handdator

Visa fullständig version : Backpackingresa till Australien, erfarenheter?


Kimball
2006-04-06, 21:41
Kommit fram till att plugga direkt efter studenten nu i höst är helt uteslutet, måste ut och se mig omkring innan jag fastnar någonstans!
Så jag och en vän (hoppas på att vi bli 3-4 i slutänden) funderar starkt på att dra en backpackingresa till Australien nu i höst. Dock är det ju en sjuhelsickes massa frågor som helst ska besvaras innan dess.
Har läst igenom grunderna på http://www.australienguiden.se/ ang. packning m.m.
Dock är frågan hur mycket pengar man bör vara beredd på att lägga ut allt som allt i slutänden? En ungefärlig summa, så man vet hur mycket man behöver jobba i sommar egentligen. Runt 30-40000 tordes väl vara nog ? Vi hade tänkt dra ströjobb lite här och var på farmer, fruktplockning och så, då våra planer är att stanna 3-6 månader.

Jag har för mig att det fanns en länk i ett nyhetsbrev från syoguiden.se en gång där de fanns info om något företag som annordnade "klara backpackingpaket" till australien som inkluderade visum, massa info, osv. Någon som vet vilket företag jag menar och har länken möjligtvis, eller länk till annat liknande företag?

Hursomhelst, vad har ni för erfarenheter av att backpacka allmänt? Behöver ju inte vara just Australien, all erfarenhet och information är intressant :)

Gimp
2006-04-06, 22:01
Kommit fram till att plugga direkt efter studenten nu i höst är helt uteslutet, måste ut och se mig omkring innan jag fastnar någonstans!
Så jag och en vän (hoppas på att vi bli 3-4 i slutänden) funderar starkt på att dra en backpackingresa till Australien nu i höst. Dock är det ju en sjuhelsickes massa frågor som helst ska besvaras innan dess.
Har läst igenom grunderna på http://www.australienguiden.se/ ang. packning m.m.
Dock är frågan hur mycket pengar man bör vara beredd på att lägga ut allt som allt i slutänden? En ungefärlig summa, så man vet hur mycket man behöver jobba i sommar egentligen. Runt 30-40000 tordes väl vara nog ? Vi hade tänkt dra ströjobb lite här och var på farmer, fruktplockning och så, då våra planer är att stanna 3-6 månader.

Jag har för mig att det fanns en länk i ett nyhetsbrev från syoguiden.se en gång där de fanns info om något företag som annordnade "klara backpackingpaket" till australien som inkluderade visum, massa info, osv. Någon som vet vilket företag jag menar och har länken möjligtvis, eller länk till annat liknande företag?

Hursomhelst, vad har ni för erfarenheter av att backpacka allmänt? Behöver ju inte vara just Australien, all erfarenhet och information är intressant :)

Till just Australien kan du skaffa ett speciellt visum, som jag inte minns exakt var det heter, där du får stanna upp till 12 månader och arbeta. Det är inte svårt att få men du kan bara få det en gång i livet. 30 000:- är kanske i underkant om du ska stanna där i upp till 6 månader och inte arbetar mycket.

Kimball
2006-04-06, 22:03
Mjo, 30k utan jobb vore nog svårt. Men vi räknar med att jobba rätt mycket, för att klara levebrödet osv, sen hurivida lätt det är att få jobb där nere är jag inte riktigt säker på :/

olwe
2006-04-06, 22:27
Dared har nyss varit i Australien i några månader, fråga honom.

olwe
2006-04-06, 22:29
Haha, jag har en annan kompis som var på en fruktodling nyss, han sa att det sög och sen var han typ hög hela tiden. Men han har massor av historier om giftiga ormar o sånt skoj =).

Kimball
2006-04-06, 22:38
Dared har nyss varit i Australien i några månader, fråga honom.

Ah, will do!

Edit: Dared? På kolo? Finner ingen med de nicket >_<

Haha, jag har en annan kompis som var på en fruktodling nyss, han sa att det sög och sen var han typ hög hela tiden. Men han har massor av historier om giftiga ormar o sånt skoj =).

