handdator

Visa fullständig version : Apple lovar XP på Mac


Nitrometan
2006-04-06, 06:55
Från DN:
Macintoshdatorer kommer att få Windows operativsystem. På så sätt hoppas Apple locka ännu fler att köpa Macdatorer.

Apples aktie steg med nära nio procent efter att bolaget offentliggjort att man kommer att tillverka mjukvara som gör det möjligt för Macanvändare att ha operativsystemet Windows XP. Bolaget räknar med att den nya strategin kommer att locka miljontals nya köpare.

http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=535050&previousRenderType=6

------

Tydligen kallar de bootloadern som man ska använda för "Boot Camp".

Genesis
2006-04-06, 06:56
Yeah!

Längre artikel; http://www.nytimes.com/2006/04/06/technology/06apple.html?_r=1&oref=slogin.

hangatyr
2006-04-06, 06:57
korkat. apples operativ är ju bättre ur användarhänseende.

Genesis
2006-04-06, 07:02
korkat. apples operativ är ju bättre ur användarhänseende.
Alltså, man kommer kunna ha båda operativsystemen och växla mellan dem.

Lizard
2006-04-06, 07:02
korkat. apples operativ är ju bättre ur användarhänseende.
På alla vis, men det är för att chefen ska godkänna köpet. Nobody has been fiered for buying an IBM....

Lizard

JJ
2006-04-06, 07:08
korkat. apples operativ är ju bättre ur användarhänseende.

På vilket sätt? Jag har inte testat de senaste varianterna.

hangatyr
2006-04-06, 07:11
På vilket sätt? Jag har inte testat de senaste varianterna.

säger bara: Fitts´ law. allt går fortare att öppna, hitta och navigera till. pga att man tillämpar fitts´ law i operativet.


jag tjatar jäklgit mkt om den där jävla fitts´ och hans lag, men det är en så genialisk designprincip att jag itne kan fatta att alla inte tillämpar den.

JJ
2006-04-06, 07:21
säger bara: Fitts´ law. allt går fortare att öppna, hitta och navigera till. pga att man tillämpar fitts´ law i operativet.


jag tjatar jäklgit mkt om den där jävla fitts´ och hans lag, men det är en så genialisk designprincip att jag itne kan fatta att alla inte tillämpar den.

Kan ju bero på namnet ;) Har du spanat in Windows Vista och sett något intressant i Aero Glass (deras nya gui)?

hangatyr
2006-04-06, 07:26
Kan ju bero på namnet ;) Har du spanat in Windows Vista och sett något intressant i Aero Glass (deras nya gui)?

hehe.

nej, bara kikat på skärmdumpar. ser kul ut. snygga ikoner...

Vimpyboy
2006-04-06, 08:00
I skolan finns några datorsalar med senaste mac:arna och det är fan ta mig den största katastrofen jag har varit med om. Satt och försökte skriva ut ett dokument i en timme utan framgång.

Jag har suttit med alla möjliga operativsystem, men det som är sämst när det gäller useability måste vara Mac. Är ju t.o.m. omöjligt att göra vissa tecken. Försökte göra en vanlig "{", men för att få fram den var jag tvungen att gå in på en hemsida där det tecknet fanns för att sedan kopiera och klistra in. Huvva!

Länge leve Windows Vista. :bow:

MasterChief
2006-04-06, 08:04
I skolan finns några datorsalar med senaste mac:arna och det är fan ta mig den största katastrofen jag har varit med om. Satt och försökte skriva ut ett dokument i en timme utan framgång.

Jag har suttit med alla möjliga operativsystem, men det som är sämst när det gäller useability måste vara Mac. Är ju t.o.m. omöjligt att göra vissa tecken. Försökte göra en vanlig "{", men för att få fram den var jag tvungen att gå in på en hemsida där det tecknet fanns för att sedan kopiera och klistra in. Huvva!

Länge leve Windows Vista. :bow:

Du har inte känsla av att det kan vara okunskap som ligger bakom ditt misslyckande?

