handdator

Visa fullständig version : Vlcd?


Krokodil
2006-04-07, 12:25
Jag tänker köra i gång en svältkur (vlcd) på ca 500-600 kcal/dag i ett par veckor. Bör man dela upp näringsintaget till tre lika stora måltider eller flera mindre?

Är det någon som provat vlcd? Tips, tricks?

Cerberus
2006-04-07, 13:16
Jag tänker köra i gång en svältkur (vlcd) på ca 500-600 kcal/dag i ett par veckor. Bör man dela upp näringsintaget till tre lika stora måltider eller flera mindre?

Är det någon som provat vlcd? Tips, tricks?

måste bara fråga varför? Den dieten är väl snarare till för extreeeemt överfeta individer som behöver bli av med vikt snabbt.

Lär ju bli ett antal kg grönsaker per dag om man ska kämpa mot hungern..

Krokodil
2006-04-07, 13:18
måste bara fråga varför? Den dieten är väl snarare till för extreeeemt överfeta individer som behöver bli av med vikt snabbt.

Lär ju bli ett antal kg grönsaker per dag om man ska kämpa mot hungern..
Min planerade bantning/deff spårade ur efter ett tag och jag känner att jag behöver kickstarta den igen med något drastiskt. :)

MasterChief
2006-04-07, 13:21
Är du inte gravt överviktig så gör du dig bara en björntjänst. Bättre att köra en normal diet och låta det ta ett par veckor extra.

Du kommer bara förlora massa muskler, sänka ämnesomsättningen, tappa humöret osv. Värdelöst anser jag.

Cerberus
2006-04-07, 13:22
Min planerade bantning/deff spårade ur efter ett tag och jag känner att jag behöver kickstarta den igen med något drastiskt. :)

hmm okej, lite väl extremt tycker jag? Och då blir jag mobbad här på forumet för att va extrem i mitt räknande haha.

Tror du lär må rejääält dåligt av en sån diet, du kan förlora massor av vikt med ett högre kcal-intag(förmodligen mer rätt vikt också).

men men, jag har ingen erfarenhet av dieten...eller om jag inte äter nåt mer idag så går jag på vlcd :D min frukost det :P

Vimpyboy
2006-04-08, 19:22
Under min (ö)kända türbodeff körde jag 5 påsar nutrilett och 1-2 proteindrinkar per dag i typ 2 veckor. Gick ständigt hungrig, men lyckades gå ner några kg samtidigt som jag faktiskt lyckades höja i några övningar. ;)

1 nutrilett är iaf runt 110 kcal om jag inte minns fel.

NuPpArT
2006-04-08, 19:44
Under min (ö)kända türbodeff körde jag 5 påsar nutrilett och 1-2 proteindrinkar per dag i typ 2 veckor. Gick ständigt hungrig, men lyckades gå ner några kg samtidigt som jag faktiskt lyckades höja i några övningar. ;)

1 nutrilett är iaf runt 110 kcal om jag inte minns fel.

Hur mycket gick du ner under den tiden? Började du käka som vanligt efter dom två veckorna? Längd, vikt?

Gorgoroth
2006-04-08, 20:05
Med 500 - 600 kcal/dag skulle iaf jag bli galen. Kan tänka mig att tiden skulle gå saaakta...

Helena B
2006-04-08, 20:05
Tänk på att första veckan innan man kommer in i ketosen är inte en dans på rosor, tvärtom. Ett tips är att dricka mycket vatten!

Vimpyboy
2006-04-08, 20:53
Hur mycket gick du ner under den tiden? Började du käka som vanligt efter dom två veckorna? Längd, vikt?
Kommer inte ihåg exakt, men var väl 3 (+/- 1) kg skulle jag tro. Det värsta var i början, första dagarna går man runt hungrig som en oklad hest, men klarar man den tiden så glider resten förbi sen. Gäller dock att få i sig tillräckligt med protein (skulle chansa på att kasein är ett bra val till mellanmål/kvällsmål) för antikatabolism.

Efter så har jag kört på med vanliga deffmåltider som vanligt och har 3-4 kg kvar till målet.

blekfet2
2006-04-08, 21:31
Min planerade bantning/deff spårade ur efter ett tag och jag känner att jag behöver kickstarta den igen med något drastiskt. :)



wow...du har verkligen tänkt till. :smash:

Krokodil
2006-04-09, 15:15
Jag är inne på dag tre nu och det går finemang. Förutom huvudvärk har jag inte haft några större besvär. Visst är jag vrålhungrig men det var jag beredd på så det är inget problem.

