Visa fullständig version : Grötsorter
MikeAlex
2006-04-06, 13:49
Havregrynsgröt verkar ju vara en mycket populär frukost här på forumet, och jag satt just och funderade på varför.
Jag slog upp lite näringsvärden, och där stod att även fast 100g Gryn är ca 350 kcal, så är 100g gröt ca 50 kcal. Det måste alltså suga åt sig en sjuhelvetes mängd vatten, och är därmed mycket kalorifattigt.
Jag kan förstå idén med detta vid en deff, men då man bulkar ser jag inte riktigt poängen. Man skulle ju typ få trycka i sig ett kilo gröt för att få ett ordentligt energiintag vid frukost... låter jobbigt!
Så min fråga är helt enkelt, varför just havregrynsgröt gjord på vatten? Varför inte variera med t. ex. risgrynsgröt, eller laga gröten på mjölk eller något?
King Grub
2006-04-06, 13:52
Just havre är det näringsrikaste sädeslaget. Det är klart det går utmärkt att variera med rågflinge- rågmjölsgröt, grahamsgryns- och grahamsmjölsgröt, kornmjölsgröt, grynblandningsgröt, osv, kokt på vatten, mjölk eller en blandning. Risgrynsgröt är oftast vanligt polerat vitt ris om man vill att det skall smaka som "vanligt".
Jag kan förstå idén med detta vid en deff, men då man bulkar ser jag inte riktigt poängen. Man skulle ju typ få trycka i sig ett kilo gröt för att få ett ordentligt energiintag vid frukost... låter jobbigt!
Så min fråga är helt enkelt, varför just havregrynsgröt gjord på vatten? Varför inte variera med t. ex. risgrynsgröt, eller laga gröten på mjölk eller något?
Om vi bortser från ordet bulk så tycker jag inte det är några problem med att få i sig en ordentlig frukost med havregrynsgröt som bas. Hur mycket äter du egentligen till frukost? Jag anser mig ändå ha ett hyfsat stort kcal-intag och har ätit havregrynsgröt så länge att jag knappt minns något annat.
Själv gör jag havregrynsgröt på ca 100g gram gryn oavsett deff eller bulk. det är mer tillbehören och mat runtomkring som ändras
MikeAlex
2006-04-06, 20:42
100 g gryn, det blir väl typ 700g färdig gröt va? Tycker bara det känns som lite mycket att trycka i sig till frukost. Men jag e ingen grötfan heller. ^^
Finns det några argument mot risgrynsgröt? Tycker den e godare.. och mer energirik. :)
King Grub
2006-04-06, 20:50
Finns det några argument mot risgrynsgröt?
Som jag skrev i första inlägget: är det vitt ris det handlar om är det inte något näringsrikt direkt.
MikeAlex
2006-04-07, 06:36
Ok, för att ändra riktning på topicen lite:
Funderar på att börja käka gröt! :)
Finns det något snabbt och smidigt sätt att laga det, typ i micro? Och hur går man i så fall till väga och hur lång tid tar det?
H.Emanuel
2006-04-07, 06:54
När det gäller gröt fick jag här på forumet ett tips som jag sedan följt.
80 gram 4-kornsgröt
20 gram sojamjöl
koka
en tesked solroskärnor
i med lite torkad frukt
drick med ett par dl minimjölk
Vill du ha mindre fett än detta lilla = Röda linser istället för solroskärnor
:thumbup:
Frustrator
2006-04-07, 08:34
Om du vill göra havregrynsgröt i micron så står det bak på paketet, bara att lägga upp en dl havregryn, 2dl vatten i en tallrik, in 2 minuter i mikron (högsta effekt). Mer havregryn och vatten kräver mer tid :)
MikeAlex
2006-04-08, 10:38
Ok tack! Får testa nån dag! ^^
Jag vill som vanligt slå ett slag för bovetegröten. Gott, nyttigt och lättlagat alternativ till havregrynsgröten.
Pepparkakssmurfen
2006-04-08, 22:28
Ok, för att ändra riktning på topicen lite:
Funderar på att börja käka gröt! :)
Finns det något snabbt och smidigt sätt att laga det, typ i micro? Och hur går man i så fall till väga och hur lång tid tar det?
Ta lite havregryn,ta lite vatten- och/eller mjölk,lite salt,koka.
Tar högst ca.3 minuter att koka på spisen om man kör på hög värme och rör om samtidigt.
Pepparkakssmurfen
2006-04-08, 22:29
Kan också tipsa om Icas Fiberberikade havregryn som är riktigt god!
Strongman
2006-04-08, 22:41
kan man hälla ner nått annat gött i gröten (havre) som typ nån go kräm eller så? o blanda ihop så de blir goare o får ner skiten lättare? eller är krämen fullpackad med socker o gör så hela dan går åt helvete?
Spannmål
2006-04-09, 00:02
kan man hälla ner nått annat gött i gröten (havre) som typ nån go kräm eller så? o blanda ihop så de blir goare o får ner skiten lättare? eller är krämen fullpackad med socker o gör så hela dan går åt helvete?