Låter ju rätt juste, så länge han fick betalt och slapp åka till sjukhus ;)

Kimball
2006-04-06, 22:41
Men argh, avsky 2min timern för att editera. Hursom, tänkte inte på att de fanns fler sidor på bokstaven D i medlemslistan... *screwy*

Mr. Moose
2006-04-07, 07:46
Fixa arbetstillstånd om du kan, när jag jobbade där var dom ute och kollade om det var turister som jobbade. Blev man tagen fick man en stämpel i passet och så hade man 24 timmar på sig att lämna landet.

För frukt plockning, gå till CES, deras arbetsförmedling, och be om en "harvest guide". Där står när det är skördetid på olika frukter och grönsaker i dom olika delstaterna. Med rätt timing kan du jobba dig runt hela kontinenten.

Själ jobbade jag som kallskänka/diskare och som lantmätarassistent i Kalgoorlie, WA. 2:dra gången i Australiwn plockade vindruver i Mildura, MSW, innan jag cyklade upp längst ostkusten (200 mil). Sista och 3:dje gången jag var där jobbade jag på en kakel firma i Cairns, QLD, och så blev det en massa dykning.

Jag trivdes skitbra i Australien. Har ni chansen så åk dit, ni kommer aldrig att ånga er.

Claes

Rocco
2006-04-07, 10:16
Fan, vad ni snorungar har det bra. Bara att logga in på forumet och få hjälp med allt... När jag åkte ut och backpackade för 10 år sedan fanns det inga Internetforum att vända sig till. Inte heller kände jag någon insatt person jag kunde fråga om råd... Köp biljetter, packa ryggsäcken, sätt dig på flyget och lös problemen efterhand... Det enda jag visste när jag landade i Bangkok var att jag skulle ta en taxi till Khao San Road. Anhalterna som följde därefter kontrollerade man i förväg med backpackers som reste åt andra hållet. Fanns ingen jävla resedagbok man kunde föra på nätet heller. Ringa från automater och skicka brev var enda sättet att kommunicera med familj och vänner. Bortskämda slynglar... *grr27*

Visst är det underbart att få klaga ibland? Ha det så kul, du kommer definitivt inte att ångra dig. Men passa på att se något annat land också när du ändå är på andra sidan jordklotet. Nya Zeeland är ju fantastiskt och en vecka på någon söderhavsö (Fiji, Tonga, Cook Islands etc.) gör inte ont i själen. Ibland erbjuds flygbiljetter med gratis stopp på både ner- och hemresan.

Beecher
2006-04-07, 11:10
Ta kontakt med myplanet samt kolla upp min farbrors företag signaturestaff som anställer backpackers :thumbup:

tegel
2006-04-07, 11:43
Kan ju rekommendera att hyra en van med kokplattar och slafar. Jäkla gött att cruisa omkring med brädorna där bak och leta bra surfspots och det är då man ser alla gobitarna.. alla små städer som är hur grymma som helst.
Tänk dock på att man inte får ställa van:en och sova vart som helst, utan det krävs lite klurighet att undvika att få böter och bli väckt av polisen..men det är ju en del av spänningen!

heltzonicka
2006-04-07, 12:06
Jag kom hem från Australien för en vecka sen, har varit och backpackat runt i 3 månader och kan därför hjälpa dig med lite frågor.

Numero 1.

Ska du "bara" stanna i Australien i tre månader eller mindre så är ett turistvisum det du behöver. Du får dock inte arbeta vitt med ett turistvisum men du kan hitta svartjobb som tex städare på hostelet mm.
Ett litet varningens finger vad gäller svartjobb - åker du dit kan hamna i trubbel, du får böter och kan bli hemskickad.

Ska du stanna en längre tid är arbetsresevisumet att föredra, du får stanna i tolv månader på detta visum, går att förlänga ytterligare 12månader om du arbetar tre månader på en farm eller fruktplockning.
Observera, detta visum får du bara EN gång i livet så om du ska använda det så se till att använda tiden som du får.
Det känns för mig onödigt att använda arbetsresevisat i fyra månader och sen åka hem.