Vimpyboy
2006-04-09, 18:48
Jag är inne på dag tre nu och det går finemang. Förutom huvudvärk har jag inte haft några större besvär. Visst är jag vrålhungrig men det var jag beredd på så det är inget problem.
Härligt :thumbup:
Glöm inte att dricka mycket vatten.

Krokodil
2006-04-10, 08:32
Härligt :thumbup:
Glöm inte att dricka mycket vatten.Jag försöker dricka mycket, hoppas att det ska hålla huvudvärken på en acceptabel nivå.

Krokodil
2006-04-11, 10:36
*uppdate*
Dag 5 nu och det går som en dans! Huvudvärken har försvunnit och jag är inte speciellt hungrig. Jag bytte från jordgubbsmak *spy* till choklad och gillar den bättre.

Snart kommer min beställning av Fairing complete diet, hoppas den är ok i smaken.

Jag har inte märkt någon styrkeminskning hittills iaf...

hasse36
2006-04-11, 12:02
Hur många kcal får du i dig per dag?
Hur mycket vägde du när du började?
Hur länge skall du hålla på?
Hur ser planen ut efter denna VLCD?
Varför börjar du inte skriva en journal?

Krokodil
2006-04-11, 12:41
Hur många kcal får du i dig per dag?
Hur mycket vägde du när du började?
Hur länge skall du hålla på?
Hur ser planen ut efter denna VLCD?
Varför börjar du inte skriva en journal?

Jag försöker ligga på 800 kcal/dygn. 600 kcal från pulverpåsarna och 200 kcal proteinpulver. Förutom det tillåter jag mig svart kaffe med sacketter och en jäkla massa vatten.

Planen (som egentligen inte var någon plan) är att köra 4 veckor vlcd, såvida jag inte börjar må dåligt eller börjar tappa mycket styrka.

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra efter avslutad kur. Jag ska försöka lägga mig på ett kaloriminus i sommar men med vanlig mat. Det är svårt att banta hårt under grillsäsongen.

Jag är inte speciellt sugen på att lägga upp en journal, jag har ju redan blivit idiotförklarad.

Krokodil
2006-04-11, 12:45
Jag försöker ligga på 800 kcal/dygn. 600 kcal från pulverpåsarna och 200 kcal proteinpulver. Förutom det tillåter jag mig svart kaffe med sacketter och en jäkla massa vatten.

Planen (som egentligen inte var någon plan) är att köra 4 veckor vlcd, såvida jag inte börjar må dåligt eller börjar tappa mycket styrka.

Jag har inte riktigt bestämt mig för hur jag ska göra efter avslutad kur. Jag ska försöka lägga mig på ett kaloriminus i sommar men med vanlig mat. Det är svårt att banta hårt under grillsäsongen.

Jag är inte speciellt sugen på att lägga upp en journal, jag har ju redan blivit idiotförklarad.
Glömde.. jag vägde 109 kg när jag började.

hasse36
2006-04-11, 12:53
Jag är inte speciellt sugen på att lägga upp en journal, jag har ju redan blivit idiotförklarad.Vaddårå? Jag blir allt-möjligt-förklarad ett par gånger i veckan här på forumet. Ain't no stoppin' me :D

Personligen tycker jag att journalen har hjälpt mig. När självförtroendet sviktar är det skönt att kunna läsa hur det faktiskt låg till för 2 månader sedan.

hasse36
2006-04-11, 12:57
Glömde.. jag vägde 109 kg när jag började.OK, jag trodde att du gled undan där. Hur lång är du? *popcorn*

Är du fet på riktigt eller är du bara stabil?

Krokodil
2006-04-11, 13:12
Vaddårå? Jag blir allt-möjligt-förklarad ett par gånger i veckan här på forumet. Ain't no stoppin' me :D

Personligen tycker jag att journalen har hjälpt mig. När självförtroendet sviktar är det skönt att kunna läsa hur det faktiskt låg till för 2 månader sedan.
Du har en poäng där... ska fundera på att lägga upp journal.

OK, jag trodde att du gled undan där. Hur lång är du?

