handdator

Visa fullständig version : Skola stoppar byxor med häng


Castro
2006-04-06, 11:12
I Tullbroskolans bibliotek är det förbjudet att ha keps eller synliga kalsonger.
Dels tycker skolbibliotekarien att det ser bedrövligt ut, dels vill skolans ledning lära barnen att uppföra sig.

Ska man få klä sig som man vill?

Själv är jag av den åsikten att skolan inte har ett dugg att göra med hur eleverna klär sig. I skolan är man för att lära sig saker och att bära keps och neddragna jeans påverkar knappast inlärningsförmågan. Att sedan några "stilikoner" till klimakterietanter i skolbiblioteket tycker att man klär sig bedrövligt får stå för dem, men det skall inte behöva gå ut över ungdomarna.

På arbetsmarknaden idag är kreativiteten ett av de viktigaste attributen hos en arbetstagare och att då från skolans håll sända ut signaler om att alla skall fållas in i samma tråkiga form underkuvar verkligen detta. Så vad är ni av för uppfattning? Fri klädsel eller ej?

Ska vi hålla "åsikts- och religionsbunden" klädsel borta från debatten då det inte var om detta som artikeln handlade om.

Coldsmith
2006-04-06, 11:15
Tycker att folk borde få klä sig som dom vill. Att bibliotekarien tycker att det ser bedrövligt ut har verkligen inte med saken att göra. Jag tror inte att eleverna tycker att hon är direkt het heller så :D

Castro
2006-04-06, 11:18
Tycker att folk borde få klä sig som dom vill. Att bibliotekarien tycker att det ser bedrövligt ut har verkligen inte med saken att göra. Jag tror inte att eleverna tycker att hon är direkt het heller så :D

Exakt...HEEEET är inte direkt det första man tänker när man hör bibliotekarie. :D

Förvånande dock att 2/3 av de som röstat på aftonbladet anser att skolan skall styra elevernas klädval.

mathor
2006-04-06, 11:19
Exakt...HEEEET är inte direkt det första man tänker när man hör bibliotekarie. :D

Förvånande dock att 2/3 av de som röstat på aftonbladet anser att skolan skall styra elevernas klädval.


Frågan är då om de inkluderade åsikts- och religionsbunden klädsel i frågan eller ej. Eller ja, snarare i svaren.

Nina L
2006-04-06, 11:21
Jag vill inte se folks underkläder. Helt fri klädsel har vi väl aldrig haft i skolorna? Vad gör man om (när?) det blir modent att bara gå med en liten trekantsbikini på överdelen? Är det bara att acceptera, eller säger man till ungflickorna att klä på sig?

Dissector
2006-04-06, 11:21
Att det ser bedrövligt ut är förmodligen bara en uppfattning av äldre generationer, och jag ser ingen större vinst i att låta deras vilja försöka styra "modern klädsel". Å andra sidan så tror jag inte heller att förbud mot dessa typer av kläder i skolan hindrar dess framfart. Men det känns givetvis fel att låta biblotikarier avgöra hur det ska se ut. Skolan tillhör väl eleverna också?

Kan nog dessutom bli larvigt om lärare och vaktmästare ska springa omkring och dra upp byxorna på folk :D

Coldsmith
2006-04-06, 11:21
Tjaå, i sverige är vi ju mycket för att vi ska stöpas i samma svenska form. För är det svenskt så är det bäst. Det vet ju alla :D.

Snart måste vi ha speciell klädsel för att rösta. Och hippisar får inte låna böcker på kommunbiblioteket :D.

Nämen det är ju helt sjukt, ett bibliotek ska vara öppet för alla. Oavsett kläder. Det ska inte nån fånig kärring som inte fått stock det senaste årtiondet hindra.

Coldsmith
2006-04-06, 11:22
Jag vill inte se folks underkläder. Helt fri klädsel har vi väl aldrig haft i skolorna? Vad gör man om (när?) det blir modent att bara gå med en liten trekantsbikini på överdelen? Är det bara att acceptera, eller säger man till ungflickorna att klä på sig?

Man kan samtala med dom, men man förbjuder dom inte att komma in i biblioteket för att läsa/låna böcker.

Überbiffen
2006-04-06, 11:24
Folk får väl klä sig som dom vill.

Nina L
2006-04-06, 11:25
Man kan samtala med dom, men man förbjuder dom inte att komma in i biblioteket för att läsa/låna böcker.
Mjae, egentligen borde det gälla vissa typer av regler för samtliga skolo, inte bara i bibliotek. T ex skall man inte gå barfota, man skall inte gå utan tröja eller byxor, och man skall inte ha byxorna nedanför rumpan.

J.Saarela
2006-04-06, 11:29
Ne man ska inte få klä sig hur som helst,vem vill se nån tjejs valk hängades ut för att hon har för kort tröja? inte jag iaf.

Micke A
2006-04-06, 11:34
Turbaner på poliser!
Visade kallingar i skolan!

Skillnad?

Castro
2006-04-06, 11:35
Ne man ska inte få klä sig hur som helst,vem vill se nån tjejs valk hängades ut för att hon har för kort tröja? inte jag iaf.

Det vill inte jag heller, men skall det stoppa henne från att få klä sig så? För att några personer inte vill se det? Men om tjejen i fråga inte hade en valk utan i själva verket var vrålhet?

Officer
2006-04-06, 11:35
Ne man ska inte få klä sig hur som helst,vem vill se nån tjejs valk hängades ut för att hon har för kort tröja? inte jag iaf.


Håller med.
Om man ska koppla det till arbetslivet efter skolan också så skulle jag aldrig anställa någon som såg ut som en 50cent-gangsta i stilen och klädstilen oavsett kompetens till mitt Ericsson/dylikt respektabelt företag.