Vimpyboy
2006-04-06, 08:08
Du har inte känsla av att det kan vara okunskap som ligger bakom ditt misslyckande?

Jag har aldrig haft problem med att lära mig ett nytt os, men efter att verkligen ha försökt köra det här insåg jag att det inte är ett dugg bättre än när jag sist satt vid en mac (mitten av 90-talet).

Apples interaktionsdesigners borde gå en kurs i learnability.

Lizard
2006-04-06, 08:54
Att inte Vimpyboy förstår sig på Apples operativsystem och att nätverket i skolan inte vill känna igen en Mac låter lite som att ha problem med en engreppsblandare i duschen för mig.
Vissa saker irriterar jag mig på med min G4; att det inte finns kortkommando för skärmdumpar och att alla bilder och filer du lyfter från internet ska först lagras på skrivbordet eller i iPhoto-biblioteket t ex. Om jag skulle varit konsekvent och lärt mig att använda iPhoto från början hade det varit ännu lättare än att lägga varje bild i en särskild mapp, som jag helst vill, men nu visste jag för lite när jag bytte OS.
Andra saker är bara för jäkla bra; som att all hårdvara lirar direkt och man behöver inte leta efter portar och elände.
Jag tycker Ws blev mycket angenämare med XP, nästan som gamla MacOS, och i takt med tiden lär sig programmerarna mer och mer, men det kommer inte bli en återgång till pc för mig på den här sidan pensionen.


Lizard

jwzrd
2006-04-06, 09:05
Vem fan köper en Apple för att köra XP?!

Castro
2006-04-06, 09:11
Vem fan köper en Apple för att köra XP?!

Just min tanke! Verkar som lite..."Hej, jag vill betala mer för samma skit"

JJ
2006-04-06, 09:12
Vem fan köper en Apple för att köra XP?!

Alla som gillar deras design men inte MacOS. Ska bli intressant att se hur deras "överlägsna" hårdvara presterar.

”Apple has no desire or plan to sell or support Windows, but many customers have expressed their interest to run Windows on Apple’s superior hardware now that we use Intel processors”, säger Philip Schiller på Apple.

jwzrd
2006-04-06, 09:17
Alla som gillar deras design men inte MacOS. Ska bli intressant att se hur deras "överlägsna" hårdvara presterar.

”Apple has no desire or plan to sell or support Windows, but many customers have expressed their interest to run Windows on Apple’s superior hardware now that we use Intel processors”, säger Philip Schiller på Apple.

Men.. det är intel-hårdvara i apple-skal...

supra
2006-04-06, 09:28
Jag har aldrig haft problem med att lära mig ett nytt os, men efter att verkligen ha försökt köra det här insåg jag att det inte är ett dugg bättre än när jag sist satt vid en mac (mitten av 90-talet).

Apples interaktionsdesigners borde gå en kurs i learnability.

Kan säga direkt att det är dej det är fel på och inte datorn *screwy*

Försökte göra en vanlig "{", men för att få fram den var jag tvungen att gå in på en hemsida där det tecknet fanns för att sedan kopiera och klistra in.

Det är som att säga
"Porsche är helt värdelösa, jag försökte kolla oljan men hitta inte oljestickan nånstans när jag öppna motorhuven fram. Fick vända på HELA BILEN för att hitta den! Tacka vet jag Volvo..."

JJ
2006-04-06, 09:31
Men.. det är intel-hårdvara i apple-skal...

Ja, jag fattar faktiskt inte varför de gör så här. Det första som kommer att hända är att de kommer att prestandatestas mot en PC med samma hårdvara. Är det då ingen skillnad eller skillnaden är liten så får de jävligt svårt att fortsätta att hävda att de skulle vara snabbare eller överlägsna på något sätt rent hårdvarumässigt. De tappar lite av sin särställning och folk kommer att kunna jämföra en Mac direkt genemot en PC på ett sätt som inte går idag. Den enda vinst jag kan se är att de möjligtvis får större spridning av Mac OS.

jwzrd
2006-04-06, 09:32
Ja, jag fattar faktiskt inte varför de gör så här. Det första som kommer att hända är att de kommer att prestandatestas mot en PC med samma hårdvara. Är det då ingen skillnad eller skillnaden är liten så får de jävligt svårt att fortsätta att hävda att de skulle vara snabbare eller överlägsna på något sätt rent hårdvarumässigt. De tappar lite av sin särställning och folk kommer att kunna jämföra en Mac direkt genemot en PC på ett sätt som inte går idag. Den enda vinst jag kan se är att de möjligtvis får större spridning av Mac OS.