Är du fet på riktigt eller är du bara stabil?.
Jag är 1,86.
Enligt nära och kära är jag inte fet, men jag känner mig inte som nån ballerina precis. :D
Det finns en (dålig) bild i min profil.

Fartman
2006-04-11, 13:34
En sak jag alltid undrat över när det kommer till "pulver-dieter" är hur fan magen/tarmen mår? Jag tänker mig typ rännskita dagen i ända när man bara äter flytande kost..

z_bumbi
2006-04-11, 13:52
En sak jag alltid undrat över när det kommer till "pulver-dieter" är hur fan magen/tarmen mår? Jag tänker mig typ rännskita dagen i ända när man bara äter flytande kost..

Riktiga måltidsersättningar innehåller fibrer för att förhindra förstoppning, det svåra är när man börjar äta vanlig mat igen.

Helena B
2006-04-11, 14:13
Om man har gått på pulverkur ett tag så gäller det att inte börja äta riktigt mat direkt, utan trappa ner på pulvret och öka matintaget successivt. För att inte magen ska få sig en chock.

Krokodil
2006-04-16, 11:07
*uppdate*
Dag 10 nu och det flyter på utan större problem. Huvudvärken är ett minne blott och jag känner mig lätt som eter. :)
Jag vägde mig i morse på jobbet, minus 4 kg. Självklart är det mycket vatten och glykogen, men lite fläsk har nog försvunnit också.

En sak som slog mig är att det är lättare för mig att ligga på 800 kcal/dygn än tex 1800 kcal. Undrar om inte avdramatiseringen av måltiderna (läs tristessen) gör att man inte tänker så mycket på mat och därigenom inte blir hungrig. Inte heller finns det någon risk för att lassa på för mycket på tallriken. :em:

Möjligtvis börjar jag fasa in riktig mat tidigare än planerat... ska fundera lite till.

Yankeee
2006-04-16, 11:31
Kanon att det går bra, låt dig inte tryckas ner av förståsigpåarna ;) Alla borde vid det här laget ha insett att olika dieter passar olika människor, även om de teoritiskt sett är sämre än andra.

Kör på :thumbup:

Doctor Snuggles
2006-04-16, 11:56
*uppdate*
Dag 10 nu och det flyter på utan större problem. Huvudvärken är ett minne blott och jag känner mig lätt som eter. :)
Jag vägde mig i morse på jobbet, minus 4 kg. Självklart är det mycket vatten och glykogen, men lite fläsk har nog försvunnit också.

En sak som slog mig är att det är lättare för mig att ligga på 800 kcal/dygn än tex 1800 kcal. Undrar om inte avdramatiseringen av måltiderna (läs tristessen) gör att man inte tänker så mycket på mat och därigenom inte blir hungrig. Inte heller finns det någon risk för att lassa på för mycket på tallriken. :em:

Möjligtvis börjar jag fasa in riktig mat tidigare än planerat... ska fundera lite till.

Vid fasta (eller dylika kaloriunderskott) är det ett känt faktum att aptiten försvinner efter nån dag eller två. Här på forumet ses det i allmänhet ner på fastaliknande dieter, men faktum är att t.ex i åldersforskning (också relaterat till olika former av sjukdomar) så vet man idag att kalorirestriktion (fasta inkluderat) främjer hälsan på många sätt - förbättrar blodvärden, sänker blodtryck osv osv Har ju använts som hälsometod sedan urminnes tider, så ett visst empiriskt belägg, förutom de studier som gjorts, finns det ju.
Inte minst för att kalorirestriktion är det säkraste och mest bevisbara sätt att öka livslängden. ;)

Sverker
2006-04-16, 12:23
Kolozzeum är ju också ett forum för träning så jag antar ( på goda grunder ) att de flesta som läser och skriver på Kolozzeum tränar någonting fysiskt.





Uppriktigt ! Vad är glädjen med att plåga sig igenom ett träningspass, när det finns möjlighet att bara ligga några hundra kalorier under sin kaloriförbrukning och leva och träna normalt ?

Krokodil
2006-04-16, 12:36
Kolozzeum är ju också ett forum för träning så jag antar ( på goda grunder ) att de flesta som läser och skriver på Kolozzeum tränar någonting fysiskt.