Jag tycker att det är bra att det blir NÅGON sorts klädpolicy i skolan, det blir som en sorts förberedelse inför arbetslivet. På fritiden får de gärna gå runt med för korta tröjor och utstickande string och XXXL-baskettröjor/neddragna jeans, man ser bajsränder osv. Men i skolan och arbetslivet hör sånt inte hemma - så länge man inte pluggar till att bli just gangsta!

hasse36
2006-04-06, 11:36
Det finns fördelar med någon slags "skoluniform".

Castro
2006-04-06, 11:37
Mjae, egentligen borde det gälla vissa typer av regler för samtliga skolo, inte bara i bibliotek. T ex skall man inte gå barfota, man skall inte gå utan tröja eller byxor, och man skall inte ha byxorna nedanför rumpan.

Grundläggande regler som att bära byxor alternativt shorts/kjol och nån form av tröja/linne/whatever tycker jag man ska ha, men att börja gå in på detaljer och peka på att man tycker att någon klär sig fult är helt fel.

Nina L
2006-04-06, 11:39
Grundläggande regler som att bära byxor alternativt shorts/kjol och nån form av tröja/linne/whatever tycker jag man ska ha, men att börja gå in på detaljer och peka på att man tycker att någon klär sig fult är helt fel.Jag håller med, men tycker att det borde vara förbjudet att ha byxorna nedanför rumpan, eller så nära att de halkar ner stup i ett. Det tycker jag är ... Ja, det är inte en modefråga. Rumpan i byxorna, tack.

oksiv1
2006-04-06, 11:39
Tur att man inte går i skolan längre.
Dieten har gått hårt åt midejmåttet så byxorna hänger numer på halva arslet.

mathor
2006-04-06, 11:39
Jag undrar om jag skulle bli censurerad med min sedvanliga utstyrsel. Wifebeater och serbiska träningsbyxor.

Som sagt, detaljstyrning är värdelöst. Men inskränk gärna på åsiktsfriheten i skolor och på arbetsplatser!

skaparn
2006-04-06, 11:40
Håller med.
Om man ska koppla det till arbetslivet efter skolan också så skulle jag aldrig anställa någon som såg ut som en 50cent-gangsta i stilen och klädstilen oavsett kompetens till mitt Ericsson/dylikt respektabelt företag.

Jag tycker att det är bra att det blir NÅGON sorts klädpolicy i skolan, det blir som en sorts förberedelse inför arbetslivet. På fritiden får de gärna gå runt med för korta tröjor och utstickande string och XXXL-baskettröjor/neddragna jeans, man ser bajsränder osv. Men i skolan och arbetslivet hör sånt inte hemma - så länge man inte pluggar till att bli just gangsta!

Nu är det ju så att du väljer ifall du vill söka dig till ett jobb med viss klädkod, skolan å sin sida är varje elev tvingad att vistas i enligt svensk lag.

Det är mycket åsikter i tråden om vad ni vill, och inte vill, se. Tycker ni att ni har rätt att tvinga era åsikter på andra?

petersson
2006-04-06, 11:40
Jag håller med, men tycker att det borde vara förbjudet att ha byxorna nedanför rumpan, eller så nära att de halkar ner stup i ett. Det tycker jag är ... Ja, det är inte en modefråga. Rumpan i byxorna, tack.

Urringning då? Eller ja det är klart. Man skiter ju inte med brösten.

Hades
2006-04-06, 11:41
Håller med.
Om man ska koppla det till arbetslivet efter skolan också så skulle jag aldrig anställa någon som såg ut som en 50cent-gangsta i stilen och klädstilen oavsett kompetens till mitt Ericsson/dylikt respektabelt företag.

Jag tycker att det är bra att det blir NÅGON sorts klädpolicy i skolan, det blir som en sorts förberedelse inför arbetslivet. På fritiden får de gärna gå runt med för korta tröjor och utstickande string och XXXL-baskettröjor/neddragna jeans, man ser bajsränder osv. Men i skolan och arbetslivet hör sånt inte hemma - så länge man inte pluggar till att bli just gangsta!
Väl talat! :thumbup:

Daniel_S
2006-04-06, 11:41
Skolan sätter reglerna. Att tala om kreativitet, stöpa i samma form o.s.v. är ju bara löjligt, eftersom det är just stereotyperna som använder sig av häng och kepsar. De om några är stöpta i samma form.

Sen tycker jag inte heller att man sak jämföra skolan med andra offentliga platser, för skolan har en uppfostringsroll, som tyvärr håller på glömmas bort i Sverige. Fan, hela världen har ju auktoritetsproblem nu för tiden. Alla måste få göra som dom vill... men buhu, snyft.

jwzrd
2006-04-06, 11:42
Urringning då? Eller ja det är klart. Man skiter ju inte med brösten.

Nej tjejer får gå i a hoe's uniform, det är ok. Det får ingen någonsin säga eller reagera på heller.

Officer
2006-04-06, 11:42
Nu är det ju så att du väljer ifall du vill söka dig till ett jobb med viss klädkod, skolan å sin sida är varje elev tvingad att vistas i enligt svensk lag.

Det är mycket åsikter i tråden om vad ni vill, och inte vill, se. Tycker ni att ni har rätt att tvinga era åsikter på andra?