Jag kan berätta för dig redan nu att om du vill ha snabbaste datorn så köper du inte en märkesdator. Det gäller redan idag med både bajsdell och skitibm.

Tomten
2006-04-06, 09:35
Att MAC skulle vara snabbare än en PC är kvalificerat skitsnack. Den här nyheten visar ju att det bara blir mindre och mindre skillnad mellan de båda systemen, frågan är ju vad som egentligen skiljer en MAC och en PC, en knapp på musen istället för två? :MrT:

JJ
2006-04-06, 09:36
Jag kan berätta för dig redan nu att om du vill ha snabbaste datorn så köper du inte en märkesdator. Det gäller redan idag med både bajsdell och skitibm.

Men för helvete Plucke, det vet jag väl. Jag har byggt 5 datorer själv. Min poäng är att jag tror att Apple kommer förlora på det här, de har alltid spelat på att de haft en mystisk hårdvara som varit överlägsen en PC och i mitt citat ovan så verkar de fortsätta med denna taktik. Den lär inte hålla när man kan göra direkta prestandatester.

jwzrd
2006-04-06, 09:44
Att MAC skulle vara snabbare än en PC är kvalificerat skitsnack. Den här nyheten visar ju att det bara blir mindre och mindre skillnad mellan de båda systemen, frågan är ju vad som egentligen skiljer en MAC och en PC, en knapp på musen istället för två? :MrT:

Mac och PC så grovt är som att jämföra en Saab med en Volvo. Så Tomten, är Saab snabbare än Volvo? Sen är det ingen skillnad på antalet musknappar.

jwzrd
2006-04-06, 09:48
Men för helvete Plucke, det vet jag väl. Jag har byggt 5 datorer själv. Min poäng är att jag tror att Apple kommer förlora på det här, de har alltid spelat på att de haft en mystisk hårdvara som varit överlägsen en PC och i mitt citat ovan så verkar de fortsätta med denna taktik. Den lär inte hålla när man kan göra direkta prestandatester.

Nej jag ser inte hur dom ska kunna förlora på det. Vill man köra XP så har det alltid funnits ett oändligt antal alternativ. Hur påverkar det någonting negativt att det finns ett oändligt antal alternativ + 1?

Dumleman
2006-04-06, 09:49
Jajamensan nu är det officiellt, kolla här (http://www.mathcaddy.com/windowsxpbootsonamac!!!!1/)!

Nitrometan
2006-04-06, 09:49
Mac och PC så grovt är som att jämföra en Saab med en Volvo. Så Tomten, är Saab snabbare än Volvo? Sen är det ingen skillnad på antalet musknappar.
Oooooo, jag har sett en mac-mus utan knappar! :)

ante
2006-04-06, 09:49
Vem fan köper en Apple för att köra XP?!

Skulle nog tro att det är folk som vill åt deras laptops som blir gladast. De är faktiskt prisvärda.

jwzrd
2006-04-06, 09:50
Skulle nog tro att det är folk som vill åt deras laptops som blir gladast. De är faktiskt prisvärda.

Ja dom är prisvärda.

JJ
2006-04-06, 09:51
Nej jag ser inte hur dom ska kunna förlora på det. Vill man köra XP så har det alltid funnits ett oändligt antal alternativ. Hur påverkar det någonting negativt att det finns ett oändligt antal alternativ + 1?