Uppriktigt ! Vad är glädjen med att plåga sig igenom ett träningspass, när det finns möjlighet att bara ligga några hundra kalorier under sin kaloriförbrukning och leva och träna normalt ?
För min del handlar det om psykologi. Jag vill späka mig ett tag för att få perspektiv på saker o ting.

hasse36
2006-04-16, 14:14
Uppriktigt ! Vad är glädjen med att plåga sig igenom ett träningspass, när det finns möjlighet att bara ligga några hundra kalorier under sin kaloriförbrukning och leva och träna normalt ?Hmmm, skrev du i rätt tråd nu?

Men jag skall svara i alla fall. Jag bränner ca 1000 kcal varje vardagsmorgon på fastande mage och det medför att jag kan äta som vanligt (tom lite mer) och ändå gå ner 1 hg per dygn.

Jag känner väl ingen större glädje under själva passen men jag plågas inte heller - de tar bara tid. Glädjen kan dock infinna sig när jag sitter som nu, mätt och lite smådäst framför datorn och vet att jag har lyckats ännu en dag. Lyckats med något som jag inte har klarat tidigare.

pecson
2006-04-16, 16:04
sylvester stallone åt 10 äggvitor och en skiva bröd om dagen inför rocky 3 eller vilken det nu var! fast det lär inte vara särskilt hälsosamt!

Krokodil
2006-04-16, 16:25
sylvester stallone åt 10 äggvitor och en skiva bröd om dagen inför rocky 3 eller vilken det nu var! fast det lär inte vara särskilt hälsosamt!

Jag äter 800 kcal/dygn och får i mig 100% av kroppens näringsbehov, knappast lika knäppt som hans svältkur.

Fartman
2006-04-16, 17:09
sylvester stallone åt 10 äggvitor och en skiva bröd om dagen inför rocky 3 eller vilken det nu var! fast det lär inte vara särskilt hälsosamt!
Tro inte på allt du hör om filmsjärnor mfl, det brukar vara fruktansvärda överdrifter och ibland mer eller mindre lögner involverat i många av dessa historier.

Sverker
2006-04-16, 17:47
Hmmm, skrev du i rätt tråd nu?



Tydligen inte eftersom jag hamnade i en kulturkrock. Jag ser träning och hälsa och möter psykologi och viljan att klara av något.

Southis
2006-04-16, 22:47
Några "stora" måltider får du då inte om du bara skall äta 500-600 kcal/dag.
En fråga; varför skall du göra detta?

Krokodil
2006-04-17, 09:38
Några "stora" måltider får du då inte om du bara skall äta 500-600 kcal/dag.
En fråga; varför skall du göra detta?
En måltid är ca 200 kcal i pulverform.
http://img.aftonbladet.se/halsa/0202/19/nutri-77044-0.jpg
Utöver det blir det lite proteinpulver.
Varför gör jag detta? För att banta, och för att se om det är möjligt att ligga så lågt i kalorier och må bra. Hittills gör det det. :)

Callister
2006-04-17, 09:56
Du ska egentligen ha medlåtande från läkare för att köra sådär länge. ;)
När jag var fet som ett hus (135 kg) och började med Nutrilett gick jag ner 10 kg på 1-2 månader och det höll jag sen. Numer känns Nutrilett för extremt, man blir rätt galen...

z_bumbi
2006-04-17, 10:07
Här på forumet ses det i allmänhet ner på fastaliknande dieter, men faktum är att t.ex i åldersforskning (också relaterat till olika former av sjukdomar) så vet man idag att kalorirestriktion (fasta inkluderat) främjer hälsan på många sätt - förbättrar blodvärden, sänker blodtryck osv osv Har ju använts som hälsometod sedan urminnes tider, så ett visst empiriskt belägg, förutom de studier som gjorts, finns det ju.
Inte minst för att kalorirestriktion är det säkraste och mest bevisbara sätt att öka livslängden. ;)

Inte ett rätt men jag vet att teorin florerar friskt på många forum där det diskuteras hur man ska förlänga livet.

HookersUnited
2006-04-17, 10:12
Hur går träningen?

Krokodil
2006-04-17, 11:14
Hur går träningen?Riktigt bra faktiskt! Jag hade väntat mig styrkeminskningar men de har hittills uteblivit.

