handdator

Visa fullständig version : Hjälp mig klara pullups!


muppen100
2006-04-06, 21:32
Jag vill klara MINST 8 pullups helt utan hjälp. I dagsläget är jag hjälplöst svag i armarna och kan knappt klara en hel.

Hur ska jag träna och hur ofta ska jag träna armarna för att klara det här inom iaf tre månader?

Är det bara att ha nån som tar tag i anklarna så jag för hjälp upp eller finns det nån annan sätt som man kan träna själv också?

Kör bicepscurl, hantelcurl och cablecurl för att träna biceps i dagsläget. Få reps och så tungt jag kan.

Finns säkert liknande trådar som denna, men har inte lyckats hitta nån utan sökfunktionen.

Arf Pingvin
2006-04-06, 21:47
Längst ner i den här tråden (http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?t=66945) finns det några länkar du kan kika på. Speciellt sista kanske.

Träna på pullups (eller chins...) om det är vad du ska klara. Det är en ryggövning så att träna armarna enbart räcker inte. Du kan göra dem assisterade på vägen upp och hålla emot själv i den negativa fasen, eller ta hjälp av en stol för att komma upp. Men sen bör du varva med explosiv träning på ett fåtal reps, det du klarar av själv. Klarar du bara en rep, gör singlar många set med lång vila. Öka antalet reps efter förmåga.

Det är såpass tung övning att du behöver träna upp styrkan först, inte uthålligheten. Så att träna med lättare vikter i exempelvis latpulls 8 reps tror jag inte på. Har du en assisterad chins/dipsställning på gymmet så är den bättre i så fall.

krellik
2006-04-06, 22:20
Finns en jävligt grym artikel angående detta på testosterone av Thibadeau som jag tyvär inte får länka till men som du borde kunna hitta till rätt lätt.