Därför att Mac ägarna lär ställa sig frågan varför de betalar mer för samma hårdvara som PC ägarna.

jwzrd
2006-04-06, 09:54
Därför att Mac ägarna lär ställa sig frågan varför de betalar mer för samma hårdvara som PC ägarna.

Hur tänker du då? Vilka andra datorsystem kan jag köra MacOS på? Håll grejerna rätt nu Plucke, jag vill inte köra XP. XP är och har alltid varje slött och fult bajs. Det som eventuellt intresserar mig är att jag kan köra OS X på ett PC-system.

Nitrometan
2006-04-06, 09:56
Ladda ner (http://www.download.com/Apple-Boot-Camp/3000-2274_4-10521982.html)

Nu finns Boot Camp på download.com

Nitrometan
2006-04-06, 10:00
Jag tror det är bra för de som vill motivera för sin chef att köpa in en mäc till jobbet.

"Den kan köra XP!"

JJ
2006-04-06, 10:05
Hur tänker du då? Vilka andra datorsystem kan jag köra MacOS på? Håll grejerna rätt nu Plucke, jag vill inte köra XP. XP är och har alltid varje slött och fult bajs. Det som eventuellt intresserar mig är att jag kan köra OS X på ett PC-system.

Ja, du säger det själv. Folk kommer inte tycka att det är skäliga priser på en Mac. Jag pratar om priset de sätter på hårdvaran. De måste sänka det. Ett av deras argument för att köpa en Mac faller, det att hårdvaran är bättre. Folk är obenägna att betala för mjukvara och det kommer att påverka priset.

Nitrometan
2006-04-06, 10:07
Ja, du säger det själv. Folk kommer inte tycka att det är skäliga priser på en Mac. Jag pratar om priset de sätter på hårdvaran. De måste sänka det. Ett av deras argument för att köpa en Mac faller, det att hårdvaran är bättre. Folk är obenägna att betala för mjukvara och det kommer att påverka priset.
På Apples hårdvara kan du köra OS X och nu win XP.

På PC-hårdvara kan du köra win XP.

Ser du skillnaden?

JJ
2006-04-06, 10:12
På Apples hårdvara kan du köra OS X och nu win XP.

På PC-hårdvara kan du köra win XP.

Ser du skillnaden?

Vi har ju redan konstaterat att ingen kommer att köpa en Mac idag för att köra XP på, eller hur? Däremot blir det uppenbart att hårdvaran i en Mac är samma som i en mycket billigare PC. Det är det inte uppenbart idag. Mac ägarna frågar sig då, varför är det så? Är det värt det p.g.a. av Mac OS? För många är det säkert så, men inte för alla. Jag tror de måste sänka sina priser. Vilket är bra för mig men kanske inte för Apple.

Nitrometan
2006-04-06, 10:15
Det är inte samma hårdvara. Stora delar av den är samma.

Och jag tror att en del i beslutet att gå över till Intelprocessorer var att kunna sänka priset framöver för att slåss med PC...

Vimpyboy
2006-04-06, 10:15
På Apples hårdvara kan du köra OS X och nu win XP.

På PC-hårdvara kan du köra win XP.

Ser du skillnaden?
Rättelse:

På Apples hårdvara kan du köra OS X och nu win XP.
På PC-hårdvara kan du köra win XP och OS X.

Ser du skillnaden?
Vet inte om det är jag som är blind eller du som är dum.

JJ
2006-04-06, 10:17
Det är inte samma hårdvara. Stora delar av den är samma.


De hävdar det som sagt, och är de så klarar de sig galant. Visar tester att det inte är någon prestandavinst så, oupps.
Sen är det möjligt att deras design väger upp mycket av det.

Nitrometan
2006-04-06, 10:24
Rättelse:

På Apples hårdvara kan du köra OS X och nu win XP.
På PC-hårdvara kan du köra win XP och OS X.

Ser du skillnaden?
Vet inte om det är jag som är blind eller du som är dum.
Jag är ganska dum. Huruvida du är blind eller inte har jag ingen aning om.

Har du sett nån som har lyckats få OS X att spela bra på en PC? Jag har bara sett halvlyckade försök hittills.