Du kommer in i en helt annan diskussion isåfall - hur jävla dumt är det inte att välja utbildning efter sin klädstil? Jag tror att varje smart människa väljer en utbildning och gör allt för att bli det de vill bli - inkl ändrad klädstil (på jobbet, inte på fritiden)
Men visst, gå runt du med dina halvt nerdragna byxor och stor baskettröja och snedvänd keps på det företag du ska jobba hos. Jag tror inte att det är många seriösa arbetsgivare som skulle anställa en sån person till en mer "betydlig" tjänst.

zirak
2006-04-06, 11:43
Turbaner på poliser!
Visade kallingar i skolan!

Skillnad?

Eller kallingar/trosor på huvudet :naughty:

petersson
2006-04-06, 11:44
Nej tjejer får gå i a hoe's uniform, det är ok. Det får ingen någonsin säga eller reagera på heller.

Nepp kommer inte på fråga.

Castro
2006-04-06, 11:47
...

Castro
2006-04-06, 11:50
Håller med.
Om man ska koppla det till arbetslivet efter skolan också så skulle jag aldrig anställa någon som såg ut som en 50cent-gangsta i stilen och klädstilen oavsett kompetens till mitt Ericsson/dylikt respektabelt företag.

Jag tycker att det är bra att det blir NÅGON sorts klädpolicy i skolan, det blir som en sorts förberedelse inför arbetslivet. På fritiden får de gärna gå runt med för korta tröjor och utstickande string och XXXL-baskettröjor/neddragna jeans, man ser bajsränder osv. Men i skolan och arbetslivet hör sånt inte hemma - så länge man inte pluggar till att bli just gangsta!

Ja, fast nu har arbetsmarknaden ändrats väldigt mycket också. I boken "Den kreativa klassens framväxt" beskriver författaren Richard Florida framväxten av en ny social klass som innefattar bland annat forskare, ingenjörer, arkitekter, designers, författare, konstnärer, musiker, ja alla som har kreativiteten som sitt viktigaste redskap i arbetet.

R. Florida skriver att precis som den feodala aristokratins makt och indentitet byggde på medlemmarnas ärvda kontroll över mark och människor, och borgarklassens på medlemmarnas roller som köpmän och fabriksägare, bygger den kreativa klassens identitet på medlemmarnas roller som förmedlare av kreativitet. Eftersom kreativiteten är drivkraften bakom ekonomisk tillväxt blir den kreativa klassen, mätt i inflytande, samhällets dominerande klass. Endast genom att förstå den nya klassens framväxt kan vi börja förstå de omfattande och till synes osammanhängande förändringarna i vårt samhälle och ta oss an vår framtid på ett mer intelligent sätt.

Florida beskriver och analyserar vad som karaktäriserar denna nya klass ekonomiskt, socialt och kulturellt. Främst handlar det om individualitet, kompetens samt hög värdering av mångfald och öppenhet. I en ekonomi där kreativiteten kommit att bli den viktigaste insatsvaran är det regioner och städer som förmår erbjuda miljöer som är gynnsamma för kreativa människor som blir centra för tillväxt och utveckling.

Kan den svenska skolan blunda för detta och forsätta att ånga på i den svenska likhetsfällan?

Officer
2006-04-06, 11:53
Castro - jag har full förståelse för respekt för åsiktsfrihet och att alla ska kunna klä sig fritt osv. Men kalla det vad du vill - jag är av "gammalt" slag som tycker att en arbetsplats ska vara en arbetsplats och inte se ut som sergels torg där alla är klädda i massa olika stilar där alla har sin egen stil osv. På en arbetsplats har man gemenskap - man ska iaf se så likadan ut som möjligt med varandra på arbetsplatsen. Arbetsplatsen ska också vara en del av livet där man kommer ifrån det "vanliga" livet. Det ska kännas/se annorlunda ut. Då är det lite skumt om Fredrik 30 bast i kostym jobbar tillsammans med Anders 25 i kostym och Jonas 27 i halvbrallor och snekeps.

Jag kommer aldrig att rösta ja för fri klädsel i varken skola eller "myndighetsjobb" t ex, om det skulle komma på tal i framtiden. Jag skulle inte vilja bli servad av en gangsta/skejtartyp på resebyrån eller banken Nordea. Och jag vill inte se för mycket naket och snekepsar i skolan.

gothen
2006-04-06, 11:53
Man är i skolan för att lära sig, detta borde folk lyckas med lika bra om de har lite häng på byxorna. Varför kan en rektor säga vad som är "rätt" och "fel" att ha på sig? Attityder ändras och om folk ska vara så jäkla konservativa överallt känns det ingen höjdare.

Castro
2006-04-06, 11:57
Castro - jag har full förståelse för respekt för åsiktsfrihet och att alla ska kunna klä sig fritt osv. Men kalla det vad du vill - jag är av "gammalt" slag som tycker att en arbetsplats ska vara en arbetsplats och inte se ut som sergels torg där alla är klädda i massa olika stilar där alla har sin egen stil osv. På en arbetsplats har man gemenskap - man ska iaf se så likadan ut som möjligt med varandra på arbetsplatsen. Arbetsplatsen ska också vara en del av livet där man kommer ifrån det "vanliga" livet. Det ska kännas/se annorlunda ut. Då är det lite skumt om Fredrik 30 bast i kostym jobbar tillsammans med Anders 25 i kostym och Jonas 27 i halvbrallor och snekeps.

Jag kommer aldrig att rösta ja för fri klädsel i varken skola eller "myndighetsjobb" t ex, om det skulle komma på tal i framtiden. Jag skulle inte vilja bli servad av en gangsta/skejtartyp på resebyrån eller banken Nordea. Och jag vill inte se för mycket naket och snekepsar i skolan.

