handdator

Visa fullständig version : Romantävling !


H.Emanuel
2006-04-07, 08:03
Kanske något för någon härinne, vad vet jag?

Bokförlaget Forum, tidningen Expressen och bokklubben Månadens Bok utlyser en tävling om den stora svenska samtidsromanen. En roman som utspelar sig här och nu och speglar dagens Sverige.

Utgivning

Vinnarromanen kommer att bli utgiven på Bokförlaget Forum sommaren 2007. Romanen är därutöver garanterad senare utgivning i Danmark (Lindhardt & Ringhof), Finland (Tammi Publishers) och Norge (J.W. Cappelens Forlag). Dessutom kommer boken att bli huvudbok i Månadens Bok och utgiven i Månpocket.

Prissumma

Prissumman är 500 000 kr, vilket inkluderar förskottsroyalty för den svenska och de utländska utgåvorna samt ersättning för huvudbok och pocketutgåva.

Regler

- Romanens handling ska utspelas i Sverige under ett år i början av 2000-talet

- Persongalleriet ska spänna över flera generationer

- Det ska inte vara en deckare

- Det ska förekomma en kärlekshistoria – gärna en okonventionell sådan

- Minst ett av de tio budorden ska överträdas

http://www.forum.se/romantavling.htm

Papi
2006-04-07, 08:46
Usch, vad trist!
Likrikta författandet ännu mer... *rolleyes*
Om man uppmanar nån att beskriva sin omvärld som han/hon uppfattar den så är det sista man behöver en lista punkter på hur det ska gå till.
Det blir mer gymnasie-uppgift av det hela än konstnärligt skapande.

Jag ser framför mig hur de på bokförlaget brainstormar och försöker hitta nästa stora "best-seller". Genom att få en massa publicitet på det här sättet så garanterar de nästan att den säljer bra och de framstår som "snälla" som ger nya författare chansen att få en bok publicerad.

Mental
2006-04-07, 08:54
Bläh, romaner på amatörnivå blir bara röriga, de klarar inte av att hålla flera linjer samtidigt, noveller därimot brukar vara betydligt bättre på den nivån.

Diggler
2006-04-07, 09:02
500 000 spänn! Lätt att jag skall vara med!

H.Emanuel
2006-04-07, 09:34
Usch, vad trist!
Likrikta författandet ännu mer... *rolleyes*
Om man uppmanar nån att beskriva sin omvärld som han/hon uppfattar den så är det sista man behöver en lista punkter på hur det ska gå till.
Det blir mer gymnasie-uppgift av det hela än konstnärligt skapande.

Jag ser framför mig hur de på bokförlaget brainstormar och försöker hitta nästa stora "best-seller". Genom att få en massa publicitet på det här sättet så garanterar de nästan att den säljer bra och de framstår som "snälla" som ger nya författare chansen att få en bok publicerad.
Men du, det är en tävling. Du kanske missade det? Det finns ingenting som hindrar att du skriver en roman som du vill bara för det.

Själv tycker jag att det är enkla hållpunkter de har satt upp. Nutid och gärna arbetssituationsbeskrivningar är alltid intressant att läsa. Kärlekshistorier/historia brukar romaner innehålla, så även persongalleri.
Inte för att jag ska delta själv, men ändå.