handdator

Visa fullständig version : Det här med kolhydrater


Skrollovicz
2006-04-07, 10:48
Ska snart börja på min första deff. Behövs kolhydrater för att bevara musklerna? Hur lågt kan man gå egentligen med kolisarna utan att tappa i styrka?

blekfet2
2006-04-07, 12:14
att helt utesluta kolhydrater är damp damp damp damp.

Har testat lite själv hur lågt jag kan gå på kolhydrater, 150g om dagen var minimum för mig. Under det så säckar min kropp ihop och jag orkade fan ingeting.

remixxa
2006-04-07, 14:24
Lånar tråden lite. Om man ligger på ca 250g/dag kolhydrater och väger 96kg (179cm lång) vad kan man räkna med att de resulterar i fett, om de är en "softdag" med inga aktiveter?

GymTT
2006-04-07, 14:41
Lånar tråden lite. Om man ligger på ca 250g/dag kolhydrater och väger 96kg (179cm lång) vad kan man räkna med att de resulterar i fett, om de är en "softdag" med inga aktiveter?


Nog rätt svårt att säga att just du kommer få exakt 56.5 gram fett på magen av 250 gram kolisar den dagen ;)

Överskottsenergi = går upp.
Se till att minska lite på kolisarna på vilodagar?

Mvh TT

GymTT
2006-04-07, 14:42
Ska snart börja på min första deff. Behövs kolhydrater för att bevara musklerna? Hur lågt kan man gå egentligen med kolisarna utan att tappa i styrka?


Prova, du kommer garanterat inte palla köra hårda/intensiva pass med för lite kolisar.
Jag låg på 170 ca om jag inte minns fel, minsta lagret för MIG, mot slutet av dieten iofs.

Lycka till

King Grub
2006-04-07, 15:39
Lånar tråden lite. Om man ligger på ca 250g/dag kolhydrater och väger 96kg (179cm lång) vad kan man räkna med att de resulterar i fett, om de är en "softdag" med inga aktiveter?

Ingenting. Äter du, säg, 300 gram pasta (okokt vikt) vid ett tillfälle, sker ingen de novo lipogenes, varken efter träning eller i vila.

remixxa
2006-04-07, 18:52
Ingenting. Äter du, säg, 300 gram pasta (okokt vikt) vid ett tillfälle, sker ingen de novo lipogenes, varken efter träning eller i vila.

Du säger att man ska ligga runt 0.8-1.2g kolhydrater/kg. med andra ord ca 100g kolhydrater för min del per dag. Det blir ju ett överskott på 150g kolisar, vad händer med dessa om de inte lagras som fett? de måste ju ta vägen nånstans.

King Grub
2006-04-07, 18:58
Du säger att man ska ligga runt 0.8-1.2g kolhydrater/kg. med andra ord ca 100g kolhydrater för min del per dag. Det blir ju ett överskott på 150g kolisar, vad händer med dessa om de inte lagras som fett? de måste ju ta vägen nånstans.

Den siffran du nämner är en genomsnittssiffra för rekommenderat kolhydratintag vid ett tillfälle, efter träning.

Du förbrukar energi även om du ligger stilla i sängen. Din energiförbrukning är inte avstängd bara för att du inte motionerar.

Det är i huvudsak fettet i din kost som lagras in som kroppsfett. Fettinlagring sker även vid energiunderskott. Som tur är sker fettförbränning också. Är fettförbränningen större än fettinlagringen, vilket den är vid energiunderskott, är du i negativ fettbalans och ditt kroppsfett minskar.


Fettinlagring från stora mängder kolhydrat vid ett tillfälle sker normalt sett inte alls:

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12947429&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/entrez/query.fcgi?cmd=Retrieve&db=pubmed&dopt=Abstract&list_uids=12947429&query_hl=1&itool=pubmed_docsum

Överhuvudtaget är det mycket lite av kolhydraterna du äter som lagras in som kroppsfett, om du inte överäter dom. 100 gram kolhydrat, som du nämner, är inte en överätning av kolhydrat, utan en underätning, även för någon som inte tränar alls.

goggen
2006-04-07, 19:03
så da holder ikke teorien om at lågfettdietter ikke virker.

pragmatist
2006-04-08, 01:10
Kolhydrattoleransen skiljer sig från individ till individ. Studier av såna här saker uppvisar alltid stora variationer från en försöksperson till nästa. Man kan därför inte generalisera och säga att alla individer kan äta en massa kolhydrater utan att bli feta, och man kan inte heller (som Atkins & Co) säga att kolhydratbegränsade dieter är bäst för alla.

Sniggel
2006-04-08, 01:30
så da holder ikke teorien om at lågfettdietter ikke virker.

Om man överäter kolhydrater på en lågfettdiet så funkar det inte nej :-)
Men då får man äta mycket kolhydrater, vilket kanske är lätt iofs då man inte äter så mycket fett?

(dvs så mycket kolhydrater så man hamnar på ett energiöverskott, vilket alltid är vad som avgör om man går uppe eller ner)

krilleh
2006-04-08, 14:34
Prova, du kommer garanterat inte palla köra hårda/intensiva pass med för lite kolisar.
Jag låg på 170 ca om jag inte minns fel, minsta lagret för MIG, mot slutet av dieten iofs.

Lycka till

jo men om man kör med kosttillskott innan passet borde de fungera. Exempelvis KCG+LEAN! ;) Lite intressant de där hur lågt man kan gå men som jag nämnde om man tar något tillskott innan passet borde de teoretiskt funka