Min kära AP, vi får helt enkelt ta att vi är av olika åsikter. :)

skaparn
2006-04-06, 11:57
Du kommer in i en helt annan diskussion isåfall - hur jävla dumt är det inte att välja utbildning efter sin klädstil? Jag tror att varje smart människa väljer en utbildning och gör allt för att bli det de vill bli - inkl ändrad klädstil (på jobbet, inte på fritiden)
Men visst, gå runt du med dina halvt nerdragna byxor och stor baskettröja och snedvänd keps på det företag du ska jobba hos. Jag tror inte att det är många seriösa arbetsgivare som skulle anställa en sån person till en mer "betydlig" tjänst.

Vad talar du om? Exemplet var en skola som ville lära barnen att uppföra sig genom att reglera klädseln. Det ansågs inte propert med det populära "hänget". Sedan är det klart att varje arbetsgivare har rätten att diktera vilka villkor som helst för sina anställda, det säger jag inget om, men hur ställer du dig till frågan ifall skolan som elever enligt skollagen måste bevista, stoppar häng?

oksiv1
2006-04-06, 11:58
Arbetsplatsen ska också vara en del av livet där man kommer ifrån det "vanliga" livet. Det ska kännas/se annorlunda ut. Då är det lite skumt om Fredrik 30 bast i kostym jobbar tillsammans med Anders 25 i kostym och Jonas 27 i halvbrallor och snekeps.


Ser inget som helst fel i det.
Du jobbar inte själv va?

skaparn
2006-04-06, 11:59
Castro - jag har full förståelse för respekt för åsiktsfrihet och att alla ska kunna klä sig fritt osv. Men kalla det vad du vill - jag är av "gammalt" slag som tycker att en arbetsplats ska vara en arbetsplats och inte se ut som sergels torg där alla är klädda i massa olika stilar där alla har sin egen stil osv. På en arbetsplats har man gemenskap - man ska iaf se så likadan ut som möjligt med varandra på arbetsplatsen. Arbetsplatsen ska också vara en del av livet där man kommer ifrån det "vanliga" livet. Det ska kännas/se annorlunda ut. Då är det lite skumt om Fredrik 30 bast i kostym jobbar tillsammans med Anders 25 i kostym och Jonas 27 i halvbrallor och snekeps.

Jag kommer aldrig att rösta ja för fri klädsel i varken skola eller "myndighetsjobb" t ex, om det skulle komma på tal i framtiden. Jag skulle inte vilja bli servad av en gangsta/skejtartyp på resebyrån eller banken Nordea. Och jag vill inte se för mycket naket och snekepsar i skolan.

Ok, jag fick svaret på min fråga där. Du anser dig alltså ha rätten att agera smakdomare och sätta upp regler för andra hur de ska klä sig i skolan?

Officer
2006-04-06, 12:04
Ser inget som helst fel i det.
Du jobbar inte själv va?

Jodå, det gör jag.



Skaparn - mitt inlägg gick fram till Castro iallafall - att vi är av olika smak. Och så länge som majoriteten av arbetsgivare tycker som jag gör så kommer de med snekeps/etc ha lite svårt att hitta anständiga jobb.. Vilket känns skönt.

Jag sa bara hur jag skulle rösta på en sån fråga. Dvs en ren åsiktsfråga, som jag vet att jag har majoriteten på min sida i.

Angående skolan - det har jag redan förklarat.

Daniel_S
2006-04-06, 12:09
Naturligtvis kommer dessa kreativa själar att gå om intet om de tvingas ta av sig kepsen och dra upp byxorna.

Barn går i skola, vare sig de vill eller inte. De är inte vuxna som väljer att studera eller jobba, helt enkelt för att de (flesta) inte har kapacitet att göra valet. Skolan bör samtidigt vara välstrukturerad för att alla ska få chansen att ta till sig kunskap. Jag har en känsla av att häng- och kepsligan uppfattas ta för stort utrymme, och därför hålls tillbaka i den skolan. Det är bra, barn ska veta hut ;)

oksiv1
2006-04-06, 12:09
Jodå, det gör jag.





Ok.
Kan bara tala för mig själv. För mig är mitt jobb en väldigt stor del av mitt "vanliga" liv. Således klär jag mig som vanligt.
Hade inte uppskattat om någon som du hade åsikter om mitt klädval.
Förstår inte riktigt varför du är emot olika klädstilar på något så vanligt som en arbetsplats.

Castro
2006-04-06, 12:17
Naturligtvis kommer dessa kreativa själar att gå om intet om de tvingas ta av sig kepsen och dra upp byxorna.

Barn går i skola, vare sig de vill eller inte. De är inte vuxna som väljer att studera eller jobba, helt enkelt för att de (flesta) inte har kapacitet att göra valet. Skolan bör samtidigt vara välstrukturerad för att alla ska få chansen att ta till sig kunskap. Jag har en känsla av att häng- och kepsligan uppfattas ta för stort utrymme, och därför hålls tillbaka i den skolan. Det är bra, barn ska veta hut ;)

Alltså snälla... :MrT:

Officer
2006-04-06, 12:19
Ok.
Kan bara tala för mig själv. För mig är mitt jobb en väldigt stor del av mitt "vanliga" liv. Således klär jag mig som vanligt.
Hade inte uppskattat om någon som du hade åsikter om mitt klädval.
Förstår inte riktigt varför du är emot olika klädstilar på något så vanligt som en arbetsplats.
Beror helt på hur du klär dig.

Är du halvkepsgangsta? Jag tvekar på det. Menar du att du har vanliga jeans och en vanlig tröja på dig när du jobbar? Det har jag också. Men snedkeps/uppdragna string? (om du nu är tjej)
Då kan jag fan tycka illa om din klädstil på jobbet rätt ordentligt utan att jag bryr mig ett skvatt om du uppskattar det eller ej.

