handdator

Visa fullständig version : I vilken omfattning har konsumenterna rätt?


paddanboy
2006-04-07, 09:40
Den nya "SuperExtreemCellmaximumnitroExtrem Whey Tec100" är en revolutionerande produkt som är åtta gånger så effektiv som vanlig Whey.

Företaget utlovar alltså otrolig skillnad men när du väl får hem smörjan så händer ingenting av vad de utlovat. Det är precis samma som vilket Whey som helst.

Nu var detta ett exempel, men marknaden kryllar av produkter som rent utsagt är bluffprodukter.
I vilken utsträckning har konsumenterna rätt att kräva vad som står på innehållsdeklarationen skall stämma?
Om konsumenterna har någon rätt tordes det vara ofta företag fälls för deras falska marknadsföring?

Nitrometan
2006-04-07, 14:48
En innehållsförteckning ska alltid stämma. Det som står på den ska finnas i burken och det som finns i burken ska stå på innehållsförteckningen.

Ett företag får inte ljuga i sin marknadsföring. Ljuger de i en annons kan du alltid anmäla annonsen till konsumentombudsmannen. Om de då befinns ha fel får de plocka bort annonsen. Om de fortsätter använda den eller gör sig skyldiga till nåt liknande igen (förutsatt att nån anmäler dem) kan de dömas till böter.

Däremot tror jag ingen orkar bry sig och anmäla dem.

I ditt exempel. På vilket sätt menar du att ett vassleprotein skulle vara effektivare än ett annat och hur skulle den skillnaden manifestera sig?

paddanboy
2006-04-07, 20:18
En innehållsförteckning ska alltid stämma. Det som står på den ska finnas i burken och det som finns i burken ska stå på innehållsförteckningen.

Ett företag får inte ljuga i sin marknadsföring. Ljuger de i en annons kan du alltid anmäla annonsen till konsumentombudsmannen. Om de då befinns ha fel får de plocka bort annonsen. Om de fortsätter använda den eller gör sig skyldiga till nåt liknande igen (förutsatt att nån anmäler dem) kan de dömas till böter.

Däremot tror jag ingen orkar bry sig och anmäla dem.

I ditt exempel. På vilket sätt menar du att ett vassleprotein skulle vara effektivare än ett annat och hur skulle den skillnaden manifestera sig?

Jag syftade på ett exempel. Det är ju en möjlig bluff. Hjältarna på ******* hävdar att deras protein är mycket bättre... hurvida detta är sant eller ej vågar jag inte uttrycka mig, dyrt är det i alla fall..

Borde finnas fler fall med mirakelprodukter i sådana fall. I USA finns det mer produkter som lovar allt för mycket och usa är trots allt stämmningarnas land...