Å andra sidan har jag inte letat så mycket.

supra
2006-04-06, 10:50
Jag är ganska dum. Huruvida du är blind eller inte har jag ingen aning om.

Har du sett nån som har lyckats få OS X att spela bra på en PC? Jag har bara sett halvlyckade försök hittills.

Å andra sidan har jag inte letat så mycket.

http://photos.e46fanatics.com/data/500/8743DSC02605.JPG
http://photos.e46fanatics.com/data/500/8743DSC02604.JPG

Tog för 1 minut sedan :P
Slipper du leta :D

tossefar
2006-04-06, 11:01
Nej, osx går inte att köra bra på en x86 från annat företag än apple. Finns inga generella drivrutiner, inget kul någonstans.

Vimpyboy
2006-04-06, 11:07
Nej, osx går inte att köra bra på en x86 från annat företag än apple. Finns inga generella drivrutiner, inget kul någonstans.

Vilken osis för Supra då. ;)

Supra: Bara att ge upp. Tossefar förklarade just att det inte går att köra Mac OSX på PC, så du får slänga in XP igen :D

Daniel_S
2006-04-06, 11:08
Men Apples hårdvara är ju inte dyrare! Varför envisas med att jämföra ihopplockade datorer med proffsserier och designmodeller? Macbook står sig bra prismässigt mot sina KONKURRENTER, men inte mot Acers plastigaste instegsmodeller. MacMini är också billig om man plockar ihop något i motsvarande STORLEK. När en ny Ibook kommer ut är det bara att dra fram lågprisjämförelseobjekten igen.

tossefar
2006-04-06, 11:08
Vilken osis för Supra då. ;)

Supra: Bara att ge upp. Tossefar förklarade just att det inte går att köra Mac OSX på PC, så du får slänga in XP igen :D

Ta ur huvudet ur arslet så går det nog bättre att läsa det jag skrev.

Daniel_S
2006-04-06, 11:09
Supra: Fungerar precis allt som det ska?

Lizard
2006-04-06, 11:15
Hur tänker du då? Vilka andra datorsystem kan jag köra MacOS på? Håll grejerna rätt nu Plucke, jag vill inte köra XP. XP är och har alltid varje slött och fult bajs. Det som eventuellt intresserar mig är att jag kan köra OS X på ett PC-system.
Det är nog det som är det affärsmässig beslutet bakom - det går att hävda köpet gentemot chefen/ekonomi/it-avdelningen för att de kan köra XP. Men de är ute efter OS X. Många företag har som rutin att endast tillåta pc/Windows och det här är ett led i inbrytningen som började med den numera klassiska Switch-kampanjen.

Som det nu är så är Apple familjedatorn, skoldatorn och designerdatorn. PC är för kontoret och hackers. I alla fall i USA.

Grunden var att data/it-avdelningarna inte ville ha ett system de inte kunde monitorera och administrera på 80-talet. I samband med det lanserades Windows och därmed blev det inga fler Apple-datorer på kontoret. Det företagen vann på gungorna förlorade de i utbildningstimmar, uppdateringstimmar, support och hårdvarukrascher.

Hade Apple tidigare satt sig in i företagsbehoven (betalarna) och inte bara i användarbehoven (de anställda) hade antagligen utvecklingen sett annorlunda ut. Men då hade inte Apple blivit så konkurrentutsatt som de är nu och då hade priserna varit högre (som de var från början) och då hade kanske vi sett fler Apple-cloner och då ..och då...


Lizard

supra
2006-04-06, 11:17
Supra: Fungerar precis allt som det ska?

Har lite problem med just denna bärbara. Måste fixa en fungerande drivrutin till näverket bara, finns kex som ska funka :)

Körde en HP NC8000 där allt fungerade innan. Nätverk, grafik, bluetooth, rubbet.

