handdator

Visa fullständig version : Webdesignutkast till NALF


Nalfaren
2006-04-05, 21:33
Hej, med inspiration från Ninas tråd om sin hemsida och ny design.
Så stör det mig att jag aldrig lanserat en riktig hemsida till mitt egna
företag. Har bara haft en broschyr tillgänglig för nedladdning.

Denna designen gjorde jag i ordning för ett par månader sedan,
jag piffade upp den lite idag med den nya logotypen etc.


Just nu innehåller den inga undersidor, nyheterna är gamla etc.
Men vad tror ni om designen etc?

http://www.nalf.se/dump/www/nalf/1/

boinnk
2006-04-05, 21:50
Snöpligt att du inte får lika många svar som när en tjej fråga om råd, måste vara tiden på dagen? *innocent*

Efter jag såg dina utkast till kollologga så blev jag mkt överraskad, var inne på din sida för ett bra tag sedan och då var den inte så mycket för världen.

Designen ser bra ut men varför inte en som fyller upp hela sidan? Kanske bara jag, men det ser mycket bättre ut när en sida ser bra ut oavsett upplösning på skärmen.

Tycker om de stora rutorna med nyheter/portfolio till höger. Navigationsmenyn är bra också, men är det inte bättre att ta någon annan färg eller något annat istället för att lämna en tom ruta i menyn när det är någon speciell länk (som jag antar att det är).

Oj, det var min längsta post hittills på kollo... :)

Larsson
2006-04-05, 21:52
Jag tycker absolut att du ska ha sidan centrerad. I 1280*1024 så färgdelen till höger nästan lika stor som själva sidan. Ser inte bra ut.

o.z.z
2006-04-05, 21:58
jag skulle centrera sidan och hålla mig till färre färger (rött och vitt kanske) och inte använda blå gradient

Princy
2006-04-05, 22:14
Som första helhetsintryck kom de här spontana idéerna:

- "NALF" med underrubrik kan förstoras en hel del för att förtydliga vad sidan står för, samt för att man direkt letar efter en rubrik när man kommer till hemsidan.

- Två spalter – "Välkommen till Nalf" och "Aktuella nyheter" – förvirrar något. Kanske skulle "Aktuella nyheter" förminskas till hälften, men då får man utforma en ny lösning för bilderna.

- Två flikar ovanför spalterna känns också aningen rörigt. Det känns säkert enkelt och organiserat att använda, men vid första intrycket kändes det som mycket text.

- Som tidigare nämnts, färre färger skulle skapa en behagligare helhet. Den gråa färgen känns inte så representativt för "Aktuella nyheter". Kanske skulle du behålla endast röd och blå, eller till exempel välja kontrastfärgen grön till röd.

Nu ville jag tillföra hur jag tänkte när jag kom till hemsidan för första gången. Kanske skulle jag omvärdera punkterna om jag analyserade sidan ytterligare, men det är nog viktigare vad första intrycket ger för känsla. :)

Nalfaren
2006-04-05, 22:16
Tack för synpunkterna.
Jag gör alltid mina sidor för 800x600, men brukar göra en
design som fyller ut sidorna som inte kräver någon funktion. Detta
har jag inte hunnit göra. Skall dock köra på en centrerad design.
Tack för tipset, kan se bra ut.

Dock så kan man inte kontrollera innehållet på ett tillräckligt bra
sätt med 100% tabeller på bredden som fyller ut sidan. Så det
kommer inte att ske med denna designen iaf. Däremot kan man
göra en snygg design som fyller ut, men som inte är till ngn nytta
förutom "snygghet".

Tack tack, skall jobba vidare.

tossefar
2006-04-05, 22:17
En sak jag sett på flera av du sidor du länkat till är att du använder väldigt många färger, vilket gör att sidan ser plottrig och svårläst ut.

Dra ner på antalet färger och kolumner så ser det väldigt bra ut.

Mina två cent.

Dumleman
2006-04-05, 22:39
Jag gillar text "Vi tillhandahåller och skapar kreativa
lösningar inom de flesta områden...", vad den är placerad och typon känns helt rätt. Gillar även den blåvita gradientbakgrunden och headern är snygg. Dock känns raden "VÄLKOMMEN TILL NALF" helt överflödig och jag förstår inte varför du har två menurader. T.ex. så står "Support" på båda raderna.

Nalfaren
2006-04-05, 23:10
Bra synpunkter.
Har uppdaterat till utkast 2 nu.
Centrerat. Ändrat tillbaka headern till gammal version.