Mago
2006-04-06, 12:25
Ok, går man och visar halva röven så är man ju näst intill en blottare och ingen vill se.

Det här med att man inte ska få ha keps på sig inomhus har jag aldrig förstått däremot. Att det skulle vara respektlöst på något sätt. Det är väl precis som vilket klädesplagg som helst.

Daniel_S
2006-04-06, 12:26
Alltså snälla... :MrT:

Ja är det inte hemskt! Jag förespråkar en skola med katederundervisning, där bråkstakar läxas upp, relegeras och ändå tvingas lära sig på egen hand, där lärarna sätter gränserna för att de VET bättre, där alla elever får lika mycket uppmärksamhet, där hoe-, häng- och kepseleverna får uppmaningar att klä sig som folk, där föräldrarna faktiskt bryr sig vad lärarna meddelar dem.

Stilar ändrar från år till år, men jag ser ingen vits med att ta bort etikettregler för det, gör du? Och ja, barn ska veta hut om de förtjänar det :whipped:

:D

Officer
2006-04-06, 12:26
Jag tycker att man ska förbjuda keps och gasp-tröjor på gymet *fniss*

Officer
2006-04-06, 12:26
Ja är det inte hemskt! Jag förespråkar en skola med katederundervisning, där bråkstakar läxas upp, relegeras och ändå tvingas lära sig på egen hand, där lärarna sätter gränserna för att de VET bättre, där alla elever får lika mycket uppmärksamhet, där hoe-, häng- och kepseleverna får uppmaningar att klä sig som folk, där föräldrarna faktiskt bryr sig vad lärarna meddelar dem.





:bow: :bow: :hbang: Väl talat!

oksiv1
2006-04-06, 12:39
Beror helt på hur du klär dig.

Är du halvkepsgangsta? Jag tvekar på det. Menar du att du har vanliga jeans och en vanlig tröja på dig när du jobbar? Det har jag också. Men snedkeps/uppdragna string? (om du nu är tjej)
Då kan jag fan tycka illa om din klädstil på jobbet rätt ordentligt utan att jag bryr mig ett skvatt om du uppskattar det eller ej.

Är det för att du ogillar klädstilen eller att du inte tycker det hör hemma på en arbetsplats? Låter mest som att du faller på det förstnämnda vilket naturligtvis resulterar i att du även tycker det sistnämnda.
Tycker det hade varit skitkul om det kom glidande en "halvkepsgangsta" på mitt jobb.

Grahn
2006-04-06, 12:46
Någonstans måste de ju dra gränsen, alla gillar inte att gå runt och betrakta folks underkläder och/eller nakna bak. Betvivlar att det är annat än extremfallen de vill åtgärda.

Sen måste jag säga att jag är rätt ordentligt skeptisk till att följa ett mode skulle främja kreativitet och vara på något sätt antikonformatistiskt. Mode är att följa strömmen inte att gå emot den.

jwzrd
2006-04-06, 12:46
Fri klädsel tycker jag inte är ok men en i det närmaste fri klädsel tycker jag är viktigt. Man ska inte stänga ute folk från biblioteket bara för att man själv prenumerar på Högre Ideal111

Castro
2006-04-06, 12:46
Ja är det inte hemskt! Jag förespråkar en skola med katederundervisning, där bråkstakar läxas upp, relegeras och ändå tvingas lära sig på egen hand, där lärarna sätter gränserna för att de VET bättre, där alla elever får lika mycket uppmärksamhet, där hoe-, häng- och kepseleverna får uppmaningar att klä sig som folk, där föräldrarna faktiskt bryr sig vad lärarna meddelar dem.

Stilar ändrar från år till år, men jag ser ingen vits med att ta bort etikettregler för det, gör du? Och ja, barn ska veta hut om de förtjänar det :whipped:

:D

Jag förespråkar en skola som uppmanar till kreativt tänkande. En skola där eleverna får vara med och bestämma och bedriver en undervisning som är individanpassad och syftar till att ge en lustfylld syn på kunskapsinhämtande.
Vad tjänar det till att vi utbildar våra ungdomar till robotar som kan rabbla alla ramsor, tabeller och räknetal så fort någon trycker på en knapp, men inte kan ta ett eget initiativ eller komma med egna tankar och ideer?
Öppna ögonen och inse vilken tid vi lever i din.

Castro
2006-04-06, 12:48
Någonstans måste de ju dra gränsen, alla gillar inte att gå runt och betrakta folks underkläder och/eller nakna bak. Betvivlar att det är annat än extremfallen de vill åtgärda.

Sen måste jag säga att jag är rätt ordentligt skeptisk till att följa ett mode skulle främja kreativitet och vara på något sätt antikonformatistiskt. Mode är att följa strömmen inte att gå emot den.

Även vuxna människor visar ju sin identitet, eller kanske snarare tillhörighet, genom att klä sig på olika sätt, t.ex. kostym och portfölj, blå kappa, eller så motsatsen i jeans t.ex, så varför skulle inte unga människor få göra detsamma? Hur man uppför sig har inget med ens kläder att göra, det är bara ett sätt att förstärka personligheten.

Liten Men Fet
2006-04-06, 12:51
Jag tycker gott att man kan ha en viss dresscode i skolan, tex att inte röven ska synas. Man ska inte ha stötande texter eller annat liknande på tröjor, jackor. Sen är jag också av den åsikten att man inte har mössa inomhus, eller rättare sagt jag tycker det är jävligt fånig om det inte är kallt inomhus.
När jag gick i skolan fick man minsann inte ha keps/mössa inom hus. :D


Sen kan jag ju säga att dom som tror att arbetslivet är öppetsinnigt och letar efter kreativa personer som klär sig lite hur som helst, ni är ute och cyklar runt runt runt. Det var så på Birgerssons tid men han är LOOOOONG GOOONE.

