handdator

Visa fullständig version : behöver hårt tränande mer näring än andra?

apa_ola
2006-04-06, 12:18
behöver hårt tränande mer näring än andra?

Är det underförstått att man behöver mer näring, i.o.m. att man behöver mer energi?

Gäller RDI för ALLA?

Cerberus
2006-04-06, 12:20
behöver hårt tränande mer näring än andra?

Är det underförstått att man behöver mer näring, i.o.m. att man behöver mer energi?

Gäller RDI för ALLA?

Självklart gäller det med makronutrienterna(kolhydrat, protein och fett), hur det är med mikronutrienter vet jag dock inte.

King Grub
2006-04-06, 12:28
Report of the Scientific Committee on Food on composition and specification of food intended to meet the expenditure of intense muscular effort, especially for sportsmen. (http://europa.eu.int/comm/food/fs/sc/scf/out64_en.pdf)

Beast
2006-04-06, 12:28
Ja, på allt.
RDI är utmätt på medelsvensson för aslänge sen.

kampsporttjej
2006-04-06, 12:41
RDI är inte alls uträknat på medelsvensson, snarare tvärtom är det
skapat så att det ska passa alla -även sjuka. därför ligger värdena över det egentliga behovet.
så hårt tränande behöver inte mer näring än andra, i allafall inte genom näringstillskott.
de får i sig tillräckligt näring (förutsatt hyffsad varierad kost) i och med att de har en högre energiomsättning och äter mer.
det är inte tränande individer som har anledning att oroa sig för
att inte få tillräckligt med näring, det är inaktiva/de med låg energiförbrukning [ex: gamla]
som inte äter så mycket som riskerar detta.

Klo
2006-04-06, 12:58
att inte få tillräckligt med näring, det är inaktiva/de med låg energiförbrukning [ex: gamla]

Så... rakt av bara, anorexi då?

RajtanTajtan
2006-04-06, 13:05
Så... rakt av bara, anorexi då?

Ja givetvis gäller samma sak för dem.

Beast
2006-04-06, 15:29
Är man tränande på låg nivå spelar inte mycket någon roll.
Direkt man blir till den tyngre gruppen kan man slänga dom värdena långt åt ....

AFanatic
2006-04-06, 16:35
Tja...tar man exempelvis en tävlande på diet så är inte väl inte alltför överdrivet varierad kost. :D

Sedan bara för att gamla är gamla och har låg aktivitetsnivå innebär inte det att de inte är godismonster och proppar i sig en massa energi. ;)

Skulle vilja säga att det är inte mängden som har störst betydelse, utan vad man äter.

z_bumbi
2006-04-06, 17:29
Tja...tar man exempelvis en tävlande på diet så är inte väl inte alltför överdrivet varierad kost. :D

Vilket oftast förvånar mig, så svårt är det inte att variera maten inom de givna ramarna.

Skulle vilja säga att det är inte mängden som har störst betydelse, utan vad man äter.

Delvis sant men äter jag t ex 2000 kcal mer än "standardvärdet" så finns det större chans att jag får i mig tillräckligt vitaminer och sånt krafs. Lite av en slump så där.
Jag kan t o m täcka mitt c-vitaminbehov genom att välja rätt sorts godis. :eating: :D

LuThe
2006-04-06, 19:11
RDI är inte alls uträknat på medelsvensson, snarare tvärtom är det
skapat så att det ska passa alla -även sjuka. därför ligger värdena över det egentliga behovet.
så hårt tränande behöver inte mer näring än andra, i allafall inte genom näringstillskott.
de får i sig tillräckligt näring (förutsatt hyffsad varierad kost) i och med att de har en högre energiomsättning och äter mer.

så du menar att kosttillskott är helt onödiga och att man kastar pengarna i sjön??

kampsporttjej
2006-04-07, 11:23
så du menar att kosttillskott är helt onödiga och att man kastar pengarna i sjön??