Den blåa gradienten kommer att finnas kvar, samt gråblå.
Med rödaktig komplimentfärg. och mot blått, gult.


Många färger. Titta på vilken sida som helst så bör ni
se att det är inte så många färger. oftast max 2 eller 3.
Däremot jobbar jag mycket med olika varianter på färgerna.
Kalla det min stil så kommer jag undan med det, är nog inget
jag kommer att ändra på. Däremot gör man ibland riktigt
stilrena sidor också :)

Texten "Välkommen till NALF" är sidans rubrik och kommer
att användas, ändras för varje sida.

Den högra delen med nyheter kommer att ändras till annan
design på undersidorna. med bilder/referenser etc.

Den översta Support & Filer, kommer att vara en samlingsplats
för manualer och drivrutiner/uppdateringar till mina program
och lösningar.

Den undre menyn är de olika områden jag jobbar inom, och en
undermenyer kommer att läggas till som t.ex. under support
kommer

Support/Service
Supportavtal
Kompetensområden
Referenser/Portfolio
etc..

Har nu även gjort den senaste nyheten direkt markerad.
Denna färgen får de oliika nyheterna när musen förs över dem.



Tack för all input. Har hjälpt, och framförallt inspirerat.
Not. utkast 2 är inte klart. Men gör inte
mer idag.

UTKAST #2
http://www.nalf.se/dump/www/nalf/2/

Princy
2006-04-05, 23:20
Utkast 2 blev mycket bättre! :)

tossefar
2006-04-05, 23:30
Alldeles för mycket rutor för min smak, kan du inte ta bort mellanrummet mellan dem?

Nalfaren
2006-04-05, 23:35
Alldeles för mycket rutor för min smak, kan du inte ta bort mellanrummet mellan dem?

hehe, nepp, jag gillar dem faktiskt. Fungerar bra med denna designen ;)
Men bra att du påpekar!

CyberHamster
2006-04-05, 23:45
Den ljusblå menyn blir några pixlar för hög i FireFox samt att man får några små konstiga rutor bredvid vare rubrik i menyn.

Nalfaren
2006-04-05, 23:54
Den ljusblå menyn blir några pixlar för hög i FireFox samt att man får några små konstiga rutor bredvid vare rubrik i menyn.

ah toppen, tack för notisen.
Fixar det imorgon. De små rutorna är bilder som inte lyckats att ladda.
Skall göra den firefox godkänd =)

Zakath
2006-04-06, 00:04
Man ser att du lagt ner mycket arbete på sidan, den har en stor potential, gillar speciellt menyraden!

Tyvärr är första intrycket att sidan ser väldigt plottrig ut. Man vet inte riktigt vart man ska kolla. Kanske skulle en mer enhetlig design passa bättre, speciellt tycker jag de aktuella nyheterna sticker i ögat. Är verkligen nyheterna så viktiga, om de är det tycker jag att du ska ha endast dem som startsida och ledarsidan någon annanstans.

Lycka till med sidan!

Nalfaren
2006-04-06, 00:08
Man ser att du lagt ner mycket arbete på sidan, den har en stor potential, gillar speciellt menyraden!

Tyvärr är första intrycket att sidan ser väldigt plottrig ut. Man vet inte riktigt vart man ska kolla. Kanske skulle en mer enhetlig design passa bättre, speciellt tycker jag de aktuella nyheterna sticker i ögat. Är verkligen nyheterna så viktiga, om de är det tycker jag att du ska ha endast dem som startsida och ledarsidan någon annanstans.

Lycka till med sidan!


Tack tack,
Ja de är viktiga ;) Då de är det som kommer att uppdateras.
Och som du säger, de kommer endast visas på startsidan och en nyhetssida.
Hela den delen kommer bytas ut till en annan design på de andra sidorna.
Tack för din synpunkt.

Toxic
2006-04-06, 00:32
Gillar utkast 2 skarpt men att skippa färgskiftningen skulle ge lite för att få sidan "seriösare" även om det kanske inte behövs då den redan ger ett bra intryck för företaget i sig.
Den mörka färgen på rutorna är grymt jobbig :D för övrigt riktigt nice...

Tomten
2006-04-06, 01:05
Snyggt, men en del saker kan du förbättra.

"Nalfnet A:et" fattar jag inte riktigt poängen med, det ser lite malplacerat och illa ut. Ta bort?

