt obegripligt att du inte förstår att folk inte vill bli uppringda, oavsett om det är "fel" eller inte.
Jag har aldrig någonsin träffat någon som har blivit uppringd som sedan har pratat i positiva ordlag om telefonförsäljare. Jag personligen hatar skiten, och det gäller såväl telefonförsäljning som dörrknackare, tvshop och allt annat där man ska bli påprackad en massa skit som man inte vill ha.
Är det så svårt att förstå att folk i allmänhet tycker att det är jobbigt?
Jag väljer själv när jag vill köpa något!!!

Lodiz2
2006-04-08, 20:38
Helvete va den här tråden pippar på då.

Någon som orkar kan ju starta en poll, typ hur ofta man köpt något via telefon, skulle vara kul att se.

Telemarketing borde förbjudas, inte för att dem är jobbiga, utan för de "anställdas" mänsliga rättigheter och sånt skit typ.


kan du utveckla det med anställdas rättigheter ? lät intressant

Cilia
2006-04-08, 20:39
varför var du inte helt övertygad förut då?
därför att det blev så tydligt när jag läste era inlägg hur ni kränker och stör människors privatliv.

tidigare tänkte jag att det skedde med någon form av respekt men nu har jag förstått att det inte ens finns med på agendan.

Lodiz2
2006-04-08, 20:39
För mig är det helt obegripligt att du inte förstår att folk inte vill bli uppringda, oavsett om det är "fel" eller inte.
Jag har aldrig någonsin träffat någon som har blivit uppringd som sedan har pratat i positiva ordlag om telefonförsäljare. Jag personligen hatar skiten, och det gäller såväl telefonförsäljning som dörrknackare, tvshop och allt annat där man ska bli påprackad en massa skit som man inte vill ha.
Är det så svårt att förstå att folk i allmänhet tycker att det är jobbigt?
Jag väljer själv när jag vill köpa något!!!

klart man kan förstå att man kan tycka det är jobbigt men då är det ju bara anmäla sig till nix så det är väl inte ett skäl nog till att slopa teleförsäljning

Cilia
2006-04-08, 20:40
klart man kan förstå att man kan tycka det är jobbigt men då är det ju bara anmäla sig till nix så det är väl inte ett skäl nog till att slopa teleförsäljning
inte helt, du verkar totalt missat att man inte helt kan stoppa säljarna.

Lodiz2
2006-04-08, 20:42
därför att det blev så tydligt när jag läste era inlägg hur ni kränker och stör människors privatliv.

tidigare tänkte jag att det skedde med någon form av respekt men nu har jag förstått att det inte ens finns med på agendan.


då har du missupfattat allt/mig

vi har tydliga regler och respekterar alltid om kunden inte vill att vi ska ringa eller inte har tid att prata och vi försöker alltid vara trevliga även om kunden inte är det så jag upplever att vi visar mer respekt än vad vi får och är värda

Osten80
2006-04-08, 20:42
varför var du inte helt övertygad förut då?


Förmodligen för att ni nu verkligen har visat att ni inte bryr er om att ni stör när ni ringer utan ser det som en rättighet bara för att personen i andra änden av linjen lyfter luren.

Yes
2006-04-08, 20:42
För mig är det helt obegripligt att du inte förstår att folk inte vill bli uppringda, oavsett om det är "fel" eller inte.

Det har jag aldrig haft svårt att förstå, och jag har flera gånger uttryckligen skrivt att jag visst förstår det.

Lasse Kongo
2006-04-08, 20:43
kan du utveckla det med anställdas rättigheter ? lät intressant

Ja ska bara se på film först, i´ll be back om 2 timmar...

Men tex kan man ju nämna vilken extremt hög sjukfrånvaro det är på många tmföretag, varför då kan man ju fråga sig?

Är det för att det är extra mycket basilusker i dessa byggnader, kanske underdoserade vitaminertabletter, eller rent av för dålig kosthållning och för lite sex.