ja, men det beror lite på vad för kosttillskott du menar.
kreatin har i studier visat prestationsförbättringar, på ungefär 10% tror jag.
det är klart att om du äter näringsfattiga råvaror och har ett lågt energiintag, kan du säkert må bättre om du genom att ta ett multivitamintillskott kommer
upp i RDI.
[om du tar dem på rätt sätt, i kombination med måltid]
men jag tvivlar på att du som tränande äter så lite och så dåligt.
det handlar inte heller om att få i sig RDI på alla näringsämnen VARJE dag,
utan spritt över tid. det är några vi måste få i oss varje dag men det brukar aldrig vara något problem.

många människor tänker nog att det är bra att ta vitamintillskott för att "vara på den säkra sidan", men det är inte bra att tänka så. alltförsällan talas det om de toxiska (giftiga) effekter
många vitaminer kan få i kroppen.
det är alltid bättre att försöka få i sig vitaminer genom kosten. inte för att de i sig skiljer sig ifrån vitaminerna på burk, men födoämnet innehåller ofta komponenter som naturligt hjälper upptaget, och du får troligen inte i dig för mycket. [bara för att det står en viss mängd på burken innebär inte att du kommer att ta upp all mängd!]

Om du är intresserad av att se hur en kost där man får i sig alla näringsämnen man behöver kan se ut, kan du kolla in "SNÖ", på livsmedelsverkets hemsida. där har de gjort en veckomatsedel som är anpassad till svenska näringsrekommendationerna. kanske blir du förvånad över hur "vanlig" kost det faktiskt är på de listorna.

men ja, ABSOLUT, kosttillskottförsäljarna lever ju på vår okunskap ;) och
krånglar ofta till det. lösningen på alla problem verkar ligga i att "köp ett magnesiumtillskott!" eller dito.

en c-vitamin brustablett brukar innehålla 1 gram c-vitamin, alltså LÅNGT över RDI [som ligger på... 60 mg tror jag det är]. räkna sedan till den mängd du får i dig via maten. till vilken nytta? vad är det för mening med att kissa ut en massa c-vitamin? *screwy*

jag rekommenderar verkligen att du kollar in "SNÖ" :) !

Beast
2006-04-07, 11:45
...

Bra att du har kunskapen dåju.

Men du är medveten att du fortfarande är ute och cyklar, om möjligt inte för vanliga svensson, men för byggare är du.

kampsporttjej
2006-04-08, 11:03
Bra att du har kunskapen dåju.

Men du är medveten att du fortfarande är ute och cyklar, om möjligt inte för vanliga svensson, men för byggare är du.

hur menar du? var någonstans är jag "ute och cyklar"?
RDI är inräknat för att passa både byggare och sängliggande
och byggare just behöver nog i sista hand tänka på huruvida de
får i sig tillräckligt med vitaminer och mineraler om de äter
bra råvaror, eftersom de äter mkt större mängder!

näringsbehovet ökar INTE linjärt med energibehovet.
och det är ju faktiskt väldigt bra/tur.

King Grub
2006-04-08, 11:06
En tränande person har ett större energibehov, men täcker han eller hon det genom en blandad kost, får han eller hon som regel också dom mikronäringsämnen som behövs.

kampsporttjej
2006-04-08, 11:12
En tränande person har ett större energibehov, men täcker han eller hon det genom en blandad kost, får han eller hon som regel också dom mikronäringsämnen som behövs.

=en summering av det jag nyss sa :)

Niclaaas
2006-04-09, 10:56
en c-vitamin brustablett brukar innehålla 1 gram c-vitamin, alltså LÅNGT över RDI [som ligger på... 60 mg tror jag det är]. räkna sedan till den mängd du får i dig via maten. till vilken nytta? vad är det för mening med att kissa ut en massa c-vitamin? *screwy*

just det här har jag också reagerat på (och skrivit nåt om förut). rekommendationerna säger faktiskt att man inte bör äta mer än 1000mg C-vitamin/dag, vilket alltså är en brustablett. man kan ju knappast räkna C-vitamin som särskilt toxiskt men ändå, väldigt onödiga nivåer. bryt av en C-brus i 10 bitar och man får ändå i sig över RDI. sparar pengar också.