Skippa gröten om du inte gillar den. Den är inte magisk. Finns oändligt med jämförbara livsmedel.
Vill du ändå äta den är kräm inte särskilt nyttigt - men några deciliter om dagen till morgongröten kommer inte att vara negativt alls.
Några tips vad man kan blanda i gröten för att förbättra smaken?
Några tips vad man kan blanda i gröten för att förbättra smaken?Om det är havregrynsgröt du menar så smakar kanel/banan, kanel/äpple eller lingonmos bra tycker jag. Andra gillar att ha i russin. En annan krydda som passar bra till frukterna är kardemumma.
mistermr
2006-04-09, 16:10
Jag brukar ha kikärtor samt en tärning grönsaksbuljong i havregrynsgröten. Kryddorna som används är kanel samt saffran.
MVH
Jag brukar ha kikärtor samt en tärning grönsaksbuljong i havregrynsgröten. Kryddorna som används är kanel samt saffran.
MVH
Oj, det här lät onekligen annorlunda. Kan på något sätt inte tänka mig gröt med annat än mer eller mindre söta tillbehör som frukt osv.
mistermr
2006-04-09, 16:59
Oj, det här lät onekligen annorlunda. Kan på något sätt inte tänka mig gröt med annat än mer eller mindre söta tillbehör som frukt osv.
Testa, tillsatsen av kikärtor skadar inte näringsvärdet.
MVH
The_eagle
2006-04-09, 17:30
Som jag skrev i första inlägget: är det vitt ris det handlar om är det inte något näringsrikt direkt.
Men hur dåligt är risgrynsgröt? Havregrynsgröt är det bästa, men är risgrynsgröt helt förkastligt eller är det ok i alla fall?
MikeAlex
2006-04-10, 20:10
Haha, har varit anti-gröt sen jag var barn... aldrig riktigt diggat det. Bestämde mig äntligen för att testa lite havregrynsgröt nu ikväll, då det var många år sen sist.
Började äta, och tyckte inte det smakade mycket alls, och hade lite kanel på så det gick ner...
Men efter att jag ätit ungefär halva portionen började jag må illa och få kväljningar, precis som när jag var barn... Fattar inte varför, inget fel på smaken, kanske är konsistensen som jag vänder mig emot... Eller snarare som min mage vänder sig emot.
Ska testa göra på mjölk imorrn o se hur det smakar... annars e det bara o öva, vill ju kunna käka havregrynsgröt, är så satans billig frukostmat ju.
Så lite mer tips på smakförhöjare till den vore nice, hade lite socker i (märktes inte ens), och dröste i kanel, men det smakade heller inte mycket alls.
Häll på havre (och ev. andra gryn) på fil eller yoghurt om ni vill åt havren men ej gillar gröt.
MikeAlex
2006-04-12, 07:45
Jag måste säga att havregrynsgröt har en otroligt dominerande smak för att vara så smaklöst... Tycker knappt det smakar något, men alla försök att smaksätta den sväljs av grötsmaken...
Idag testade jag att röra ner en skopa Whey-80 choklad i en portion gröt. Kände inte ens av smaken av det...
H.Emanuel
2006-04-12, 07:48
Jag måste säga att havregrynsgröt har en otroligt dominerande smak för att vara så smaklöst... Tycker knappt det smakar något, men alla försök att smaksätta den sväljs av grötsmaken...
Idag testade jag att röra ner en skopa Whey-80 choklad i en portion gröt. Kände inte ens av smaken av det...
Tänk att det är nåt som näringsmässigt är bra för dig istället. Smaksensationer lär du väl kunna få via annan föda under dagen?
Pepparkakssmurfen
2006-04-12, 10:02
Några tips vad man kan blanda i gröten för att förbättra smaken?
Mjölk! Testa att koka gröten på enbart mjölk, eller vatten/mjölk t.ex 50/50
Stor skillnad på näringsintaget om man äter havregrynsgröt gentemot havremusli eller dylikt? Eller rättare sagt, spelar det någon roll på längre sikt om man väljer gröten eller muslin på morgonen för träningen/hälsan?
MikeAlex
2006-04-12, 14:27
Stor skillnad på näringsintaget om man äter havregrynsgröt gentemot havremusli eller dylikt? Eller rättare sagt, spelar det någon roll på längre sikt om man väljer gröten eller muslin på morgonen för träningen/hälsan?
Gröten är ju mycket mer mättande, då man kan äta mycket mer av den och ändå inte få i sig större kaloriintag. "Råa" havregryn ger ju cirka 340kcal/100 g, medan havregrynsgröt ger cirka 50kcal/100g, då det binder så mycket vatten. Man kan alltså käka typ 7 ggr högre vikt i gröt än man kan i gryn, utan att få i sig mer kalorier.
Tror iaf att jag börjar vänja mig vid smaken nu. :D
vBulletin® v3.8.8, Copyright ©2000-2025, Jelsoft Enterprises Ltd.