Eller kan det vara andra orsaker som ligger bakom den höga sjukskrivningen, frukta ej, fortsättning fortsätter i "Mongos kampanj för ett TMfritt Sverige"

Osten80
2006-04-08, 20:44
klart man kan förstå att man kan tycka det är jobbigt men då är det ju bara anmäla sig till nix så det är väl inte ett skäl nog till att slopa teleförsäljning

Det är klart att man kan och bör anmäla sig till nix, men att det ens ska behövas för att man ska få vara ifred i sitt eget hem tyder på någonting är galet.

Cilia
2006-04-08, 20:46
då har du missupfattat allt/mig

vi har tydliga regler och respekterar alltid om kunden inte vill att vi ska ringa eller inte har tid att prata och vi försöker alltid vara trevliga även om kunden inte är det så jag upplever att vi visar mer respekt än vad vi får och är värda
må så vara men er attityd i den här tråden visar något annat och jag är övertygad om att det är det som genomsyrar ert arbete.

Det har jag aldrig haft svårt att förstå, och jag har flera gånger uttryckligen skrivt att jag visst förstår det.
Jag tror inte jag är ensam om jag säger att det har helt försvunnit bakom all din arrogans för vår privata sfär och tid.

Lodiz2
2006-04-08, 20:48
inte helt, du verkar totalt missat att man inte helt kan stoppa säljarna.

självklart kan man inte få helt stopp på precis alla som ringer men ringer jag till en nix kund för att dom är kund hos det företag jag representerar så ser jag självklart till att ta bort personen ur vårat register om nu kunden vill det...

vissa tycker det är helt ok att företag som man har relationer med ringer även om man har nix så därför måste man fråga för att få veta

och ja jag skulle inte ha nått emot att om man ville kunde spärra alla försäljningssamtal till sig men jag tycker inte det ska bli spärrat automatiskt åt alla utan det ska vara ett aktivt val man gör så om man störs av det så är det bara anmäla sig själv, för om det skulle vara tvärtom så skulle ingen orka anmäla sig eller ordna så vi får ringa eftersom dom inte vet vad dom går miste om

Osten80
2006-04-08, 20:51
Det har jag aldrig haft svårt att förstå, och jag har flera gånger uttryckligen skrivt att jag visst förstår det.


Du tycker att du har rätt att ringa upp folk fast de kanske egentligen inte vill bli uppringda. Jag får inte ihop det med att du säger att du förstår att folk tycker att det kan vara jobbigt.

Lodiz2
2006-04-08, 20:53
Ja ska bara se på film först, i´ll be back om 2 timmar...

Men tex kan man ju nämna vilken extremt hög sjukfrånvaro det är på många tmföretag, varför då kan man ju fråga sig?

Är det för att det är extra mycket basilusker i dessa byggnader, kanske underdoserade vitaminertabletter, eller rent av för dålig kosthållning och för lite sex.

Eller kan det vara andra orsaker som ligger bakom den höga sjukskrivningen, frukta ej, fortsättning fortsätter i "Mongos kampanj för ett TMfritt Sverige"

nu börjar det komma in lite vettiga argument ....
anledningen till stor sjukfrånvaro beror ofta på att många försäljare blir behandlade illa när dom ringer och mår då dåligt psykiskt och det tycker inte jag man ska behöva utsättas för inom ett yrke och det borde vara alla människors sunda förnuft som gör att man ska respektera försäljare med och då skulle arbetsmiljön bli bättre för dom som jobbar med tm


självklart finns det andra orsaker med för frånvaro , löner , lokaler , arbetskamrater ,arbetstider osv...

Yes
2006-04-08, 21:06
Jag tror inte jag är ensam om jag säger att det har helt försvunnit bakom all din arrogans för vår privata sfär och tid.
Isåfall beror det väl på att vissa inte kan läsa innantill. Jag har flera gånger skrivit att jag har full förståelse och respekt för folk som inte vill bli störda. Att jag sedan påpekat, i hårda ordalag, att ni inte har rätt att förbjuda mig från att använda telefonen, bara för att jag kan råka störa er, har inte med oförståelse eller brist av respekt att göra. Jag tycker själv att det kan vara störande att bli uppringd av telefonförsäljare, och jag är oftast helt ointresserad av vad de har att erbjuda. Däremot har jag inget till övers för förbudsivrande, det är något jag istället föraktar. Förväxla inte det med det andra.