Krokodil
2006-04-17, 11:50
Du ska egentligen ha medlåtande från läkare för att köra sådär länge. ;)
När jag var fet som ett hus (135 kg) och började med Nutrilett gick jag ner 10 kg på 1-2 månader och det höll jag sen. Numer känns Nutrilett för extremt, man blir rätt galen...Jag har gjort mycket onyttigare saker i mitt liv utan att be någon läkare om råd. :D

På vilket sätt blev du galen? Hunger, svaghet eller problem med psyket?

timoat
2006-04-18, 15:10
Jag körde VLCD för ett par år sen helt omedvetet, lite för länge... med följd av detta:

domningar i fingarna,
väldigt lätt att få "blackouts" när jag reste mig,
trött som fan på eftermiddagen,
fylle vingel (alltså världen gungade under mig när jag gick, utan alkohols inblandning) håravfall (i komb. med djup depression och stress dock)
ätstörning i form av frosseri och hetsätning (även kallade ätardagar eller bulkdagar för dom som inte vill inse fakta)
byxtappning,
modelkontrakt,
modellbrudar.
coola ådror

som minst vägde jag 63 kilo på 1.86.
nu ligger jag på 83 och ska ner till 70.

blekfet2
2006-04-18, 16:24
Jag körde VLCD för ett par år sen helt omedvetet, lite för länge... med följd av detta:

domningar i fingarna,
väldigt lätt att få "blackouts" när jag reste mig,
trött som fan på eftermiddagen,
fylle vingel (alltså världen gungade under mig när jag gick, utan alkohols inblandning) håravfall (i komb. med djup depression och stress dock)
ätstörning i form av frosseri och hetsätning (även kallade ätardagar eller bulkdagar för dom som inte vill inse fakta)
byxtappning,
modelkontrakt,
modellbrudar.
coola ådror

som minst vägde jag 63 kilo på 1.86.
nu ligger jag på 83 och ska ner till 70.

63kg på 186cm :MrT: :MrT:

Doctor Snuggles
2006-04-18, 18:08
Jag körde VLCD för ett par år sen helt omedvetet, lite för länge... med följd av detta:

domningar i fingarna,
väldigt lätt att få "blackouts" när jag reste mig,
trött som fan på eftermiddagen,
fylle vingel (alltså världen gungade under mig när jag gick, utan alkohols inblandning) håravfall (i komb. med djup depression och stress dock)
ätstörning i form av frosseri och hetsätning (även kallade ätardagar eller bulkdagar för dom som inte vill inse fakta)
byxtappning,
modelkontrakt,
modellbrudar.
coola ådror

som minst vägde jag 63 kilo på 1.86.
nu ligger jag på 83 och ska ner till 70.

Hey, modellkontrakt och modellbrudar som resultat är ju inte illa pinkat. Då får man stå ut lite, så sluta gnäll! :D

Callister
2006-04-18, 18:33
Jag har gjort mycket onyttigare saker i mitt liv utan att be någon läkare om råd. :D

På vilket sätt blev du galen? Hunger, svaghet eller problem med psyket?
Galen är nog snarare något jag bara skrev. Man mår skitbra att leva på vlcd, kroppen känns rensad och frisk. Dricker man massor med vatten så slipper man huvudvärken. Det enda som kniper för mig är att jag måste ha något att tugga på ibland, och känna smaken. Kör jag Nutrilett för länge börjar jag sniffa på saltkaret. :D

jewzie
2006-04-18, 19:43
Galen är nog snarare något jag bara skrev. Man mår skitbra att leva på vlcd, kroppen känns rensad och frisk. Dricker man massor med vatten så slipper man huvudvärken. Det enda som kniper för mig är att jag måste ha något att tugga på ibland, och känna smaken. Kör jag Nutrilett för länge börjar jag sniffa på saltkaret. :D
har du prövat att tugga tuggummi? finns i flera olika coola nya smaker.

Krokodil
2006-04-28, 10:31
*uppdate*
Efter 3 veckor pulverdiet har jag nu börjat fasa in riktig mat men i mycket mindre portioner än förut.

Jäklar vad gott det är med mat! :D

Facit efter min VLCD är efter 21 dagar -7 kg och inga större styrkeminskningar. Jag har mått riktigt bra hela tiden förutom lite huvudvärk första dagarna och en ganska jobbig hunger första veckan, sedan har allt gått som en dans.