Liten Men Fet
2006-04-06, 12:52
För övrigt anser jag att mycket av det som saknas i skolor idag är inte frittänkade och elevinflytande utan DISCIPLIN FÖR HELVETE!

Grahn
2006-04-06, 12:53
Även vuxna människor visar ju sin identitet, eller kanske snarare tillhörighet, genom att klä sig på olika sätt, t.ex. kostym och portfölj, blå kappa, eller så motsatsen i jeans t.ex, så varför skulle inte unga människor få göra detsamma? Hur man uppför sig har inget med ens kläder att göra, det är bara ett sätt att förstärka personligheten.

Likförbanant behövs det dras en gräns någonstans, du talar inte om attde förbjuder grå kostym du talar oma tt de förbjuder att bära byxor som till 90% redan ahr fallit av sin bärare och exponerar lite väl mycket av personens bakdel.

Friheten att gå naken överallt har du ju inte heller hur mycket du än tycker att det är ett uttryck för tillhörighet eller kreativitet.

mangs
2006-04-06, 12:56
jag är för fri klädsel även om jag själv klär mig hyffsat alldagligt. Däremot är det ju kul att man kan ha folk att skratta åt.

Byxhäng är typ det fulaste jag vet. Speciellt på killar som är typ 180 och väger 60 kilo med plattrumpa.

Rataxes
2006-04-06, 13:00
Jag fattar inte vad poängen med t ex kepsförbud är, finns det några undersökningar som visar att det överhuvudtaget åstadkommer någonting? Skrota klädtvång som existerar bara "därför att". Kom man förbi detta i skolan kanske man på sikt skulle kunna få se en förändring av attityderna i företagsvärlden också.

Cilia
2006-04-06, 13:03
Det här är ju inte direkt ngt nytt problem.
Det klagades på hur vissa elever klädde sig redan när jag gick i skolan (typ 1800 kallt) men andra saker än vad dom klagar på idag.

I många länder har man skoluniform och man kommer inte helt ifrån problemet då heller för barnen modifierar sina uniformer för att skapa sin egen stil men då har man iofs en norm att utgå ifrån då man kan säga att man har gått över gränsen och det blir lättare att säga om ngt är rätt eller fel då.

Sen vet jag inte om jag är för uniformer.

Storbritanien har verkligen lyckat som låter alla småkillar gå i shorts (eftersom dom tror att dom bor vid Medelhavet). Det är först när man är större och lederna redan är sönderfrysta som man får ha långbyxor. Man får inte ens ha långkallingar eller så under shortsen när det är riktigt kallt. Där har dom verkligen tänkt till. I Australien är det vissa skolor som har uniformer som är så utförliga så det är lätt att dö av värmeslag inom 10 min långa tider under året och där samtliga plagg måste vara på även vid transport till och från skolan.

Nu är det ju inget som säger att det behöver se ut så i Sverige men jag tror generellt att det är svårt att införa uniform i skolväsendet nu när man inte har haft det tidigare.

Cerberus
2006-04-06, 13:05
Sån attityd som att man inte får ha fri klädsel på biblan hämmar utvecklingen.

Så otroligt fjantigt, visst jag skulle inte tycka att det skulle va okej om folk gick runt nakna där men nu handlar det inte om det.

Om människan aldrig hade förändrat attityd, varit nöjd med allt, då hade vi fortfarande levt kvar i grottor.

JA de ska få gå runt med hängiga byxor, så länge de inte går runt o bajsar i bokhyllorna så är det lugnt.

J.Saarela
2006-04-06, 13:06
Det vill inte jag heller, men skall det stoppa henne från att få klä sig så? För att några personer inte vill se det? Men om tjejen i fråga inte hade en valk utan i själva verket var vrålhet?



Då är det okey.

ugglan
2006-04-06, 13:09
Nä, lite jävla skärpning får det vara. Dra upp byxorna och sträck på ryggen ;)

Daniel_S
2006-04-06, 13:13
En skola där eleverna får vara med och bestämma och bedriver en undervisning som är individanpassad och syftar till att ge en lustfylld syn på kunskapsinhämtande.
Har du hämtat det där från skolverkets propagandasidor? Den modellen funkar säkert som ett urverk om alla vore i skolan på frivillig basis, men så är det inte. Fundera istället på varför så många blir utan betyg efter grundskolan, och se om det korrelerar med myndighetsflummet i din mening.
Vad tjänar det till att vi utbildar våra ungdomar till robotar som kan rabbla alla ramsor, tabeller och räknetal så fort någon trycker på en knapp, men inte kan ta ett eget initiativ eller komma med egna tankar och ideer?
Det kan du ju fråga dina föräldrar, de gick troligen i en sån skola.
Öppna ögonen och inse vilken tid vi lever i din.
Vad är det för speciellt med den här tiden då? Alla barn vet vad som är bäst för dem själva, och det viktigaste är att det låter bra fast substansen saknas?
Jag förespråkar en skola som uppmanar till kreativt tänkande.
Jag quotar din första mening som avslutning. Jag föredrar kritiskt tänkande, för därifrån kommer krativitet. Oberoende vilket så måste man ha kunskap till båda, och kunskap är skolans del. Barnen har också fritid, där kan du fostra dem till samhällsmedborgare a lá "den tid vi lever i"

J.Saarela
2006-04-06, 13:18
Då är det okey.



Självklart skojade jag där.Ne inte ska man väl få gå så då heller bara för att man är "het" lika vilkor.