Yes
2006-04-08, 21:15
Du tycker att du har rätt att ringa upp folk fast de kanske egentligen inte vill bli uppringda. Jag får inte ihop det med att du säger att du förstår att folk tycker att det kan vara jobbigt.
Det råder inte någon motsättning där. Antag att du har en kompis som inte gillar att bli störd vid maten, något som ju får anses rätt vanligt. Är det då fel av dig att ringa på kvällen, med tanke på risken att han sitter och käkar middag? Det är det ju knappast, men om du råkar störa din kompis förstår du att timingen blev dålig och ursäktar dig. Likadant är det för mig, jag förstår om det inte alltid blir så muntra toner från den andra sidan - det gör det dock inte fel av mig att försöka ringa.

Osten80
2006-04-08, 21:23
Det råder inte någon motsättning där. Antag att du har en kompis som inte gillar att bli störd vid maten, något som ju får anses rätt vanligt. Är det då fel av dig att ringa på kvällen, med tanke på risken att han sitter och käkar middag? Det är det ju knappast, men om du råkar störa din kompis förstår du att timingen blev dålig och ursäktar dig. Likadant är det för mig, jag förstår om det inte alltid blir så muntra toner från den andra sidan - det gör det dock inte fel av mig att försöka ringa.


Det är givetvis en stor skillnad att bli uppringd av någon som man känner och tycker om jämfört med att bli uppringd av en okänd person som vill sälja något. Det går inte ens att jämföra de bägge sakerna.
Jag har som sagt aldrig pratat med någon som har haft något postivt att säga om telefonsäljare. Ni är illa omtyckta, och det beror givetvis på att ni stör folk där de inte vill bli störda: I sina hem!

Yes
2006-04-08, 21:27
Det är givetvis en stor skillnad att bli uppringd av någon som man känner och tycker om jämfört med att bli uppringd av en okänd person som vill sälja något. Det går inte ens att jämföra de bägge sakerna.
Jag har som sagt aldrig pratat med någon som har haft något postivt att säga om telefonsäljare. Ni är illa omtyckta, och det beror givetvis på att ni stör folk där de inte vill bli störda: I sina hem!
Jämförelsen handlade om hur jag kan förstå att folk tycker det är jobbigt, samtidigt som jag ringer och riskerar att störa dem. Det handlade inte om huruvida det är jobbigare att bli störd av en telefonförsäljare än en kompis.

Osten80
2006-04-08, 21:29
Jämförelsen handlade om hur jag kan förstå att folk tycker det är jobbigt, samtidigt som jag ringer och riskerar att störa dem. Det handlade inte om huruvida det är jobbigare att bli störd av en telefonförsäljare än en kompis.

Det förändrar ju inte det faktum att det faktiskt är så.

Yes
2006-04-08, 21:36
Det förändrar ju inte det faktum att det faktiskt är så.
Nej, det har jag väl inte heller påstått?

petersson
2006-04-08, 22:03
Vad löjliga ni är! Står ens nummer i telefonkatalogen får man ju räkna med att folk ringer *screwy*

Garnax
2006-04-08, 22:11
Vad löjliga ni är! Står ens nummer i telefonkatalogen får man ju räkna med att folk ringer *screwy*

Tycker du det är okey att ta telefonkatalogen, ta ett nummer ur slumpen
och ring det? Bara för att du kan?

Jag möts av reklam och försäljare överallt och hela tiden. Men för fan
knacka inte på min dörr och jaga mig i hemmet eller ringa mig.

Lillgrabben
2006-04-08, 22:40
Jag & min sambo har telefon för att vi ska kunna komma i kontakt med vänner, bekanta, skola, familj, myndigheter, vård etc samt för att de ska kunna kontakta oss.

Jag har inte skaffat telefonabbonemang för att folk ska ringa & sälja grejer eller tigga pengar, eller göra något annat som inte infattas av anledingen till att vi faktiskt betalar för ett telefonabbonemang.

Bara för att jag faktiskt äger en telefon & betalar för ett abbonemang betyder det inte att jag vill bli störd med en massa TRAMS.

