handdator

Visa fullständig version : Några frågor.


Roland
2002-11-07, 08:43
Hej,
jag är ganska ny på att styrketräna och ställer frågor till er med större kunnande. En del frågor är säkert dumma men hoppas ni har överseende med det.

Jag har tränat i snart två månader och har tidigare tränat hela koppen under varje pass. Går nu över till att träan tre dagra per vecka och enligt följande upplägg:

dag 1 rygg, biceps

dag 2 bröst, triceps, axlar

dag 3 ben, vader, mage

Kör 8-10 rep. och 3 set. (ej inräknat ett set på lägre vikter för uppvärming av muskeln).

Detta känns bra men är öppen för synpunkter/förslag.

Födointaget då, osäker på om jag äter tillräckligt.

Frukost: 2 dl havregryn (+ vatten= gröt)
Ett par vattenglas.

Lunchen varierar, äter alltid mycket i all fall. Det är nog att ha dålig koll enligt er. Men äter som sagt rejält. Ofta pasta, ris och något till det så som kött eller dylikt.

Middagen varierar också men den är alltid rejäl och hemlagad. Kan ej specifiera bättre, tyvärr.

Efter träningen, de dagar jag tränar, tar jag en Gainer (Twinlab super gainer) nästan direkt efter träningen.

Jag vet att jag antagligen borde äta fler gånger per dag men skulle det räcka med att käka en banan under eftermiddagen eller liknande? Har en rejäl ämnesomsättning, kan jag tillägga.

Mycket tacksam för svar/synpunkter.

Tack på förhand
//Roland

p.s Bra forum! d.s.

Grahn
2002-11-07, 09:31
Försök lägga in ett litet mellanmål mellan de 3 stora målen. Ngn grov macka, frukt...måltidsersättare, kesella etc eller ngt annat bara du får ngt i dig.

Kan du träna 4 dagar i veckan istället för 3? Det kan bli svårt att klara allt på 3 dagar om du kör hårt.

michael
2002-11-07, 09:43
..och för guds skull kör basövningar med fria vikter!

Roland
2002-11-07, 09:51
Tack för svaren,
ja jag kan utöka till fyra dagar.

rygg, biceps
bröst, triceps
axlar ,mage
ben, vader

Ser det upplägget bra ut?

Vad det gäller att ta ett mellanmål till, inga problem.
basövningar med fria vikter då, fria vikter fattar jag ju men vad det gäller basövningar så är jag inte helt säker. Kan man på något ställe som ni känner till läsa om basövningar. Hur man gör dem och vilka som bör innefattas av det begreppet och tränandet. Jag kör nu allt i maskiner. Tydligen inte det optimala eller?

Jag är verkligen tacksam för era svar, vill träna rätt och korrekt.
Mvh
//Roland

Åse Columbus
2002-11-07, 11:27
Inte träna mer än 3 ggr/vecka.......och kör mycket basövningar...tänk på att dina fästen o ligament måste hinna med...som nybörjare tar det mellan 8-16 veckor beroende på kroppen och dess nuvarande tillstånd..

Åse