Ha bara en scrollbar i vänsterkanten om du ska ha sidan centrerad. Undvik helt att använda frames tycker jag vore bäst, så att scrollbaren täcker hela högersidan.

Är det medvetet gjort att bakgrunden för logon är i en väldigt mörk gråton? På sidorna är det helt svart. Det ser lite udda ut, och jag blir osäker om det är design eller bara slarv :D

Scrollmenyn ser häftig ut, men det är en liten miss, håller man musen över "startsida" så täcker mouseover-effekten inte upp ända till vänster, och håller man musen längs till vänster så får bara en liten fyrkant "mouse-over" effekten. (IE 6.0)

Nina L
2006-04-06, 05:53
Snöpligt att du inte får lika många svar som när en tjej fråga om råd, måste vara tiden på dagen? *innocent* Han fick nog fler on-topic-svar än jag. Jag ville ju snacka lite design, men det blev mest prat om css och min "image". (Nu har jag iofs inte sett vad som hänt under natten.)

Jag tycker att hemsidan känns lite stel, och jag tycker inte om framen upptill. Men det kan ha att göra med att jag sett mycket av din formgivning och därigenom skapar mig en uppfattning om dig. Kanske är det inte det du fokusrera på. Sidan ger ett seriöst intryck, vilket är viktigare än att den ser lekfull och nytänkande ut, och du är mer inriktad på IT-lösningar och support. Personligen så skulle jag vilja se mer av liv och rörlighet i den, och mindre av det inrutade. Jag håller med om att centrerat är trevligt, och att du kunde ha färre färger.

Posta gärna uppdateringar.

JJ
2006-04-06, 07:06
2:an var bättre men jag skulle vilja ha en lite renare sida, kanske flytta en av navigationsraderna till vänstersidan?

hangatyr
2006-04-06, 07:08
lite väl skrikiga mouseovers där till höger (är det aktuella nyheter?). man tror att datorn hålelr på att sprängas när den skönt kalla blå färgen exploderar i brandgult. drar fokus från det viktiga, dvs innehållet.

tänk vidare över ditt val av att presentera menyerna upptill. är det verklgien vettigt att ha två lager på det där viset? vad är syftet med det? standard är det inte i alla fall, och man ska följa standards, de finns där av en anledning. och kom inte och säg att "ja det kanske itne är standard, men ajg tycker det är snyggt". Standarder ska följas om det inte finns synnerliga skäl att itne göra det. det går att göra det snyggt och ändå följa de standarder som finns.

Detta låter osm onödigt gnäll kanske, men jag tycker att du, som är så begåvad på detta helt enkelt får ta att man är lite hård mot dig. hehe.

Jay-Z
2006-04-06, 09:07
Jag tycker du ska bestämma dig. Kör helt ut på "lådorna" eller inte alls.

Välkommen till NALF-introt kan istället ligga i en av lådorna med länk till vidare information. Alla era kärnvärden är jag som kund inte intresserad av i första hand.

Datum - bort.

Designmässigt så blandar du rätt många färger. Vilken är NALFs färg? Blått, rött, lila osv? Du förstår säkert vad jag menar.

I kort: behåll kortversion (slopa för Guds skull mouseover-funktionen), slopa vänsterspalten med Välkommen till NALF. För ett bra exempel på hur man ungefär kan använda "puffar" gå in på www.sweco.se
Då är det lätt att använda och arbeta med bra bilder. T ex dina EA-bilder lär ju väcka uppmärksamhet?

Kapitäler i rubriker (tänker på puffarna/lådorna) är inte sexigt.

Den dubbla menyraden är inte så kul heller.

Om du vill få ännu bättre kommentarer (professionella) rekommenderar jag: www.bold.se/forum

Hoppas du inte tar för hårt på kritiken. :)

Castro
2006-04-06, 09:37
Jag tycker inte att sidan känns så designat lekfull som du beskriver företaget på startsidan. Vi har ju alla sett att du är riktigt begåvad vad gäller digital design så visa oss nu något nytt och roligt.

Castro
2006-04-06, 09:40
Fast den är ju fin förståss!

Micke A
2006-04-06, 09:50
Detta gillar jag (instämmer med andra som nämnt det):
"Vi tillhandahåller och skapar kreativa
lösningar inom de flesta områden"

Låter som genererat med floskelgeneratorn på http://www.avigsidan.com/avigsidan/floskler.html

Jag gillar indelningen och marginalerna på rutor etc.
Det ser ut som ett bra startskott.