Nu ska jag försöka ligga på ett kaloriminus på ca 500-700 kcal med riktig mat, en mer moderat takt alltså.

Jag ångrar inte att jag provade VLCD, men det dröjer nog innan jag gör om det.

timoat
2006-04-28, 10:43
Starkt jobbat! Jag är i slutet qav vecka två på 800kcal om dan, och med vanlig mat bestående nästan enbart av protein. Märket du att du gick på toaletten för no väldigt sällan? Jag går typ högst 2 ggr i veckan.

hasse36
2006-04-28, 11:16
Krokodil
Strongt jobbat! :thumbup:
Räkna dock iskallt med att 2-3 av dessa 7 kg är vatten.

Vimpyboy
2006-04-28, 11:37
Låter riktigt bra det. :)
Jag har planer på att införskaffa lite pulver själv nu så jag hinner gå ner ett par kg extra till sommarn. :)

Hur såg ditt "matschema" ut på träningsdagar/vilodagar? Syftar på hur mycket proteinpulver du tog vid sidan av "maten".

Vad hade du för pulver?

Krokodil
2006-04-28, 19:41
Krokodil
Strongt jobbat! :thumbup:
Räkna dock iskallt med att 2-3 av dessa 7 kg är vatten.
Tack! :)
Jag vet att jag kommer studsa upp igen, hoppas att få behålla hälften ungefär.

Krokodil
2006-04-28, 19:50
Låter riktigt bra det. :)
Jag har planer på att införskaffa lite pulver själv nu så jag hinner gå ner ett par kg extra till sommarn. :)

Hur såg ditt "matschema" ut på träningsdagar/vilodagar? Syftar på hur mycket proteinpulver du tog vid sidan av "maten".

Vad hade du för pulver?
Jag hade samma matschema varje dag i stort sett oavsett om jag tränade eller ej.
Frukost, lunch och middag bestod av 2 påsar Nutrilett, och förutom det blev det en prottedrink till middagen eller senare på kvällen. Eftersom en påse Nutrilett är ca 100 kcal och protteshaken ca 200 kcal blev det alltså 800 kcal/dygn.

Jag provade Naturdiet choklad (fy satan vad den var äcklig!), Nutrilett jordgubb (Urrk!) och Nutrilett choklad (minst äcklig). Ett tips är att vispa ner lite kallt kaffe i Nutrilett choklad, då är den nästan god. :D

Kör hårt och glöm inte att dricka mycket vatten, du kommer kissa som en häst första dagarna. :)

Vimpyboy
2006-04-29, 00:35
Okej, har kört med nutrilett choklad tidigare (helt ok) och dessutom deras caramel-bars (fruktansvärt goda!), men nu är jag full som ett svin, så jag funderar på att börja fr.o.m. måndag om inte valborg blir för alkoholiserad. :D

BiTBoY
2006-04-29, 16:56
Hur såg ditt "matschema" ut på träningsdagar/vilodagar? Syftar på hur mycket proteinpulver du tog vid sidan av "maten".

Vad hade du för pulver?

Om du är intresserad kan du kika på mitt upplägg. Det är en skonsammare pulverdiet som inte är så våldsamt låg i kaloriintag men som ändå upplevs vara effektiv (baserad på Velocity Diet från Testosterone Nation).

Se signaturen för länk.

Vimpyboy
2006-04-29, 17:21
Om du är intresserad kan du kika på mitt upplägg. Det är en skonsammare pulverdiet som inte är så våldsamt låg i kaloriintag men som ändå upplevs vara effektiv (baserad på Velocity Diet från Testosterone Nation).

Se signaturen för länk.
Satana riksost vad mycket text. Men jag ska ta och läsa igenom det senare ikväll. :)

BiTBoY
2006-04-29, 17:37
Satana riksost vad mycket text. Men jag ska ta och läsa igenom det senare ikväll. :)

Jag kanske tog i lite väl mycket när jag skrev det, ja. Men när jag väl började skriva ramlade det på.
Du kan ju skippa intron och fokusera på matrapporterna. Det borde sammanfatta grundiden ganska bra.

mikeey
2007-01-07, 23:40
Jag tänker köra i gång en svältkur (vlcd) på ca 500-600 kcal/dag i ett par veckor. Bör man dela upp näringsintaget till tre lika stora måltider eller flera mindre?