Jense
2006-04-09, 02:23
ibland ringer jag upp

fast roligast är att säga "jasså, näää, ärligt? fyyyyyyyfan vad fett, jag ska nog köpa det du säljer, vad va det nu? jaha, ja det låter helt klart något som skulle kunna använda..vad va det nu?"

osv 5minuter går snabbt

kharon
2006-04-09, 08:56
eller så anmäler man sig bara till nix om man störs så mycket av det så jobbigt är det inte att ringa ett nr


Varför ska det vara opt-out på det då? Förklara det.
Varför skall den som inte vill ha det behöva vara aktiv för att slippa det, istället för den som vill ha det?

Vet inte ens om vi har något i stil med ert nix här.

kharon
2006-04-09, 09:18
Efter mycket möda hittade jag något som verkade motsvara nix-registret i Finland.

Dock så omfattar det endast de företag som slutit sig till förbundet, och så var det avgift på att ansluta sig, då det var ett sk. betalnummer man skulle ringa till och anmäla sig. Dessutom var det endast giltigt 3 år.




Men ni telefonförsäljare, speciellt Yes och lodiz2, ni har ännu inte förklarat skillnaden mellan SPAM och telefonförsäljning, och varför det skall vara opt-out och inte opt-in, då majoriteten av konsumenterna inte vill ha telefonförsäljning.

Lodiz2
2006-04-10, 10:28
Varför ska det vara opt-out på det då? Förklara det.
Varför skall den som inte vill ha det behöva vara aktiv för att slippa det, istället för den som vill ha det?

Vet inte ens om vi har något i stil med ert nix här.


har svarat på det förut i tråden bara att läsa

Lodiz2
2006-04-10, 10:29
Efter mycket möda hittade jag något som verkade motsvara nix-registret i Finland.

Dock så omfattar det endast de företag som slutit sig till förbundet, och så var det avgift på att ansluta sig, då det var ett sk. betalnummer man skulle ringa till och anmäla sig. Dessutom var det endast giltigt 3 år.




Men ni telefonförsäljare, speciellt Yes och lodiz2, ni har ännu inte förklarat skillnaden mellan SPAM och telefonförsäljning, och varför det skall vara opt-out och inte opt-in, då majoriteten av konsumenterna inte vill ha telefonförsäljning.


hur vet du att majoriteten inte vill ha det ?

källa på det ? :cool:

kharon
2006-04-10, 11:12
hur vet du att majoriteten inte vill ha det ?

källa på det ? :cool:

T.ex. En undersökning av posten i Finland

Finns refererat på finska på http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=26379

Vi kunde sätta upp en poll här också...

Lodiz2
2006-04-10, 11:29
T.ex. En undersökning av posten i Finland

Finns refererat på finska på http://www.digitoday.fi/showPage.php?page_id=11&news_id=26379

Vi kunde sätta upp en poll här också...


i finland kanske men jag pratar om sverige för det är där jag bor och jobbar så hur det funkar i finland är irrelevant för mig

reinholdsson
2006-04-10, 11:36
hur vet du att majoriteten inte vill ha det ?

källa på det ? :cool:

Är väll ingen i denna tråden som inte är telefonförsäljare som sagt att de är positiva?

borde ju tyda på något.

Nitrometan
2006-04-10, 11:46
Jag brukar be dem återkomma om en vecka eller så och sen hålla på så, säga att jag inte har tid osv men att jag beslutar mig snart. Sen säger jag att jag inte är intresserad. Då blir de sura, hahahahhahahah.

Fast nu är jag NIX:ad.
Det var en bra idé. Jag har kört den nån gång.

Jag har provat att be om deras nummer så att jag kan ringa tillbaka. Men det brukar jag inte få. Konstigt? De ringer mig, men vill inte bli uppringda?

kharon
2006-04-10, 12:06
i finland kanske men jag pratar om sverige för det är där jag bor och jobbar så hur det funkar i finland är irrelevant för mig

Tror du verkligen att det skiljer sig mycket åt mellan Fi o Sve?

Som reinholdsson säger så är det ju inte mycket som tyder på att någon här skule tycka om det, förutom de som sysslar med det..