Men.. ska nog köpa en bärbar apple. Dom är trevligare än HP/Dell/ACER osv

jwzrd
2006-04-06, 11:28
Ja, du säger det själv. Folk kommer inte tycka att det är skäliga priser på en Mac. Jag pratar om priset de sätter på hårdvaran. De måste sänka det. Ett av deras argument för att köpa en Mac faller, det att hårdvaran är bättre. Folk är obenägna att betala för mjukvara och det kommer att påverka priset.

Men... VARFÖR skulle någon köpa Apple-hårdvara utan att köra OS X?! Du verkar inte förstå det grundläggande här, du kan inte köpa billigare hårdvara och köra OS X (lagligt)! Om allting fortsätter som idag, dvs, 0, ZERO, ZILCH försäljning av Apple-hårdvara för idioter som vill köra XP på den så.. verkar det ju ändå gå rätt bra för apple?

jwzrd
2006-04-06, 11:31
Vi har ju redan konstaterat att ingen kommer att köpa en Mac idag för att köra XP på, eller hur? Däremot blir det uppenbart att hårdvaran i en Mac är samma som i en mycket billigare PC. Det är det inte uppenbart idag. Mac ägarna frågar sig då, varför är det så? Är det värt det p.g.a. av Mac OS? För många är det säkert så, men inte för alla. Jag tror de måste sänka sina priser. Vilket är bra för mig men kanske inte för Apple.

Men.. märkesdatorer ÄR dyrare, trots det köps det en hel del av både Dell och IBM. Förklara JJ.

JJ
2006-04-06, 11:56
Men.. märkesdatorer ÄR dyrare, trots det köps det en hel del av både Dell och IBM. Förklara JJ.

En Dell är dyrare än vad? Sen har deras marginaler krympt med ökad konkurrans och ökad produktmedvetenhet. Typ det jag påstår att Apple kan råka ut för. Så jag förstår fortfarande inte varför de släpper den här programvaran.

jwzrd
2006-04-06, 11:59
En Dell är dyrare än vad? Sen har deras marginaler krympt med ökad konkurrans och ökad produktmedvetenhet. Typ det jag påstår att Apple kan råka ut för. Så jag förstår fortfarande inte varför de släpper den här programvaran.

Men förklara för mig på vad sätt det försämrar för Apple att kunna köra windows XP OCKSÅ på deras hårdvara.

JJ
2006-04-06, 12:06
Men förklara för mig på vad sätt det försämrar för Apple att kunna köra windows XP OCKSÅ på deras hårdvara.

De tappar ett av deras försäljningsargument. De säger själva att de har en överlägsen hårdvara. Du säger att det inte är så. Jag säger att det inte är så. Iom XP kan man direkt prestandatesta en PC mot en Mac. Visar det sig att en Mac är långsammare eller lika snabb som en PC så har de svårt att hävda att de har en överlägsen hårdvara. Detta ska ses mot vinsten att kunna köra XP på en Mac, vilket det enligt dig är en dålig ide.
Jag kan iofs tänka mig att deras design och bärbara datorer håller upp försäljningen alldeles utmärkt, men de riskerar att tappa ett försäljningsargument. Och visst anseende.

jwzrd
2006-04-06, 12:07
De tappar ett av deras försäljningsargument. De säger själva att de har en överlägsen hårdvara. Du säger att det inte är så. Jag säger att det inte är så. Iom XP kan man direkt prestandatesta en PC mot en Mac. Visar det sig att en Mac är långsammare eller lika snabb som en PC så har de svårt att hävda att de har en överlägsen hårdvara. Detta ska ses mot vinsten att kunna köra XP på en Mac, vilket det enligt dig är en dålig ide.
Jag kan iofs tänka mig att deras design och bärbara datorer håller upp försäljningen alldeles utmärkt, men de riskerar att tappa ett försäljningsargument. Och visst anseende.

Visst, och då sticker XP-Plucke och köper en Dell istället. Oh the horror.

JJ
2006-04-06, 12:09
Visst, och då sticker XP-Plucke och köper en Dell istället. Oh the horror.

Ja, det vore väl synd.

jwzrd
2006-04-06, 12:10
Ja, det vore väl synd.