Numero två.

Budgeten.

Räkna med att bränna dryga 12 laxar i månaden när du reser runt, Tänk på att priserna är samma som här i Sverige, vissa saker är dyrare som tex cigg (ett paket marlbouro 57:-)
Men på ett ungefär 12 laxar i månaden räcker bra om du inte lever som en bratpacker och tar taxi, käkar alla måltider ute osv osv.

Att bo på hostel (vandrarhem) kostar dryga 22dollar per natt (en dollar = 6kr), du bor då i ett flerbädsrum, bli inte förvånad om du får dela med 7 andra..
Detta kan skifta väldigt mycket från plats till plats, ta turistfällan Byron Bay tex, där fick jag punga 30dollar för ett dorm med 9 andra jämnfört med ett hostel uppe i Cairns 18dollar för 4a andra.

Jag skulle kunna ösa på med tips och varningar men eftersom jag är en upptagen man (ska dra en tarzan) så överlåter jag det till andra.
Gå in på backpacking.se och kolla runt lite.
Du är annars alltid välkommen att skicka ett pm med diverse frågor.

Mvh / Danne

Mr. Moose
2006-04-07, 12:10
[QUOTE=Rocco]Fan, vad ni snorungar har det bra. Bara att logga in på forumet och få hjälp med allt... När jag åkte ut och backpackade för 10 år sedan fanns det inga Internetforum att vända sig till. Inte heller kände jag någon insatt person jag kunde fråga om råd... Köp biljetter, packa ryggsäcken, sätt dig på flyget och lös problemen efterhand... Det enda jag visste när jag landade i Bangkok var att jag skulle ta en taxi till Khao San Road. Anhalterna som följde därefter kontrollerade man i förväg med backpackers som reste åt andra hållet. Fanns ingen jävla resedagbok man kunde föra på nätet heller. Ringa från automater och skicka brev var enda sättet att kommunicera med familj och vänner. Bortskämda slynglar... *grr27*

QUOTE]

Lyckost, när jag började resa -87 var postgången i Asien så dålig att vi fick använda brevduvor och röksignaler. Kortare sträckor gick djungel trummor ganska OK såvida mottagaren inte var tondöv, då fick man lite underliga svar.

Ringa och skrive brev!!! Vilken lyx, annant var det på den gamla goda tiden! :thumbup:

Skämtosido, jag åkte med transsibiriska järnvägen till Kina där jag reste runt två månader. Som du hade jag ingen plan, guidebok eller den blekaste aning merän att jag skulle va i Hong Kong när visat gick ut, för o flyga någonstans.

Skitkul med väldigt jobbigt, ingen snacka engelska så det blev teckenspråk i två månader. Den lilla kinesiskan man lärde sig räckte inte långt.

Claes

Frantic
2006-04-07, 13:40
Ta en titt på www.backpacking.se! En kille där har skrivit en bra guide om man vill resa och jobba i Australien. LÄÄÄÄÄNK (http://www.backpacking.se/ReadArticle.asp?ArticleId=181&SubMenu=2)

egge
2006-04-07, 14:30
Inga Pm, ta allt i tråden!
Kul för oss andra o få lite info också. :thumbup:

Kimball
2006-04-07, 14:39
Mycket bra information från allesammans!
Fann f.ö. länken jag hade i åtanke: http://www.worktravelcompany.se/
Verkar sjukt najs då de hjälper en med ALLT så gott som. Känns som att de kan vara skönt första gången man åker så långt (ledsen att göra HC backpackers besvikna :booty: ).
Med workandtravel betalar man ca 19-20lax för resa, information, visum osv. Sen rekomenderar de minst 20k i fickpengar, men detta förutsätter ju att man jobbar en del, vilket vi tänkt göra!
Jag är så fruktansvärt pepp efter att ha läst en del resedagböcker, fan att de är minst 4-5mån kvar innan man kan åka, men den som väntarp å ngt gott!

Ska ta en titt på backpacking.se också, tack alla! :)

Grisen
2006-04-08, 09:24
Ar i Sydney nu, skicka pm om du undrar over nagot.