Grippster
2006-04-06, 14:00
Frågan är om de två tredjedelarna skulle gå med på samma krav på sina arbetsplatser

Exakt...HEEEET är inte direkt det första man tänker när man hör bibliotekarie. :D

Förvånande dock att 2/3 av de som röstat på aftonbladet anser att skolan skall styra elevernas klädval.

z_bumbi
2006-04-06, 14:04
Frågan är om de två tredjedelarna skulle gå med på samma krav på sina arbetsplatser

En stor del av alla som jobbar har klädkrav på sin arbetsplats och det ses inte som något särskilt konstigt.

Metal_boy_
2006-04-06, 15:05
Nej man borde inte få klä sig hur man vill. Klädseln har stor del till attityden hos snorungar.

fat_joe
2006-04-06, 16:11
castro och jwsrd :thumbup:


Andra sköt er själva ffs!

olle lindblad
2006-04-06, 16:14
Hörde precis på radion att de dragit tillbaka klädkraven.

Metal_boy_
2006-04-06, 16:22
Du kommer in i en helt annan diskussion isåfall - hur jävla dumt är det inte att välja utbildning efter sin klädstil? Jag tror att varje smart människa väljer en utbildning och gör allt för att bli det de vill bli - inkl ändrad klädstil (på jobbet, inte på fritiden)
Men visst, gå runt du med dina halvt nerdragna byxor och stor baskettröja och snedvänd keps på det företag du ska jobba hos. Jag tror inte att det är många seriösa arbetsgivare som skulle anställa en sån person till en mer "betydlig" tjänst.


Helt rätt. Det är en frågan om att se lite neutral ut också. Ingen tar någon seriös som har en kroppshållning som en ostbåge, säckiga kläder och en tandpetare i käften.

hultman
2006-04-06, 17:26
Tänk vad underbart att slippa alla hiphopare med byxorna nere vid knäna.

Kebab-Arne
2006-04-06, 17:31
Hellre att man ser röven än att stoppa in jeansen i strumporna!! *screwy*

Så i o m att skolan borde stoppa den hemska företelesen med att istoppning av jeansen så får det bli ett nej i pollen.

Griip
2006-04-06, 17:34
Full föreståelse för gamla "klimakterietanter" inte vill se massa snorungar visa halva röven eller kalsongerna.

fat_joe
2006-04-06, 17:40
Helt rätt. Det är en frågan om att se lite neutral ut också. Ingen tar någon seriös som har en kroppshållning som en ostbåge, säckiga kläder och en tandpetare i käften.

Och det är upp till dig att bestämma hur andra ska klä sig så att dom i dina ögon ser "seriösa" ut ?

fat_joe
2006-04-06, 17:42
Tänk vad underbart att slippa alla hiphopare med byxorna nere vid knäna.


Ja snacka om att man skulle prestera mycket bättre i skolan då *screwy*

Liten Men Fet
2006-04-06, 18:26
Och det är upp till dig att bestämma hur andra ska klä sig så att dom i dina ögon ser "seriösa" ut ?

Ja om jag ska anställa någon av dom till mitt hypotetiska företag.
Om jag vill ha en duktig tekniker som jag ska kunna skicka ut till kundföretag och ta emot kunder på mitt huvudkontor så väljer jag den som är kompetent OCH ser ut som att han är respektabel. Annars är det lätt att dom konservativa cheferna på kundföretaget vänder sig någon annanstan eftersom dom uppfattar honom, möjligen mycket felaktigt, som oseriös.

userfriendly
2006-04-06, 18:27
jag tycker däremot man ska ta sitt ansvar som vuxen om en tjej börjar klä sig väldigt naket och anspelar mkt på sex (vilket händer då och då) för ofta är något fel isf...

fat_joe
2006-04-06, 18:32
Ja om jag ska anställa någon av dom till mitt hypotetiska företag.
Om jag vill ha en duktig tekniker som jag ska kunna skicka ut till kundföretag och ta emot kunder på mitt huvudkontor så väljer jag den som är kompetent OCH ser ut som att han är respektabel. Annars är det lätt att dom konservativa cheferna på kundföretaget vänder sig någon annanstan eftersom dom uppfattar honom, möjligen mycket felaktigt, som oseriös.


jaja det håller jag med om , men nu snackar vi skola

Hardcore_pb
2006-04-06, 18:43
mer klädkrav i samhället skulle inte skada hur ska det gå när ungdomar ska ut i arbetslivet och komma med byxorna nere i knäna? nää precis de kommer aldrig få ett vettigt jobb... alltså är det lika bra dom lär sig i tid vad som är respektabel klädesel och vad som inte är det!

Baha
2006-04-06, 18:47
rätt kläder skall ungarna ha

rätt åsikter skall ungarna ha


vad kommer härnäst och vad är det för jävla översittar förtryckarland vi håller på att skapa.

Coldsmith
2006-04-06, 19:00
mer klädkrav i samhället skulle inte skada hur ska det gå när ungdomar ska ut i arbetslivet och komma med byxorna nere i knäna? nää precis de kommer aldrig få ett vettigt jobb... alltså är det lika bra dom lär sig i tid vad som är respektabel klädesel och vad som inte är det!

Bäst att trycka i dom rätt åsikter också, så dom kan få ett jobb sen. Helt i deras eget intresse förstås. *rolleyes*

Skilj på skola/bibliotek och jobb.

Att vi i sverige är så trångsynta och konservativa förvånar mig. Jag hade inte förväntat mig mycket men det här är ju löjligt.