Men i alla fall här har du en svensk undersökning som jag rätt snabbt hittade... http://www.annons.se/?get=files&action=download&id=14-323

Grippster
2006-04-10, 13:53
jo tjena, första samtalet till mitt nya hemliga abonemang: "vill du byta till tele-2?"

Eller hemligt nummer. Då slipper man alla tusentals efterhängsna brudar samt telefonförsäljare.

Lodiz2
2006-04-10, 22:03
Det var en bra idé. Jag har kört den nån gång.

Jag har provat att be om deras nummer så att jag kan ringa tillbaka. Men det brukar jag inte få. Konstigt? De ringer mig, men vill inte bli uppringda?

telefonförsäljare har inga inkommande nummer så det blir svårt

Krokodil
2006-04-10, 22:57
Telefonförsäljare är ett gissel!

Jag anmälde oss till NIX för att slippa bli ofredad men det dröjde inte länge innan det började ringa igen. Denna gång var det glocalnet eller nåt liknande som ringde två ggr i veckan och när jag med stigande irritation bad dem respektera att vi anmält oss till NIX fick jag höra att det inte gällde dem eftersom jag var medlem i villaägarnas riksförbund! Tydligen hade de nästlat sig in den vägen och då gäller inga regler.

Jag vill inte bli uppringd hemma av försäljare, tiggare, predikanter eller annat löst folk. Inte heller vill jag få påhälsning av dörrförsäljare (undantaget grannungarna som säljer jultidningar). OM det nu skulle vara så att jag missar århundradets erbjudande på y-frontkalsonger så gör det inget.


Ett tips om ni vill roa er på teleförsäljarens bekostnad... http://www.xs4all.nl/~egbg/motmanuskript.html :D

Santiago
2006-04-11, 00:06
Nu fick jag visserligen reda på igår att lagförslaget förmodligen inte drabbar mig särskilt hårt eftersom det inte tycks inbegripa B2B-försäljning.
Min partiskhet har dock inget med min objektivitet att göra. Jag har vänt mig mot era känslobaserade argument, och allvarligt talat - ni är fan inte ens med i matchen(fast ni tror det). Min objektivitet kan du börja ifrågasätta när jag ignorerar förnuftsbaserade, logiska argument om varför telefonförsäljning är fel. Alltså, om debatten typ lämnar apstadiet.

För att återigen dra paralellen med rökförbudet, så var det precis såhär argumenten för det såg ut. Folk tyckte vore tokskönt att slippa rök på krogen, så då kom man upp med argument om hur skönt det är att slippa krogröken - dessutom skulle det ju bli mycket hälsosammare. Nu tycker jag personligen att det är mycket skönare när man slipper röken på krogen, men jag vidhåller fortfaraned att det var pöbelmentaliteten som segrade.

Vad snackar du om? Om inte individers subjektiva uppfattning ska ligga till grund för den lagstiftning som sker i ett land (det du kallar pöbelmentalitet), vad föreslår du för alternativ? Varför är mord straffbart? Mord måste ju inte - av någon transcendent nödvändighet - vara olagligt. Mord är straffbart just av den anledningen att vi som kollektiv (samhället) inte tycker att det är så fräckt med mord! Kan vi bara instifta en lag mot telemarketing om den ges oss av Gud, nedskriven på stentavlor? Eller vad menar du egentligen?

kharon
2006-04-11, 08:56
Vad snackar du om? Om inte individers subjektiva uppfattning ska ligga till grund för den lagstiftning som sker i ett land (det du kallar pöbelmentalitet), vad föreslår du för alternativ? Varför är mord straffbart? Mord måste ju inte - av någon transcendent nödvändighet - vara olagligt. Mord är straffbart just av den anledningen att vi som kollektiv (samhället) inte tycker att det är så fräckt med mord! Kan vi bara instifta en lag mot telemarketing om den ges oss av Gud, nedskriven på stentavlor? Eller vad menar du egentligen?
:thumbup:

kharon
2006-04-11, 09:02
hur vet du att majoriteten inte vill ha det ?

källa på det ? :cool:


Behöver du mera källor? ;)