Det vore precis som det är idag, eller hur? XP-Plucke köper nästan aldrig Apple och då framförallt inte för att köra XP.

timoat
2006-04-06, 16:05
http://www.macnn.com/articles/06/03/22/mactel.winxp.benchmarks/

http://gearlog.com/blogs/gearlog/archive/2006/03/21/8212.aspx

http://www.appleinsider.com/article.php?id=1617

Lizard
2006-04-07, 20:12
NU slog det mig - det är för att kunna spela på Macen!

*trög i huvve*

Lizard

zanzi
2006-04-07, 20:58
NU slog det mig - det är för att kunna spela på Macen!

*trög i huvve*

Lizard
:)

Developers React To Apple's Boot Camp. (http://www.insidemacgames.com/news/story.php?ID=13177)

"Today's release of Boot Camp has thrown one of the biggest monkey wrench the Mac games market has ever seen. How it will impact Mac game developers is the hot topic of the morning. We asked a few Mac developers what they thought about Apple released software that makes it so easy to install Windows on an Intel Mac."

nidas
2006-04-07, 21:48
De tappar ett av deras försäljningsargument. De säger själva att de har en överlägsen hårdvara. Du säger att det inte är så. Jag säger att det inte är så. Iom XP kan man direkt prestandatesta en PC mot en Mac. Visar det sig att en Mac är långsammare eller lika snabb som en PC så har de svårt att hävda att de har en överlägsen hårdvara. Detta ska ses mot vinsten att kunna köra XP på en Mac, vilket det enligt dig är en dålig ide.
Jag kan iofs tänka mig att deras design och bärbara datorer håller upp försäljningen alldeles utmärkt, men de riskerar att tappa ett försäljningsargument. Och visst anseende.

Hårdvaru-tjaffset är från powerpc dagarna, dessa processorer är på väg att fasas ut ur försäljningen till fördel mot intel (kan säkerställa större leveranser av chip vilket IBM inte kunde).
Sen köper man inte en mac enbart för hårdvara eller mjukvaran man köper den för helheltskonceptet där du faktiskt får ett operativsystem som är ganska kraftigt optimerat för hårdvaran apple levererar för sina burkar vilket är en jävligt bra deal.

Trance
2006-04-07, 22:18
Men.. märkesdatorer ÄR dyrare, trots det köps det en hel del av både Dell och IBM. Förklara JJ.

Gällde mer förr, oftast kan du få en Dell billigare än om du försöker fixa ihop en själv. Däremot så tjänar du ju på att fixa ihop en själv om du är kåt på vissa märken på hårdvara etc.

Sedan så bryr jag mig inte angående topic, ser ingen anledning att köra OS X direkt och bryr mig inte överdrivet mycket hur datorn är designad. Dessutom är Mac så hypat, bara det får mig att resa ragg.

Princy
2006-04-07, 22:55
Vissa saker irriterar jag mig på med min G4; att det inte finns kortkommando för skärmdumpar

Äpple + alt + 3 (helbild)

Äpple + alt + 4 (valfri)

Menade du det?

Lizard
2006-04-07, 23:29
Äpple + alt + 3 (helbild)

Äpple + alt + 4 (valfri)

Menade du det?
nope.?

jwzrd
2006-04-07, 23:42
nope.?

Du sa att det inte fanns något kortkommando för skärmdumpning, det fanns det.

Trance> visst, om du vill ha en keckdator så får du en billigare Dell men om du vill ha något prisvärt så är det inte Dell som gäller.

tossefar
2006-04-07, 23:58
Du sa att det inte fanns något kortkommando för skärmdumpning, det fanns det.

Trance> visst, om du vill ha en keckdator så får du en billigare Dell men om du vill ha något prisvärt så är det inte Dell som gäller.

Man behöver inte lägga bilder från internet på skrivbordet eller i iphoto heller.

jwzrd
2006-04-07, 23:59
Man behöver inte lägga bilder från internet på skrivbordet eller i iphoto heller.

Tänkte jag skulle spara lite FUD till senare :)