Grippster
2006-04-06, 19:42
Ja jobbar man inom ett uniformerat yrke eller är ett företags ansikte utåt så kan det vara praktiskt. Men i skolan.. Vissa har för mycket fritid

En stor del av alla som jobbar har klädkrav på sin arbetsplats och det ses inte som något särskilt konstigt.

Daniel_S
2006-04-06, 19:53
Bäst att trycka i dom rätt åsikter också, så dom kan få ett jobb sen. Helt i deras eget intresse förstås. *rolleyes*

Skilj på skola/bibliotek och jobb.

Att vi i sverige är så trångsynta och konservativa förvånar mig. Jag hade inte förväntat mig mycket men det här är ju löjligt.

Men vad är det här nu? Överdriv inte så förbannat.

Skolan är barnens jobb, där finns gränser och regler. Vad de sen gör på sin fritid eller hur de klär sig spelar ingen roll.

z_bumbi
2006-04-06, 19:58
Ja jobbar man inom ett uniformerat yrke eller är ett företags ansikte utåt så kan det vara praktiskt.

Säg det till alla som sitter i ett call-center med dresscode.

Tricklev
2006-04-06, 19:59
mer klädkrav i samhället skulle inte skada hur ska det gå när ungdomar ska ut i arbetslivet och komma med byxorna nere i knäna? nää precis de kommer aldrig få ett vettigt jobb... alltså är det lika bra dom lär sig i tid vad som är respektabel klädesel och vad som inte är det!

Dom flesta hiphopare kan nog lista ut själva att dom inte ska klä sig så till en arbetsintervju, vilket dom antagligen inte gör heller.

Låt folk ha på sig vad dom nu känner för, håll eran klädsmak utanför.

skaparn
2006-04-06, 20:03
Men vad är det här nu? Överdriv inte så förbannat.

Skolan är barnens jobb, där finns gränser och regler. Vad de sen gör på sin fritid eller hur de klär sig spelar ingen roll.

Tycker inte det var en så farlig överdrift, de senaste dagarna har det handlat om att elever med kränkande beteende får underkänt i samhällskunskap, vilket låter mer som ett svepskäl att klämma åt smånassar.

Skolan är inte ett jobb i vanlig bemärkelse, utan en plikt, och har dessutom som syfte att skapa kreativa individer med kunskap om de ämnen skolan lär ut. En eventuell klädkod ska endast utformas med detta för ögonen, och jag har svårt se hur häng på byxan skulle påverka inlärningen negativt. Kepsförbudet är också bara ett resultat av gammal hävd som jag aldrig hört sakligt motiveras med något mer utstuderat än "det ska vara så".

skaparn
2006-04-06, 20:04
Låt folk ha på sig vad dom nu känner för, håll eran klädsmak utanför.

Det är ändå skrämmande många som blandar in denna, vilket är mycket tragiskt. Man ska vara bra lagd åt att diktera regler för andra människor om man låter sin egen preferens gå före sakligt resonemang.

mathor
2006-04-06, 20:13
jag tycker däremot man ska ta sitt ansvar som vuxen om en tjej börjar klä sig väldigt naket och anspelar mkt på sex (vilket händer då och då) för ofta är något fel isf...


Vad är det som "ofta är fel" hos en tjej som klär sig slampigt, fröken Moral?

Metal_boy_
2006-04-06, 20:36
Vad är det som "ofta är fel" hos en tjej som klär sig slampigt, fröken Moral?


Självinsikten, då det ofta ser förjävligt ut på den som bär plaggen.

fat_joe
2006-04-06, 21:37
mer klädkrav i samhället skulle inte skada hur ska det gå när ungdomar ska ut i arbetslivet och komma med byxorna nere i knäna? nää precis de kommer aldrig få ett vettigt jobb... alltså är det lika bra dom lär sig i tid vad som är respektabel klädesel och vad som inte är det!


Hoppas du är ironisk, annnars *screwy*

Daniel_S
2006-04-06, 21:45
Tycker inte det var en så farlig överdrift, de senaste dagarna har det handlat om att elever med kränkande beteende får underkänt i samhällskunskap, vilket låter mer som ett svepskäl att klämma åt smånassar.

Skolan är inte ett jobb i vanlig bemärkelse, utan en plikt, och har dessutom som syfte att skapa kreativa individer med kunskap om de ämnen skolan lär ut. En eventuell klädkod ska endast utformas med detta för ögonen, och jag har svårt se hur häng på byxan skulle påverka inlärningen negativt. Kepsförbudet är också bara ett resultat av gammal hävd som jag aldrig hört sakligt motiveras med något mer utstuderat än "det ska vara så".

Att underkänna någon på grund av åsikter borde få alla varningsklockor att ringa. Under min högstadietid ledde sådana åsikter till extra undervisning i WWII-historia, och rätt omgående så försvann beteendet (ok, det återkom väl årligen) :thumbup: .

Innan man bagtelliserar kraven på klädsel i skolan, så kunde man se om skolan levre upp till sitt syfte. Vad jag kan se i tidskrifter och nyhetssändningar så barkar ju svenska skolan åt h***e. Den kreativa biten är svår att mäta, men kunskapsdelen är hårda fakta. Sedan kan man ju ta reda på vilka förändringar som skett för att försöka få ut något sammanhang.

Disciplin kan jag tänka mig att de flesta betraktar som en svordom här, men det torde vara en stor bov. Där var de största problemen finns, så finner jag det sannolikt att bristen på disciplin är störst. Vi får se om 10 år hur resultaten faller ut, Finland kör ännu med en betydligt mer katederundervisning och för några år sedan fick lärarna mer rättigheter att avlägsna störande elever med kraftåtgärder. I mitt tycke ett steg åt rätt håll.