Är det någon som provat vlcd? Tips, tricks?



eeeh hm jag kanske har fel men förlorar du inte mer muskler än fett med vlcd?

Krokodil
2007-01-07, 23:49
eeeh hm jag kanske har fel men förlorar du inte mer muskler än fett med vlcd?
Visst ryker det en del muskler men det har jag räknat med. Hittills har jag gått ner från ca 110 kg till under 94 på en vlcd. Först nu börjar jag märka av att styrkan viker så därför har jag börjat fasa in riktig mat.

Min åsikt är att vlcd funkar rätt bra om man vill skala bort mycket på relativt kort tid.

Milia
2007-01-08, 09:10
Hur har sömnen varit under dieten?

Fredrik_S
2007-01-08, 09:17
Visst ryker det en del muskler men det har jag räknat med. Hittills har jag gått ner från ca 110 kg till under 94 på en vlcd. Först nu börjar jag märka av att styrkan viker så därför har jag börjat fasa in riktig mat.

Min åsikt är att vlcd funkar rätt bra om man vill skala bort mycket på relativt kort tid.

Först nu???? 8 månader senare???

Krokodil
2007-01-08, 09:21
Hur har sömnen varit under dieten?Som småbarnsförälder sover man inte mycket öht. *cry*
Men jag har inte märkt av några problem pga det låga kaloriintaget.

Först nu???? 8 månader senare???Nej den här tråden är skitgammal. Jag är inne på dag 56 nu.

Tuniz
2007-01-08, 12:45
Copypastar vad jag skrev i en annan VLCD tråd.

"VLCD här med, men den dieten jag gjorde är inget att rekomendera...


Körde på den klassiska "Nutrilett", och enbart den, inga middagar, mellanmål eller frukost.
En vuxen man ska äta 6 sådana påsar om dagen (och ev. någon riktig mat) men jag körde på så lågt som 3 påsar om dagen ibland... Helt idiotiskt med andra ord.

Funkade det? Som fan! tappa kilon fortare än man kan säga "viktnedgång"

Mådde jag bra av det? I helvete heller! Var trött, seg, grinig, konstant hungrig och detta i ca 2 månader.

Starta på 90~ kilo, gick ner till 73.

Under denna tiden tränade jag inte och jag var arbetslös mestadelen av tiden.
Kan lungt säga att jag skulle aldrig klara av att träna eller jobbet som jag har nu (lagerman på stort verktygsföretag, mao många tunga lyft varje dag). Hade jag gjort något av det så hade jag nog kolapsat.

VLCD dieter suger enligt mig. Visst, man tappar kilon snabbt men det är bara en konstant plåga mot sig själv och man tappar en massa muskler. Rekomenderar endast detta för kraftigt överviktiga personer som är desperata att tappa vikt snabbt och inte bryr sig ett skit om att dom inte kommer kunna lyfta ett mjölkpaket efter dieten".

Gör som du vill, men jag skulle rekomendera en LCD diet eller ligga på ca -1000 kcal per dag istället

C@milla
2007-01-08, 22:17
Här innan julen gick jag på 4 Nutrilettpåsar och 3 proteindrinkar per dag, och dessutom en Gainomax de dagar jag tränade, under 12 veckor och jag mådde kanonbra, hade faktiskt mer energi än vanligt, kanske det var kroppens sätt att ge "sista rycket".:krampus I samband med att jag började med den här dieten började jag om att styrketräna efter ett halvårs uppehåll och har fått öka vikterna i snabb takt. Jag promenerade en timme per dag nästan alla dagar och cyklade 1 timme träningscykel på kvällen också. Min tillvänjning till vanlig mat efteråt bestod i att äta julbord på direkten.:eating: Resultatet = -33 kg. Nu borde jag väl ändå vara kvalificerad för "Craziest Deff Award".:laugh: men jag hade bara inte tålamod för en längre process då det var så mycket som skulle bort, jag tänkte: först bort med fettet, sen dit med muskler.:D