RDI för C-vitamin ligger förresten på 75mg/dag

Niclaaas
2006-04-09, 11:08
just det här har jag också reagerat på (och skrivit nåt om förut). rekommendationerna säger faktiskt att man inte bör äta mer än 1000mg C-vitamin/dag, vilket alltså är en brustablett. man kan ju knappast räkna C-vitamin som särskilt toxiskt men ändå, väldigt onödiga nivåer. bryt av en C-brus i 10 bitar och man får ändå i sig över RDI. sparar pengar också.

sen får man ju precis som kampsporttjej sa skilja på behov och rekommendationer. för t.ex. C-vitamin är rekommendationen som sagt på 75mg/dag men behovet är för de allra flesta lägre. RDI är framtaget för att täcka
-nästan- hela befolkningens behov.

Fredrik_S
2006-04-09, 11:26

Skulle protestera och säga det var 60 mg... men såg att det är 75mg enligt SNR2005.
Har dom ändrat det nyligen?

Niclaaas
2006-04-09, 11:43
Skulle protestera och säga det var 60 mg... men såg att det är 75mg enligt SNR2005.
Har dom ändrat det nyligen?

tror det ändrades 2004 i samband med de nya nordiska näringsrekommendationerna. är dock inte helt säker.

LuThe
2006-04-09, 21:42
ja, men det beror lite på vad för kosttillskott du menar.
kreatin har i studier visat prestationsförbättringar, på ungefär 10% tror jag.
det är klart att om du äter näringsfattiga råvaror och har ett lågt energiintag, kan du säkert må bättre om du genom att ta ett multivitamintillskott kommer
upp i RDI.
[om du tar dem på rätt sätt, i kombination med måltid]
men jag tvivlar på att du som tränande äter så lite och så dåligt.
det handlar inte heller om att få i sig RDI på alla näringsämnen VARJE dag,
utan spritt över tid. det är några vi måste få i oss varje dag men det brukar aldrig vara något problem.

många människor tänker nog att det är bra att ta vitamintillskott för att "vara på den säkra sidan", men det är inte bra att tänka så. alltförsällan talas det om de toxiska (giftiga) effekter
många vitaminer kan få i kroppen.
det är alltid bättre att försöka få i sig vitaminer genom kosten. inte för att de i sig skiljer sig ifrån vitaminerna på burk, men födoämnet innehåller ofta komponenter som naturligt hjälper upptaget, och du får troligen inte i dig för mycket. [bara för att det står en viss mängd på burken innebär inte att du kommer att ta upp all mängd!]

Om du är intresserad av att se hur en kost där man får i sig alla näringsämnen man behöver kan se ut, kan du kolla in "SNÖ", på livsmedelsverkets hemsida. där har de gjort en veckomatsedel som är anpassad till svenska näringsrekommendationerna. kanske blir du förvånad över hur "vanlig" kost det faktiskt är på de listorna.

men ja, ABSOLUT, kosttillskottförsäljarna lever ju på vår okunskap ;) och
krånglar ofta till det. lösningen på alla problem verkar ligga i att "köp ett magnesiumtillskott!" eller dito.

jag rekommenderar verkligen att du kollar in "SNÖ" :) !

mkt omtalat ämne! jag tror verkligen att man kan få i sig rätt mängd mat genom kosten, men det är svårt och dessutom skadar det inte att vara på den säkra sidan va de gäller protein. + att det är snabbare än vanlig matprotein. Har hört att man bör äta minst sju stora mål mat om dagen för att få i sig lika mkt som två protte-shakes

H.Emanuel
2006-04-09, 22:15
mkt omtalat ämne! jag tror verkligen att man kan få i sig rätt mängd mat genom kosten, men det är svårt och dessutom skadar det inte att vara på den säkra sidan va de gäller protein. + att det är snabbare än vanlig matprotein. Har hört att man bör äta minst sju stora mål mat om dagen för att få i sig lika mkt som två protte-shakes
Hur många gram har man i de prottedrinkarna?

RajtanTajtan
2006-04-09, 22:25
Hur många gram har man i de prottedrinkarna?

:) :) :)