Scratch89
2007-01-09, 12:23
Här innan julen gick jag på 4 Nutrilettpåsar och 3 proteindrinkar per dag, och dessutom en Gainomax de dagar jag tränade, under 12 veckor och jag mådde kanonbra, hade faktiskt mer energi än vanligt, kanske det var kroppens sätt att ge "sista rycket".:krampus I samband med att jag började med den här dieten började jag om att styrketräna efter ett halvårs uppehåll och har fått öka vikterna i snabb takt. Jag promenerade en timme per dag nästan alla dagar och cyklade 1 timme träningscykel på kvällen också. Min tillvänjning till vanlig mat efteråt bestod i att äta julbord på direkten.:eating: Resultatet = -33 kg. Nu borde jag väl ändå vara kvalificerad för "Craziest Deff Award".:laugh: men jag hade bara inte tålamod för en längre process då det var så mycket som skulle bort, jag tänkte: först bort med fettet, sen dit med muskler.:D

Jävlar i helvete! 33 kg?! :hbang:

nutz
2007-01-12, 11:00
C@milla, vad hade du för vikt när du påbörjade dieten?

C@milla
2007-01-12, 14:59
Runt 110 kg, så det gick riktigt snabbt neråt i början.

Jacky
2007-01-12, 21:30
Runt 110 kg, så det gick riktigt snabbt neråt i början.

Grattis, bra jobbat. Låter som en sund inställning att du skall satsa på muskler nu!

Grisen_72
2007-01-13, 19:45
Hur länge törs man fortsätta med vlcd? Jag slevar i mig 'Fairing - Complete Diet' just nu, och det rekommenderas max 2 veckor. Vad händer efter det? tar kroppen en massa stryk?

Jag har käkat enbart det sen den 10'e, är inte hungrig å är piggare än vanligt. Har räknat ut att jag ligger ca: -3000 kcal per dag (ca: ett halvkilo väck per dag), så just nu känner jag mig motiverad att fortsätta med det tills jag ser vettig ut! *popcorn*

Någon som testat det en längre tid än 2 veckor?

Sadde
2007-01-13, 19:58
Hur länge törs man fortsätta med vlcd? Jag slevar i mig 'Fairing - Complete Diet' just nu, och det rekommenderas max 2 veckor. Vad händer efter det? tar kroppen en massa stryk?

Jag har käkat enbart det sen den 10'e, är inte hungrig å är piggare än vanligt. Har räknat ut att jag ligger ca: -3000 kcal per dag (ca: ett halvkilo väck per dag), så just nu känner jag mig motiverad att fortsätta med det tills jag ser vettig ut! *popcorn*

Någon som testat det en längre tid än 2 veckor?

Om du kollar på tidigare kommentarer så ser du att det är många som hållt på i fler än 2veckor, men vlcd brukar vara mer anpassat till de som lider av grov fetma, dvs inte en person som är 180cm lång och väger 60 kilo som vill bli av med fett. (kanske lite att ta i :P) Men iallfall, på sådana förpackningar brukar det även stå att man bör kontakta en läkare om man vill hålla på längre än 2 veckor.

Lycka till!

Grisen_72
2007-01-13, 20:05
Jo.. jag lider av fylle å dator fetma för tillfället (vägde drygt 130 i julas), 187 cm.
'redan' nere under 124. Förhoppningsvis 123 exakt imorrn när jag vaknar, om jag räknat rätt. :)

Sadde
2007-01-13, 20:13
Jo.. jag lider av fylle å dator fetma för tillfället (vägde drygt 130 i julas), 187 cm.
'redan' nere under 124. Förhoppningsvis 123 exakt imorrn när jag vaknar, om jag räknat rätt. :)


låter skitbra! lycka till nu i fortsättningen! :thumbup:

Krokodil
2007-01-13, 20:58
Hur länge törs man fortsätta med vlcd? Jag slevar i mig 'Fairing - Complete Diet' just nu, och det rekommenderas max 2 veckor. Vad händer efter det? tar kroppen en massa stryk?

Jag har käkat enbart det sen den 10'e, är inte hungrig å är piggare än vanligt. Har räknat ut att jag ligger ca: -3000 kcal per dag (ca: ett halvkilo väck per dag), så just nu känner jag mig motiverad att fortsätta med det tills jag ser vettig ut! *popcorn*

Någon som testat det en längre tid än 2 veckor?Du kan köra flera månader om du har kraftig övervikt. Kolla med en läkare om du är osäker på din hälsa.

Grisen_72
2007-01-13, 22:16
Tack för svaren och lyckönskningarna! :thumbup: